Gage vid inspelningar

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Gage vid inspelningar

Inlägg av Kim S »

Då kommer jag med frågan: hur brukar man lösa det med gage när man blir ombedd att lägga bas på en enstaka låt? Inte att man är medlem i ett band utan lägger bas på en låt som någon har proddat. Vad brukar ni göra då? Engångssumma? Engångssumma + procent på typ, sälj? Eller är det bara producenten som får "STIM"?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av Geddan »

Kim S skrev:Då kommer jag med frågan: hur brukar man lösa det med gage när man blir ombedd att lägga bas på en enstaka låt? Inte att man är medlem i ett band utan lägger bas på en låt som någon har proddat. Vad brukar ni göra då? Engångssumma? Engångssumma + procent på typ, sälj? Eller är det bara producenten som får "STIM"?
Handlar väl om vem som ber dig göra det.

Jag har en polare, min gamla kattvakt, som brukar be mig lägga lite bas på inspelningar.
Man fyller i en sån där STIM-blankett....och slår det så får man pengar.

Är det ett "jobb" är det ju en annan sak.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av Kim S »

Geddy_Lee skrev: Handlar väl om vem som ber dig göra det.

Jag har en polare, min gamla kattvakt, som brukar be mig lägga lite bas på inspelningar.
Man fyller i en sån där STIM-blankett....och slår det så får man pengar.

Är det ett "jobb" är det ju en annan sak.
Det är ett jobb.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

SAMI och STIM är bra att kolla upp gällande sånt. där kan man regga så man får betalt i procent per platta/framförning live. TROR det är så att man har SAMI som medverkande musiker och STIM för låtskriveriet... men ej säker. har aldrig fattat det där. röriga grejer 8)

att du sen ska ha betalt för själva jobbet du gör i form av engångssumma eller liknande är en annan sak. det får ni komma överens om. om det ska vara svarta pengar, om det ska faktureras via företag, en fast summa per låt eller en fast summa för hela jobbet (om det skulle röra sig om fler låtar/spelningar) osv... beroende på produktion då.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Helt riktigt Bassdude!

På alla punkter!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

oj! då ska jag gå och köpa en trisslott, haha...
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Okej, får checka in SAMI då.... Tack grabbar!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

bassdude skrev:SAMI och STIM är bra att kolla upp gällande sånt. där kan man regga så man får betalt i procent per platta/framförning live. TROR det är så att man har SAMI som medverkande musiker och STIM för låtskriveriet... men ej säker. har aldrig fattat det där. röriga grejer 8)

att du sen ska ha betalt för själva jobbet du gör i form av engångssumma eller liknande är en annan sak. det får ni komma överens om. om det ska vara svarta pengar, om det ska faktureras via företag, en fast summa per låt eller en fast summa för hela jobbet (om det skulle röra sig om fler låtar/spelningar) osv... beroende på produktion då.
Väl skrivet, pedagogiskt upplagt och helt korrekt :)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av bootsy »

Kim S skrev:Då kommer jag med frågan: hur brukar man lösa det med gage när man blir ombedd att lägga bas på en enstaka låt? Inte att man är medlem i ett band utan lägger bas på en låt som någon har proddat. Vad brukar ni göra då? Engångssumma? Engångssumma + procent på typ, sälj? Eller är det bara producenten som får "STIM"?
Såhär:

Engångssumma ska man alltid ta ut (om det inte är en väldigt uttalad kompisgrej). Om du går på dagstaxa eller tar ut per inspelad låt är upp till dig. Hur mycket? Helt beroende på projektets budget och vem du är.

Procent på sälj har jag blivit erbjuden någon gång men aldrig tackat ja till. Man kan väl säga att de projekt man blir erbjuden procent på är i allmänhet inte de man vill ha procent på.

STIM får du bara om du varit med och skrivit eller arrangerat låten. Ibland blir man erbjuden en del av arrangemangspotten. Om det händer ska man tacka och ta emot, det kan man göra helt OK pengar på om det blir en hit.

SAMI är det alla medverkande musiker får ersättning från när en låt spelas på radio eller TV. Det är producentens ansvar att fylla i SAMI-listor med rätt namn och personnummer. Se till att detta görs! Jag har råkat ut för att det har slarvats med listorna även på ganska stora produktioner, och det kan vara knepigt att få rätt i efterhand. SAMI-pengarna är en ganska schysst extrainkomst om du lyckas spela på ett par låtar som snurrar på radion då och då.

EDIT: Inlägg nummer 400!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av groovyjr »

Här var det ju klara svar från bassdude och bootsy!

Men jag ställer mig lite frågande till denna:
bootsy skrev: Procent på sälj har jag blivit erbjuden någon gång men aldrig tackat ja till. Man kan väl säga att de projekt man blir erbjuden procent på är i allmänhet inte de man vill ha procent på.
Finns väl en klassiker där med Peter Lemarcs genombrotts platta, där ganska många av musikerna valde fast betalning istället för procent och de hade tjänat ganska mycket mer på procent. Men men om det är en sann story kan jag inte svära på och det lär ju inte hända jätteofta.
En kombination typ mindre fast och sen procent skulle kanske kunna vara något. :wink:

Bootsy, grattis till 400!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av bootsy »

groovyjr skrev:Här var det ju klara svar från bassdude och bootsy!

Men jag ställer mig lite frågande till denna:
bootsy skrev: Procent på sälj har jag blivit erbjuden någon gång men aldrig tackat ja till. Man kan väl säga att de projekt man blir erbjuden procent på är i allmänhet inte de man vill ha procent på.
Finns väl en klassiker där med Peter Lemarcs genombrotts platta, där ganska många av musikerna valde fast betalning istället för procent och de hade tjänat ganska mycket mer på procent. Men men om det är en sann story kan jag inte svära på och det lär ju inte hända jätteofta.
En kombination typ mindre fast och sen procent skulle kanske kunna vara något. :wink:

Bootsy, grattis till 400!
Mnjo, det är klart att det händer. Men återigen: det är i allmänhet på ganska osäkra och små projekt man brukar bli erbjuden procent av försäljningen. Chansen att det ska falla ut är inte så stor, men vad sjutton folk vinner på Triss varje dag!

Tack!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Gage vid inspelningar

Inlägg av BBQV »

groovyjr skrev:Finns väl en klassiker där med Peter Lemarcs genombrotts platta, där ganska många av musikerna valde fast betalning istället för procent och de hade tjänat ganska mycket mer på procent. Men men om det är en sann story kan jag inte svära på och det lär ju inte hända jätteofta.
Samma sak gäller Eldkvarns Kungarna från Broadway. Werner Modiggård lär ha fått 1500 kr för sina insatser... Han har väl sitt på det torra nu, men det måste ha känts lite surt då :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar