Tillförlitliga recensioner i tidningar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Tillförlitliga recensioner i tidningar?

Inlägg av Kale »

Hur mycket kan man lita på tex Musikermagasinets recensioner. De verkar var väldigt positiva till det mesta i alla fall i de senaste numrens bas och basförstärkartester. I samma nummer har de ofta annonser från tillverkarna vars produkter de testar. När jag började prenumerera var det en förstärkarrecension som var så positiv att jag var på väg att köpa... Sen började jag pejla lite här på forumet och därefter var förvirringen total :?

Vad säger ni, kan man lita på tidningar som recenserar prylar från producenter som står för deras annonsintäkter?

/Kale
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det här var uppe i en lååååång tråd på GMF för några år sedan. Man får nog avväga och testa själv om man vill vara säker.

Det vore ju konstigt om en tidning som till stor del lever på annonsförsäljning INTE försöker sälja en annons till tillverkaren av en produkt de recenserar. Win-win!(om testat är positivt :) ) Killen från Fuzz som huserade på GMF vidhöll att de aldrig skulle skriva positivt om en produkt de inte gillade.

Däremot kanske de låter bli att skriva om ngt de inte gillar, av hänsyn till agenten, vad vet jag?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Utan att veta fakta.. så vill jag sätta ett +1 på p65's post..
Jag skulle lätt kunna tänka mig att man skippar recensionen om den ej är positiv..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Liten skrev:Utan att veta fakta.. så vill jag sätta ett +1 på p65's post..
Jag skulle lätt kunna tänka mig att man skippar recensionen om den ej är positiv..
Hmmm... det låter lite fegt. Men visst, man sågar inte gärna av den gren man sitter på. De produkter de testar bör alltså vara bra. Förstäkaren jag hade i åtanke var en EBS kombo, Drome Classic, om jag minns rätt. Den var mycket bra enligt skribenten i MM. Men den verkar inte falla någon Pratabasare på läppen...

/Kale
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kalebas skrev:
Liten skrev:Utan att veta fakta.. så vill jag sätta ett +1 på p65's post..
Jag skulle lätt kunna tänka mig att man skippar recensionen om den ej är positiv..
Hmmm... det låter lite fegt. Men visst, man sågar inte gärna av den gren man sitter på. De produkter de testar bör alltså vara bra. Förstäkaren jag hade i åtanke var en EBS kombo, Drome Classic, om jag minns rätt. Den var mycket bra enligt skribenten i MM. Men den verkar inte falla någon Pratabasare på läppen...

/Kale
Jag tror att det handlar om ryggkliande och ev Damagecontrol i många fall.. men som sagt.. this is just another consperacy theory!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kalebas skrev:Förstäkaren jag hade i åtanke var en EBS kombo, Drome Classic, om jag minns rätt. Den var mycket bra enligt skribenten i MM. Men den verkar inte falla någon Pratabasare på läppen...

/Kale
Det kan också vara så att vi här på forumet är mer EBS-negativa än basister i allmänhet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tycker ofta att prylrecensionerna i svenska musiktidningar är direkt löjeväckande som konsumentupplysning. Recensenterna saknar i allmänhet både kunskap och journalistisk bildning.
Tror inte jag sett en reciension värd att ta på allvar i MM på många år.

Så du gör helt rätt - kolla runt på olika forum, leta efter användare med riktiga erfarenheter och prova själv.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kalebas skrev:
Liten skrev:Utan att veta fakta.. så vill jag sätta ett +1 på p65's post..
Jag skulle lätt kunna tänka mig att man skippar recensionen om den ej är positiv..
Hmmm... det låter lite fegt. Men visst, man sågar inte gärna av den gren man sitter på. De produkter de testar bör alltså vara bra. Förstäkaren jag hade i åtanke var en EBS kombo, Drome Classic, om jag minns rätt. Den var mycket bra enligt skribenten i MM. Men den verkar inte falla någon Pratabasare på läppen...

/Kale
Nej, det är mer en smakfråga. Tycker att Fuzz och MM är bra på så sätt att de inte låter deras smak spegla recensionen allt för mycket. T ex så har både rör- och transistorförstärkare fått bra betyg. Så de sätter betyg på funktion/prisvärdhet. En bas för 4995:- är inte lika bra som en bas för 19995:-, men de kan båda få bra betyg.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:Tycker ofta att prylrecensionerna i svenska musiktidningar är direkt löjeväckande som konsumentupplysning. Recensenterna saknar i allmänhet både kunskap och journalistisk bildning.
Tror inte jag sett en reciension värd att ta på allvar i MM på många år.

Så du gör helt rätt - kolla runt på olika forum, leta efter användare med riktiga erfarenheter och prova själv.
Jag har svårt att tänka mig att det finns en mer kunnig recensent än Ulf Widlund i hela världen när det gäller basprylar.
När det gäller detta med att MM inte sågar basprodukter med fotknölarna gissar jag beror på att det helt enkelt inte finns några produkter på marknaden som är helt värdelösa. Jag tillhör ju de på forumet som har svårt för EBS men hade jag satt en etta i betyg på någon av deras produkter? Skall jag vara ärlig så är svaret nej. Det är MIG deras produkter inte passar. Jag är ju inte döv, jag hör ju att deras förstärkare låter jättebra till helt andra typer av sound än det jag vill ha. Skall jag totalsåga så krävs det ju att produkten är helt kass. Nämn t ex en elbas som är helt kass, helt oanvändbar. Det existerar ju inte. Det mesta på marknaden är ju helt ok, t om de billigaste prylarna är ok. Klart man kan hitta en elbas som är bedrövlig men då kostar den ju mindre än ett par jeans också och de allra billigaste prylarna testas väl inte i MM?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är väl som vanligt, recensioner ger en fingervisning. Är det en tidning man läser regelbundet börjar man kanske "känna" resencenterna efter ett tag, hur dom resonerar, tycker/tänker.

100% objektivitet finns inte speciellt inte i tidningar som lever på reklamintäkter.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Jag har svårt att tänka mig att det finns en mer kunnig recensent än Ulf Widlund i hela världen när det gäller basprylar.
När det gäller detta med att MM inte sågar basprodukter med fotknölarna gissar jag beror på att det helt enkelt inte finns några produkter på marknaden som är helt värdelösa. Jag tillhör ju de på forumet som har svårt för EBS men hade jag satt en etta i betyg på någon av deras produkter? Skall jag vara ärlig så är svaret nej. Det är MIG deras produkter inte passar. Jag är ju inte döv, jag hör ju att deras förstärkare låter jättebra till helt andra typer av sound än det jag vill ha. Skall jag totalsåga så krävs det ju att produkten är helt kass. Nämn t ex en elbas som är helt kass, helt oanvändbar. Det existerar ju inte. Det mesta på marknaden är ju helt ok, t om de billigaste prylarna är ok. Klart man kan hitta en elbas som är bedrövlig men då kostar den ju mindre än ett par jeans också och de allra billigaste prylarna testas väl inte i MM?
Du kan ha rätt. Men jag tror inte att Ulf Widlund är världens kunnigaste recensent vad det gäller basprylar. Jag tycker inte att han är en idiot, men jag tycker att han känns väldigt endimensionell. Det känns oerhört lätt att räkna ut vad han kommer att skriva innan man ens har öppnat tidningen.

Vad det gäller avsaknaden av sågningar så håller jag helt med dig. Det finns inga riktigt värdelösa prylar idag. Utvecklingen har varit enorm och jag avundas dem som ska börja med musik idag, som kan hitta riktigt vettiga saker till bra priser.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

När tidningarna testar skickar de recensionen på teknisk review innan den publiceras, dvs vi kollar så de tekniska specarna är riktiga och adresser till oss osv stämmer. Vi har inget inflytande över hur skribenten tycker och tänker om ljud, funktioner osv. Vi kan heller inte gå in och bestämma att en tidning ej ska publicera en redan skriven recension.
För vår del är det viktigt att vi har en god relation till tidningarna och om vi skulle gå in och bestämma vad de ska skriva skulle det drabba oss mer än tidningen i slutändan.

Classic Dromen är för övrigt en väldigt trevlig liten kombo, jag har en själv, dock är det inte en stor basrigg och ska heller inte jämföras med sådana. Som kombo betraktat funkar den perfekt i alla mindre sammanhang och lite till och jag tror den står sig rätt väl i konkurrensen med liknande kombos vid jämförelse.

Som alltid, se till att testa grejerna, det är i slutändan en själv de ska passa och då är andras slutsatser och tyckande rätt så ovidkommande, positiva som negativa.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klart det finns värdelösa prylar, men alla är så positivt inställda till saker och ting idag + att det finns tycke och smak för allt på marknaden verkar det som...
Man ska vara så open-minded.... bullshit...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Klart det finns värdelösa prylar, men alla är så positivt inställda till saker och ting idag + att det finns tycke och smak för allt på marknaden verkar det som...
Man ska vara så open-minded.... bullshit...
Fast om du jämför en Behringer-förstärkare och en SX-bas med det som var billighetsprylar för 20 år sedan så är kvalitetsskillnaden chockerande. Och även priset.

När jag som grabb på 80-talet skulle köpa bas fanns det att välja mellan att köpa en samuraj eller hondo för 2500 (på DEN tiden) eller spara och gneta ihop till en riktig Fender (lyckligtvis var 70-talarna inte så dyra då, så jag köpte en 74-ans jazzbas för 5000). En bra förstärkare var så långt utom räckhåll för en nybörjare att man inte ens drömde om den.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Klart det finns värdelösa prylar, men alla är så positivt inställda till saker och ting idag + att det finns tycke och smak för allt på marknaden verkar det som...
Man ska vara så open-minded.... bullshit...
Fast om du jämför en Behringer-förstärkare och en SX-bas med det som var billighetsprylar för 20 år sedan så är kvalitetsskillnaden chockerande. Och även priset.

Jo, visst är det så.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Klart det finns värdelösa prylar, men alla är så positivt inställda till saker och ting idag + att det finns tycke och smak för allt på marknaden verkar det som...
Man ska vara så open-minded.... bullshit...
Fast om du jämför en Behringer-förstärkare och en SX-bas med det som var billighetsprylar för 20 år sedan så är kvalitetsskillnaden chockerande. Och även priset.

När jag som grabb på 80-talet skulle köpa bas fanns det att välja mellan att köpa en samuraj eller hondo för 2500 (på DEN tiden) eller spara och gneta ihop till en riktig Fender (lyckligtvis var 70-talarna inte så dyra då, så jag köpte en 74-ans jazzbas för 5000). En bra förstärkare var så långt utom räckhåll för en nybörjare att man inte ens drömde om den.
Sant.. min första riktiga stärk va en hemmabyggd 2x15 låda med metallkonade JBL element som drevs av en 2kanalig peavey.. inhandlat för 800:- .. den stod sig många år.. tills någon assholemiooooo körde en blyertspenna genom ena konen.. :evil:
Tänk om man kunde handlat en Mag300 för motsvarande pengar på den tiden.. fifan va kungligt det hade varit.. köpte min 78 för på 90talet.. 7 å nånting..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

EBS Ralf skrev: Classic Dromen är för övrigt en väldigt trevlig liten kombo, jag har en själv, dock är det inte en stor basrigg och ska heller inte jämföras med sådana. Som kombo betraktat funkar den perfekt i alla mindre sammanhang och lite till och jag tror den står sig rätt väl i konkurrensen med liknande kombos vid jämförelse.
Verkligen? Inte ens här gick det att hålla sig från att göra reklam...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev: Tänk om man kunde handlat en Mag300 för motsvarande pengar på den tiden.. fifan va kungligt det hade varit..
Tänkte precis på det. Jäklar vad trevligt det hade varit. Och så kunde man köpt en OLP och en Squier Vintage. Full arsenal för typ 8 lax. Otroligt.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

EBS Ralf skrev: Som alltid, se till att testa grejerna, det är i slutändan en själv de ska passa och då är andras slutsatser och tyckande rätt så ovidkommande, positiva som negativa.
Man får passa på när tillfälle ges...men passar även på att citera mig själv :lol:
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Johannes skrev:När det gäller detta med att MM inte sågar basprodukter med fotknölarna gissar jag beror på att det helt enkelt inte finns några produkter på marknaden som är helt värdelösa.
Så sant, så! Är själv återfallsbasist. La av helt för över 20 år sen och började igen för ett par år sedan. Utvecklingen har varit enorm när det gäller priser OCH kvalité (för det mesta).
Svensson skrev:Det är väl som vanligt, recensioner ger en fingervisning. Är det en tidning man läser regelbundet börjar man kanske "känna" resencenterna efter ett tag, hur dom resonerar, tycker/tänker.

100% objektivitet finns inte speciellt inte i tidningar som lever på reklamintäkter.
Så klart. Jag blev såld på EBS kombon för att recensionen var väldigt positiv och det var den första artikeln jag läste i denna tidning. Efter att ha läst flera recensioner i MM så har jag kalibrerat om mig och har väl blivit lite mer imun.

Edit: Fel namn i citat
/Kale
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Tillägg: Jag har fortfarande inte testat Drome Classic kombon...
Finns det någon här som testat den och vill delge sina åsikter?

/Kale
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag har en polare som testar instrument för en av de två tidningar vi har nämnt. En gång skrev han en tämligen negativ recension, och när den svenska generalagenten hade läst den så var beskedet att "ändra på det här och det här i recensionen, annars annonserar vi inte". Det slutade med att recensionen inte trycktes. Jag blev lite upprörd när jag fick veta att det faktiskt kan gå till såhär, men det är ju följden av att som tidning vara helt beroende av sina annonsörer.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GurraG skrev:Jag har en polare som testar instrument för en av de två tidningar vi har nämnt. En gång skrev han en tämligen negativ recension, och när den svenska generalagenten hade läst den så var beskedet att "ändra på det här och det här i recensionen, annars annonserar vi inte". Det slutade med att recensionen inte trycktes. Jag blev lite upprörd när jag fick veta att det faktiskt kan gå till såhär, men det är ju följden av att som tidning vara helt beroende av sina annonsörer.
Blir inte ett dugg förvånad. Tappar tidningen sina annonsörer har dom inte inkomst nog att producera tidningar. Som jag skrev i förra inlägget:
Svensson skrev:100% objektivitet finns inte speciellt inte i tidningar som lever på reklamintäkter.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Visst är det så att de allra flesta publikationer lever på reklamintäkter (och kanske presstöd), men det blir ju en värre sits för fackpress av olika slag än för vanlig nyhetspress. Nyhetstidningarna skriver ju oftast inte om sina annonsörer, men för exempelvis MM och Fuzz så blir ju den direkta följden att de tummar på sin journalistiska integritet och objektivitet, vilket är trist (jag är själv journalist, märks det? : D ). Sen kanske man inte ska dra slutsatsen att recensenterna i MM och Fuzz medvetet förtiger berättigad kritik mot sina produkter, snarare att vi går miste om en del totalsågningar. Sen brukar ju åtminstone Fuzz försvara sig med att det inte finns något intresse av att publicera rena sågningar, något jag inte håller med om.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GurraG skrev:Visst är det så att de allra flesta publikationer lever på reklamintäkter (och kanske presstöd), men det blir ju en värre sits för fackpress av olika slag än för vanlig nyhetspress. Nyhetstidningarna skriver ju oftast inte om sina annonsörer, men för exempelvis MM och Fuzz så blir ju den direkta följden att de tummar på sin journalistiska integritet och objektivitet, vilket är trist (jag är själv journalist, märks det? : D ). Sen kanske man inte ska dra slutsatsen att recensenterna i MM och Fuzz medvetet förtiger berättigad kritik mot sina produkter, snarare att vi går miste om en del totalsågningar. Sen brukar ju åtminstone Fuzz försvara sig med att det inte finns något intresse av att publicera rena sågningar, något jag inte håller med om.
Jag är inte journalist men kritisk läsare :wink: . Jag hoppar absolut inte på nån enskild medarbetare på tidningarna eller någon agent/leverantör, bara konstaterar faktum. Man biter inte den hand som föder en även om det inte finns någon uttalad policy eller regler vad man får och inte får skriva.

En enkel regel: Tro inte ett skit av vad som sägs i TV, radio och tidningar eller ta åtminstone allt med en gigantisk skopa salt! (med hopp om att jag inte trampat på en öm journalist tå :wink: )
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar