Repa över internet

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
senjin
Medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 07:31
Ort: Umeå

Repa över internet

Inlägg av senjin »

Hej jag och en gitarrist vän satt och snackade lite över en kopp glögg och kom fram till att det skulle vara kul att testa att skriva en låt eller två helt över internet. Men då vill man helst kunna både spela upp ideêr för varandra och spela tillsammans så har någon testat eller har ideer på hur det skulle gå att lösa?

Jag hittade ninjam som verkar har rätt funktionalitet någon som testat det innan?

//Fredrik
Fett är fett med fett och sunt året runt
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vi pratade om det i mitt förr-förra band när vi skulle göra en återförening i somras eftersom vi sitte rutspridda från Berlin isöder till Tjautjas i norr. Vi kom aldrig så långt, däremot så mailade vi MP3 filer åt varandra där vi la på resp. instrument och kunder repa till ljudfilerna så att säga.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Min C-uppsats handlade lite om det här så jag har provat ett par olika såna program. Det finns ungefär två olika sätt att kompensera för tidsfördröjningen mellan klienterna. Det ena är att programmet i sig fördröjer signalen ytterligare så att det blir kontrollerade latency och man kan jamma med varandra. Det andra kräver att man själv anpassar sitt spel efter fördröjningen (som iofs är väldigt kort) men det kan vara ganska irriterande även om man kanske vänjer sig.

Kolla in eJamming (samspelt, utan video) och Digitial Musician Network (ej samspelt, med video)

De kan iofs ha ändrat på en del grejer sen jag testade för ett år sen och sen kan det ha kommit fler program eller lösningar så du får kolla runt lite.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Egentligen är det väl minst latency via vanlig telefonkonferens?
Och har man ett abonnemang med "favoritnr" som är gratis eller iaf billiga att ringa så är det ju bara att skaffa varsitt headset och köra!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

TDHP skrev:Egentligen är det väl minst latency via vanlig telefonkonferens?
Och har man ett abonnemang med "favoritnr" som är gratis eller iaf billiga att ringa så är det ju bara att skaffa varsitt headset och köra!
Provade det också, men ljudkvalitén är rent ut sagt skit. :D
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Borde man inte kunna köra uteslutande digitala ljud och använda IP-telefoni?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Line6 hade en sån mjukvara till sin gearbox vad jag vet. Hur det funkade kan jag inte säga nåt om dock...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

newheartshadow skrev:Min C-uppsats handlade lite om det här så jag har provat ett par olika såna program. Det finns ungefär två olika sätt att kompensera för tidsfördröjningen mellan klienterna. Det ena är att programmet i sig fördröjer signalen ytterligare så att det blir kontrollerade latency och man kan jamma med varandra. Det andra kräver att man själv anpassar sitt spel efter fördröjningen (som iofs är väldigt kort) men det kan vara ganska irriterande även om man kanske vänjer sig.
Hur klarar programmet av att kompensera för tidsfördröjningen? Det låter lite hokus pokus. Berätta mer, för det låter spännande!

Jag har f ö 17 ms fördröjning till noden i Stockholm enligt TPTEST och det är ju ingenting i Internetsammanhang. Översatt till en bandsituation motsvarar det att jag står 5.8 meter ifrån trummisen, givet att ljudet går 340 m/s. Det är ju helt OK och räcker för att det ska bli tajt.

Men om var och en av instrumentalisterna har lika långt till varandra (17 ms eller 5.8 m) så når man förr eller senare ju en gräns där det blir otajt.

Min Internetlina är dessutom i storstad och klarar upp till 24 Mbit/sek. Om man bor i mörkaste Småland eller Bayern och har klenare lina så är antagligen fördröjningen till närmaste nod mycket, mycket större. Och då borde det svaja en del.

Som sagt, berätta gärna mer, Newheartshadow.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

inber skrev:Min Internetlina är dessutom i storstad och klarar upp till 24 Mbit/sek. Om man bor i mörkaste Småland eller Bayern och har klenare lina så är antagligen fördröjningen till närmaste nod mycket, mycket större. Och då borde det svaja en del.
Jag bor i mörkaste Småland men har fiber ända fram till huset och 100 Mbit/s både upp och nedströms. Trist att "storstan" fortfarande kör på gammal ärgad koppar! :mrhappy:
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Rix skrev:
inber skrev:Min Internetlina är dessutom i storstad och klarar upp till 24 Mbit/sek. Om man bor i mörkaste Småland eller Bayern och har klenare lina så är antagligen fördröjningen till närmaste nod mycket, mycket större. Och då borde det svaja en del.
Jag bor i mörkaste Småland men har fiber ända fram till huset och 100 Mbit/s både upp och nedströms. Trist att "storstan" fortfarande kör på gammal ärgad koppar! :mrhappy:
Nej, det är bara ljug för att ni andra utanför tullarna inte ska bli avundsjuka. Jag bor i Stockholm och har egentligen fetfiber på 890 Terabit/s rakt in i huset, men jag vill inte betala de 13 kronor i månaden som det kostar, så jag har dragit ner det till 24 Mbit/s. Om man accepterar ett 10 bytes reklammeddelande vart tionde år så får man betalt en tusenlapp i månaden cash i handen för att ha Internet. :D












(Bra lina du har. Grattis!)
Senast redigerad av inber den mån 14 dec 2009, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

inber skrev:
Rix skrev:
inber skrev:Min Internetlina är dessutom i storstad och klarar upp till 24 Mbit/sek. Om man bor i mörkaste Småland eller Bayern och har klenare lina så är antagligen fördröjningen till närmaste nod mycket, mycket större. Och då borde det svaja en del.
Jag bor i mörkaste Småland men har fiber ända fram till huset och 100 Mbit/s både upp och nedströms. Trist att "storstan" fortfarande kör på gammal ärgad koppar! :mrhappy:
Nej, det är bara ljug för att ni andra utanför tullarna inte ska bli avundsjuka. Jag bor i Stockholm och har egentligen fetfiber på 890 Terabit/s rakt in i huset, men jag vill inte betala de 13 kronor i månaden som det kostar, så jag har dragit ner det till 24 Mbit/s. Om man accepterar ett 10 bytes reklammedelande vart tionde år så får man betalt en tusenlapp i månaden cash i handen för att ha Internet. :D












(Bra lina du har. Grattis!)
Haha.. :tummenupp:
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

inber skrev:
newheartshadow skrev:Min C-uppsats handlade lite om det här så jag har provat ett par olika såna program. Det finns ungefär två olika sätt att kompensera för tidsfördröjningen mellan klienterna. Det ena är att programmet i sig fördröjer signalen ytterligare så att det blir kontrollerade latency och man kan jamma med varandra. Det andra kräver att man själv anpassar sitt spel efter fördröjningen (som iofs är väldigt kort) men det kan vara ganska irriterande även om man kanske vänjer sig.
Hur klarar programmet av att kompensera för tidsfördröjningen? Det låter lite hokus pokus. Berätta mer, för det låter spännande!

Jag har f ö 17 ms fördröjning till noden i Stockholm enligt TPTEST och det är ju ingenting i Internetsammanhang. Översatt till en bandsituation motsvarar det att jag står 5.8 meter ifrån trummisen, givet att ljudet går 340 m/s. Det är ju helt OK och räcker för att det ska bli tajt.

Men om var och en av instrumentalisterna har lika långt till varandra (17 ms eller 5.8 m) så når man förr eller senare ju en gräns där det blir otajt.

Min Internetlina är dessutom i storstad och klarar upp till 24 Mbit/sek. Om man bor i mörkaste Småland eller Bayern och har klenare lina så är antagligen fördröjningen till närmaste nod mycket, mycket större. Och då borde det svaja en del.

Som sagt, berätta gärna mer, Newheartshadow.
Det var ett tag sen nu men lite mer info finns här, http://www.ejamming.com/help/
tror dock inte att de avslöjar teknologin bakom men jag har för mig att de fördröjer bådas signaler litegrann och synkar dem kontrollerat. Det kräver dock som du säger att man inte bor alldeles för långt från varandra eller har bra uppkoppling. (jag kunde iaf sitta i örebro och jamma med en kille i kumla synkat)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Re: Repa över internet

Inlägg av Poncho »

Bumpar upp den här 4 år gamla tråden.
Någon som testat detta lite mer och kan berätta?
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av inber »

Tack för det. Jag hittade helt oväntat mina gamla skämt och skrattade gott åt dem (lite sjukt att garva åt sina egna lustigheter, men man hinner ju glömma allt tokigt man yttrat på fyra år...). :wink:

Så jag bumpar lite till mao.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av gabrieldahl »

det här behövs ju! i dagens alltmer globaliserade värld och allt vad det heter. har ett band som är utspritt över hela sverige (skurup till piteå) och är rätt sugen på att prova detta.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Repa över internet

Inlägg av GandhiMK2 »

:shock:
Ingen kan väl tro att detta ska funka på riktigt?!?
Om man ska spela TILLSAMMANS och därmed förhålla sej till vad alla andra gör så kommer det ju Tt bli en enda lång kedjereaktion av fördröjning tills allt stannar av...
Någon nämnde ngn sorts utjämnande latency.... Well ,för att DET ska spela NÅGON som helst roll så måste man ju helt ignorera det faktum att ljudet jag med finger eller stämband producerar inte kommer ut förrän efter en stund och det finns ju inte... Sen hör det ju till saken att det dessutom tar lika lång extratid innan den ton som ens medspelare bestämt sej för att spela i ngn sorts förhållande till min ton kommer ut hos mej....
Jag kommer att tänka på "jaaahgstårrrrhäääähhhrrrpåhjorrrthaaagenstunnnllllbannnestaschooonockssskkaagörrrramitttlifffssvårrastinnspellllning"....

Jag säger bara lycka till! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Repa över internet

Inlägg av Svensson »

Precis som jag känner! Själva grejen med att spela tillsammans är väl just att spela tillsammans, jag förstår inte riktigt grejen. Om man vill repa ihop nåt på distans så är väl det enklaste att skicka ljudfiler till varann. Det är ungefär som videomöten, visst det funkar men går absolut inte att jämföra med ett riktigt möte. Om man dessutom ska försöka spela tillsammans nje... tror inte det...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Repa över internet

Inlägg av Rix »

Spela IN över nätet verkar iaf vara en smal sak numera.. http://www.steinberg.net/en/products/vs ... ormer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JMbjf3Zm2vk[/youtube]

Spela tillsammans är nog klurigare att få ihop..
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Repa över internet

Inlägg av Grafen »

f-bass skrev: Jag kommer att tänka på "jaaahgstårrrrhäääähhhrrrpåhjorrrthaaagenstunnnllllbannnestaschooonockssskkaagörrrramitttlifffssvårrastinnspellllning"....

Jag säger bara lycka till! ;-)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_DF14tweLT8[/youtube]

:lol:
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av inber »

f-bass skrev::shock:
Ingen kan väl tro att detta ska funka på riktigt?!?
Om man ska spela TILLSAMMANS och därmed förhålla sej till vad alla andra gör så kommer det ju Tt bli en enda lång kedjereaktion av fördröjning tills allt stannar av...
Någon nämnde ngn sorts utjämnande latency.... Well ,för att DET ska spela NÅGON som helst roll så måste man ju helt ignorera det faktum att ljudet jag med finger eller stämband producerar inte kommer ut förrän efter en stund och det finns ju inte... Sen hör det ju till saken att det dessutom tar lika lång extratid innan den ton som ens medspelare bestämt sej för att spela i ngn sorts förhållande till min ton kommer ut hos mej....
Jag kommer att tänka på "jaaahgstårrrrhäääähhhrrrpåhjorrrthaaagenstunnnllllbannnestaschooonockssskkaagörrrramitttlifffssvårrastinnspellllning"....

Jag säger bara lycka till! ;-)
Fast nu tänker du lite knasigt. Din egen latency är noll. Du hör direkt vad du spelar, men dina medmusikanter är något fördröjda. Om fördröjningen motsvarar 8 meter till sångaren så skulle du ju aldrig stå på en scen och hojta om att latencyn är för hög.

Och i takt med att nätkapaciteten förbättras så minskar ju latencyn.

Själv skulle jag gärna lira över nätet med lite annat folk. Inte istället för att repa med polarna i bandet, utan som ett komplement. Det är väl inte konstigare än att spela dataspel över nätet. "Bunta ihop mig med några som vill spela motown på level 72".

Din kritik påminner mig om vad grafikerna skrev när desktop publishing kom på 80-talet. De dissade tekniken för att laserskrivarna hade för taggiga typsnitt...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Repa över internet

Inlägg av GandhiMK2 »

inber skrev:
f-bass skrev::shock:
Ingen kan väl tro att detta ska funka på riktigt?!?
Om man ska spela TILLSAMMANS och därmed förhålla sej till vad alla andra gör så kommer det ju Tt bli en enda lång kedjereaktion av fördröjning tills allt stannar av...
Någon nämnde ngn sorts utjämnande latency.... Well ,för att DET ska spela NÅGON som helst roll så måste man ju helt ignorera det faktum att ljudet jag med finger eller stämband producerar inte kommer ut förrän efter en stund och det finns ju inte... Sen hör det ju till saken att det dessutom tar lika lång extratid innan den ton som ens medspelare bestämt sej för att spela i ngn sorts förhållande till min ton kommer ut hos mej....
Jag kommer att tänka på "jaaahgstårrrrhäääähhhrrrpåhjorrrthaaagenstunnnllllbannnestaschooonockssskkaagörrrramitttlifffssvårrastinnspellllning"....

Jag säger bara lycka till! ;-)
Fast nu tänker du lite knasigt. Din egen latency är noll. Du hör direkt vad du spelar, men dina medmusikanter är något fördröjda. Om fördröjningen motsvarar 8 meter till sångaren så skulle du ju aldrig stå på en scen och hojta om att latencyn är för hög.

Och i takt med att nätkapaciteten förbättras så minskar ju latencyn.

Själv skulle jag gärna lira över nätet med lite annat folk. Inte istället för att repa med polarna i bandet, utan som ett komplement. Det är väl inte konstigare än att spela dataspel över nätet. "Bunta ihop mig med några som vill spela motown på level 72".

Din kritik påminner mig om vad grafikerna skrev när desktop publishing kom på 80-talet. De dissade tekniken för att laserskrivarna hade för taggiga typsnitt...
Den som forskat i detta (vem det nu var, har för bråttom för att kolla nu) skrev att det fanns 2 olika varianter varav det ena , vilket låter mest rimligt i sin orimlighet, skapar en gemensam latency (vilken , får jag anta, utgår ifrån den längsta tid det tar för baston att spelas i hub X till att spelas upp i Hub Y) vilket skulle innebära att pga att du har 0.88 mbit uppströms så tar det en en sekund för ljud att med hyfsad kvalitet gå från dej till mej så då , om vi ska ha synkad latency , så hör jag min bas med en sekunds fördröjning....vilket är en vetenskapligt icke-baserad och väldigt GROV och helt möljligt JÄTTEFEL uppskattning.
Hur som helst, anno idag när folk kanske redan vant sej vid sinnessjuka latencynivåer redan i deras uckiga usb-interface kopplade till deras supersega datorer som ger ett års latency så kanske det är helt egalt.
Jag antar att jag bara glömmer bort det vetenskapliga nerderiet som detta handlar om snarare än om ngn verklig möjlighet som någon är intresserad av att göra ngt av på riktigt. Klart att det kommer att gå att skapa läte någorlunda halvsynkront men om man har några som helst krav och är det minsta musikalisk så tror jag att det enda man kommer att få ut av det är en stunds tortyr.

Ni får gärna hålla det emot mej om 3 år när alla rep går till på det sättet! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av joachime »

Företaget bakom Jamhub utvecklar en molnbaserad tjänst för distansrep. Inte som i repa i relatid då alltså utan mer en vidareutveckling av att skicka mp3-filer till varandra.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RsvOI3LA0dU[/youtube]
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Repa över internet

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Företaget bakom Jamhub utvecklar en molnbaserad tjänst för distansrep. Inte som i repa i relatid då alltså utan mer en vidareutveckling av att skicka mp3-filer till varandra.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RsvOI3LA0dU[/youtube]
Jo, och det är ju förstås plättlätt för det handlar ju inte om interaktion utan om att EN spelare ska reagera på ETT material.... Det ä'r ju själva samspelet som är kruxet...
Min polare spelade gitarr på en Mutt Lange-prod där hans tekniker satt i schweitz och styrde min polares protools i realtid och så hade dom webcam och ngn sorts pratfunktion uppkopplad. Det fiunkade fint men det förutsatte ju inte heller att dom i schweitz spelade till det som min polare spelade och han behövde imnte förhålla sej till det som dom spelat utifrån vad han spelade osv....
Nu kan det ju vara så att många härinne inte riktigt tycker att det spelar ngn roll vad dom andra i bandet gör och då är det ju inget problem....för oss som reagerar på vad alla andra gör som har reagerat på vad jag gjort som reagerat på vad dom andra spelat som reagerat på vad jag spelat som .....ja vi får problem...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av inber »

Man kan väl konstatera att f-bass har en poäng i att det blir ohanterligt om det blir för segt. Jag vänder mig mer mot det jag tyckte mig kunna läsa in - att det kommer ALDRIG att bli bra. Men näten blir ju snabbare och snabbare. Så en dag kommer även duktiga och tajta musiker, med krav på timing, att kunna lira ihop på nätet. Man är väl för tidigt ute, som vanligt. (Jag har inte provat) :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Repa över internet

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:
joachime skrev:Företaget bakom Jamhub utvecklar en molnbaserad tjänst för distansrep. Inte som i repa i relatid då alltså utan mer en vidareutveckling av att skicka mp3-filer till varandra.
Jo, och det är ju förstås plättlätt för det handlar ju inte om interaktion utan om att EN spelare ska reagera på ETT material....
Ja, det krävs troligen ingen avancerad teknisk lösning för att få den typen av tjänster att rulla. I det här fallet handlar det mer om arbetsflöde, tillgänglighet etc. Men jag gillar utveklingen.

Håller med du vad det gäller samspel över internet i realtid. Så länge infrastrukturen ser ut som den gör kommer det vara begränsat till fördröjningsbaserade lösningar som ninjam, vilket i många fall blir poänglöst.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar