Vad kännetecknar ett Lattjolajbanscoverband?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Inlägg av gäst »

Hur blev mitt uttryck "lattjolajbanscoverband" ett vedertaget uttryck? Det var ju något jag hittade på för ett tag sedan för att reta Geddy. Kommer det att sprida sig över landet så att alla stackars coverband i klappmössa och Line 6 kommer att kallas lattjolajbanscoverband?

Den efterfrågade (eftertjaaaatade) förklaringen till vad lattjolajbanscoverband egentligen är för något finns i nån gammal tråd här på forumet. Den som söker skall finna...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Fan, det är en perfekt låt för basister, ölpaus i varje vers!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Det enda som är värre är alla kompband på tv-program som Sing-a-long osv. där saxofonisten alltid ska extastuta grundtonen så fort det spontanliras nåt hårdare än Nanne Grönwall...

För övrigt har jag all respekt för coverband.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Det enda som är värre är alla kompband på tv-program som Sing-a-long osv. där saxofonisten alltid ska extastuta grundtonen så fort det spontanliras nåt hårdare än Nanne Grönwall...

För övrigt har jag all respekt för coverband.
Det är väl tur att nån spelar en ackordton för de tävlande gör fanimej inte det.. Vilka skitprogram det finns.. För att inte tala om Singin' Bee! Haha..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Rix skrev:
GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Det enda som är värre är alla kompband på tv-program som Sing-a-long osv. där saxofonisten alltid ska extastuta grundtonen så fort det spontanliras nåt hårdare än Nanne Grönwall...

För övrigt har jag all respekt för coverband.
Det är väl tur att nån spelar en ackordton för de tävlande gör fanimej inte det.. Vilka skitprogram det finns.. För att inte tala om Singin' Bee! Haha..
Hey!!! inget ont om singing bee!!

Alla som blev ratade i Idoluttagningarna förtjänar att få komma till "andra chansen!" :idea:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Rix skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Fan, det är en perfekt låt för basister, ölpaus i varje vers!
Inte när man sjunger lead.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:
Rix skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Fan, det är en perfekt låt för basister, ölpaus i varje vers!
Inte när man sjunger lead.
Exakt! Hinner fan aldrig dricka öl!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:
Rix skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Fan, det är en perfekt låt för basister, ölpaus i varje vers!
Inte när man sjunger lead.
Exakt! Hinner fan aldrig dricka öl!
Vi kanske skulle kunna ha en sån där hjälm med ölhållare i? :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:
Rix skrev:
Johannes skrev:
Rix skrev: Och för fan, byt aldrig tonart på AC/DC-låtar.. Helvete, det är en dödssynd..
Och låt inte keyboardisten spela orgel i Highway to hell. Antingen får han spela gitarr eller skita i att spela.
Orgel i AC/DC, vart är världen på väg?
Fan, det är en perfekt låt för basister, ölpaus i varje vers!
Inte när man sjunger lead.
Exakt! Hinner fan aldrig dricka öl!
Vi kanske skulle kunna ha en sån där hjälm med ölhållare i? :P
Eller se till att ha en dedikerad sångare! Män och flera saker samtidigt vet man ju hur det brukar gå. :shock:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det där är verkligen världens största myt.

Det är kvinnor som inte kan göra flera saker samtidigt!
Kolla bara hastigheten på en bil med en kvinnlig förare när det ringer i hennes mobil.
Plötsligt sänks farten med 30 km/h.

Sångare förresten!
Vem fasen vill ha en sån i ett band?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Rix skrev:Eller se till att ha en dedikerad sångare! Män och flera saker samtidigt vet man ju hur det brukar gå. :shock:
Var inte ledsen, det är bara att öva!
För mig funkar det jättebra! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sjungerist/Sjungerissa heter det. (Alt. Sjungare/Sjungerska)
Giturg
Bassör
Trumolog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Hur blev mitt uttryck "lattjolajbanscoverband" ett vedertaget uttryck? Det var ju något jag hittade på för ett tag sedan för att reta Geddy. Kommer det att sprida sig över landet så att alla stackars coverband i klappmössa och Line 6 kommer att kallas lattjolajbanscoverband?
Det kan du fethajja!
Tycker det sammanfattar väldigt bra ett sådant Coverband som vi gärna vill slippa vara, men som är otroligt svårt att uppnå och samtidigt få spelningar....
Med tanke på hur vi kör låtarna i vårt set så tycker jag vi lyckats trots att vi har med både My Sharona och Highway To Hell...


För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Sjungerist/Sjungerissa heter det. (Alt. Sjungare/Sjungerska)
Giturg
Bassör
Trumolog
En sjungerist vet vi ju hur de är!!
En sån vill man inte ha!

Bassör var ett roligt ord! :P


Tänkte apropå det när vi nu ska hyra en bygdegård ute på landet i april;
kanske dumt att säga att vi är ett gäng bazister.
Riks för felhörningar?! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Hur blev mitt uttryck "lattjolajbanscoverband" ett vedertaget uttryck? Det var ju något jag hittade på för ett tag sedan för att reta Geddy. Kommer det att sprida sig över landet så att alla stackars coverband i klappmössa och Line 6 kommer att kallas lattjolajbanscoverband?
Det kan du fethajja!
Tycker det sammanfattar väldigt bra ett sådant Coverband som vi gärna vill slippa vara, men som är otroligt svårt att uppnå och samtidigt få spelningar....
Med tanke på hur vi kör låtarna i vårt set så tycker jag vi lyckats trots att vi har med både My Sharona och Highway To Hell...


För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D
Du ska inte oroa dej så mycket, young jedi.

Känns det oroligt i magen, är troligen nåt fel.
Känns det bra i magen är det troligen rätt.

Om det är fel - sluta med det, eller ändra på det.
Om det är rätt - bry dej inte om vad andra säger, du vet ju själv att det är rätt!

Enkelt va?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D
Jag gjorde en undersökning med 5´000 potentiella krogbesökare
och lät dem lista det viktigaste hos ett coverband som lirar på krogen:

#1 Att gitaristen spelar på en rörförstärkare!
#2 Att basisten har minst 300 rörwatt i ryggen!
#3 Att bandet inte spelar de låtar som flest besökare vill höra utan de låtar som musikerna själva tycker känns oki att spela!
#4 Att ingen i bandet har någonting att göra med Line6 öht!!
#5 Att ingen i bandet håller på och ler och gör sig till för publiken!
Senast redigerad av Geddan den ons 13 feb 2008, 09:39, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev: Du ska inte oroa dej så mycket, young jedi.

Känns det oroligt i magen, är troligen nåt fel.
Känns det bra i magen är det troligen rätt.

Om det är fel - sluta med det, eller ändra på det.
Om det är rätt - bry dej inte om vad andra säger, du vet ju själv att det är rätt!

Enkelt va?

Haha, ja, pissenkelt.

Kan förresten berätta om giget i lördags då jag hängde av mig Ric:en och tog på mig P-basen var det en i publikumet som skrek "ta bort den där fula gamla skitbasen och använd Rickenbackern igen...." :D
Hade inget med denna diskussion att göra egentligen...


Vill också understryka att jag personligen har inga problem med människor som vill vara ett lattjolajbanscoverband, men jag tycker det är en väldigt tråkig repertoar att spela själv med alla olalala, oah hela natten, breaking the law, song2....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D
Jag gjorde en undersökning med 5´000 potentiella krogbesökare
och lät dem lista det viktigaste hos ett coverband som lirar på krogen:

#1 Att gitaristen spelar på en rörförstärkare!
#2 Att basisten har minst 300 rörwatt i ryggen!
#3 Att bandet inte spelar de låtar som flest besökare vill höra utan de som musikerna tycker känns oki att spela!
#4 Att ingen i bandet har någonting att göra med Line6 öht!!
#5 Att ingen i bandet håller på och ler och gör sig till för publiken!
Haha, klockrent!
Trion uppfyller alla kriterier! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D
Jag gjorde en undersökning med 5´000 potentiella krogbesökare
och lät dem lista det viktigaste hos ett coverband som lirar på krogen:

#1 Att gitaristen spelar på en rörförstärkare!
#2 Att basisten har minst 300 rörwatt i ryggen!
#3 Att bandet inte spelar de låtar som flest besökare vill höra utan de som musikerna tycker känns oki att spela!
#4 Att ingen i bandet har någonting att göra med Line6 öht!!
#5 Att ingen i bandet håller på och ler och gör sig till för publiken!
Hey! Jag håller bara på att bena i Johannes deifinition av Lattjolajbanscoverband, gnäll på honom. :D

Och om nu alla låtar gick hem i lördags, när snittåldern låg på 45 så betyder väl det ändå att det inte är bara vi som gillar låtarna... Eller?
Jag tror ändå, som jag sagt tidigare, att det går att undvika de vanligaste coverbandsfällorna i låtvalet om man vill och lägger ner lite energi, se´n om det skulle rendera färre spelningar på ett år, BRA!
Vi har inte som mål att ut och lira 3 gig i veckan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: För övrigt så kör vi gitarristen med Marshall helrör och stämpedal + wah wah enbart och jag med Sunn + Marshall.... så Line-6 kan vi ta bort från listan över eventuella liknelser med lattjolajbanscoverband. :D
Jag gjorde en undersökning med 5´000 potentiella krogbesökare
och lät dem lista det viktigaste hos ett coverband som lirar på krogen:

#1 Att gitaristen spelar på en rörförstärkare!
#2 Att basisten har minst 300 rörwatt i ryggen!
#3 Att bandet inte spelar de låtar som flest besökare vill höra utan de som musikerna tycker känns oki att spela!
#4 Att ingen i bandet har någonting att göra med Line6 öht!!
#5 Att ingen i bandet håller på och ler och gör sig till för publiken!
Haha, klockrent!
Trion uppfyller alla kriterier! :D
Samma här!
Vi kanske skulle bilda en förening för de utstötta coverbanden som ingen rimligtvis kan tänka sig lyssna på!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Huvudsaken att ni har roligt Parkas!
Om det känns bättre för er att ni lirar de låtarna ska ni göra det.
För min del kvittar det nåst intill vad jag spelar så länge det funkar.
Jag lirar inte i coverband för att få utlopp för min skapande förmåga.
För mig räcker det att det svänger och att folk har skoj.

Överskatta inte publiken man har som coverband på en krog.
Klart de tyckte ni var bra.
Men tro inte att de tyckte att ni var bättre än om ni spelat Sensuella Isabella.
Inse att 80% av dem tror att du spelar gitarr...osv..

Där det verkligen kan göra skilnad för er med den typen av repertoar
är när ni ska spela för slynglarna.
Satsa på 18-årsställen och student/högskolefolket.
De är svåra att frälsa för oss i Lattjolajban-träsket.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Sålänge en av världen coolaste rockbasister får ha suggrörsmuggar på sitt mickstativ så tycker jag att det kan vara fritt fram för både det ena och det andra!
Bild
[/img]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev: Överskatta inte publiken man har som coverband på en krog.
Klart de tyckte ni var bra.
Men tro inte att de tyckte att ni var bättre än om ni spelat Sensuella Isabella.
Inse att 80% av dem tror att du spelar gitarr...osv..

Nej, man kanske inte ska överskatta publikumet.
Dock så var det ju ett annat coverband som lirade den här kvällen.
De körde mer traditionella låtar. Det var Rock-Tema denna kväll så det var visserligen en del rocklåtar, men de flesta var de man räknar med att de ska köra och exakt som de är på skiva skulle de förstås spela.. Och flera undrade varför de skulle få spela så mycket och att vi var bättre osv, men det kanske var framförandet de tyckte var bättre, inte själva låtvalet....

Men absolut. Förutom han som kom och gnällde på att jag använde Fendern mer än Ric:en så var det väl max 1 till som visste att jag lirade bas... 2 kanske eftersom både min far och min fru var i publiken. :D


Absolut Gäddan, vi ska försöka satsa på klubb 25-hållet mer, det här var ju bara för att få ut och testa lite.
Det känns som att under 25 så är det bara supa och dansa som gäller, livemusik verkar de inte veta vad det är för nå´t när de är 18 år nuförtiden..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Svensson skrev:
Slappna av, spela och ha roligt ;)
Så är det!

Jag har svårt att tro att det kommer nå'n pratabas-polis och dissar dig på gigen. Skulle det göra det, så ligger problemet hos betraktaren. Gör det du känner för.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Skriv svar