Big bass is the shit!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Grotesk dinosaurieskapelse!
Men kul som udda grej.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Skickligt gort även om det handlar om nått annat instrument än bas gitarr. Mera som en gitarrbas. Men varför inte? En instrument som inte är så konventionel kan ändå ha en funktion i rätt sammanhang.

Vi får inte glömma att elbasen inte är äldre än 55 år (de serietillverkade i allafall) och jämfört med kontrabasen som har flera hundra år på nacken så är elbasen inte heller så konventionell.

Vi får inte heller glömma att det tog ett antal år innan elbasen började användas i orkestrar och att motståndet var väldigt stort när den kom.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Hur många skulle vilja ha en sådan bassist i sitt band? :shock: :?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hur många sån'a basister vill ha ett band?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det är oklart hur många band vill ha en sån basist eller viceversa, även fast jag själv inte väljer att kalla denna instrument för elbas och därmed inte heller användaren som basist... , kanske gitarrbas och gitarrbasist? Det får framtiden avgöra.

Vill däremot återigen påpeka det faktum att vår 4-strängade elbas inte heller var så välkommen bland musiker inklusive kontrabasister när den kom! Snarare tvärtom, den var förlöjligad och inte alls accepterad som ett seriöst instrument. Det tog många år av blodig marknadsföring för Leo Fender som även skänkte många basar innan vissa basister och även gitarrister kunde tänka sig att ha en "Fender bas" med sig på gig eller inspelning. Vi får väl se hur utvecklingen kommer att te sig.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:Det är oklart hur många band vill ha en sån basist eller viceversa, även fast jag själv inte väljer att kalla denna instrument för elbas och därmed inte heller användaren som basist... , kanske gitarrbas och gitarrbasist? Det får framtiden avgöra.

Vill däremot återigen påpeka det faktum att vår 4-strängade elbas inte heller var så välkommen bland musiker inklusive kontrabasister när den kom! Snarare tvärtom, den var förlöjligad och inte alls accepterad som ett seriöst instrument. Det tog många år av blodig marknadsföring för Leo Fender som även skänkte många basar innan vissa basister och även gitarrister kunde tänka sig att ha en "Fender bas" med sig på gig eller inspelning. Vi får väl se hur utvecklingen kommer att te sig.
Nu ska det till blodig marknadsföring för att få basister att ha nåt annat än en Fenderbas. :evil: En märklig värld....
gäst

Inlägg av gäst »

Har svårt att tänka mig att basister som spelar tv-spelslåtar på 11-strängade basar kommer att bli ett vanligt inslag i bandsituationer i framtiden, även utan tv-spelslåtar. Oavsett vad man tycker om det så behövs det ju BAS i musik. Om detta kommer från elbas, kontra, synth eller bastuba är ju mindre viktigt egentligen, en smaksak, men den sortens basspel som han på filmen levererar täcker ju inte direkt behovet av bas i traditionella låtar. Sedan kan han givetvis spela "vanlig" bas på den där saken också men då kan han ju lika gärna köpa en vanlig 4- eller 5-strängad-bas så slipper han göra bort sig.
Men... för 15 år sedan skulle jag skrattat om någon förutspått att vi i framtiden skulle sitta och skicka låtar till varandra på msn t ex. När det gäller Fender så är det ju ganska kul att p-basljudet fortfarande efter så många år fortfarande hörs i mycket musik, även väldigt modern sådan. Att p-basen också ser nästan exakt likadan ut som när nuvarande modellen debuterade 1957 (var det va?) är ju häpnadsväckande. Lyckad design... Får se om den 11-strängade Mario Bros-basen är standard om ytterligare 50 år.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

det där... förstod jag mig inte på. den hade för många strängar och såg för lite ut som en Fender :lol: .
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev: Vill däremot återigen påpeka det faktum att vår 4-strängade elbas inte heller var så välkommen bland musiker inklusive kontrabasister när den kom! Snarare tvärtom, den var förlöjligad och inte alls accepterad som ett seriöst instrument. Det tog många år av blodig marknadsföring för Leo Fender som även skänkte många basar innan vissa basister och även gitarrister kunde tänka sig att ha en "Fender bas" med sig på gig eller inspelning. Vi får väl se hur utvecklingen kommer att te sig.
Både ja och nej. Faktum är att ett par av den tides större bandledare tvingade sinna bassister att börja spela elbas eller så fick de sluta i bandet (Wes "tummen" Motgomerey's brosrsa, han oktavgitarristen ni vet var en av dem. Glömt hans förnamn :oops: ). I och med det så spred sig elbasen eftersom de "stora grabbarna" spelade elbas. Vad man bör tänka på är att det som var dåtidens populärmsuik är vad man i dag kallar Storbandsjazz och till viss del country (bluegrass stuk) för att ta 2 exempel. Ingen musik som idag är elbastät heller. Synten var oxå motarbetad när den om och det finns flera exempel på "moderna" instrument som motarbetsas så mönstret känns igen. Finns liknelser inom andra saker oxå, fordon exepelvis. Bilen var allt annat än självklar när den kom. Vad är den idag?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Matte skrev:
calif de funk skrev: Vill däremot återigen påpeka det faktum att vår 4-strängade elbas inte heller var så välkommen bland musiker inklusive kontrabasister när den kom! Snarare tvärtom, den var förlöjligad och inte alls accepterad som ett seriöst instrument. Det tog många år av blodig marknadsföring för Leo Fender som även skänkte många basar innan vissa basister och även gitarrister kunde tänka sig att ha en "Fender bas" med sig på gig eller inspelning. Vi får väl se hur utvecklingen kommer att te sig.
Både ja och nej. Faktum är att ett par av den tidens större bandledare tvingade sina bassister att börja spela elbas eller så fick de sluta i bandet (Wes "tummen" Motgomerey's brosrsa, han oktavgitarristen ni vet var en av dem. Glömt hans förnamn :oops: ). I och med det så spred sig elbasen eftersom de "stora grabbarna" spelade elbas. Vad man bör tänka på är att det som var dåtidens populärmsuik är vad man i dag kallar Storbandsjazz och till viss del country (bluegrass stuk) för att ta 2 exempel. Ingen musik som idag är elbastät heller. Synten var oxå motarbetad när den om och det finns flera exempel på "moderna" instrument som motarbetsas så mönstret känns igen. Finns liknelser inom andra saker oxå, fordon exepelvis. Bilen var allt annat än självklar när den kom. Vad är den idag?
Visst, jag har också läst om en bandledare som ville absolut ha en elbas (på den tiden hette det helt enkelt Fender Bas) i bandet, men den övergången var allt annat än snabb. Det faktum att elbasen inte används änns idag i storbandsjazz eller som du säger även i country/bluegrass är bara ännu ett bevis att elbasen är fortfarande inte 100% accepterad.
Och ja, mönstret känns igen. Vi får se vad våra barn och barnbarn kommer att spela för instrument och i hurdana konstellationer...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Spelar mina blivande barnbarn något annat än Fender så blir de arvlösa...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:Spelar mina blivande barnbarn något annat än Fender så blir de arvlösa...
Det är rätt! Patriarkala mönster ska bevaras 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev: Visst, jag har också läst om en bandledare som ville absolut ha en elbas (på den tiden hette det helt enkelt Fender Bas) i bandet, men den övergången var allt annat än snabb. Det faktum att elbasen inte används änns idag i storbandsjazz eller som du säger även i country/bluegrass är bara ännu ett bevis att elbasen är fortfarande inte 100% accepterad.
Och ja, mönstret känns igen. Vi får se vad våra barn och barnbarn kommer att spela för instrument och i hurdana konstellationer...
Det handlar inte bara om acceptans utan om stil. Hur många visgrupper lirar elgitarr? Bebopgitarrister med Floyd Rose svaj? Klassiska pianister på digitala pianon. Bara för att det finns utveckling så betyder det inte att det är det bästa valet för alla. Kontrabas och elbas har väldigt olika ljudbild och elbasens sound är inte direkt användbart i alla situationer. Därför så finns det fortfarande folk som envisas med att spela kontrabas. Vem fasen skulle vilja höra en symfoniorkester med elbas istället för kontrabas? För den delen så skulle vi nog alla spela synt. Det finns tillräckligt bra samplade basljud för att vi ska kunna fixa alla typer av gig! Det är den vägen utvecklingen har gått! :roll: :lol: :wink:
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

calif de funk skrev:
Matte skrev:
calif de funk skrev: Vill däremot återigen påpeka det faktum att vår 4-strängade elbas inte heller var så välkommen bland musiker inklusive kontrabasister när den kom! Snarare tvärtom, den var förlöjligad och inte alls accepterad som ett seriöst instrument. Det tog många år av blodig marknadsföring för Leo Fender som även skänkte många basar innan vissa basister och även gitarrister kunde tänka sig att ha en "Fender bas" med sig på gig eller inspelning. Vi får väl se hur utvecklingen kommer att te sig.
Både ja och nej. Faktum är att ett par av den tidens större bandledare tvingade sina bassister att börja spela elbas eller så fick de sluta i bandet (Wes "tummen" Motgomerey's brosrsa, han oktavgitarristen ni vet var en av dem. Glömt hans förnamn :oops: ). I och med det så spred sig elbasen eftersom de "stora grabbarna" spelade elbas. Vad man bör tänka på är att det som var dåtidens populärmsuik är vad man i dag kallar Storbandsjazz och till viss del country (bluegrass stuk) för att ta 2 exempel. Ingen musik som idag är elbastät heller. Synten var oxå motarbetad när den om och det finns flera exempel på "moderna" instrument som motarbetsas så mönstret känns igen. Finns liknelser inom andra saker oxå, fordon exepelvis. Bilen var allt annat än självklar när den kom. Vad är den idag?
Visst, jag har också läst om en bandledare som ville absolut ha en elbas (på den tiden hette det helt enkelt Fender Bas) i bandet, men den övergången var allt annat än snabb. Det faktum att elbasen inte används änns idag i storbandsjazz eller som du säger även i country/bluegrass är bara ännu ett bevis att elbasen är fortfarande inte 100% accepterad.
Och ja, mönstret känns igen. Vi får se vad våra barn och barnbarn kommer att spela för instrument och i hurdana konstellationer...
Att säga att elbasen inte ens idag används i storband är att förenkla det hela litet. Hela elbas kontra kontra (ursäkta ordvitsen) bygger också delvis på trender och mode. Under 80-talet var det en hel mängd med elbasar i alla möjliga storband. Kontrabasen hade en riktigt downperiod då, men idag har kontran (åter)fått en högre status, om man kan säga så. (Detta är min personliga tolkning och bygger helt på personliga iakttagelser och är inte empirisk undersökt på något sätt)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Crypto skrev: Att säga att elbasen inte ens idag används i storband är att förenkla det hela litet. Hela elbas kontra kontra (ursäkta ordvitsen) bygger också delvis på trender och mode. Under 80-talet var det en hel mängd med elbasar i alla möjliga storband. Kontrabasen hade en riktigt downperiod då, men idag har kontran (åter)fått en högre status, om man kan säga så. (Detta är min personliga tolkning och bygger helt på personliga iakttagelser och är inte empirisk undersökt på något sätt)
Jo visst används elbas i Storbandssammanhang, men majoriteten använder kontran mer (när vi pratar traditionell storbandsjazz som var populär och modern i början av 50-talet) Själv lirar jag elbas i storband, men då mest när det inte är Glenn Miller och Ellington som ska framföras, vilket låter mer historiskt korrekt på kontra. Visst är man lat ibland och lirar bara elbas på vissa gig, men ambitionen att spela "rätt" instrument vid "rätt" tillfällefinns oftast för min del.

Håller med om att elbas och storband hade ett uppsving på det glada 80-talet, men det är som med allt annat. Det går i cykler. Allt blir modernt igen.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Matte skrev: Det går i cykler. Allt blir modernt igen.
Det var precis det jag försökte säga, men du lyckades bättre.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Matte skrev:

Det handlar inte bara om acceptans utan om stil. Hur många visgrupper lirar elgitarr? Bebopgitarrister med Floyd Rose svaj? Klassiska pianister på digitala pianon. Bara för att det finns utveckling så betyder det inte att det är det bästa valet för alla. Kontrabas och elbas har väldigt olika ljudbild och elbasens sound är inte direkt användbart i alla situationer. Därför så finns det fortfarande folk som envisas med att spela kontrabas. Vem fasen skulle vilja höra en symfoniorkester med elbas istället för kontrabas? För den delen så skulle vi nog alla spela synt. Det finns tillräckligt bra samplade basljud för att vi ska kunna fixa alla typer av gig! Det är den vägen utvecklingen har gått! :roll: :lol: :wink:
Precis så tycker jag också att det ligger till! Bra skrivet!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Matte skrev:
calif de funk skrev: Visst, jag har också läst om en bandledare som ville absolut ha en elbas (på den tiden hette det helt enkelt Fender Bas) i bandet, men den övergången var allt annat än snabb. Det faktum att elbasen inte används änns idag i storbandsjazz eller som du säger även i country/bluegrass är bara ännu ett bevis att elbasen är fortfarande inte 100% accepterad.
Och ja, mönstret känns igen. Vi får se vad våra barn och barnbarn kommer att spela för instrument och i hurdana konstellationer...
Det handlar inte bara om acceptans utan om stil. Hur många visgrupper lirar elgitarr? Bebopgitarrister med Floyd Rose svaj? Klassiska pianister på digitala pianon. Bara för att det finns utveckling så betyder det inte att det är det bästa valet för alla. Kontrabas och elbas har väldigt olika ljudbild och elbasens sound är inte direkt användbart i alla situationer. Därför så finns det fortfarande folk som envisas med att spela kontrabas. Vem fasen skulle vilja höra en symfoniorkester med elbas istället för kontrabas? För den delen så skulle vi nog alla spela synt. Det finns tillräckligt bra samplade basljud för att vi ska kunna fixa alla typer av gig! Det är den vägen utvecklingen har gått! :roll: :lol: :wink:
Kan inte säga mycket om visgrupper men några som blev kända på att spela akustiskt och som konverterade till elektriskt är Neal Young och Bob Dylan.

En gitarrist som spelar både bebop och gitarr med Floyd Rose tremolo är tex. Frank Gambale.

Apropå symfonisk musik kan jag påpeka att det finns verk som är skrivna för just symfoniorkester och synt.

Under 80-talet, som Crypto skriver och även en bit in i 90-talet, fanns det många storband som hade elbas, syntar och gitarrer med Floyd Rose tremolo. Ett bra exempel är All Star Big Band med bland andra Chick Corea, John Patituci, Dave Weckl, Frank Gambale, Pat Matheny etc.

Det roliga här är att vi idag inte kan säga med säkerhet hur musiken kommer att spelas i framtiden. Inte heller kan vi säga hur bandkonstallationen kommer att vara eller om 11 strängade gitarrbasar (mitt påhittade namn för instrumentet i början på tråden) kommer att ha en given roll i dessa konstallationer...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev: Kan inte säga mycket om visgrupper men några som blev kända på att spela akustiskt och som konverterade till elektriskt är Neal Young och Bob Dylan.

En gitarrist som spelar både bebop och gitarr med Floyd Rose tremolo är tex. Frank Gambale.

Apropå symfonisk musik kan jag påpeka att det finns verk som är skrivna för just symfoniorkester och synt.

Under 80-talet, som Crypto skriver och även en bit in i 90-talet, fanns det många storband som hade elbas, syntar och gitarrer med Floyd Rose tremolo. Ett bra exempel är All Star Big Band med bland andra Chick Corea, John Patituci, Dave Weckl, Frank Gambale, Pat Matheny etc.

Det roliga här är att vi idag inte kan säga med säkerhet hur musiken kommer att spelas i framtiden. Inte heller kan vi säga hur bandkonstallationen kommer att vara eller om 11 strängade gitarrbasar (mitt påhittade namn för instrumentet i början på tråden) kommer att ha en given roll i dessa konstallationer...
Egentligen borde man inte beöta detta eftersom det innehåller en del faktafel vilket gör att ditt inlägg verkar som någon typ av provokation för att få till en fortsatt disussion,

1: Jag pratade traditionella visgrupper. Dylan har aldrig varit en traditionell vissångare. Har även med akustiskt komp varit lite av en rebell. Till saken hör att när han gjorde sin första spelning med sitt elektriska band blev det nästan upplopp bakom scen och flera av de andra artisterna ville stänga strömmen och slänga ut honom från scen pga sitt tilltag att spela distat och elektriskt. Ber om ursäkt om du missförstått mig.

2: Frank Gambale har mig veterligen aldrig gjort en bebopplatta. Visst karln spelar en del Bebopräkor och licks samt låtar, men inte i bebopstil utan då i en mer fusionliknande genre. I Chick Corea Electric band så har de heller inte direkt spelat Bebop. Det är med det akustiska bandet som pysslat med sådant. Där har de ingen gitarrist!. Har jag missat en Gambaleplatta eller låt som äri den stilen så tala gärna om vilken låt det är så får jag känna mig överbevisad.

3: Det finns verk för symfoniorester och elbas oxå om du nu missat det. Lika så somd et finns ver för motorsåg och flygel! Jag pratade om att ersätta kontrabassektionen med elbas. Ursäkta om jag inte var tydlig nog.

4: Har alla GRP allstar big band plattorna och det är ingen gitarrist som lirar elplanka med floyd på någon av dessa. Du får inte blanda ihop detta band med GRP allstar som är ett helt annat projekt. Inget storband utan mer ett allstarband. Dock med blås.......

Rätta mig gärna om jag har fel, men vrid inte allt ett varv till bara för att fortsätta diskussionen utan att egentligen ha något att säga. :oops:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Matte skrev:
calif de funk skrev: Kan inte säga mycket om visgrupper men några som blev kända på att spela akustiskt och som konverterade till elektriskt är Neal Young och Bob Dylan.

En gitarrist som spelar både bebop och gitarr med Floyd Rose tremolo är tex. Frank Gambale.

Apropå symfonisk musik kan jag påpeka att det finns verk som är skrivna för just symfoniorkester och synt.

Under 80-talet, som Crypto skriver och även en bit in i 90-talet, fanns det många storband som hade elbas, syntar och gitarrer med Floyd Rose tremolo. Ett bra exempel är All Star Big Band med bland andra Chick Corea, John Patituci, Dave Weckl, Frank Gambale, Pat Matheny etc.

Det roliga här är att vi idag inte kan säga med säkerhet hur musiken kommer att spelas i framtiden. Inte heller kan vi säga hur bandkonstallationen kommer att vara eller om 11 strängade gitarrbasar (mitt påhittade namn för instrumentet i början på tråden) kommer att ha en given roll i dessa konstallationer...
Egentligen borde man inte beöta detta eftersom det innehåller en del faktafel vilket gör att ditt inlägg verkar som någon typ av provokation för att få till en fortsatt disussion,

1: Jag pratade traditionella visgrupper. Dylan har aldrig varit en traditionell vissångare. Har även med akustiskt komp varit lite av en rebell. Till saken hör att när han gjorde sin första spelning med sitt elektriska band blev det nästan upplopp bakom scen och flera av de andra artisterna ville stänga strömmen och slänga ut honom från scen pga sitt tilltag att spela distat och elektriskt. Ber om ursäkt om du missförstått mig.

2: Frank Gambale har mig veterligen aldrig gjort en bebopplatta. Visst karln spelar en del Bebopräkor och licks samt låtar, men inte i bebopstil utan då i en mer fusionliknande genre. I Chick Corea Electric band så har de heller inte direkt spelat Bebop. Det är med det akustiska bandet som pysslat med sådant. Där har de ingen gitarrist!. Har jag missat en Gambaleplatta eller låt som äri den stilen så tala gärna om vilken låt det är så får jag känna mig överbevisad.

3: Det finns verk för symfoniorester och elbas oxå om du nu missat det. Lika så somd et finns ver för motorsåg och flygel! Jag pratade om att ersätta kontrabassektionen med elbas. Ursäkta om jag inte var tydlig nog.

4: Har alla GRP allstar big band plattorna och det är ingen gitarrist som lirar elplanka med floyd på någon av dessa. Du får inte blanda ihop detta band med GRP allstar som är ett helt annat projekt. Inget storband utan mer ett allstarband. Dock med blås.......

Rätta mig gärna om jag har fel, men vrid inte allt ett varv till bara för att fortsätta diskussionen utan att egentligen ha något att säga. :oops:
Matte, jag vill varken provocera eller överbevisa dig eller någon annan. Bara försöker resonera (med alla fel jag har som person) över det hur musiken och även dagens lite mera udda instrument kommer att vara och uppfattas i framtiden. Jag tycker förtfarande att det sker kontinuerlig förändring i musikstil / bandkonstallation / instrument och att vi inte kan med säkerhet veta hur det kommer att se ut / vara i framtiden gällande detta. Verkligen ledsen om du uppfattat mig på ett annat sätt.

P.S. Skrev om Dylan och Young i brist på exempel på internationell vismusik...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Vilket monster till bas, grymt, men den funkar nog bäst i solo sammanhang, den där basen i en bandsituation är nog lite "to much" men duktig lirare!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev: Matte, jag vill varken provocera eller överbevisa dig eller någon annan. Bara försöker resonera (med alla fel jag har som person) över det hur musiken och även dagens lite mera udda instrument kommer att vara och uppfattas i framtiden. Jag tycker förtfarande att det sker kontinuerlig förändring i musikstil / bandkonstallation / instrument och att vi inte kan med säkerhet veta hur det kommer att se ut / vara i framtiden gällande detta. Verkligen ledsen om du uppfattat mig på ett annat sätt.

P.S. Skrev om Dylan och Young i brist på exempel på internationell vismusik...
Visst så förändras preferenser och musik och instrument utveclas, fast det egentligen bara bevisas hela tiden at ingen är specoelt intressrad av det (elgitarren har snart sett likadan ut i snart 60 år och elbasen verkar alla mer eller mindre nöjda med den version som kom i början på 50-talet......). Små förändringar och de som är ha tagit år att etablera. Antalet strängar på instrumenten har ökat markant och basen har blivit ett soloinstrument idag åp ett helt nytt sätt. Kul för dem som är lagda åt det hållet, men jag håller mig nog till att kompa och bränna av något enstaka solo i ett sådant sammanhang än att trassla in mig i 11 strängar och med tapping. Har sett fler videos med samma kille och tycker han är lite otight, men va gör det när man inte spelar med någon annan?! :shock: :oops:

P.S Ingen fara Calif. No hard feelings. Bara en stilla undran i största allmänhet var det!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag gillar nytänkande och brott mot konventioner...och hade jag varit mer tekniskt och teoretiskt musikkunnig och haft en annan musikalisk inriktning så kan jag lätt föreställa mig att jag hade haft både en 11-strängad "bas", en Chapman-Stick och en WARR... :)

Samtidigt har jag svårt att klassa en 11-strängad sak som bas...
Det beror såklart på hur den används, men för mig framstår det mer som ett solistinstrument än något man använder för att "lay down the groove".

"Different strokes for different folks", som Sly Stone så klokt sjöng en gång....Själv är jag definitivt ingen stor solist. Mitt intresse vad gäller musikutövning ligger nån helt annanstans. Jag har dock 2 ton respekt för virtuoser och kan falla i trans över en duktig solist. Men det skall låta bas. Inte gitarr eller något annat.

Jag kan faktiskt inte, så här omedelbart, komma att tänka på en enda basist med fler än 5 strängar som jag som basist kan förlika mig med till 100%....men sen är det ju måndag morgon också.....och helgen har varit tuff... :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
gäst

Inlägg av gäst »

Matte skrev:Vem fasen skulle vilja höra en symfoniorkester med elbas istället för kontrabas?
Magnus Rosén kanske...?
Skriv svar