Credits, ett känsligt ämne...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
dereborn

Inlägg av dereborn »

citerat från en välbekant trumslagare?
Vem?
Jag tog det som ett fiktivt, om än inte helt otänkbart/obekant citat!
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Räknas det om man som tonåring spelade/jammade med folk som sedemera blev namnkunniga/kända musiker? ;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

ingo skrev:Räknas det om man som tonåring spelade/jammade med folk som sedemera blev namnkunniga/kända musiker? ;-)
Berätta!
Om inte annat så bör det ju kunnahamna bland "nästan-credits" som avhandlats i separat tråd här på forumet!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

dereborn skrev: Berätta!
Om inte annat så bör det ju kunnahamna bland "nästan-credits" som avhandlats i separat tråd här på forumet!
Det är väl så det är för oss flesta amatörmusikanter. Om man har Credits så är de av "nästan" modell de flesta, om inte alla! :? Fast om man ska gå efter de regler som sattes upp ibörjan av tråden så kanske man kan ha lyckats få ihop till en post på Credlistan enligt konstens alla regler inom snar framtid!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Crypto skrev:Hur klassas följande scenario i sammanhanget?
Jag vikariade för en basist, som jag aldrig träffat, i ett coverband, som gjorde en spelning tillsammans med Mats Ronander. Får jag ta upp honom i mitt CV, eftersom jag också var tillfälligt anställd av bandet för samma gig? ;-)
Du har ju - De Facto - spelat med Malla inför publik!

Räcker för mej.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

dereborn skrev:
ingo skrev:Räknas det om man som tonåring spelade/jammade med folk som sedemera blev namnkunniga/kända musiker? ;-)
Berätta!
Om inte annat så bör det ju kunnahamna bland "nästan-credits" som avhandlats i separat tråd här på forumet!

Frågan var väl ställ mest på skoj :oops:
(hittar för övrigt ingen "nästan-credits" tråd)

Nästa blir väl - Hur är det om man känner/kände/är släkt med/har träffat kändisar? :lol:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

ingo skrev: Frågan var väl ställ mest på skoj :oops:
(hittar för övrigt ingen "nästan-credits" tråd)

Nästa blir väl - Hur är det om man känner/kände/är släkt med/har träffat kändisar? :lol:
http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=622
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

ingo skrev:Nästa blir väl - Hur är det om man känner/kände/är släkt med/har träffat kändisar? :lol:
...eller om man har byggt en bas åt nå'n som spelar med en kändis? :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

dereborn skrev:
citerat från en välbekant trumslagare?
Vem?
Jag tog det som ett fiktivt, om än inte helt otänkbart/obekant citat!
äh, har på omvägar hört nån story om att Pelle Alsing eventuellt ska ha sagt nåt liknande nån gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

ingo skrev: Nästa blir väl - Hur är det om man känner/kände/är släkt med/har träffat kändisar? :lol:
Då får man skriva till "Jag mötte Lassie"! :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Dereborn, du glömde ju Mats Möller... :wink:

Vadå, har man lirat med någon så har man väl eller!?
Har själv en del på credit listan och även en del som jag valt bort som senare släppt plattor m.m. men som jag kompat under skoltiden o.s.v.

Lite skillnad om man som jag vet förekommit anger en viss artist i creditlistan som man bara spelat på samma scen som men inte i samma band - Hmm

I så fall har jag bl.a. lirat med Dereborn och E-Type eftersom vi har lyckats stå på samma scen under samma dag fast med ett par timmars mellanrum. Man kanske skulle ta upp detta också i listan - NOT!! :roll:

Sen tycker jag att man är musiker om man spelar något instrument, men självfallet är man inte heltidsmusiker om man inte tjänar sitt levebröd på det.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

har inte uppdaterat, gör det nu...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

dereborn skrev:har inte uppdaterat, gör det nu...
Ja, inte så att det inte räckte och blev över innan men jag bara såg det :wink:

Det är en diger lista du har där måste man ju säga!!!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:har inte uppdaterat, gör det nu...
Skönt! Det blir lite pinsamt när det är så där tomt... :lol:

Boppers på Bingolotto såg jag nu. Är du där?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

BarbequeVillage skrev:
ingo skrev:Nästa blir väl - Hur är det om man känner/kände/är släkt med/har träffat kändisar? :lol:
...eller om man har byggt en bas åt nå'n som spelar med en kändis? :wink:
Det borde ju bli lite cred om man har låtit bygga en bas hos nån som meckat bas åt en av PBs egna kändisar. :wink:
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Kul ämme.Har en trummande kompis som fick gig med ett "coverband" på en väldigt känd sångerskas bröllop.problemet var att han även skulle kunna åka upp till fjällen och fiska.Han fixade vick och åkte och fiskade med sägningen:Att hon är känd och snygg spelar väl ingen roll,Det lär ju inte bli något där,det är ju hennes bröllop och inte blir hon gladare av att jag eller någon annan kommer och trummar heller.
Att man träffar "kändisar" när man håller på mycket och spelar är ganska naturligt eftersom det är där man kan få betalt.Dereborn har en häftig lista, han är cool tycker jag.Man kanske skulle göra en lista på musiker som man gjort bra musik ihop med,eller som har betytt något för en själv men det är kanske inte så kul för andra att läsa om någon okänd Borlänge figur som är grym att spela...
Min dotter sa något bra när hon var typ 4år.Jag kollade på tv och såg en bekant,då ropade jag på henne.
Kom och kolla han är på tv.
Ja men pappa ,han kan vi väl åka hem till och titta på när vi vill........
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hoppas att hon har samma oförstörda syn på TV och kändisskap fortfarande! Med tanke på att det verkar finnas 10000-tals personer som är beredda att förnedra sig hur mycket som helst bara för att få synas en stund i TV...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

bassicfun skrev:Kul ämme.Har en trummande kompis som fick gig med ett "coverband" på en väldigt känd sångerskas bröllop.problemet var att han även skulle kunna åka upp till fjällen och fiska.Han fixade vick och åkte och fiskade med sägningen:Att hon är känd och snygg spelar väl ingen roll,Det lär ju inte bli något där,det är ju hennes bröllop och inte blir hon gladare av att jag eller någon annan kommer och trummar heller.
Att man träffar "kändisar" när man håller på mycket och spelar är ganska naturligt eftersom det är där man kan få betalt.Dereborn har en häftig lista, han är cool tycker jag.Man kanske skulle göra en lista på musiker som man gjort bra musik ihop med,eller som har betytt något för en själv men det är kanske inte så kul för andra att läsa om någon okänd Borlänge figur som är grym att spela...
Min dotter sa något bra när hon var typ 4år.Jag kollade på tv och såg en bekant,då ropade jag på henne.
Kom och kolla han är på tv.
Ja men pappa ,han kan vi väl åka hem till och titta på när vi vill........
Du får gärna tipsa mig om okända borlängegubbar som är grymma att spela! Känns som jag har aldeles för dålig koll på musikerna som finns i närområdet. Dra iväg ett PM när nåt coolt dyker upp.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ha ha ha ha!! Vilken rolig tråd! Det här med att kändisen i fråga inte känner igen en på stan är intressant. Hade en chef som inte kände igen mig på stan fast jag hade jobbat i 4 år på samma jobb..

Jag tycker nog allt man ska nämna vilka man har spelat med i sina meriter. Däremot hör det väl till att göra en rättvis beskrivning. Den som läser listan kan nog göra en bedömning om vilken merit som är "vassast". En baslinje på platta och ett namn på konvolutet eller en turné med en känd artist, förstår man ju att det är en fin merit.

Diskussionen om musiker eller inte är intressant.. När är man musiker..?? När är man inte..?? :blink:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

funkys**t skrev: Diskussionen om musiker eller inte är intressant.. När är man musiker..?? När är man inte..?? :blink:
Alla som spelar musik är väl musiker? Däremot tycker jag att det blir lite löjligt när någon som drar in 1.200 i månaden på musik och 20.000 i månaden på ett annat jobb presenterar sig som yrkesmusiker.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

funkys**t skrev:Ha ha ha ha!! Vilken rolig tråd! Det här med att kändisen i fråga inte känner igen en på stan är intressant. Hade en chef som inte kände igen mig på stan fast jag hade jobbat i 4 år på samma jobb...
Då är frågan om du får ta med den anställningen i ditt CV... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
funkys**t skrev: Diskussionen om musiker eller inte är intressant.. När är man musiker..?? När är man inte..?? :blink:
Alla som spelar musik är väl musiker? Däremot tycker jag att det blir lite löjligt när någon som drar in 1.200 i månaden på musik och 20.000 i månaden på ett annat jobb presenterar sig som yrkesmusiker.
Precis, man kan ju vara halvproffs också, eller som mig 1/48 proffs..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men jag då som vissa månader spelar ihop lika mycke som studiebidraget? är jag musiker ? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Diesel skrev:Men jag då som vissa månader spelar ihop lika mycke som studiebidraget? är jag musiker ? :P
Om du lägger ner studierna och bara har inkomster på musiken så visst, annars är du studerande i första hand...... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klart alla är musiker, men att titulera sig som musiker utan att den största delen av inkomsten kommer från musicerandet är ju befängt.

Jobbar man 50/50 får man väl titulera sig därefter, hälften musiker hälften "exotisk dansare"...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar