Sida 1 av 2

Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: fre 19 feb 2016, 22:53
av BasBert
... jag ska gå in i musikaffärer där det står ett gäng drönare bakom disken, några till på ett annat plan, som inte lyfter ett satans finger när man kommer in för att man inte ser ut som en hypad 20-25 åring med tatueringar?

Förmodligen har jag mer cash i fickan, mer musikaliska erfarenheter än någon av dem, och kan förmodligen spela skjortan av vem som helst inom en radie av 10 butiksmeter om de bara gav sig tid att visa en uns av intresse.

Ge mig en anledning att låta bli att klicka med "musen" åt tysken några 100 mil bort istället?

/BasBert

Kanske någon med butik har några synpunkter ? Detta är j-t irriterande ungefär som på gympan i skolan då de som kunde hoppa bock fick uppmuntran medan de med ko-ben ratades och fick sitta på bänken hela lektionen. Kanske är inte bara priserna som betyder nått i sammanhanget - viktigare är B-MÖTANDET!

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: fre 19 feb 2016, 23:23
av gthyni
Tycker varken Luleå Musik eller Ramus/Musikanten har givit mig den attityden när jag bodde i Luleå, och jag är också en mogen man utan gaddningar. Är det där du brukar hänga?

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 01:59
av blackparkas
Har upplevt samma sak i många butiker, oftast i en storstad..

Jag tror säkert att någon ibland tycker samma sak som mig, även om jag oftast brukar vara noga med att säga hej och hinna fråga om de behöver hjälp med något inom en någorlunda snäv tidsram från de att de kommit in, man vill ju inte fråga på en gång heller, själv vill jag helst knata i egen takt i en musikaffär, även om jag nog allt tycker man ska säga "Hej" eller "Tjenna" när nån kommer in i butiken.

Ibland kan det förstås vara så att man precis är uppe i att lägga en order eller så vid datorn, eller lägga in några varor i lagret i kassasystemet, men som sagt. Brukar oftast alltid lyckas prestera ett "Hej" och uppmuntra dem att hojta till om de behöver hjälp.

Ibland missar man det för att man står med en annan kund dock och den nya har bråttom ut.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 01:59
av blackparkas
Jag är för övrigt 36 och har tatueringar och värdelösa musikaffärs-chops...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 08:57
av BBQV
Hemma på min gata i stan funkar det ungefär som hos Parkas, de hejar när jag kommer in och låter mig sen strosa runt i egen takt. Det dåliga bemötandet som Bert beskriver har jag bara stött på i vissa butiker i Stockholm. Jag trodde det var ett storstadsfenomen...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 10:39
av Roger Hedin
Jag är ju både gammal och trött, men bemöts alltid trevligt på den lokala 4Sound. Oftast på andra ställen också. Hufvudstaden har väl sina nonchalansoaser, men det är oftast bra. En och annan "namnkunnig typ i närheten av Götgatan" kan dock vara lika stimulerande som en utgången parkeringsbiljett...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 12:39
av Markooo
Jag har blivit väl bemött oavsett musikaffär och stad. Men sen å andra sidan är jag 24. Saknar dock tatueringar...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: lör 20 feb 2016, 18:19
av Svensson
BasBert, alla kan inte vara som Sture! ;)

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 12:09
av BasBert
gthyni skrev:Tycker varken Luleå Musik eller Ramus/Musikanten har givit mig den attityden...Är det där du brukar hänga?
Det är inte Luleå Musikanten jag pratar om.

Jag besökte den kungliga hufudstaden och passade på att besöka en välfylld musikaffär med en hel del "godis". Jag fick strosa runt där själv, vilket naturligtvis är skoj, men ställde också en fråga, fick givetvis ett leende till svar men ingen feedback. Det var få människor i butiken. När det råkar komma in någon "mer igenkänd-kompisperson" så tas det fram instrument, kopplas sladdar, och det låter som om denna "kund" ska imponera mer för säljarna i butiken än sig själv för ett eventuell inköp. Jag kan förstå att uppmärksamheten kan falla om butiken är knöfull å de har fullt upp, men så var det inte denna gång. Har ofta mött detta och därav undviker jag att besöka större städers musikaffärer.

Jag håller med Svensson "alla kan inte vara som Sture" - Sture på Hagström Musik i Gällivare han var unik på många sätt. Men Vi kände honom mer som en farbror i tofflor som gned sin mustasch å hängde i hälarna på oss småglin ifall vi kom på idén att ta ned något instrument från ställningarna. Jag tycker det borde finnas fler musikaffärer som "Stures" som borde fundera över sitt totala kundbemötande med tanke på den lätthet jag idag kan klicka mig fram till det jag vill ha på nätet och få det hemskickat fram till dörren på några dar.

Tack för edra svar.
/BB

PS: Kamrater, egentligen har det inget att göra med hur kunden ser ut, ev. tattoes - det var mer ett lite vulgärt sätt att beskriva säljarens preferenser av den genomsnittlige intressanta kunden. Inte som jag 55+ , något gråare, rynkigare, och inte så "känd", kommer från obygden. Om någon tagit illa upp ber jag om ursäkt ´ :nickar:

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 12:52
av Roger Hedin
Jag är också 24, flera gånger om. Saknar inte tatueringar, för jag har aldrig längtat efter några. Tatueringsfri, rökfri och fri att handla var jag vill. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hur som helst, när musikaffärerna börjar likna H&M, där "expediterna" springer sin väg så fort någon med en - troligtvis - för svår fråga att besvara närmar sig, då är det trist. Än tristare är det när de dissar sina potentiella kunder. Nåt som är irriterande är när någon ska försöka sälja på mig de där sakerna som jag inte ville ha därför att de inte har hemma det jag vill ha. Antagligen vet ju jag själv bäst vilka strängar jag gillar efter snart 40 års spelande. Nya saker får gärna presenteras, det är ju deras jobb också, men då förväntar jag mig att de har pejl på vad jag kan tänkas vara intresserad av efter vad de har fått reda på genom mina frågor. Frågar jag efter (bara som exempel) en MESA Prodigy så vill jag inte att de plockar fram en Behringer och säger: Har du provat den här? Proffsiga handlare gör inte sånt; bara trötta figurer som skiter i dig gör sånt. Dem klarar vi oss utan. De bra är däremot guld värda. Handla lokalt om det går, det går nästan alltid...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 14:57
av Body&Soul
Jag känner till en del av det som BasBert skriver. Först om hans Sture på Hagström i Gällivare. Vi hade en på pricken lik farbror på Hagström i Sundsvall. De stängde på 80-talet tror jag. Hursomhelst var han en fasa för oss penningsvaga unga, och hela butiken var ju som en sagogrotta. Allt var sååå intressant. När butiken lagt ner och vår "Sture" pensionerats (jag kan inte erinra mig hans namn) så träffade jag honom på Forums fik i Sundsvall och vi tog en kopp ihop. Nu var vi jämlikar, han var urtrevlig och min ingrodda rädsla för honom försvann :-)

Springer just inte i musikaffärer numera, i Härnösand finns ingen. Försökt per telefon med Östmans i Ö-vik när jag ska handla men jag har bara känt att jag varit till besvär när jag ringt och frågat efter något. Sällan fått något vettigt svar, vi ringer upp dig senare, men inte fan ringer det nån. Det blir Thonman istället, och de har en utmärkt service och kunnig personal som snabbt svarar på frågor.

Jo, kom på en händelse för ett par år sen. Reste mest hela tiden under några år och nu hade jag hamnat på hotell i Gävle. Det fanns en musikaffär runt hörnet och man är ju nyfiken. Hittade en mandolin jag blev förtjust i men det var något skitfel på den. Letade rätt på butiksbiträdet och han sa att det fixar vi, inga problem. Bra sa jag, jag bor inte här och reser i morgon och kommer in och köper mandolinen då när ni fixat den. Dagen efter så återvände jag. Mandolinen var inte fixad. Biträdet låtsades först som om han inte fattade vad jag sa, sen sa han att njaaa... vi har inte haft tid. Tack för mig sa jag och gick. Har fortfarande inte skaffat nån mandolin, inte högprioriterat liksom, men där och då var jag beredd att slanta upp tvåtusen spänn men det fanns inget intresse att sälja tydligen.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 15:06
av Body&Soul
Däremot hade jag en kompis som hade musikaffär i Sundsvall. Nya Dynesius musik. Fan vad grejor jag handlat där.... Ett antal gitarrer, PA, trumset, mandolin, banjo, saxofon, fiol och mycket mer för att inte tala om alla tillbehör. Så som "kompis" har jag fått bra bemötande, kanonpriser och full service. Men den butiken är tyvärr borta. Av fyra musikhandlare i Sundsvalls centrum, det fanns fler i förorterna, är bara en kvar. Det är väl med musikaffärer som med annat. Näthandeln tar andelar. Å andra sidan, webbutikerna kan inte tillhandahålla trevligt bemötande öga-mot-öga, inte kan man klämma på grejorna, och sällan blir det spontana jam på nätet :-)

Apropå det så hamnade jag i Roland Cedermarks musikaffär i Sveg nån gång på 80-talet. Plötsligt fann jag mig mitt i ett spontanjam med Roland och två andra gubbar. Dragspelsjazz :-) Inte min grej kanske, men jävligt kul. En riktig musikaffär...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 15:21
av gthyni
Tobbe på Hagströms i Umeå var/är en fantastisk man. Han brann för det han höll på med och gillade och stöttade oss ungdomar som tog sina första stapplande steg i musikvärlden.

4sound på Guitars har väl tagit upp fanan, men jag ska inte recenserar då ägarna är mina vänner.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 15:26
av basen
Det som gör t.ex. Thomann så attraktivt (förutom priserna) är just att de fattar vad kundservice innebär, alltid lätt att få skicka tillbaka om så krävs, alltid vänliga, alltid snabba att svara osv. Har bra erfarenheter av några inhemska butiker också, men ibland blir det nästan komiskt när man får ringa fyra gånger för att ställa samma fråga utan att få ett vettigt svar, där de anställda bollar frågorna mellan varandra utan att riktigt informera varandra vad saken gäller. Det blir snabbt segt och man vänder sig, som sagt ovan, hellre till tysken.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: sön 21 feb 2016, 17:09
av BasBert
Försöker hitta något vettigt svar vad detta beror på?
- Antingen är det ren och skär personlighet hos de som jobbar i butikerna. Deras egentliga motiv för att jobba i musikaffär. Ibland har jag mött ägare med liknande tendenser. Jag kallar det "nonchalism". Bara en sån enkel sak som att "se" kunden som kommer in i butiken.

Å andra sidan varför är Thomann så populär? Inte är det enbart prisnivån.

De ser ju oftast inte kunder, men kan "lyssna in" vad kunden frågar efter. Kanske det vore bättre med "biktbås" i musikaffärerna på en del håll i Sverige så de som jobbar där slipper se kunderna och skaffa sig en förutfattad mening om den potentielle inköparen.

Vad butikssäljare av musikutrustning åtminstone borde förstå är att gubbar i min ålder oftast är mer köpstarka än "kompisen" som kommer in varje eftermiddag bara för att slå ihjäl nån minut innan bussen går.

Jag tror det handlar mer om vilka som jobbar i butikerna. Kan inte tänka mig att butiksägaren har ett intresse av att förlora en potentiell kund och få sitt namn släpat i lera. Ett rykte sprids ganska fort....

Bara för att nämna ett annat område. När jag skulle köpa ny dator så hade jag tidigare varit in i vår lokala databutik GR-Data i Haparanda, och mötts av leende, nyfikenhet och entusiasm över att just jag kom in i butiken. Några veckor senare klickade jag inte på någon "mus" utan jag återvände till GR-Data och köpte en dator ca 2000-3000:- dyrare än om jag hade klickat på någon av internetbutikerna. varför=bemötandet!

Till den musikaffärn i Stockholm kommer jag inte återvända trots att mina framtida inköp kommer handla om många sköna slantar framöver.

/BB

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 00:37
av blackparkas
Ang. personalen i svenska butiker (utländska också för den delen) så kan jag inte svara för ointresset man ibland kan märka.

Däremot så är Thomanns storhet idag ENBART pga priset till en början.
Det var billigare. MYCKET billigare. Flera TUSEN billigare länge... Tills distributörer i Europa lackade ur och idag jobbar stenhårt med priserna, dels för att kunna matcha, dels för att inte Tysken, eller andra webbshoppar, ska sälja för billigt.
Det finns en anledning till att Thomann inte säljer vissa fabrikat, de har sålt för billigt av prylar som inte är tänkta ska vara billiga prylar.

Thomann har dessutom indirekt skapat den musikaffär som finns i Sverige och övriga Europa idag där det mesta ser ut som H&M och det är samma utbud i samtliga butiker.
De fristående butikerna finns i princip inte kvar pga att det inte lönar sig med musikaffärer längre, och med handen på hjärtat så är det rätt länge de fristående butikerna som brukar kunna ha mer udda prylar i lager.

Se på Musikalen i Halmstad.
Jag har inte varit där, men det verkar åtminstone vara en av mycket få butiker i Sverige idag som har lite storlek/lager och ändå har ganska mycket olika prylar i lager, trots hårda krav på lager från t.ex. Fender, Roland och Yamaha.

Ang Thomanns service så får jag höra rätt ofta från kunder som inte alls är nöjda med deras service.
Liksom det förstås finns kunder som inte är nöjda med min service, eller Musikhandlarn i Ytterhogdals service etc.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 08:22
av tmssinner
Jag är ju grymt ny i bas-gänget med bara 1 år i bagaget so far.

Men jag har redan lyckats med att få en tråkig och negativ upplevelse i en 4Sound butik.

Jag tror på att stötta de lokala handlarna just på grund av att jag vill kunna åtnjuta den personliga och professionella kunskapen personalen troligtvis har. Därför valde jag att köpa fysiskt i butiken när min förstärkare skulle inhandlas. Hade jag med facit i hand vetat vad jag vet idag om det bemötandet och kundhanteringen, så hade jag ALDRIG satt min fot i den butiken igen.

Förlusten gör butiken för i det långa loppet kommer dom aldrig vinna på att hantera mig eller andra som skit när det är vi som betalar deras lön när allt kommer omkring.

Jag har en helt fantastik mailkonversation - samt minnen från otaliga samtal med butiken - sparad som jag tar fram varje gång jag ens funderar på att gå in i den butiken igen.

Bara för att jag är nybörjare och okunnig innebär ju inte det samma sak som att min plånbok är lika tunn som ett läskpapper eller att jag inte vet vad jag har för krav på hur jag blir behandlad. Är man 40+ så har man ju troligtvis lite erfarenhet om hur man gör en affär.

Tur det finns fler musikaffärer i stan - synd för de som bor i städer där det bara finns en...eller snarare - synd för affären som är den enda i en stad och om dom inte tar hand om ALLA som kliver innanför tröskeln.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 14:24
av basen
blackparkas skrev:Ang Thomanns service så får jag höra rätt ofta från kunder som inte alls är nöjda med deras service.
Liksom det förstås finns kunder som inte är nöjda med min service, eller Musikhandlarn i Ytterhogdals service etc.
Men om man nu råkar vara mycket nöjd med tyskens service, så får det väl vara så? Att alla skulle tycka likadant, vore något unikt i världshistorien. :D

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 15:12
av andersbas
Och här i lilla Falköping fick vår fina musikaffär ovälkommet besök vid femtiden i morse...

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 16:54
av bassicfun
Var in på 4sound på sveavägen för några år sedan. Kändes som att komma in på musikavdelningen på clas olsson typ. Gissar att ingen som jobbade där varken sett eller hört t.ex en b-3a ,eller en marshall på fullsula. Känslan jag fick var att sluta helt mad musik..ha ha. Hemskt.

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 17:06
av BasBert
andersbas skrev:Och här i lilla Falköping fick vår fina musikaffär ovälkommet besök vid femtiden i morse...
...ja det finns en å annan som skiter i vilket. Bara tar och roffar åt sig. Hoppas Ni får fast skurkarna, och att de får vad de förtjänar, ty oavsett vad denna tråd handlar om så behöver Vi varandra och det är detta jag försöker ha sagt :nickar:
Det är oerhört smärtsamt att det finns element i vårt samhälle som förstör och inte ens är i närheten av de flesta butiksinnehavares idoga kraft att hålla musik och kultur vid liv. Jag reagerade stort (!) när Malmö Musik (tror jag det var) hade påhälsning för några veckor sedan, och jag gör det nu också.

Denna tråd har handlat om att våra musikaffärer måste börja tänka strategiskt när det gäller kundbemötandet och inte så enkelt släppa taget om kunden oavsett det är en 13-åring med sin mormor, eller en 55+ som stegar in i butiken. detta borde vara synnerligen viktigt i tider av internethandel (som jag tidigare skrivit).

Visst, som någon skrev, Thomann är inte som förr, de har tappat vissa produkter pga prisdump men istället, eller åtminstone mer uppenbart, har de utvecklat sina egna exclusive produkter dvs i många avseenden "kopior" på befintliga märken som tillverkas helt- eller delvis i samma fabriker som ursprungsmärkena.
LÄNK: http://www.thomann.de/se/thomannexclusive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- Frågan är hur detta står sig gentemot de klassiska modellerna och märkena? Kanske vi snart ser Thomann i varje butik i Sverige också?

/BB

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 18:05
av blackparkas
basen skrev:
blackparkas skrev:Ang Thomanns service så får jag höra rätt ofta från kunder som inte alls är nöjda med deras service.
Liksom det förstås finns kunder som inte är nöjda med min service, eller Musikhandlarn i Ytterhogdals service etc.
Men om man nu råkar vara mycket nöjd med tyskens service, så får det väl vara så? Att alla skulle tycka likadant, vore något unikt i världshistorien. :D

Självklart! :D
Lika som att man får tycka att jag/min butik är skit, vilket jag är ibland! :D

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 18:12
av Roger Hedin
blackparkas skrev:...Självklart! :D
Lika som att man får tycka att jag/min butik är skit, vilket jag är ibland! :D
Skit... är det inte något som hör Norrlandsporten till...? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(Pun intended...)

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 18:21
av basen
blackparkas skrev:
basen skrev:
blackparkas skrev:Ang Thomanns service så får jag höra rätt ofta från kunder som inte alls är nöjda med deras service.
Liksom det förstås finns kunder som inte är nöjda med min service, eller Musikhandlarn i Ytterhogdals service etc.
Men om man nu råkar vara mycket nöjd med tyskens service, så får det väl vara så? Att alla skulle tycka likadant, vore något unikt i världshistorien. :D

Självklart! :D
Lika som att man får tycka att jag/min butik är skit, vilket jag är ibland! :D


Har inga inköp planerade, men nästa gång det blir aktuellt tar jag en titt i Musikaffärn. Är inte rädd för nya erfarenheter! :D

Re: Nämn en fortsatt anledning till att...

Postat: mån 22 feb 2016, 20:30
av Eagle Hazze
Stockholm 90-tal, då tyckte jag det var svårt att få kontakt, likaså Malmö 80-tal. Sedan så upplevde jag en sakta övergång i Stockholm under 2000-talet till att vara riktigt trevligt 2016. Malmö 90-tal har jag ingen erfarenhet av, däremot 2000-tal och jag tycker nog att de är lite väl avmätta, men trevliga när man tilltalar. Men de ser jagade ut och snackar hellre med de andra farbröderna som diskuterar någon situation eller om man ska välja den eller den modellen till den spelningen.Här på landsbygden 4 sound i jkpg förutom lätt tråkigt utbud så är personalen mycket bra. Nya Musik, där beteer de sig mer jagade, det kan bero på att jag inte är nuvarande eller fd medlem i gruppen Jerusalem.