Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Krysopras skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5543433

EU vill undanta musik å kultur från frihandelsavtal med USA.
Utan att veta exakt hur frihandelsavtalet ser ut i detalj så är är jag nog personligen tror jag inne på Christoffer Fjellners linje här och tror att EU´s kultur skulle GYNNAS av att inkluderas i frihandelsavtalet. Som det är nu så är det jäkligt bökigt för europeisk kultur att slå sig in på den amerikanska marknaden. Jag tror att både USA och Europa skulle gynnas av att inkludera musik och kultur i frihandelsavtalet.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Det har gått förr, den brittiska pop- och rockinvasionen på 60-talet, ABBA osv. Nog kan européerna matcha amerikanarna.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Det har gått förr, den brittiska pop- och rockinvasionen på 60-talet, ABBA osv. Nog kan européerna matcha amerikanarna.
Jo bara båda kontinenterna får konkurrera på samma villkor så ska det nog funka. Det finns mycket bra musik i Europa som skulle kunna förgylla amerikanskt musikliv till en högre utsträckning än idag. Och vise versa givetvis.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Jag tror frihandelssnacket faller på GMO och privat data i alla fall. Men det är ett ämne för off topic minsann.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skiv ... en-rovare/

Musikerförbundet uttalar sig om skivbolagen och streamade tjänster som Spotify. Även Musikerförbundets internationella paraplyorganisation är inne på samma tankar. Lite konstigt att dom inte över huvudet taget med ett ord nämner det faktum att utbetalningar för mekaniska rättigheter knappt existerar längre. Vilket det kanske borde göra åtminstone vid digital försäljning då det även där sker ett mångfaldigande av ett verk. Där har en ganska stor kaka av upphovsmännens pengar försvunnit.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Musikbranschen tror på tillväxt även under dom närmaste fem åren.....

http://www.musikindustrin.se/2013/06/20 ... amtidstro/
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

http://www.guardian.co.uk/technology/20 ... ue-spotify" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Irbit skrev:Musikbranschen tror på tillväxt även under dom närmaste fem åren.....

http://www.musikindustrin.se/2013/06/20 ... amtidstro/
Musikbranschen tror på 23% expansion under fem år. Men letar bara efter mer PR folk, sociala mediakunniga och marknadsförare, nätverkare och projektledare. Musiker är inte ens nämnda. Om man vill sticka ut hakan så tas det nog för givet att musiker finns så det blir över. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:
Irbit skrev:Musikbranschen tror på tillväxt även under dom närmaste fem åren.....

http://www.musikindustrin.se/2013/06/20 ... amtidstro/
Musikbranschen tror på 23% expansion under fem år. Men letar bara efter mer PR folk, sociala mediakunniga och marknadsförare, nätverkare och projektledare. Musiker är inte ens nämnda. Om man vill sticka ut hakan så tas det nog för givet att musiker finns så det blir över. :)
Jag tror att det som avses är att det börjar finnas ekonomiskt utrymme att anställa folk igen. Efter att ha sparkat 50 + % av personalstyrkan under en tioårsperiod..... ;)

Och musiker/artister anställer man inte på det sättet utan dom får betalt på annat sätt..... ;)

Men ersättningsnivåerna borde bolagen nog titta lite på. Det känns som att framförallt storbolagen behåller en lite för stor del till sig själva nu efter någon form av teknikskifte.....
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

http://www.elektronikbranschen.se/nyhet ... tokas-den/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://ecommerce.org/sv/blogginlagg/co ... atbutiker/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Spotify får sk-t igen för att de är så snåla mot musiker/upphovsmän:

http://www.svd.se/kultur/thom-yorke-att ... 347636.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

http://www.di.se/artiklar/2013/7/19/kra ... ia-sonera/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men Copyswede hävdar i sin lagtolkning att mobiltelefoner är just ”särskilt ägnade ” för privatkopiering, precis som en mp3-spelare. Föreningen påpekar att enligt en branschöverenskommelse utgår ersättning för Apples produkt Ipod Touch, som också går att skicka sms ifrån.
Bild
Sedelärande fabel för Copyswede att läsa och ta till sig: skrev: En hund hade lyckats få tag på ett stort fint köttben. Han gick med köttbenet över en bro
och tittade ner mot vattnet. Där såg han en annan hund, med ett minst lika stort köttben
som hans eget. "Det köttbenet vill jag ha också" tänkte hunden och öppnade sin mun för
att ta köttbenet från spegelbilden i vattnet. Men i samma stund som han öppnade munnen
föll hans fina köttben i vattnet och flöt snabbt bort med strömmen.
"Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket."
Det här är så vansinnigt att det nästan förtjänar en egen tråd. I sin iver över att straffbeskatta svenska folket (varför en privat hobbyförening får göra detta 2013 övergår mitt förstånd) försöker gamarna på Copyswede nu stämma Teliasonera på alla pengar i hela världen.

Jag skulle gärna vilja få reda på exakt hur många procents inkomstbortfall Per Gessle har haft p.g.a. att jag lagrar privata, egentagna bilder på min Iphone. :evil:

Bild
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av BlueFruit »

Men Copyswede hävdar i sin lagtolkning att mobiltelefoner är just ”särskilt ägnade ” för privatkopiering, precis som en mp3-spelare. Föreningen påpekar att enligt en branschöverenskommelse utgår ersättning för Apples produkt Ipod Touch, som också går att skicka sms ifrån.
Just den kommentaren borde få alla att förstå hur absurd den här lagen är. Det är som att säga att bilar är just "särskilt ägnade" för bankrån.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Urk ja, jag skulle vilja kalla Copyswede för parasiter, men då kanske Irbit blir arg på mig så det gör jag inte offentligt ;-)

Musikbranschen omsatte runt 350 mille i Sverige förra året på strömmande musik (Spotify o dyl):

http://www.expressen.se/noje/fortsatt-b ... a-musiken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Undrar hur mycket (eller snarare, hur litet) som finns kvar när musiker och kompositörer skall ha betalt?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

http://www.svd.se/kultur/cliopriset-til ... 574892.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.theguardian.com/music/2013/o ... tent-world

David Byrne´s tankar om streaming och internet.....
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Tänkvärt. Och jag är rädd att hans slutsatser är korrekta: de stora gamla feta skivbolagen tjänar multum på Spotify men den korta historiska parentesen mellan Edisons uppfinning av fonografen i slutet av 1800-talet och Internets utbredning under slutet av 1900-talet var den period där musiker i vissa fall fick en liten del av upphovsrättskakan. Det är nu i princip över och lär aldrig återkomma.

Själv saknar jag skivkonvoluten som, förutom att ibland berätta om vilka som gjort musiken och spelade på skivan, även kunde vara konstverk i sig själva. Det var bättre förr...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Att dom tjänar "multum" på Spotify är nog att ta i. Men är det några som faktiskt verkar dra in några kronor över huvudet taget så är det storbolagen. Men "multum" är nog att ta i. Framförallt om man jämför med hur det var för 10 - 12 år sedan.

Håller med dig fullständigt vad det gäller konvolut. Tråkigt att inte veta vilka som spelar, har proddat och mixat etc.... Och, som du säger, konvolut kunde vara små konstverk i sig själva....
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Härligt! Jag kommer nog att länka till detta ögonblick nästa gång jag ser er två grolla om fildelning.

--- Via Tapatalk now Free
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Härligt! Jag kommer nog att länka till detta ögonblick nästa gång jag ser er två grolla om fildelning.
Vi har diskuterat sansat många gånger tidigare. Och det här handlar inte om fildelning. Den diskussionen börjar lite sakteliga bli förlegad också känns det som. Så var det inte riktigt 2009. :D Det har faktiskt vänt och går åt rätt håll. Nu återstår väl egentligen att dom dåliga äpplena ska trilla av trädet och att det ska bli någon form av balans vad det gäller ersättningsnivåer. Där är vi inte hemma än.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

På måndag är det STIM Music Expo. Hur många ska dit?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Celemony har demo på SAE samma kväll. Funderar på att dra dit istället.

--- Via Tapatalk now Free
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Suck! Hur får jag bort "now free" från tapatalk?

--- Via Tapatalk now Free
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

joachime skrev:Suck! Hur får jag bort "now free" från tapatalk?

--- Via Tapatalk now Free
Undrar jag också!
Gick att ta bort alltihop iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:
joachime skrev:Härligt! Jag kommer nog att länka till detta ögonblick nästa gång jag ser er två grolla om fildelning.
Vi har diskuterat sansat många gånger tidigare. Och det här handlar inte om fildelning. Den diskussionen börjar lite sakteliga bli förlegad också känns det som. Så var det inte riktigt 2009. :D Det har faktiskt vänt och går åt rätt håll. Nu återstår väl egentligen att dom dåliga äpplena ska trilla av trädet och att det ska bli någon form av balans vad det gäller ersättningsnivåer. Där är vi inte hemma än.
Precis! Jag och Irbit har som synes lämnat forna gräl och hårda ord bakom oss. :)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar