Sida 3 av 3

Postat: mån 02 jul 2007, 11:24
av TredoX
Johannes skrev:
Kim S skrev:Som sagt, jag förstår varför man använder proppar och jag tycker det är jättebra att man skyddar hörseln. Och precis som du säger så kan det ofta vara nödvändigt även i mildare sammanhang.

Håller även med dig att man måste höras över trumsetet. MEN - volymen som spelas ute idag kan knappast motiveras med att man måste matcha trummisen. Trummorna är ju oftast mickade på varje kagge, inte bara för att balansera ljudet utan för att det ska dras på nåt så in i helvete. Även i en lokal som inte kräver det, t.ex. en ungdomsgård som var fallet här. DÅ tycker jag att man kan undra vad tusan man sysslar med. Jag gillar också när det känns i bröstkorgen, men det är verkligen till överdrift i många, många fall.
Nu pratar du om något helt annat. Scenvolymen och PA-volymen är två helt olika saker. När TredoX snackar om ett fritidsgårdsgig så förutsätter jag att det är ett gig utan stort PA, förmodligen bara backline och ett mindre PA för sång och keyboards. Där måste man matcha trummisen. På ett gig med stort PA i en jättelokal så har scenvolymen inte alls lika mycket att göra med hur hög volymen i lokalen är. Jag håller dock med dig, i många fall blir det rent ut sagt löjligt när man lyssnar på vissa band.

Det är ganska kraftit PA där, inte bara för medhörning och trummor.
De linear både bas och gitarr (alt. mickar).

Postat: mån 02 jul 2007, 11:49
av Diesel
Jag kör på alpine "granar" från 4 sound

De funkar.. men paret jag har nu börjar bli utslitna

Postat: mån 02 jul 2007, 16:49
av Kim S
Johannes skrev:
Kim S skrev:Som sagt, jag förstår varför man använder proppar och jag tycker det är jättebra att man skyddar hörseln. Och precis som du säger så kan det ofta vara nödvändigt även i mildare sammanhang.

Håller även med dig att man måste höras över trumsetet. MEN - volymen som spelas ute idag kan knappast motiveras med att man måste matcha trummisen. Trummorna är ju oftast mickade på varje kagge, inte bara för att balansera ljudet utan för att det ska dras på nåt så in i helvete. Även i en lokal som inte kräver det, t.ex. en ungdomsgård som var fallet här. DÅ tycker jag att man kan undra vad tusan man sysslar med. Jag gillar också när det känns i bröstkorgen, men det är verkligen till överdrift i många, många fall.
Nu pratar du om något helt annat. Scenvolymen och PA-volymen är två helt olika saker. När TredoX snackar om ett fritidsgårdsgig så förutsätter jag att det är ett gig utan stort PA, förmodligen bara backline och ett mindre PA för sång och keyboards. Där måste man matcha trummisen. På ett gig med stort PA i en jättelokal så har scenvolymen inte alls lika mycket att göra med hur hög volymen i lokalen är. Jag håller dock med dig, i många fall blir det rent ut sagt löjligt när man lyssnar på vissa band.
Då håller vi med varandra i stort... Jag ville bara peka på beteendet. Jag menar, man kan ju vara en förebild också för de ungdomar som är på en ungdomsgård.

Postat: mån 02 jul 2007, 17:16
av Svensson
Johannes skrev:
Svensson skrev:Min erfarenhet är att det är replokalen och de små gigen som är värst för öronen. Jag har försökt med proppar i öronen på rep men fixar det bara inte, känns som att kn.. hmmm tvätta fötterna med stövlarna på. Kanske borde satsa på proppar för 2000 kr... Ni som har såna är det JÄTTE skillnad mellan såna och "vanliga" för ett par hundringar, jag har själv såna som sticker ut som pinnar ur öronen, heter E.A.R om jag minns rätt.
Japp, det är stor skillnad. Ljudet blir likadant som utan proppar, bara lägre. Särskilt om du använder lägre dämpning vilket jag tyvärr inte kan, jag dämpar 25 dB. När man tillverkar propparna så gör de en avgjutning av ditt öra vilket innebär att de passar exakt så de är mycket bekvämare att använda, man kan spela i timmar utan att det känns obekvämt.
Ok, måste kanske överväga att skaffa såna innan hörseln är helt blåst...

Postat: mån 02 jul 2007, 17:25
av hosse
hörselskydd? jag använder hörapparat på rep och gig.

Postat: mån 02 jul 2007, 18:07
av Diesel
men du spelar punk va hosse?

Postat: mån 02 jul 2007, 18:35
av gäst
Svensson skrev:
Johannes skrev:
Svensson skrev:Min erfarenhet är att det är replokalen och de små gigen som är värst för öronen. Jag har försökt med proppar i öronen på rep men fixar det bara inte, känns som att kn.. hmmm tvätta fötterna med stövlarna på. Kanske borde satsa på proppar för 2000 kr... Ni som har såna är det JÄTTE skillnad mellan såna och "vanliga" för ett par hundringar, jag har själv såna som sticker ut som pinnar ur öronen, heter E.A.R om jag minns rätt.
Japp, det är stor skillnad. Ljudet blir likadant som utan proppar, bara lägre. Särskilt om du använder lägre dämpning vilket jag tyvärr inte kan, jag dämpar 25 dB. När man tillverkar propparna så gör de en avgjutning av ditt öra vilket innebär att de passar exakt så de är mycket bekvämare att använda, man kan spela i timmar utan att det känns obekvämt.
Ok, måste kanske överväga att skaffa såna innan hörseln är helt blåst...
Min pappa som är gammal musiker och pianostämmare har fruktansvärd tinnitus, galet högt brus i båda öronen och han hr haft det sedan början på 90-talet. Jag tror han hade gett mycket för att kunna backa bandet och börja om med proppar, det är ju ett helvetes handikapp när det har gått så långt.

Postat: mån 02 jul 2007, 23:07
av hosse
Diesel skrev:men du spelar punk va hosse?
ja jo, det måhända.

Postat: tis 03 jul 2007, 08:53
av gäst
Diesel skrev:men du spelar punk va hosse?
Vad har det med saken att göra?

Postat: tis 03 jul 2007, 08:58
av Ravens
jag skulle ochså skriva en spydig kommentar, men jag hör inte vad ni skriver