Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja och att det finns folk som köper vinylen efter gigen. Hade vinylen varit ointressant som media så hade alla köpt enbart t-shirts efter spelningen och skitit i vinylen för att de inte har en vinylspelare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Man behöver inte en vinylspelare för att njuta merch-vinyl. Ofta följer det med länkar för att tanka hem musiken som MP3 eller liknande.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

joachime skrev:Man behöver inte en vinylspelare för att njuta merch-vinyl. Ofta följer det med länkar för att tanka hem musiken som MP3 eller liknande.
Det har du rätt i, en del spelar säkert inte sina vinyler, men det gör jag ibland.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Om jag tolkar detta rätt så verkar Google använda sin dominerande position med YouTube som ett sätt att få "Indie labels" att skriva på avtal om licensering av musik som är mycket sämre vad det stora musikbolagen får.

http://gizmodo.com/googles-about-to-rui ... 1591957089" onclick="window.open(this.href);return false;
A company exec told the Financial Times it will start blocking videos from record labels that refuse to sign licensing deals for its forthcoming premium service, YouTube Music Pass.
Some labels are refusing to sign up because they say they're getting a raw deal from Google. They say that while the major labels have negotiated lucrative contracts, Google is offering indies comparatively bad terms. It's their right to say they don't want to sign up if they don't like the deal Google is offering them. In response, Google is drawing a line in the sand: If your label won't sign on to Google's crappy licensing deal for a new streaming service, you can't host videos on YouTube at all.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Om jag tolkar detta rätt så verkar Google använda sin dominerande position med YouTube som ett sätt att få "Indie labels" att skriva på avtal om licensering av musik som är mycket sämre vad det stora musikbolagen får.

http://gizmodo.com/googles-about-to-rui ... 1591957089" onclick="window.open(this.href);return false;
A company exec told the Financial Times it will start blocking videos from record labels that refuse to sign licensing deals for its forthcoming premium service, YouTube Music Pass.
Some labels are refusing to sign up because they say they're getting a raw deal from Google. They say that while the major labels have negotiated lucrative contracts, Google is offering indies comparatively bad terms. It's their right to say they don't want to sign up if they don't like the deal Google is offering them. In response, Google is drawing a line in the sand: If your label won't sign on to Google's crappy licensing deal for a new streaming service, you can't host videos on YouTube at all.
Fult spel. Spotify kör också fult spel mot mindre bolag. Samma för alla är det enda rätta.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Här är kontraktet Google vill att små skivbolag skriver på. Intressant läsning: http://www.digitalmusicnews.com/permali ... act-indies" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Kärnan i kontraktet ligger nog i detta. Skriv på och allt du producerat och kommer att producera är automatiskt inkluderat. Så fort det publiceras på iTunes t.ex.
Google skrev:“It is understood that as of the Effective Date and throughout the Term, Provider’s entire catalogue of Provider Sound Recordings and Provider Music Videos (including Provider Music Videos delivered via a third party) will be available for the Premium and Free Services for use in connection with each type of Relevant Content, (excluding AudioSwap Recordings, which will be at Provider’s option) and set to a default policy of Monetize for both the Premium and Free Services, except as otherwise set forth in this agreement.”
Om de stora bolagen sänker sina royaltpriser så kanske dina priser går ned med.
"To the extent that any major label agrees to any rates for the Google Services that are lower than the rates set forth in Exhibits C or D, including with respect to bundling, Google will have the right to reduce Provider’s analogous rates accordingly, following thirty (30) days written notice (via email will be sufficient) to Provider."
Jag hittar inget om vad man faktiskt får betalt. Missade jag något?

The Guardian har en bloggpost om det: http://www.theguardian.com/technology/2 ... die-labels" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Kommentarer jag läst påpekar att:

1. Begränsar sk. windowing, du kan inte vänta med att låta Youtube streama tills du sålt MP3 ett tag
2. Om du erbjuder andra distributörer speciella saker att distribuera så måste Google få det med.
3. Delar av kontraktet verkar strida mot lagen i EU länder. Vi får kanske en annan variant?
4. Kunder behöver inte köpa din musik som downloadformat, de kan spara låtar från Yputube offline 30 dagar (som Spotify? Använder inte Spotify själv, så jag vet inte hur det fungerar.)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Jan Hellman skrev:
bjelkeman skrev:Om jag tolkar detta rätt så verkar Google använda sin dominerande position med YouTube som ett sätt att få "Indie labels" att skriva på avtal om licensering av musik som är mycket sämre vad det stora musikbolagen får.

http://gizmodo.com/googles-about-to-rui ... 1591957089" onclick="window.open(this.href);return false;
A company exec told the Financial Times it will start blocking videos from record labels that refuse to sign licensing deals for its forthcoming premium service, YouTube Music Pass.
Some labels are refusing to sign up because they say they're getting a raw deal from Google. They say that while the major labels have negotiated lucrative contracts, Google is offering indies comparatively bad terms. It's their right to say they don't want to sign up if they don't like the deal Google is offering them. In response, Google is drawing a line in the sand: If your label won't sign on to Google's crappy licensing deal for a new streaming service, you can't host videos on YouTube at all.
Fult spel. Spotify kör också fult spel mot mindre bolag. Samma för alla är det enda rätta.
Man märker bara på sökfunktionen i Spotify, ibland har jag ett helsike att hitta låtar som jag vet finns där men som ligger på små bolag alt. på bandets eget initiativ dvs inte på något bolag.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Börjar storbolagen att repa sig?
Blir betald streaming det som räddar bolagen och flår småbanden kanske?

http://www.svd.se/naringsliv/streaming- ... 797206.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Börjar storbolagen att repa sig?
Blir betald streaming det som räddar bolagen och flår småbanden kanske?

http://www.svd.se/naringsliv/streaming- ... 797206.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Storbolagen som är delägare i Spotify börjar återhämta sig. Andra bolag.....? Inte alls i samma utsträckning.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Fredrik Neij gripen i Thailand.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19800971.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Fredrik Neij gripen i Thailand.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19800971.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepp. Och Svartholm-Varg ska spendera 3,5 år i danskt fängelse efter att ha gjort dataintrång. Sen väntar fler rättegångar mot honom. Lär dröja innan han har möjlighet att leva ett normalt liv igen..... Neij verkar däremot ha hållit sig i skinnet hyfsat av vad jag förstått. Så han lär nog vara tillbaka hos familjen efter 10 månader.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

http://www.va.se/nyheter/2014/11/06/var ... ffepengar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yeeeeeeah!! Vi låtskrivare går en lyyysande framtid till mötes!...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Sv: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Blackfingers »

GandhiMK2 skrev:http://www.va.se/nyheter/2014/11/06/var ... ffepengar/
Yeeeeeeah!! Vi låtskrivare går en lyyysande framtid till mötes!...
Fast så har väl musikindustrin sett ut länge? Man tjänar inga stora pengar på att spela in musik, oavsett om man har kontrakt eller inte. Om man ska leva på musik så är det ut och gigga som gäller, eller skriva musik till andra medier (film, reklam, spel, whatever). Om man inte heter Max Martin och skriver minst var tredje listetta...

Att artister plockar bort sin musik från strömningstjänster drabbar i slutändan dem själva hårdast, det är inte till exempel Spotifys fel att de tjänar så lite på det, utan artisterna borde resa sig från alla fyra och faktiskt titta på vem det är som står bakom med byxorna vid fotknölarna.

Jag kommer personligen aldrig att kunna leva på min musik, för jag är inte den personen som skulle orka med ett turnéliv, så då får det vara, jag trivs att vara i replokalen och ha roligt med polarna. Och OM! vi blir ens semipopulära så kommer jag försöka crowdfunda skivor så att de betalar sig själva till störst del den vägen och med gott samvete känna att jag inte kommer bli rik på det.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Nej,blackfingers ,så har branschen inte sett ut så värst länge.
Det här är så jävla invecklat och framför allt så jävla tjockmatar med helt felaktiga och vedertagna "sanningar" om "hur det fungerar" att jag blir helt matt av bara tanken på att orka förklara så skit samma.
I EXTREMT korta ordalag så tjänar artisterna (nu snakar jag om dom på "riktiga" skivbolag) bra på spotify eftersom skivbolagen får in massor.
Vi som bara skriver låtar får ,som du ser,nära noll.
Jag har tex skrivit låtar som artister kunnat gigga ihop miljon efter miljon och min lön har bestått i en kokt korv och en cuba cola ifr spotifyavr så jag förbehåller mej rätten att vara en aning sur. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av BB3000S »

Originalartikeln i Wired är aaaaaningen mer innehållsrik: http://www.wired.com/2014/11/aloe-blacc ... ngwriters/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oavsett om pengarna stannar hos streamingföretagen eller skivbolagen, eller båda, känns det bortom allt tvivel klart att låtskrivare inte fått en ens lite bra deal så här långt. Måtte det ändras.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Artikeln handlar om vad han drog in från Strömningstjänsten Pandora som är mindre än Spotify. Det skulle vara intressant vad den låten drog in åt Blacc från Spotify, det framgår inte av artikeln. Det hade varit en intressant utbetalningsreferens då låten är den mest streamade i Spotifys historia.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av lill_frasse »

Intresant läsning om spotify. De är inte djävulen.

https://news.spotify.com/se/2014/11/11/ ... -counting/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 9842564.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Att pengar betalts ut säger ju inget om hur mycket inkomst har gått förlorad för de mindre aktörerna på förlorad CD eller iTunes försäljning. Ingen bestrider nog att någon tjänar pengar på Spotify utbetalningar, frågan är bara vem och hur mycket var och en får. Det sägs det inte så mycket om.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av BB3000S »

bjelkeman skrev:Att pengar betalts ut säger ju inget om hur mycket inkomst har gått förlorad för de mindre aktörerna på förlorad CD eller iTunes försäljning. Ingen bestrider nog att någon tjänar pengar på Spotify utbetalningar, frågan är bara vem och hur mycket var och en får. Det sägs det inte så mycket om.
Håller med - det som verkligen förvånar mig är att inte skivbolagen och STIM etc (o deras internationella motsvarigheter) hamnar mer i diskussionens fokus när det gäller ersättningen (eller avsaknaden av ersättning) till upphovsmännen.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

STIM kan dra åt helvete. Sämre förhandlare åt sina egna medlemmar får man leta efter!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av BBQV »

Leta bland lärarfacken så hittar du passande sällskap...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av kmo »

Nu har jag ingen större koll på avtal etc och orkar inte läsa hela tråden och det har säkert skrivits innan.. Men.. Streamingtjänster är ju inte bara djävulen, det är ju ett utmärkt verktyg för okända låtskrivare och band att sprida sin musik. Tillgängligheten för okänd bra musik är ju enorm. Sen vill väl alla ha sin rättmätiga del av kakan, inget konstigt med det. Men ni som jobbar som låtskrivare, ni måste väl ha en skapligt bra fast deal med artister/skivbolag etc. som använder er musik? Finns det någon form av provisionsavtal om en låt blir en hit? Någon form av bra avtal måste det väl finnas? Det verkar ju inte direkt gå någon nöd på dom som är duktiga och uppe i smöret. Sen är det väl som med allting annat, är man bra på det man gör tjänar man bra, annars tvärtom.
Ingen kritik mot någon, bara nyfiken. Jag har verkligen ingen koll på det här alls..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

BBQV skrev:Leta bland lärarfacken så hittar du passande sällskap...
Det ligger det lite i (sambon jobbar som lärare) fast STIM slår lärarfacken på fingrarna. Garanterat. ;)
Skriv svar