Är jag på väg att bli gammal?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Cuba »

mrbaloo skrev:
Cuba skrev:Helvette! Jag blir 44 år i maj. Jag känner mig 22 år. Hur blev det så?
Att du fyller år eller att du känner dig som 22? ;-)
Att det gick så fort ... :-(
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Cuba skrev:
mrbaloo skrev:
Cuba skrev:Helvette! Jag blir 44 år i maj. Jag känner mig 22 år. Hur blev det så?
Att du fyller år eller att du känner dig som 22? ;-)
Att det gick så fort ... :-(
Ja så kan det ju kännas. Men med notställsbelysning kan man ju i alla fall försöka minska den känslan. ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Faktiskt mycket bra med MobileSheets Pro, men jag blir ibland lite orolig när det dyker upp en uppdatering samma dag innan spelning. Det har ju faktiskt hänt att vissa uppdateringar inte varit de stabilaste när olika program uppdateras. Det hände så för några månader sedan och då kom en ny uppdatering bara inom ett dygn igen.

Hmm, skall man stänga av autouppdatering?

Annars är jag mycket nöjd med surfplattanotstället.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Ha, precis vad som hände i helgen. Uppdateringen dök upp och installerades automatiskt. Sen började det häxa lite med att ladda nya låtar i setlist under giget i helgen. Men nu på morgonen (måndag morgon) dök ännu en ny uppdatering upp: "Fixed issue with loading songs in setlist". ;) Kanske borde stänga av automatisk uppdatering...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Jamming på altanen. Dock med autocomp i iReal Pro. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, visst borde det gå att använda typ Google Glass som notställ "på näsan"?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Bild

Jamming på altanen. Dock med autocomp i iReal Pro. ;)
Nu har jag lirat ett gig till med surfplatta:

surfplatta - pappersnoter: 3 - 0

Använde dessutom mitt surfplatteställ för första gången på livegig. Tidigare har jag bara använt det hemma. Men på gig levererade även stället.

Over and out!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Fluktbas »

Gå till optikern och förklara din belägenhet, samtidigt som du ser till att påpeka att du inte alls börjar bli gammal,

Du lär få svar på tal. Och ett par glasögon som passar den dryga metern ner till notstället.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Fluktbas skrev:Gå till optikern och förklara din belägenhet, samtidigt som du ser till att påpeka att du inte alls börjar bli gammal,

Du lär få svar på tal. Och ett par glasögon som passar den dryga metern ner till notstället.
Hurru. ;) Jag har haft glasögon sen jag gick i 8ttan (drygt 30 år). Men det är klart både mörkerseendet blir väl sämre med åren m och snart kanske man behöver progressiva glas/termisar. Vem vet?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Surfplatta - Pappersnoter 3-1

Lirade på en konsert igår och fann min fina notställsbelysning mycket användbar till pappersnoterna. Hade faktiskt pappersnoter för att vi gjort sena arr.ändringar och inte hunnit scanna dem. Men i praktiken hade jag mest noterna som stöd för att veta vilken låt som kom härnäst. Men min notställsbelysning var riktigt grymt bra.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av svekke »

Guitar songs låter som en smidig app, men bara för Android. Finns det något liknande för iPad? De mer avancerade apparna verkar just onödigt avancerade (men jag har inte provat dem i verkligheten ännu). Helst skulle jag vilja kunna använda både textfiler och pdf:er i samma app.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Surfplatta - Pappersnoter: 21 - 2

Igår fick pappersnoter en poäng. Surfplattan lade av mitt under ett rep med storbandet. Jag hade dessutom kopplat in strömsladd då batteriet hade låg nivå. Men då strömsladden var virad något varv verkade strömmatningen ha förluster så att den inte orkade driva skärm + laddning.

Men det här tar jag på mig. Naturligtvis måste man ladda sin platta ibland och dessutom se till att strömsladden inte är virad (det är ju inte någon vintageplatta med krullsladd ;-) )



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av svekke »

Återupplivning. Jag ska köpa ny laptop och överväger då 2 in 1, dvs sådan man kan vika runt och göra till tablet. Typ denna: https://www.pricerunner.se/pl/27-521514 ... 4MX-priser
Ett par frågor om detta:
1. Någon som använder detta för noter etc på rep och gig?
2. Det är ju ganska mycket tyngre än iPad/Android - hur funkar det praktiskt?
3. Favoritprogram och kringutrustning för detta?
4. andra bra synpunkter

Det kostar någon tusenlapp extra för samma prestanda och budgeten är ju inte obegränsad, jag tvekar mellan snabbare processor och vikbar.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Jag gjorde själv en uppdatering alldeles nyss. Bytte ut min gamla musikdator mot en laptop med ok prestanda och har den än så länge stationärt och bytte också upp mig avseende surfplatta. Förut har jag haft två jättegammal surfplattor som, i och för sig, fungerat bra om än lite trögt. Nu har jag verkligen insett att detta är för att stanna i min arsenal och därför köpt en splittny Samsung A7 för ändamålet.

I en stråkorkester som jag är med i kör vi digitala övningar via Zoom varje vecka plus att vi skall spela in våra stämmor och skicka in. Så då används musikdatorn till både Reaper och Skype/Zoom. Men jag kör också Sonobus (www.sonobus.net) regelbundet också. Så trots pandemin får jag ändå lira en hel del.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

svekke skrev:Återupplivning. Jag ska köpa ny laptop och överväger då 2 in 1, dvs sådan man kan vika runt och göra till tablet. Typ denna: https://www.pricerunner.se/pl/27-521514 ... 4MX-priser
Ett par frågor om detta:
1. Någon som använder detta för noter etc på rep och gig?
2. Det är ju ganska mycket tyngre än iPad/Android - hur funkar det praktiskt?
3. Favoritprogram och kringutrustning för detta?
4. andra bra synpunkter

Det kostar någon tusenlapp extra för samma prestanda och budgeten är ju inte obegränsad, jag tvekar mellan snabbare processor och vikbar.
Ja, det kan ju vara en bra allt i ett lösning. Vilket/vilka program tänkte du använda för att visa noter/ackordanalyser? Jag använder ju Mobile Sheets Pro på Android och den finns ju även i Windows version. Den skulle jag nog använt mig av i så fall.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Jellew »

svekke skrev: tor 25 mar 2021, 09:21 Återupplivning. Jag ska köpa ny laptop och överväger då 2 in 1, dvs sådan man kan vika runt och göra till tablet. Typ denna: https://www.pricerunner.se/pl/27-521514 ... 4MX-priser
Ett par frågor om detta:
1. Någon som använder detta för noter etc på rep och gig?
2. Det är ju ganska mycket tyngre än iPad/Android - hur funkar det praktiskt?
3. Favoritprogram och kringutrustning för detta?
4. andra bra synpunkter

Det kostar någon tusenlapp extra för samma prestanda och budgeten är ju inte obegränsad, jag tvekar mellan snabbare processor och vikbar.
Jag har ingen erfarenhet av funktionaliteten du efterfrågar men kommenterar gärna på datorn som sådan.

Det är ganska mycket pengar för en 14 tummare och det beror ju på som du nämner 2 in 1 tekniken. Dock är det inte datorns tekniska specs som du kompromissar med, om du inte gör något särskilt krävande för just cpu:n så kommer den att tjäna dig väl. Där du kompromissar är skärmens storlek och datorns byggkvalité, även om modellen har fått goda omdömen gällande byggkvalité (för prisklassen). Ett litet minus är också wifi 5 då wifi 6 är standard idag.

Ett extra stort plus för 16 gb ddr4 ram :tummenupp:

/Jellew
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av svekke »

Huvudanvändningen för datorn är inspelning och redigering i Reaper, videoredigering i Shotcut och inspelning/streamning i OBS Studio, förutom vanligt surfande, kontorsprogram o dyl. Men inte yrkesmässigt, jag redigerar kyrkans videogudstjänster och vårt bands inspelningar. Nuvarande dator är skitseg, så jag tror allting blir ett lyft. Jag har utgått från 16GB och minst i7 eller Ryzen7. Det här med tabletfunktion för noter och ackord är en möjlig bonus som jag kom på och den i länken var bara det billigaste exemplet. Misstänker att Asus med samma specar har ungefär samma kvalitet. Sedan finns ju ingen gräns för hur dyrt det kan bli. Skärmens storlek är inte så viktig, för hemma jobbar jag alltid med stor skärm, och vikbara har inte större skärm (eller blir astunga).

Angående programvara så var det en av mina frågor. Jag har inte använt något sådant här ännu, utan kör papper. Jag såg något som heter iWinScore4You som börjar gratis, tänkte väl att jag behöver jämföra ett par olika. Jag hade inte sett att MobileSheets fanns för Windows.

Andra förslag? Någon som provat med vikbar laptop?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Det låter bra. Det kan ju vara bra med någon programvara som både finns för Windows och tex en Andriodplatta. Då går det ju sen att kanske ha en surfplatta med samma noter i som man har i datorn. Men det kanske är lite overkill just nu.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Pappersnoter- surfplatta: 1 - 0 igår

Panik!

Mina filer "var försvunna". Men ett supportmail till Zubersoft löste biffen.

Min Android-platta hade fått version 11 av Android. Det gjorde att Mobilesheets Pro inte hittade filerna. Android verkade ha ett nytt sätt att hålla filer till apparna.

Men tack vare support från utvecklaren så behövde jag bara nolla inställningarna, ladda in backup (utan inställningar) så var saken biff.

Puh!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av bjelkeman »

Uppgraderingar är alltid ett litet äventyr.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Håcke »

mrbaloo skrev:Pappersnoter- surfplatta: 1 - 0 igår

Panik!

Mina filer "var försvunna". Men ett supportmail till Zubersoft löste biffen.

Min Android-platta hade fått version 11 av Android. Det gjorde att Mobilesheets Pro inte hittade filerna. Android verkade ha ett nytt sätt att hålla filer till apparna.

Men tack vare support från utvecklaren så behövde jag bara nolla inställningarna, ladda in backup (utan inställningar) så var saken biff.

Puh!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Nä, kanske står det 1-1 men jag gissar att bortalaget leder stort ändå.

Jag har tappat ut en hel pärm med noter under en spelning och försökt simma omkring under en flygel och försökt hitta rätt blad medans jag forfarande spelade. Paniken och ångesten jag hade då vill jag aldrig uppleva igen.
Sedan dess har min padda tjänat mig väl.

Jag har haft en liknande uppdateringsgrej där paniken var stor att allt var borta, både egna och andras originallåtar.
Var jobbigt innan jag fick tillbaka det.
Inget man ska mickla med inför en spelning kanske.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Ja, du har rätt. Det är med största sannolikhet mer "pappersnoter - surfplatta: 2 - 100" när man räknar matcher och inte enstaka match. ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Ohoj i stugan. Jag noterade att en orkestermedlem använde en sk. styluspenna till sin Ipad när han gjorde anteckningar på noterna. Så jag rotade fram en enkel "stylus"-reklampenna som jag hade hemma (aldrig använd). Det gick ju alldeles strålande! Vilken höjdare även om den inte är "smart" med någon knapp eller så. Min surfplatta är ett snäpp för enkel så den stöder inte "smarta" pennor, men denna enkla penna gjorde livet enklare när man vill göra noteringar med mer precision än bara med fingrarna.

Detta rekommeras!

Bild

Bild

pappersnoter - surfplatta: 2 - 1340 ! :-)
Skriv svar