Är jag på väg att bli gammal?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Spelar några gig i helgen. Nu ikväll lirade jag på en adventskonsert och hade ganska svårt att se notbladen i det lite neddimmrade ljuset i lokalen. Måste jag införskaffa en egen notställsbelysning eller börjar jag bli gammal med svagare syn i dunkel belysning? Är ju bara drygt 40 bast och känner mig inte ett dugg gammal...

Vad tror expertisen på PB om olika notställsbelysningar och vilken typ rekommenderas?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av blackparkas »

Vettigast är väl de batteridrivna från KM (mighty bright) alt. kopiorna som Adam Hall har.

Adam Halls går dessutom att köpa med adapter, eller ja, köpa till adapter till en billig peng.

En liten klämma med två "armar" och så ledbelysning, brukar väl vara 2 leds per "arm" på de bättre.

Mighty Bright (som även går under König & Meyer) har en Hammer Head som verkar bra.
En klämma, en kortare arm och så en bred rad med typ 6 leds i tät rad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av JazzBassillen »

Mycket ledsen att behöva berätta sanningen för dig.
Ja, du är definitivt en gammal stofil som kör med noter på papper.
Gör som gamle JazzBassillen och använd en padda.
Funkar guldfisk i mörker.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mikkejohansson »

Ipad är svaret, precis som Basillen säger. Man kan köra den inverterat (färgerna) så blänker det mindre också :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Jamen då blir det så litet så att man ändå inte ser nåt, med padda alltså. Har ju hittat en bra app på Android platta men 10 tum skärm blir ändå för litet. Speciellt när jag försökt spela efter noter. Kanske funkar mycket bättre då man spelar efter storstilade ackordanalyser.

Jag skulle verkligen vilja köra med platta. Men kanske är belysning min melodi ändå.

Spelar oftast i snabbt ihopsatta körer och där repertoaren knappt hinner repas ihop ordentligt. Platta kanske skulle jag verkligen vilja köra med.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av AlbinH »

" eller börjar jag bli gammal "

Javisst är det FINT!
Välkommen i PB-Gubbklubb!

Men visst finns det väl kommando även på en padda typ Contr + ?


/örnöga
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av blackparkas »

Men... så ska man få in skiten i plattan också.... Hur ofta hinner man det om man träffs 2 timmar innan gig och får en bunt papper: Nu kör vi!

Fotar ni papprena och lägger in eller hur grejar ni med det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Men... så ska man få in skiten i plattan också.... Hur ofta hinner man det om man träffs 2 timmar innan gig och får en bunt papper: Nu kör vi!

Fotar ni papprena och lägger in eller hur grejar ni med det?
Bra fråga! Jag får också buntvis med låtar som skall köras "pronto". Och hur blir det när det är flera sidor som man inte sett, speciellt med en massa olika repriser osv. när man aldrig sett ett 7-sidigt dokument som skall spelas nästan direkt när man får det i näven.

Men det hindrar ju inte mig att se tjusningen med platta som "notblock". Måste försöka köra med det någongång.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, är det avista-gig får man köra papper - då kan det dessutom vara lite litet med vanliga iPad (nya Pro är en HELT annan sak). Har alltid två notställslampor (mighty brite, en enkel och en dubbel) i gigväskan om det kniper.

Får man noter lite i förväg brukar jag ofta skriva om dem hur som helst för att få med eventuella basfigurer och sånt som aldrig står med i de där 13-sidors gospelplankningarn...

Som du är inne på blir det krångligt med repriser ibland, men jag som mest spelar låtar jag plankar och noterar själv har börjat skriva helt nya slags noter, utan lika mycket repriser. Bara att stega vidare i låten, kvittar ju i paddan om det är två eller fem sidor.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Ja, är det avista-gig får man köra papper - då kan det dessutom vara lite litet med vanliga iPad (nya Pro är en HELT annan sak). Har alltid två notställslampor (mighty brite, en enkel och en dubbel) i gigväskan om det kniper.

Får man noter lite i förväg brukar jag ofta skriva om dem hur som helst för att få med eventuella basfigurer och sånt som aldrig står med i de där 13-sidors gospelplankningarn...

Som du är inne på blir det krångligt med repriser ibland, men jag som mest spelar låtar jag plankar och noterar själv har börjat skriva helt nya slags noter, utan lika mycket repriser. Bara att stega vidare i låten, kvittar ju i paddan om det är två eller fem sidor.
Ja, just det. Kanske så man får göra om man får låtarna i god tid. Men lampor kall väl införskaffas framöver.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Mr Spock skrev:Bild
=jag... ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Å förresten är jag lite tjurig att ha notstället så lågt som möjligt. Det är ju inget snyggt med notställ. Om man nu inte sitter i ett orkesterdike, då spelar det ju ingen roll.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mikkejohansson »

Det kom jag också runt med paddan, mycket mer diskret än ett notställ. Jag har den på mikstativet på en hållare. Med en iPad Pro får man dessutom större format än A4 :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Det verkar mycket lovande med skörm större än 10". Jag antar att skärmen är ganska lika i storlek som ett a4 med en ipad pro. Dess yttermått (ej skärmen) är ca 305×220 mm och ett a4 håller 297×210 mm.

Jag måste kolla upp motsvarande platta med android.

Men samtidigt spelar jag ju så sällan att en platta flr ca 8000 känns lite onödig investering och då verkar notställsbelysning en vettigare investering för mig.

Kanske kan jag använda vår 10" platta på ett högre notställ. Skall undersöka saken.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mikkejohansson »

mrbaloo skrev:Det verkar mycket lovande med skörm större än 10". Jag antar att skärmen är ganska lika i storlek som ett a4 med en ipad pro. Dess yttermått (ej skärmen) är ca 305×220 mm och ett a4 håller 297×210 mm.

Jag måste kolla upp motsvarande platta med android.

Men samtidigt spelar jag ju så sällan att en platta flr ca 8000 känns lite onödig investering och då verkar notställsbelysning en vettigare investering för mig.

Kanske kan jag använda vår 10" platta på ett högre notställ. Skall undersöka saken.
I ForScore är det enkelt att beskära marginalerna på notbladet så man upplever det mycket större. Sällan man skriver ut noter utan marginaler så i praktiken blir Pro:n större än A4. Upplever min Air som rätt nära ett A4 med beskurna marginaler...men framför allt är det ju smidigt att slippa släpa på en massa noter, bläddra och ha sig...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av Pumpa »

mrbaloo skrev: Vad PB om olika notställsbelysningar och vilken typ rekommenderas?
Jag har en enklare sak från tysken. Tre AAA batterier, en ledbar arm mellan klämman och diodlampan. Används vid kyrkspelningar men brukar också få följa med på trubadurgig, även om den sällan används där.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:
mrbaloo skrev:Det verkar mycket lovande med skörm större än 10". Jag antar att skärmen är ganska lika i storlek som ett a4 med en ipad pro. Dess yttermått (ej skärmen) är ca 305×220 mm och ett a4 håller 297×210 mm.

Jag måste kolla upp motsvarande platta med android.

Men samtidigt spelar jag ju så sällan att en platta flr ca 8000 känns lite onödig investering och då verkar notställsbelysning en vettigare investering för mig.

Kanske kan jag använda vår 10" platta på ett högre notställ. Skall undersöka saken.
I ForScore är det enkelt att beskära marginalerna på notbladet så man upplever det mycket större. Sällan man skriver ut noter utan marginaler så i praktiken blir Pro:n större än A4. Upplever min Air som rätt nära ett A4 med beskurna marginaler...men framför allt är det ju smidigt att slippa släpa på en massa noter, bläddra och ha sig...
Ja du har rätt. Kom på det där med beskurna kanter efter jag postade. I androidappen funkar det på samma sätt. Då är det givetvis så att man kan få större än "A4".
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Pumpa skrev:
mrbaloo skrev: Vad PB om olika notställsbelysningar och vilken typ rekommenderas?
Jag har en enklare sak från tysken. Tre AAA batterier, en ledbar arm mellan klämman och diodlampan. Används vid kyrkspelningar men brukar också få följa med på trubadurgig, även om den sällan används där.
Oavsett platta eller inte så blir det nog ett batteridrivet lampalternativ så småningom.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av bassace »

På de flesta av våra gig är det otänkbart med padda eller platta på stativ. Mer regel än undantag att folk dansa eller ramlar in på scenen och välter ner diverse saker.

Annars har man också uppnått den åldern att jag alltid måste ha med mig ett par läsglasögon på scen om man behöver kolla något smått på mixer eller stärkare, läsa texter i skum belysning etc.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

Mighty Bright dubbelarmad har jag dock inga goda erfarenheter av sedan tidigare spelningar. Pianisten som jag spelade med tidigare klagade alltid på det svaga ljuset.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

bassace skrev:På de flesta av våra gig är det otänkbart med padda eller platta på stativ. Mer regel än undantag att folk dansa eller ramlar in på scenen och välter ner diverse saker.

Det är ju också en aspekt au ta med i beräkningen.

Annars tror jag nog att Mighty Bright hammer head (någonting) verkar vettigt alternativ.

http://www.thomann.de/se/mighty_bright_hammer_head.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

En hammer head skall införskaffas så snart en lokal musikbutik (förhoppningsvis) slår upp sina portar. Kanske en sen julklapp till mig själv efter jul och nyår.

Men nu har ett nytt gig dykt upp, en julkonsert. Så nu skall jag prova att köra surfplatta "skarpt". Det blir först hemmavid och senare på övningar med kören och faller det väl ut blir det sjösättning i skarpt läge på konsert.

I mitt fall är det Android och appen MobileSheets som gäller. Just nu har jag bara free-versionen med begränsat antal låtar. Men det räckte precis just nu. Men jag vet att det kommer att trilla in ett par låtar till som solisten skall sjunga själv. Då köper jag fullversion av appen direkt (om försöket visar sig fungera bra).

Just MobileSheets har utvecklats enormt senaste året och börjar närma sig ForScore även om den senare måste ses som klassledare. Men för oss Android-vänner finns inget annat alternativ.

Men med funktionerna i MobileSheets ser jag egentligen inga hinder att det skall fungera. Det är mest själva bläddra-funktionen under spel (utan pedal) eller bildstorlek som jag vill prova ut för att veta om det fungerar.

Jag lade upp alla låtar i går kväll med spellista, reprislänkar och crop så att allt såg jättebra ut. Nu skall det bara praktiseras också.

Spännande!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Det kom jag också runt med paddan, mycket mer diskret än ett notställ. Jag har den på mikstativet på en hållare. Med en iPad Pro får man dessutom större format än A4 :)
Förresten, någon av dessa modeller kanske kan användas:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 10--p94613" onclick="window.open(this.href);return false;
Golvmodell som var stadigare i verkligheten än vad jag trodde när jag såg den i katalogen/på webben. Möjligtvis lite meckig att ta med sig. Kanske köper jag en sån här om mina försök med surfplatta faller väl ut.

Sen finns ju "bordsmodellen" som man kan klämma fast på bordskanten. Men jag undrar om inte denna går att modda så att den går att sätta fast på ett mickstativ (om man nu inte köper en speciell för mickstativ förståss).
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 10--p94614" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Är jag på väg att bli gammal?

Inlägg av mikkejohansson »

Mina spelkompisar har testat allehanda varianter av stativ och hållare - men kvaliteten vinner i stabilitet och hållbarhet; köp K&M direkt. De få extra hundralappar det kostar gör stor skillnad.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar