Stockholm Jazzfestival 070717

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Stockholm Jazzfestival 070717

Inlägg av gäst »

En recension:

ASHA ALI
Betyg: J
Sång falsk som en 7-krona, inte så bra spelat och trista låtar.
Bas: Rickenbacker.

FIBES, OH FIBES
Betyg: J J
Körtjej med seriösa pitchproblem. Även här ganska trista låtar och inte helt övertygande rent spelmässigt. Överlag ganska tråkig konsert.
Bas: Variax eller vad den heter...

SOPHIE ZELMANI
Betyg: J J J
Fina låtar med snygga arr. Bra kompband. Hade nog funkat bättre hemma på stereon eller på en liten klubb än på en festivalscen i dagsljus.
Bas: Rickenbacker.

STEELY DAN
Betyg: J J J
Ungefär vad man väntat sig. Bra spelat givetvis. Grymma körtjejer som tyvärr fick lite väl mycket utrymme i Dirty work. Basisten satt ned. Varför? Konserten hade fått ett J till om de inte hade skitit i att spela sina bästa låtar (Babylon sisters, Reelin´ in the years och Kings.)
Bas: P

ERIC GADD
Betyg: J J J
Kompband i högform. David Lindvall på bas gjorde ett strålande jobb och alla i bandet imponerade. Lite enformigt låtmaterial. Extra kul att han avslutade med Kom hit o ta från den sista svenskspråkiga plattan.
Bas: Fender Jazz.


Jag gissar att de av er som var där inte håller med mig när det gäller alla betyg så komplettera gärna. Kan vara kul att se hur mycket våra åsikter skiljer sig åt
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men Eric Gadd... inget om hans falsksång?
Varenda gång jag sett han sjunga live i något sammanhang så har han verkligen sjungit pissdåligt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

alltså, steely dans basist satt inte ner, han stog upp hela tiden, dock så vara han ganska stilla men satt inte ned, han var förövrig bland de bästa jag sett, och tyckte verkligen inte att nått höll deras standard, allt var framåt och tight, gadds ljud sög där jag var, för mycket baskagge och mullrig bas.

men steely dan var bäst, (har alldrig hört eller sett dom innan igår)
Basar: Hotwire Vintage 5
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hmm det här kan utveckla sig till en intressant tråd. Stod basisten eller satt han?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Coolt med Rickenbackers!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Hmm det här kan utveckla sig till en intressant tråd. Stod basisten eller satt han?
Han stod säkert upp om Oberg säger så. Där jag stod såg det ut som att han satt men jag kan ha sett fel, jag stod ganska lång bak. Han måste i så fall ha varit väldigt liten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men hur var det med Gadds sång?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Svensson skrev:Hmm det här kan utveckla sig till en intressant tråd. Stod basisten eller satt han?
Han stod säkert upp om Oberg säger så. Där jag stod såg det ut som att han satt men jag kan ha sett fel, jag stod ganska lång bak. Han måste i så fall ha varit väldigt liten.
Han kanske stod på knä? :roll:
Jag har sett den varianten på bild.. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Men hur var det med Gadds sång?
Sylvass!!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Men Eric Gadd... inget om hans falsksång?
Varenda gång jag sett han sjunga live i något sammanhang så har han verkligen sjungit pissdåligt...
Jag tror verkligen inte att vi skulle kunna hitta en enda åsikt att enas om, du och jag Johan. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Oberg skrev:alltså, steely dans basist satt inte ner, han stog upp hela tiden, dock så vara han ganska stilla men satt inte ned, han var förövrig bland de bästa jag sett, och tyckte verkligen inte att nått höll deras standard, allt var framåt och tight, gadds ljud sög där jag var, för mycket baskagge och mullrig bas.

men steely dan var bäst, (har alldrig hört eller sett dom innan igår)
Du behöver se fler konserter och lyssna på fler plattor. Särskilt med Steely Dan. Gårdagens S.D-basist hade ju tyvärr inte en chans jämfört med t ex basisten på S.D´s Alive in America, Tom Barney. Han hade inte heller en chans mot sin betydligt yngre kollega i Gadds band, där har vi en kille som inte direkt kommer att sakna gig i framtiden. Jag måste säga att efter att ha lyssnat mycket på S.D genom åren så blev gårdagens S.D-basist en liten besvikelse. "Platt" är ordet som dök upp i mitt huvud när jag hörde honom.
Synd också att inte Dennis Chambers från liven var med. Nu blev det Gadds trummis Ricard Nettermalm som fick stora trumpriset.
gäst

Inlägg av gäst »

Fred Douglas Washington Jr heter Steely Dans basist enligt Stockholm Jazzestivals hemsida. Kan det vara så att han kompenserar sina 145 cm med många namn?
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Men hur var det med Gadds sång?
Den var väl som vanligt. Inte i jättebra pitch men ändå bra. Jag är lite kluven i frågan men jag gillar att Gadd har en väldigt personlig röst. Jag föredrar oftast en personlig röst framför det som brukar kallas "att ha en j-a pipa". Jag har alltid gillat hans sång även om han inte sätter alla toner perfekt. Han kanske skulle må bättre av att ha ett mindre slickt "perfekt" band och ha ett stökigare Sly-komp i stället, det kanske skulle passa hans röst bättre?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Men hur var det med Gadds sång?
Den var väl som vanligt. Inte i jättebra pitch men ändå bra. Jag är lite kluven i frågan men jag gillar att Gadd har en väldigt personlig röst. Jag föredrar oftast en personlig röst framför det som brukar kallas "att ha en j-a pipa". Jag har alltid gillat hans sång även om han inte sätter alla toner perfekt. Han kanske skulle må bättre av att ha ett mindre slickt "perfekt" band och ha ett stökigare Sly-komp i stället, det kanske skulle passa hans röst bättre?
Gadd live är så långt ifrån Gadd på platta att jag inte fattar varför han inte släppt
en liveplatta efter 20 år. Vissa av låtarna är blytunga live, tex Saint in the Parrish.
Jag anser fortfarande att Gadd live med 10 mannaband är bland det bästa man kan se.

Och när det kommer till rösten så håller jag helt med Johannes!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Men Eric Gadd... inget om hans falsksång?
Varenda gång jag sett han sjunga live i något sammanhang så har han verkligen sjungit pissdåligt...
Jag tror verkligen inte att vi skulle kunna hitta en enda åsikt att enas om, du och jag Johan. :?
Haha!
Nej, det är nog så!

Tänker särskilt på någon gala jag såg honom sitta och spela gitarr på. Det var falskt. Klent.
Är det ändå bra? Det tycker inte jag.
Jag har lite svårt med en del artister som har säregna röster, i vissa fall gillar jag dem skarpt, men i andra inte alls.
Gadds sångstil/röst har jag alltid haft jättesvårt för, och det faktum att jag så ofta hört honom sjunga falskt gör inte saken bättre.
Är nog som du säger att det lite skitigare band skulle göra honom själv mer rättvisa.
Senast redigerad av blackparkas den ons 18 jul 2007, 11:35, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Är det ändå bra?
Inte om det är en tävling.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Är det ändå bra?
Inte om det är en tävling.
Hehe. Vilket det naturligtvis inte är, inte enl mig. Men som sagt, även i nå´n tråd där vi avverkade Håkan Hellströms skönsång eller icke, jag har svårt för när någon sjunger falskt. I Håkans fall så passar det ganska bra, men Gaddmusiken... nja.



Det är konstigt det här med hur olika uppfattning vi har om någon som sjunger bra eller dåligt.
Eller konstigt och konstigt, mer intressant kanske.
Skulle någon sjunga som Gadd sjöng på den galan jag nämnde, på t.ex. en Idol-uttagning (lamt exempel, jag vet) så skulle alla som har någorlunda känsla för toner skratta hej vilt... och juryn skulle totalsåga.
Jaja, skratta och mobba mig för att jag tog Idoljuryn som exempel, jag vet att det inte är någon måttstock...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Skulle någon sjunga som Gadd sjöng på den galan jag nämnde, på t.ex. en Idol-uttagning (lamt exempel, jag vet) så skulle alla som har någorlunda känsla för toner skratta hej vilt... och juryn skulle totalsåga.
Då kan vi väl tacka Gud att de inte har mer inflytande än vad de har.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Undrar hur Petty eller Joey Ramone hade klarat sig framför Idol-juryn. Jag gissar på totalsågning.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Coolt med Rickenbackers!
Hahahahaha, ditt inlägg kommer inte som en chock. Han som spelade med Zelmani hade dessutom basen vid knäna och spelade MED PLEKTRUM. PÅ JAZZFESTIVALEN. Jag hörde ett rykte om att festivalledningen hängde honom i en lyktstolpe efter giget. Han från Gadds band hängde i lyktstolpen bredvid, han mosade också plektrum emellanåt.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det jag enda jag störde mig på när det gäller Steely Dan var att Freddie Washington hade "hängmatte -eq" på basen. När han körde Chuck Raineys gamla slapräkor(i original spelat på en p-bas med flats?, mycket mid) så lät det sk. musikhögskolefunk. Lite trist. Däremot njöt jag i helhet av konserten, och som tur var avslutade de med min favoritlåt, My Old School.

Klart värt att sitta i regnet för.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

mr Washington hadde ju klart bäst ljud, man hörde allt tyckte jag. men jag är väll lite av en musikskole kille då! :P
Basar: Hotwire Vintage 5
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:Det jag enda jag störde mig på när det gäller Steely Dan var att Freddie Washington hade "hängmatte -eq" på basen. När han körde Chuck Raineys gamla slapräkor(i original spelat på en p-bas med flats?, mycket mid) så lät det sk. musikhögskolefunk. Lite trist. Däremot njöt jag i helhet av konserten, och som tur var avslutade de med min favoritlåt, My Old School.

Klart värt att sitta i regnet för.
Men visst är det jättekonstigt att de inte körde Reelin´ in the years eller Babylon sisters? Jag hade gärna hört Kings från första plattan men jag fick ju Dirty work i stället men att Reelin´ och Babylon inte spelades tycker jag är skumt.
Märkligt också att det verkligen såg ut som att basisten satt ned från det stället vi stod. Jag frågade de andra om han verkligen sitter och de sade att jadå, det gör han men tydligen så var det fel. Någon som såg om han verkligen var extremt liten?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

De var nog tvungna att göra lite prioriteringar eftersom det var tidsschema a'la festival. Babylon Sisters, Reelin, Haitian Divorce, det var mycket man saknade. De körde en version av Babylon Sisters på Hovet sist som fick ALLA hår på kroppen att stå rakt ut en bra stund. Nasty körtjejer!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Oberg skrev:mr Washington hadde ju klart bäst ljud, man hörde allt tyckte jag. men jag är väll lite av en musikskole kille då! :P
JA! Kolla bara din setup:
Hotwire vintage 5 -> EBS HD-350 -> EBS Neo 1x12
:lol: :lol: :lol:

Den är det inte mycket rock 'n' roll över... 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar