Repa över internet

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Repa över internet

Inlägg av eeakga »

Bumpar upp denna tråd lite, den har ju blivit aktuell igen i dessa covid-tider.

Någon som sitter på någon färsk användbar info om lösningar för distansrep? Jag misstänker att marknaden har utvecklats sedan 2013 när det senast skrevs här. :)

Jag hittade https://www.soundjack.eu/ men den kändes lite kladdig att pyssla med. Har någon tips på andra lösningar?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av fieldflower »

Jamulus har jag hört talas om.
Kollade bara idag på en YT om hur man kom igång, och kände direkt att jag int örk ens försöka själv, för att inte tala om guida bandmedlemmar... :cry:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Repa över internet

Inlägg av eeakga »

Mmmh. Det var lite samma känsla jag fick av Soundjack. För komplicerat att komma igång med om man inte älskar att pillra med latencybuffers.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av mrbaloo »

Jamkazam är också ett alternativ.

Det har tagit storkliv i utveckling av dessa tre tjänster senaste året. Soundjack, Jamulus och Jamkazam. Provade dessa i våras men fick det inte att rulla jättebra då, men jag följer utvecklingen med stort intresse. Och det har hänt mycket sedan dess.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av inber »

Huvudproblemet är nog fortfarande att internet är långsamt. Även om det är 100 Mbit/s så tar det ett antal ms för själva uppkopplingen och det upplever man som segt. När jag testade nu, så har jag 13-14 ms i rundtur mot en server i Stockholm, men jag har datorn ansluten via Wifi och antagligen blir det snabbare om man har direktkoppling med sladd.

Reaper (sequencer/DAW) har en jam-programvara som innebär att man kan jamma ihop - antingen med sådana man känner eller sådana man inte alls känner. Det bygger på att man lirar i princip en evig loop, så varje musikant hör vad de andra spelade i förra loopen eller förrförra. Då blir det snortajt, eftersom man därigenom trollar bort all latency. Det funkar nog inte för att repa låtar, men man kan spela ihop. Lite pilligt, tyckte jag nog att det var.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av bjelkeman »

Vi provade flera av dessa häromdagen. Jag har 3 ms till servrarna på KTH i Stockholm. Vi fick det inte att funka ändå. För mycket latency i drivrutiner och ljudkort mm.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Repa över internet

Inlägg av eeakga »

Ja, det är ju det man är lite rädd för, att den kombinerade latencyn för ljudkort och nät ska bli för stor.
Men jag får också känslan av att de flesta av programmen är för krångliga att hantera för mindre tekniskt bevandrade musikantvänner.

Hade ju en förhoppning om att det kanske fanns en helt magiskt lättanvänd programvara där ute som jag missat, men så verkar det ju inte vara.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av mrbaloo »

Jag skulle vilja slå ett slag för Sonobus. Den är open source med både stand-alone program och DAW-plugin.

Nu har jag inte provat det mer än installerat och det är snyggt och lättroddat.

Försökte köra med en kompis igår, men hans dator var bakom ett företags brandvägg så det funkade inte utan att göra en port forward i routern.

Om någon vecka skall vi försöka prova detta i mindre grupp i stråkorkestern.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Repa över internet

Inlägg av eeakga »

Har testrepat lite över Jamkazam nu. Har inte blivit tillfälle till någon längre stund tyvärr, men det verkar funka skapligt. Inte helt intiutivt gränssnitt för att sätta upp sitt ljudkort tyvärr, men när man väl fått ordning på tekniken så rullar det på.

Ingen ersättning för att träffas och repa på riktigt såklart, men för att kunna lira ihop med folk som flyttat runt i landet så är det bättre än inget iaf.

Får återkomma med en utförligare recension när vi lirat lite mer.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av mrbaloo »

Jag har nu kört Sonobus tillsammans med grabben mellan våra bostäder. Superenkelt att sätta upp fungerande. Givetvis rekommenderar de också kabel-internet och inte Wifi, men vi provkörde på Wifi två gånger och det har funkat otroligt bra. Så bra att vi tyckte att vi nästan spelade i samma rum. Tummen upp alltså!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Repa över internet

Inlägg av B-Å Åhs »

Måste prova

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar