Stockholm Jazzfestival 070717

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:De var nog tvungna att göra lite prioriteringar eftersom det var tidsschema a'la festival. Babylon Sisters, Reelin, Haitian Divorce, det var mycket man saknade. De körde en version av Babylon Sisters på Hovet sist som fick ALLA hår på kroppen att stå rakt ut en bra stund. Nasty körtjejer!
Dom körde ju Bodhisattva i alla fall, tackochlov.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Skulle någon sjunga som Gadd sjöng på den galan jag nämnde, på t.ex. en Idol-uttagning (lamt exempel, jag vet) så skulle alla som har någorlunda känsla för toner skratta hej vilt... och juryn skulle totalsåga.
Jaja, skratta och mobba mig för att jag tog Idoljuryn som exempel, jag vet att det inte är någon måttstock...
Jag kan garantera att de självutnämnda experterna i idoljuryn skulle totalsåga i stort sett varenda en av mina förebilder.

PS. Skyll dig själv om du drar in Clabbe och kompani :wink:

Vad tror ni förresten Idol-juryn skulle säga om en Pop-Clabbe från -65 klev in och sjöng för full hals?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

"Ready Freddy" Washington!!
Å Johannes klagar?! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:"Ready Freddy" Washington!!
Å Johannes klagar?! :shock:
Klagar inte, säger bara att Tom Barney och David Lindvall är bättre. Det innebär inte att Washington är kass.

(Tom är i alla fall bättre på liven och David var bättre igår, hur det är annars har jag ingen aning om. Ingen av dessa basister är speciellt välrepresenterad i min skivsamling.)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:"Ready Freddy" Washington!!
Å Johannes klagar?! :shock:
Klagar inte, säger bara att Tom Barney och David Lindvall är bättre. Det innebär inte att Washington är kass.

(Tom är i alla fall bättre på liven och David var bättre igår, hur det är annars har jag ingen aning om. Ingen av dessa basister är speciellt välrepresenterad i min skivsamling.)
Nu är det säkerligen för slickt för dig att lyssna på, men jag kan t.ex. rekomendera
"Love Will Follow" från Kenny Loggins "Outside from the Redwoods"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo, det är många som skulle sågas...
Vill understryka att jag inte sympatiserart med idoljuryn eller ens tittar på programmet mer än när själva uttagningarna är.. är ganska kul att höra folk som verkligen inte kan sjunga... vet inte varför, man kanske skulle dra ihop ett covergäng om man nu är så kåt på falsksång egentligen.

Men i frågan Gadd så har han mycket att bevisa för mig innan jag skulle kalla honom en bra sångare.
Då anser jag Johnny Cash (RIP) och Bob Dylan som bra sångare, och de sätter inte direkt alla tonerna de heller...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:spelade MED PLEKTRUM. PÅ JAZZFESTIVALEN. Jag hörde ett rykte om att festivalledningen hängde honom i en lyktstolpe efter giget. Han från Gadds band hängde i lyktstolpen bredvid, han mosade också plektrum emellanåt.
ahhh... då kom dom lindrigt undan, trodde det var livstids halshuggning som gällde. :shock:

(för övrigt så har vi iaf en basist som vi bägge diggar, Sven Lindvall)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

lowfreq skrev:
Johannes skrev:spelade MED PLEKTRUM. PÅ JAZZFESTIVALEN. Jag hörde ett rykte om att festivalledningen hängde honom i en lyktstolpe efter giget. Han från Gadds band hängde i lyktstolpen bredvid, han mosade också plektrum emellanåt.
ahhh... då kom dom lindrigt undan, trodde det var livstids halshuggning som gällde. :shock:

(för övrigt så har vi iaf en basist som vi bägge diggar, Sven Lindvall)
Det gör ni säkert, men nu var det David Lindvall som lirade med Gadd.
Jag slängde ut frågan efter att ha sett Gadd i våras på lilla turnén
vem den pojken är son till. Är det trumpetbrorsans, Leifs, unge?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev:Coolt med Rickenbackers!
Hahahahaha, ditt inlägg kommer inte som en chock. Han som spelade med Zelmani hade dessutom basen vid knäna och spelade MED PLEKTRUM. PÅ JAZZFESTIVALEN.
Låter som jag verkligen missat nåt där!

Tänkte hänga med grabben till Norrtälje Bluesfestival nästa helg, undrar hur stor chansen att få se Ricks in action med plektrum där :roll:.
Kan inte ett skit om bluesband så programlistan är rena grekiskan:
http://www.norrtaljeblues.se/program.htm
Namnet Bonamassa känns bekant men inte mer.
Är det nåt som kan vara värt att lyssna överhuvudtaget?
Senast redigerad av anli den tor 19 jul 2007, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Måste ju vara värt att åka dit för bara Bonamassa, han e ju skitbra.
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:Måste ju vara värt att åka dit för bara Bonamassa, han e ju skitbra.
Akta dig, du är off topic. Man MÅSTE inte vara med i alla trådar och posta inlägg som inte har ett skvatt sakligt att tillföra det som tråden ursprungligen handlade om.




(För er som inte fattar ironin i detta inlägg bara för att det saknas ett litet gult ansikte: En neuropsykiatriskt utredning är vad ni behöver. Uppsök er lokala psykakut...)
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:
lowfreq skrev:Måste ju vara värt att åka dit för bara Bonamassa, han e ju skitbra.
Akta dig, du är off topic. Man MÅSTE inte vara med i alla trådar och posta inlägg som inte har ett skvatt sakligt att tillföra det som tråden ursprungligen handlade om.




(För er som inte fattar ironin i detta inlägg pga att det saknas ett litet gult ansikte: En neuropsykiatriskt utredning är vad ni behöver. Uppsök er lokala psykakut...)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!!


Lowfreq-Johannes: 1-1 (0-1?)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

hehe..
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ingen som var där på onsadagen med som kan ge en åsikt om Nisse Landgren och Magnus lindgren med det tyska storbandet?

Skulle vara kul att höra hur andra uppfattade detta.

Angående tisdagen så kan jag hålla med Johannes recension. Saknade några låtar med Steely Dan och Gadd var överaskande bra.

Sedan har man sett Johannes i egen hög person oxå........8)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tyvärr såg jag ingen av er på plats.. vi kanske skulle haft röda flaggor som barnen har på sina 3 hjulingar??
Stod i gäst/press-kön under nästan hela steely dan förestälningen.. :/
Gadd svängde som han brukar.. tyckte trummisen spelade lite över ibland.. häftigt.. visst.. men inte till låtens bästa i alla lägen.. rusket och goran va lika bra som alltid..

Va på Laleh igår och såg Ziggie på natten.. Stort tack till Magnus (vet inte om du är här på forumet) för föreställningen.. svängde bra på kontran och jag diggar stämmningen han bygger upp med stråken.. Sjögren på sax är alltid en fröjd att höra och att spela med.. (hoppas alla får tillfälle någon gång)

Ziggie tyckte jag var lite tjatigt.. svängde apbra.. hela tiden.. vart riktigt sugen på en bra 5:a.. mycket bra ljud i killens spector's.. trummisen va min favvo.. koolare än så blir inte en trummis..
50-60 bast... grå skepparkrans, en upprullad röd-gul-randig mössa. runda solbrillor och trummis handskar.. kungligt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Matte skrev:Ingen som var där på onsadagen med som kan ge en åsikt om Nisse Landgren och Magnus lindgren med det tyska storbandet?

Skulle vara kul att höra hur andra uppfattade detta.

Angående tisdagen så kan jag hålla med Johannes recension. Saknade några låtar med Steely Dan och Gadd var överaskande bra.

Sedan har man sett Johannes i egen hög person oxå........8)
Jaha! Kul. Jag såg inte dig, eller det kanske jag gjorde. Vet ju inte hur du ser ut.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:
Matte skrev:Ingen som var där på onsadagen med som kan ge en åsikt om Nisse Landgren och Magnus lindgren med det tyska storbandet?

Skulle vara kul att höra hur andra uppfattade detta.

Angående tisdagen så kan jag hålla med Johannes recension. Saknade några låtar med Steely Dan och Gadd var överaskande bra.

Sedan har man sett Johannes i egen hög person oxå........8)
Jaha! Kul. Jag såg inte dig, eller det kanske jag gjorde. Vet ju inte hur du ser ut.
Du får väl okulärbesiktiga när ni lirar i Karlskoga. Jag lovar närvaro då! 8)
gäst

Inlägg av gäst »

Det giget är flyttat till 28:e september. Borde kanske uppdatera gigkalendern.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:Det giget är flyttat till 28:e september. Borde kanske uppdatera gigkalendern.
Okej. Då får vi vänta tills dess då.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re:

Inlägg av John Sane »

gäst skrev: ons 18 jul 2007, 11:13 Gårdagens S.D-basist...
Vi förkortar inte Steely Dan längre va?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Skriv svar