sjuk och spelning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: sjuk och spelning

Inlägg av Klopper »

hosse skrev: TACK!

nu i helvete ska han få!
Buss på bara! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

[quote="Randy "SilverBack&"]Det är ett tiotal tonårstragiker som råkar ta livet av sig på Alvedon varje år. De åker in akut och gråter att "-Jag trodde inte att det var farligt, det är ju receptfritt" eller "-Jag ville ju bara att de skulle se att jag mådde dåligt".
Sedan hamnar de i leverkoma och man hinner inte få fram en lever i tid så de dör...

...för att Alvedon är receptfritt och därför ofarligt.

Lyssna på Johannes. Han har helt rätt i den här frågan![/quote]
Ungefär så fick jag det förklarat av överläkaren jag nämnde tidigare. Dessutom så tar det tydligen 3-4 dagar innan man dör och det är 3-4 fruktansvärt plågsamma dagar. En långsam död.
Hur känner du förresten till detta? Kan det vara så att du jobbar inom sjukvården?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Sanning att 20 Alvedon är dödligt??
Och detta kan man köpa receptfritt på Apoteket och sådant har jag liggandes här hemma?
Livsfarligt...

Det trodde jag faktiskt inte.

Finns det nå´n värktablett som man inte dör av efter att ha käkat ett paket?!
Ska byta direkt...!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:Sanning att 20 Alvedon är dödligt??
Och detta kan man köpa receptfritt på Apoteket och sådant har jag liggandes här hemma?
Livsfarligt...

Det trodde jag faktiskt inte.

Finns det nå´n värktablett som man inte dör av efter att ha käkat ett paket?!
Ska byta direkt...!!
Är ovan allvarligt menat eller ironi?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Sanning att 20 Alvedon är dödligt??
Och detta kan man köpa receptfritt på Apoteket och sådant har jag liggandes här hemma?
Livsfarligt...

Det trodde jag faktiskt inte.

Finns det nå´n värktablett som man inte dör av efter att ha käkat ett paket?!
Ska byta direkt...!!
Finns mycket i hemmet man kan dö av. När det gäller receptfria läkemedel så finns det ju anvisningar i paketet, följ dom så är det lugnt. Det verkar vara en vanlig missuppfatting att om man typ tredubblar värktabletterna så gör det mindre ont.
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
blackparkas skrev:Sanning att 20 Alvedon är dödligt??
Och detta kan man köpa receptfritt på Apoteket och sådant har jag liggandes här hemma?
Livsfarligt...

Det trodde jag faktiskt inte.

Finns det nå´n värktablett som man inte dör av efter att ha käkat ett paket?!
Ska byta direkt...!!
Är ovan allvarligt menat eller ironi?
Att det är skitfarligt och t.om. dödligt att proppa i sig för många Alvedon är 100% allvarligt menat. Jag visste inte heller det för bara något år sedan.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev: Att det är skitfarligt och t.om. dödligt att proppa i sig för många Alvedon är 100% allvarligt menat. Jag visste inte heller det för bara något år sedan.
Att proppa i sig Alvedon eller andra värktabletter i stor mängd är farligt har jag vetat länge. Har ju jobbat på sjukhus bl.a.
Blev bara lite konfunderad av parkas inlägg.
Men jag missförstod nog honom. Sorry.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev: Att det är skitfarligt och t.om. dödligt att proppa i sig för många Alvedon är 100% allvarligt menat. Jag visste inte heller det för bara något år sedan.
Att proppa i sig Alvedon eller andra värktabletter i stor mängd är farligt har jag vetat länge. Har ju jobbat på sjukhus bl.a.
Blev bara lite konfunderad av parkas inlägg.
Men jag missförstod nog honom. Sorry.
Ah, trodde du menade mig. Vi Kinna-pöjkar är lite tröga ibland...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Johannes skrev: Att det är skitfarligt och t.om. dödligt att proppa i sig för många Alvedon är 100% allvarligt menat. Jag visste inte heller det för bara något år sedan.
Att proppa i sig Alvedon eller andra värktabletter i stor mängd är farligt har jag vetat länge. Har ju jobbat på sjukhus bl.a.
Blev bara lite konfunderad av parkas inlägg.
Men jag missförstod nog honom. Sorry.
Ah, trodde du menade mig. Vi Kinna-pöjkar är lite tröga ibland...
V Frölunda pôjkar åsså! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:Sanning att 20 Alvedon är dödligt??
Och detta kan man köpa receptfritt på Apoteket och sådant har jag liggandes här hemma?
Livsfarligt...

Det trodde jag faktiskt inte.

Finns det nå´n värktablett som man inte dör av efter att ha käkat ett paket?!
Ska byta direkt...!!
Det är helt sant. MEN - kom ihåg att Alvedon är det smärtstillande läkemedel som är snällast mot kroppen då man tar det i korrekt dos. OCH VARFÖR SKULLE MAN INTE TA DET I RÄTT DOS?!?!? Som Johannes redan har sagt, håll er till doserna! Läkemedel är fruktansvärt potenta medel som man inte lallar med hur som helst. Men Parkas, om du kör med Alvedon ser jag absolut ingen anledning till att du skulle byta.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kim S skrev:Läkemedel är fruktansvärt potenta medel som man inte lallar med hur som helst.
Du får dela platsen med Johannes om det bästa som skrivits på forumet.
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:wow... snacka om att folk hade åsikter! Jag tog en alvedon efter att jag skrivit inlägget och nu har jag spelat.

Det gick riktigt djä*la kanonbra!!! :D Jag hade gärna stannat och lyssnat på de andra banden, men någonting sade mig att det skulle straffa sig. Efter en helnykter kväll åkte jag hem och nu skall jag sova... sömnen är ett välsignat tillstånd för de sjuka!


God natt!
Kul att höra!



*EDIT*

läsa.. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]Det är ett tiotal tonårstragiker som råkar ta livet av sig på Alvedon varje år. De åker in akut och gråter att "-Jag trodde inte att det var farligt, det är ju receptfritt" eller "-Jag ville ju bara att de skulle se att jag mådde dåligt".
Sedan hamnar de i leverkoma och man hinner inte få fram en lever i tid så de dör...

...för att Alvedon är receptfritt och därför ofarligt.

Lyssna på Johannes. Han har helt rätt i den här frågan!
Ungefär så fick jag det förklarat av överläkaren jag nämnde tidigare. Dessutom så tar det tydligen 3-4 dagar innan man dör och det är 3-4 fruktansvärt plågsamma dagar. En långsam död.
Hur känner du förresten till detta? Kan det vara så att du jobbar inom sjukvården?[/quote]

Jag gjorde.

Under närmare tio år jobbade jag med missbrukare i olika former. Infektionssjukvård, psykiatrin, allt. Jobbat med alkoholism, tablettmissbruk, narkotikamissbruk.
De som bokstavligen dött hållandes mig i handen av leverskador har dock varit sjuka i Hepatit (gulsot på "fulsvenska") och inte pga Alvedon.

Och du Parkas: Alla kemiska substanser kan skada dig i fel dos...följ bara rekommendationen på förpackningen. Om det står max 1 gram Alvedon var 4:e timme så kommer inte 2 gram göra dig friskare...bara leverera fler biverkningar.

Och naturligtvis. Skall du dricka alkohol så är du ännu känsligare för Alvedonen (paracetamol) eftersom det är levern som skall ta hand om båda två...
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: sjuk och spelning

Inlägg av Taurus »

Johannes skrev:
Taurus skrev:
daionsavage skrev:38 graders feber, hosta och vi har spelning ikväll... får man känna sig lite ynklig då? :oops:
Japp, det får man.

Min egna huskur för att må temporärt piggare består av lika delar whiskey och pressad citron i stor mugg. Fyll på med hett vatten. Mortla ett par Treo Citrus brus och kasta ner pulvret i muggen. Svep trolldrycken direkt.

Den RIKTIGT effektiva varianten kräver bra husläkarkontakt, lite rymligare samvete och stark lever: Skippa Treon och ersätt den pressade citronen med Cocilana-Etyfin "hostmedicin" i riklig mängd. Du mår mycket bättre, men det kan bli svårt att hänga med i tempon över 90 bpm ;)
Jag lägger in en varning här också. Cocillana i "riklig mängd" är direkt livsfarligt. Bokstavligt talat.
Jösses, vilka hobbyläkare som delar ut livsfarliga råd här ikväll. Ta det lugnt med läkemedel och HÅLL ER TILL DEN ORDINERADE DOSEN. De flesta läkemedel verkar inte bättre för att ni tar mer än vad läkaren ordinerat.
Jaha ja, ännu en gång tar jag saker för givet och har en övertro på smileys och folks sunda förnuft. Då får jag väl förtydliga att nej ungdomar, ni ska inte dra i er ett gäng fulgroggar på hostmedicin med morfinbas och Jack Daniels, som de sakkunniga skriver här är det riktigt farligt.

Däremot vidhåller jag att en liten hutt Cocilana är grymt bra för att få ett par timmar på benen vid panikbehov när man är dyngförkyld - naturligtvis utan whiskey för de som är kloka och är rädda om levern.

Sex and Läkemedelsverkets rekommendationer and rock'n'roll, liksom ;-)
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

I vintras så hade jag och flickvännen feber ett tag så efter ca 5 dagar var jag trött på det hela, tog högsta rekommenderade dos cocillana-etyfin och hade det lugnt och behagligt i två-tre timmar. Bästa jag gjorde under det 1,5 veckor långa feberruset förutom att övertala min flickvän om att Rambo nr 1 faktiskt är en bra film.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: sjuk och spelning

Inlägg av Sunken »

Kim S skrev:Som blivande apotekare...
Jag måste bara passa på att höra efter varför paracetamol och ibuprofen funkar såpass bra som de gör i kombination i förhållande till var för sig. Och varför det inte görs färdigblandade piller?

Det är ju ändå en ganska vanlig ordination att ge, iaf till mig. :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hell yeah! Nu sitter jag och pimplar Cocillana-Etyfin!
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: sjuk och spelning

Inlägg av Kim S »

Sunken skrev:
Kim S skrev:Som blivande apotekare...
Jag måste bara passa på att höra efter varför paracetamol och ibuprofen funkar såpass bra som de gör i kombination i förhållande till var för sig. Och varför det inte görs färdigblandade piller?

Det är ju ändå en ganska vanlig ordination att ge, iaf till mig. :D
Ojdå, här var visst nåt jag missat...

Tja, alltså dom verkar ju på två olika sätt. Ibuprofen är en klassisk, väl beprövad NSAID (=non-steroidal anti inflammatory drug) som man vet fungerar bra för mildare smärtbehandling och inflammation. Paracetamol har en ännu oklar verkningsmekanism men är effektiv och skonsam. Paracetamol har en ganska dålig (knappt någon) antiinflammatorisk effekt, så om man behandlar något där inflammation finns med i bilden så kan man inte ta enbart paracetamol.

Men jag tänker mig att man ger båda för att de har olika verkningsmekanismer och att man då angriper smärtan från två håll. Ibland när det gäller läkemedel är det dessutom så att 1+1=3, dvs, ger man två preparat så kan de stimulera varandras enskilda effekt. Att det faktiskt är så för ibuprofen + paracetamol kan jag inte bekräfta. Det finns flera orsaker till hur läkemedel påverkar varandras effekt, så om det är så att ibuprofen + paracetamol har en positiv effekt sinsemellan så har jag inte koll på vilken av orsakerna det är heller :oops:

...NSAID är som sagt bra för både smärta och inflammation, men de kan också vara ganska elaka mot magen, speciell vid kronisk behandling, och/eller om man helt enkelt har en känslig mage. Då kan jag (spekulerandes!) tänka mig att man ger en viss dos NSAID för inflammationens skull, men inte så mycket att magen tar stryk, och sedan bygger på med paracetamol för att hjälpa till att dämpa smärtan.

Färdigblandade tabletter kan ju tyckas praktiskt, men finns det separata sådana som kan tas ihop så blir det mycket billigare för läkemedelsföretagen 8) Ska du sätta ihop preparat (även om det är tidigare kända substanser) så kan jag tänka mig att man ändå måste ta fram kliniska data på effekt och säkerhet, ansöka till läkemedelsverken och allt annat som utgör den byråkratiska regnskogen det är att registrera läkemedel på marknaden. Nä, då är det lika bra att ta dom där två tabletterna som man redan har investerat i att godkänna så är det bra med det. Dessutom kan man ju då styra doserna av den ena eller den andra substansen när man inte fixerat dosförhållandena i en tablett.

Brasklapp: ta inte mina ord som sanning ännu... jag är ju fortfarande en scrub. Nu till sommaren ska jag jobba på ett apotek i alla fall, så man får lite mer normala frågor som dessa... Just nu är allt så jäkla insnöat på en massa tekniska forskningsdetaljer, så när någon kommer med en helt vardaglig fråga så blir man helt ställd. :oops:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar