Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av inber »

hitman skrev:
inber skrev:
hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Nej, även om jag tycker ditt inlägg var sympatiskt, så stämmer det inte. Den genomsnittlige höginkomsttagaren betalar betydligt mer skatt än du, i både procent och kronor.

Om det hade varit så enkelt som du antyder att med smarta tricks få ner skatten, så hade vi inte haft svenska idrottseliten boende i Monaco.
Vi kan nog ha rätt/fel båda två. Om man tar inkomstskatten så betalar rikingar mycket riktigt en högre marginalskatt än en enkel statstjänsteman som jag. Men det den rike, med hjälp av duktiga skattekonsulter, gör är att se till att "undvika" inkomster. Man slussar runt pengarna på olika sätt för att njuta livets goda utan betala för detta via en löneinkomst.

Ett aktuellt exempel är musikbranschens räddare och välgörare, herr spotifygrundaren Martin Lorentzon, som genom att hyra några brevlådor på Cypern och i Lichtenstein kan spara många sköna miljoner som annars gått förlorade i De Nya Moderaternas skattekistor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16644801.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Så man behöver inte själv flytta från Sverige (längre), det räcker att inkomster och förmögenhet gör det. Kan vara bra att veta för de här på PrataBas som väntar på upptäckt med åtföljande ära, berömmelse och rikedom :tummenupp:
Ja, ja. Aftonbladet. Då MÅSTE det ju vara sant... :roll:

Vad Martin Lorentzon gjort är sannolikt att han sålt sina aktier, som han ägt privat, till ett utländskt holdingbolag som han själv äger. Det innebär att hans bolag inte behöver betala skatt för aktievinsten, eftersom Cypern har ett helt annat regelverk för reavinstskatter på aktier.

Men Martin Lorentzon bor i Sverige. Han själv - privat - kommer inte åt pengarna med mindre än att Skatteverket beskattar dem fullt ut. Vad han kan göra med pengarna är att investera dem vidare, eller att själv så småningom flytta till Cypern.

Vulgärdebatten, som den tyvärr förs i Aftonbladet 9 gånger av 10, är att man vips! startar ett bolag på Cypern och vips! slipper man skatt och vips! så har man en massa miljoner på kontot man kan spendera fritt i Sverige.

I helvete heller. Så enkelt är det mycket sällan. Är det något jag lärt mig efter 20+ år som egen företagare så är det skatteskalorna. Inklusive de små kryphålen.

(Brasklapp: Jag känner inte Martin Lorentzon och kan inte gå i god för honom eller att det jag läst stämmer.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Sen har Hitman's hatobjekt no 1, Moderaterna, gjort en del del för att få hem en del av dom skattemiljarder som gömts utomlands. Nu mer samarbetar bla alla banker i Schweiz och även andra skatteparadisländer med svenska Skatteverket och rapporterar vad som finns på svenskars konton i utlandet så det har inte blivit lättare att smita undan svensk skatt.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:Sen har Hitman's hatobjekt no 1, Moderaterna, gjort en del del för att få hem en del av dom skattemiljarder som gömts utomlands. Nu mer samarbetar bla alla banker i Schweiz och även andra skatteparadisländer med svenska Skatteverket och rapporterar vad som finns på svenskars konton i utlandet så det har inte blivit lättare att smita undan svensk skatt.


----------
Tapatalk via mobilen
Jag lägger ingen värdering i att herr Lorenzon vill betala så lite skatt som möjligt, nästan alla svenskar gör vad de kan för att få ner skatten.

Sedan vill jag bestämt förneka att Moderaterna är mitt hatobjekt nr 1, det finns mycket som är värre här i världen. Men jag ogillar dom starkt och kommer aldrig göra om misstaget att rösta på dom igen.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Irbit skrev:Sen har Hitman's hatobjekt no 1, Moderaterna, gjort en del del för att få hem en del av dom skattemiljarder som gömts utomlands. Nu mer samarbetar bla alla banker i Schweiz och även andra skatteparadisländer med svenska Skatteverket och rapporterar vad som finns på svenskars konton i utlandet så det har inte blivit lättare att smita undan svensk skatt.


----------
Tapatalk via mobilen
Jag lägger ingen värdering i att herr Lorenzon vill betala så lite skatt som möjligt, nästan alla svenskar gör vad de kan för att få ner skatten.

Sedan vill jag bestämt förneka att Moderaterna är mitt hatobjekt nr 1, det finns mycket som är värre här i världen. Men jag ogillar dom starkt och kommer aldrig göra om misstaget att rösta på dom igen.
Du gjorde väl betydligt mer än att rösta på dom?


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Så är det. Men på min tid var Moderaterna ett liberalt parti som ville underlätta för småföretagare, ha ett starkt försvar (eftersom vi bor granne med ryssen), de trodde på rättssäkerhet och värnade personlig integritet, de ville inte acceptera vardagsbrott riktade mot "vanliga" människor, de var upprörda över att sossarna massförtidspensionerade sjukskrivna (för att snygga till arbetslöshetsstatistiken) istället för att rehabilitera osv. De vågade driva frågor som de trodde på, även om opinionsundersökningar visat att folkflertalet inte höll med.

Kort sagt, i princip raka motsatsen till De Nya Moderaterna av idag.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Jag tycker mig märka att Moderaterna blivit mer liberala på sistone. Och dom är fortfarande rabiat emot förtidspensionering av långtidssjukskrivna. Vad det gäller att bo granne med Ryssland. Korkat att slänga ut pengar i onödan. Ska jag berätta en hemlighet för dig? Ryssarna kommer inte att anfalla Sverige. Varför ska vi skicka upp plan när dom inte ens varit inne på svenskt luftrum? Det är ju löjligt. Bra träning möjligtvis. Men det kostar en satans massa pengar. I onödan.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Ryssarna startar inga krig de närmaste åren. Men dels finns det annat otyg de kan ställa till med på lite sikt, dels kan man inte avrusta och tro att man kan bygga upp ett försvar igen i ett skymningsläge. Detta testades av Sverige med 1925 års försvarsbeslut. Politikerna visste nämligen att det aldrig mer kunde bli krig, eftersom alla upplevt (första) världskrigets fasor. Ingen vettig människa skulle väl riskera nå´t sådant? Nej, ingen vettig kanske, men Hitler och Stalin ville. Där stod Sverige med brallorna nere och inte förrän framåt 1950 hade vi hunnit bygga upp den beredskap vi hade behövt ha 1939.

Men denna debatt avslutas härmed, har inte så mycket med musik eller basar att göra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Ryssarna startar inga krig de närmaste åren. Men dels finns det annat otyg de kan ställa till med på lite sikt, dels kan man inte avrusta och tro att man kan bygga upp ett försvar igen i ett skymningsläge. Detta testades av Sverige med 1925 års försvarsbeslut. Politikerna visste nämligen att det aldrig mer kunde bli krig, eftersom alla upplevt (första) världskrigets fasor. Ingen vettig människa skulle väl riskera nå´t sådant? Nej, ingen vettig kanske, men Hitler och Stalin ville. Där stod Sverige med brallorna nere och inte förrän framåt 1950 hade vi hunnit bygga upp den beredskap vi hade behövt ha 1939.

Men denna debatt avslutas härmed, har inte så mycket med musik eller basar att göra.
Och vilka ska vi försvara oss emot 24 timmar per dygn nu såhär 2013 och under överskådlig framtid? Det borde du väl ändå kunna svara på?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Säg till när vi ska flytta tråden till OT+. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Säg till när vi ska flytta tråden till OT+. ;)
Jag säger till. ;) :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Oki. On topic igen. Åtminstone lite.... :)

Iron Maiden gör öl....

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6669363.ab

Som verkar röna stort intresse världen över.....

//J
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:Oki. On topic igen. Åtminstone lite.... :)

Iron Maiden gör öl....

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6669363.ab

Som verkar röna stort intresse världen över.....

//J
Mums! och en Ale också, herr Dickinson har god smak.

Allt är inte guld som glimmar, gjorde misstaget att köpa Kiss-ölet förra sommaren: blaskigt och surt av värsta sortens amerikansk vattenskada. Undvik till varje pris!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bootsy »

hitman skrev:
Irbit skrev:Oki. On topic igen. Åtminstone lite.... :)

Iron Maiden gör öl....

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6669363.ab

Som verkar röna stort intresse världen över.....

//J
Mums! och en Ale också, herr Dickinson har god smak.

Allt är inte guld som glimmar, gjorde misstaget att köpa Kiss-ölet förra sommaren: blaskigt och surt av värsta sortens amerikansk vattenskada. Undvik till varje pris!

Det levde väl upp till sitt namn?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
hitman skrev:
Irbit skrev:Oki. On topic igen. Åtminstone lite.... :)

Iron Maiden gör öl....

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6669363.ab

Som verkar röna stort intresse världen över.....

//J
Mums! och en Ale också, herr Dickinson har god smak.

Allt är inte guld som glimmar, gjorde misstaget att köpa Kiss-ölet förra sommaren: blaskigt och surt av värsta sortens amerikansk vattenskada. Undvik till varje pris!

Det levde väl upp till sitt namn?
Kiss-ölet låter inte speciellt gott.....


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

"Kiss" betyder "kyss" på engelska.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:"Kiss" betyder "kyss" på engelska.
Åh fan.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:"Kiss" betyder "kyss" på engelska.
Men det gör det inte på svenska!!! :D


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.svd.se/kultur/dixie-chicks-u ... 160702.svd

LITE ot kanske men fortfarande lite om hur större skivbolag kan agera, hur en del av musikbranschen kan vara och en hyffsat intressant inblick i hur det kan gå för ett stort band. Intressant läsning om hur country-radion i USA kan fungera. Jag personligen har definitivt inte räknat ut Dixie Chicks än. Jag har flera av deras plattor och jag har en känsla av att dom nog om x antal år kommer kliva in i studion igen och då kan dom nog få ur sig mästerverk. Hoppas jag åtminstone..... Jag själv blev bara glad över det Natalie sa i England men den mer konservativa country-älskande högern blev det bevisligen inte. Förrän efter ett tag. Nu torde nog till och med den mest konservativa amerikanska bonnläppen ha fattat att George W Bush kanske inte var det bästa som kunde hänt USA rent politiskt......

Bra band, hur som. Och intressant läsning.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16778446.ab

Google lanserar Google Play. Idag, av vad jag förstått.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Bolaget har stoppat (tillfälligt?) Trooper, eftersom den jätte-otäcka döskallegubben på etiketten strider mot svensk alkohollagstiftning!

http://tjock.se/strupen/art/271722/iron ... r_stoppat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.musikindustrin.se/2013/05/22 ... or-gullan/

Årets SKAP-stipendiater blev uppmärksammade under SKAP´s årsfest i måndags. Kul med Gullan Bornemark! Av övriga stipendiater fanns också Jade Ell som jag spelar med. Ett bra år för Jade hittills. Det förtjänar hon.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:http://www.musikindustrin.se/2013/05/22 ... or-gullan/

Årets SKAP-stipendiater blev uppmärksammade under SKAP´s årsfest i måndags. Kul med Gullan Bornemark! Av övriga stipendiater fanns också Jade Ell som jag spelar med. Ett bra år för Jade hittills. Det förtjänar hon.
Gullan är alltså still going strong, mina äldsta musikminnen är när jag satt vid farsans rörradio och diggade "Är Du Vaken Lars" och andra av Gullans hits.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Irbit skrev:http://www.musikindustrin.se/2013/05/22 ... or-gullan/

Årets SKAP-stipendiater blev uppmärksammade under SKAP´s årsfest i måndags. Kul med Gullan Bornemark! Av övriga stipendiater fanns också Jade Ell som jag spelar med. Ett bra år för Jade hittills. Det förtjänar hon.
Gullan är alltså still going strong, mina äldsta musikminnen är när jag satt vid farsans rörradio och diggade "Är Du Vaken Lars" och andra av Gullans hits.
:D :tummenupp:

Dom där låtarna är en del av väldigt många svenskars barndom. Det närmaste jag själv kommit henne förutom att ha lyssnat på hennes låtar som späd är att jag har jobbat med hennes son Sven. Även han en väldigt gemytlig och rekorderlig människa. Jag gillar verkligen Sven och skulle inte ha någonting att göra något mer med honom framöver. Jag spelade bl.a. in akustisk bas, Chapman Stick, Ashbory och något mer till ett basmjukvaruinstrument som han gjorde till VST/AU etc. BroomStickBass. Skojjigt.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5543433" onclick="window.open(this.href);return false;

EU vill undanta musik å kultur från frihandelsavtal med USA.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/ekonomi/konkurs-for-pe ... festivalen

Peace & Love-festivalen går i konkurs. Tråkiga nyheter.
Skriv svar