H eller B?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

H/B?

H
22
20%
B
88
80%
 
Antal röster: 110

Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

När jag lärde mig spela piano hade jag amerikanska läroböcker, så för mig har det alltid hetat B.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

I Sverige har man börjat kalla tonen H för B och tonen B för bess. En skenbar logik som kanske är signifikativ i ett landområde med människor som sedan generationer snällt men kollektivt låtit sig epitetiseras under begreppet "Die dumme Schweden".
:lol:
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Oavsett när ni är födda... B.
Enligt legenden så är anledningen till att man i Tyskland och Sverige säger H medans man i restan av världen säger B att ett tysk munk någon gång för en herrans massa år sedan har skrivit tonen B med gemenen b och inte bundit ihop bågen ordentligt med resultatet att b-et har sett ut som ett h. b -> h. Get it? Eftersom Sverige har varit otroligt inspirerat av Tyskland (och Frankrike också för den delen men det har inte med denna diskussion att göra) så hängde vi givetvis på och ändrade B till H. Ni som fortfarande envisas med att säga H kan ju ta en titt på alfabetet och sedan förklara vilket som låter mest logiskt.
Heder åt Alfonzo som gav den femte strängen dess riktiga namn... dansbands-strängen.

Och hur i hela fridens namn kan man bry sig om vad en gammal möglig pianolärarinna envisades med att lära ut på 60- och 70-talet? Allmän kamning, tack!
Sovit dåligt :wink: Du är och tar folk i öronen lite överallt så här på morgonkvisten...bra rutet, men jag har för mig att Thin Lizzy spelar i H (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=7694) *OBS! Supernyvaken ironi* :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

den där alfabetiska ordningen har jag aldrig tänkt på förrens ni nämner... men jag räknar från E och uppåt :-D
Fantastiskt att det har undgått mig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Jag säger oxå B och Bess. Dock när jag började spela cello -85 var det H som gällde.

Förutom munken så finns det en annan teori.
Förr (många hundra år sedan) var F-dur en vanlig tonart och eftersom Bb är F-durs fjärde ton i skalan ville man visa att den tillhörde skalan så döpte man den till B.
Vet inte om det stämmer men det är en annan version...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
gäst

Inlägg av gäst »

[quote="Randy "SilverBack&"]
Sovit dåligt :wink: Du är och tar folk i öronen lite överallt så här på morgonkvisten...bra rutet, men jag har för mig att Thin Lizzy spelar i H (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=7694) *OBS! Supernyvaken ironi* :wink: [/quote]
Sover jag får jag sparken.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kommer alltid att vara H. Sänker man H blir det B.
Så ÄR det. Japp!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Heder åt mej ja... 8)
gäst

Inlägg av gäst »

"You swedes with your stupid H´s" sade en lärare på Musicians Institute till mig första veckan där. Sedan sade jag inte H längre. Liksom inte läge att ta en diskussion i ett helt år pga vad min gamla pianolärare lärde mig 1979.
På Stockholm Musikkonservatorium körde de officiellt med B. Hur är det på RML, KMH, Kulturama och SMI? Någon som vet?




ABC eller AHC?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

[quote="Johannes"]
På Stockholm Musikkonservatorium körde de officiellt med B. Hur är det på RML, KMH, Kulturama och SMI? Någon som vet?/quote]

På RML var det ABC och på SMI var det både och...

Generellt är det vanligare med ABC inom afro (afro-amerikansk tradition dvs pop, rock, soul, jazz etc) eftersom den har stora influenser från USA och England, medans AHC är vanligare inom den klassiska musiken eftersom den har stora influenser från Tyskland.
Eftersom våra gamla instrumentlärare oftast är utbildade inom klassisk musik var det AHC som gällde. Det fanns ju inte afro på högskolorna förr.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Lite kuriosa är ju att J S Bach har skrivit ett stycke (kommer inte ihåg vilket) med tonerna från bokstäverna i sitt efternamn dvs Bb-A-C-H.
Hade vi sagt ABC hade det inte funkat :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Läs gärna den här, eftersom den tar upp mycket av de teorier som cirkulerar i den här tråden.

Johannes skrev:Sover jag får jag sparken
Mina sympatier...jobbade natt i nio år och nu har min fru jobbat natt i tio år...uschhh...det sliter...
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

daionsavage skrev:Jänkarna säger B, precis som du! :wink:
Jag vet, du kan ta mina inlägg i denna tråd med ett lastbilsflak salt. :D
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Valle skrev:Jag tycker att det gott kan heta H, varför ska allt va så logiskt? det blir ju då som matte, oflummigt men sjukt tråkigt.
Matte är ju inte logiskt. Hur kan 0,9 i all oändlighet vara 1? INTE LOGISKT, men sant enligt matte.
Johannes skrev:"You swedes with your stupid H´s" sade en lärare på Musicians Institute till mig första veckan där. Sedan sade jag inte H längre. Liksom inte läge att ta en diskussion i ett helt år pga vad min gamla pianolärare lärde mig 1979.
På Stockholm Musikkonservatorium körde de officiellt med B. Hur är det på RML, KMH, Kulturama och SMI? Någon som vet?




ABC eller AHC?
På Kulturama lär de ut ABC, iaf på gymnaiset när jag gick där.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Aslan skrev:Hade vi sagt ABC hade det inte funkat :D
Tror du Anna Book håller med dig! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:
Aslan skrev:Hade vi sagt ABC hade det inte funkat :D
Tror du Anna Book håller med dig! :lol:
Ok kloppis.. så försöker vi hitta ett bättre exempel.. ett som inte förstör aptiten.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Min musiklärare(i skolämnet musik) säger H, men så är hon en gammal tant också...
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Pyssling skrev:Matte är ju inte logiskt. Hur kan 0,9 i all oändlighet vara 1? INTE LOGISKT, men sant enligt matte.
Förklara dig gärna, Pyssling... Att siffran 1 är den enda siffra med värdet ett går att matematiskt bevisa, så 0,9 kan aldrig ha samma värde som 1.


Det heter B. Att kalla det H är bara bakåtsträvare och folk, som vägrar förnya sig, som gör. Det är ungefär som att värma tevattnet på spisplatta, istället för att använda vattenkokare eller mikro.
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

Klopper skrev:
Kaufmann skrev:
knedy skrev:B, endast tyskar och dinosaurier som kallar det för H.
Glöm inte jänkarna!!!
Jo, gör det! :lol:
Ja ok då.. Men bara för den här gången!! :D
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

the_great_alfonzo skrev:Min musiklärare(i skolämnet musik) säger H, men så är hon en gammal tant också...

Ja, hon har säkert fyllt 23 :wink:
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Crypto skrev:
Pyssling skrev:Matte är ju inte logiskt. Hur kan 0,9 i all oändlighet vara 1? INTE LOGISKT, men sant enligt matte.
Förklara dig gärna, Pyssling... Att siffran 1 är den enda siffra med värdet ett går att matematiskt bevisa, så 0,9 kan aldrig ha samma värde som 1.
Dela 1 med 3, sen gångrar du svaret med 3, så "måste" det bli 1. Fast det blir det ju inte. Så har jag fått det förklarat, men det är mer kuriosa och onödigt vetande för mig, än något jag bryr mig om.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Pyssling skrev:
Crypto skrev:
Pyssling skrev:Matte är ju inte logiskt. Hur kan 0,9 i all oändlighet vara 1? INTE LOGISKT, men sant enligt matte.
Förklara dig gärna, Pyssling... Att siffran 1 är den enda siffra med värdet ett går att matematiskt bevisa, så 0,9 kan aldrig ha samma värde som 1.
Dela 1 med 3, sen gångrar du svaret med 3, så "måste" det bli 1. Fast det blir det ju inte. Så har jag fått det förklarat, men det är mer kuriosa och onödigt vetande för mig, än något jag bryr mig om.
ja du... matematiskt stämmer d... O låter du bli o använda såna hjälpmedel som aphjärna ("miniräknare" ed) så får du inga avrundningsfel heller 8)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar