Bassist sökes till seriöst projekt

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

macahan skrev:
whatawaste skrev:...Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten...
Precis min tanke..
Och sen helt ärligt.... vem fan lyssnar på basisten egentligen? :retar:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehe, men gitarristen måste ju ha nån som han kan känna sig snyggare än.. :D
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

whatawaste skrev:Varför så kinkiga med bassisten i detta projekt ? Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten... :roll:

Hoppas jag har missuppfattat hela tråden och det hela är ett skämt. :oops:
Du kanske ska lära dig läsa innan du skriver något:

Som jag sa så letar vi inte efter en robot eller perfekt människa på något sätt, och jag hittar inte ett enda inlägg från oss att vi gör det...
Vi letar efter någon som kan spela de bas-slingor som vi har och spela det tajt mot resten av bandet, sen är det bra om personen passar in i gänget.

Jag vet inte hur andra vill ha det men vi är inte intresserade av någon som spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120 BPM.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Joey_LMVB skrev:
whatawaste skrev:Varför så kinkiga med bassisten i detta projekt ? Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten... :roll:

Hoppas jag har missuppfattat hela tråden och det hela är ett skämt. :oops:
Du kanske ska lära dig läsa innan du skriver något:

Som jag sa så letar vi inte efter en robot eller perfekt människa på något sätt, och jag hittar inte ett enda inlägg från oss att vi gör det...
Vi letar efter någon som kan spela de bas-slingor som vi har och spela det tajt mot resten av bandet, sen är det bra om personen passar in i gänget.

Jag vet inte hur andra vill ha det men vi är inte intresserade av någon som spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120 BPM.
Ta inte oss besserwissrar här på för stort allvar, ni testar medlemmar på precis det sätt som passar ER, känner nån här att det inte är nåt för dem så KAN man ju välja att inte åka och prova... :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Vadå? Man ska ta vissa saker på fullkomligt allvar! Speciellt när det har med musik att göra, det är ju just det som dom uppenbarligen gör även om jag personligen tycker man fokuserar på helt fel sätt och sak. Det är väl självklart att en basist ska spela i takt om man har dom kraven (och det bör man). Men ge killen/tjejjen som ska provspela en demo med 2-3 låtar, släng in personen direkt i ett rep så märker man efter ett par tre takter till en låt om det är något att hänga i julgranen eller ej.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:Vadå? Man ska ta vissa saker på fullkomligt allvar! Speciellt när det har med musik att göra, det är ju just det som dom uppenbarligen gör även om jag personligen tycker man fokuserar på helt fel sätt och sak. Det är väl självklart att en basist ska spela i takt om man har dom kraven (och det bör man). Men ge killen/tjejjen som ska provspela en demo med 2-3 låtar, släng in personen direkt i ett rep så märker man efter ett par tre takter till en låt om det är något att hänga i julgranen eller ej.
[bad joke]

Seb.. vi är "outdated".. the machines let's you know if your playing in the pocket or not.. Just watch for the "red tempo light" on the metronome and youll be fine!

[/bad joke]

:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jovisst, jag menar bara att om man ändå inte har tänkt provspela så behöver man väl inte tokdissa varken bandet, deras färdigheter eller idéer?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nä det behöver man inte, lika lite som man behöver kommentera att någon "ska lära sig läsa innan man skriver något".
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nä, god forumetik är ju alltid trevligt åt alla håll!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Joey_LMVB skrev:
whatawaste skrev:Varför så kinkiga med bassisten i detta projekt ? Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten... :roll:

Hoppas jag har missuppfattat hela tråden och det hela är ett skämt. :oops:
Du kanske ska lära dig läsa innan du skriver något:

Som jag sa så letar vi inte efter en robot eller perfekt människa på något sätt, och jag hittar inte ett enda inlägg från oss att vi gör det...
Vi letar efter någon som kan spela de bas-slingor som vi har och spela det tajt mot resten av bandet, sen är det bra om personen passar in i gänget.

Jag vet inte hur andra vill ha det men vi är inte intresserade av någon som spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120 BPM.
Nä nu lugnar vi ner oss lite !!! :wink:

Jag menade inget illa ! Hög ambitionsnivå och drivkraft är POSITIVT, om det inte går överstyr....

Tyckte nog bara att det var fokus på lite fel saker. Personkemi och framförallt känsla till musiken borde få större plats.

Lycka till iaf !!!
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:Men ge killen/tjejjen som ska provspela en demo med 2-3 låtar, släng in personen direkt i ett rep så märker man efter ett par tre takter till en låt om det är något att hänga i julgranen eller ej.
Det är precis hur vi gör, om vi tycker personen är intresant för oss och han/hon känner likadant. Men för att spara timmars onödig tid i replokalen så gör vi först en "snabb" audition och då får den som söker reda på vilka vi är, höra låtar, testa spela mot trumlop och sen kan man köra full audition om det känns intressant för alla parter att gå vidare. På så sätt har vi sparat tid för både den som söker och för oss. Det tycker vi känns som vettigt förfarande. Men om du känner för att skriva en lathund i hur man korrekt söker folk till ett band, så lovar jag att läsa den.

Ang forumetik:
macahan skrev:Nä det behöver man inte, lika lite som man behöver kommentera att någon "ska lära sig läsa innan man skriver något"
macahan skrev:hehe, men gitarristen måste ju ha nån som han kan känna sig snyggare än"
Och ovan nämnda är etik i form av???
macahan skrev:ok.. jag tror jag ska gå på audition för dreamtheater istället.. dom har inte lika höga krav
Audition för dreamtheater?? Har vi någonstans skrivit några krav här??

Jag utgår från vårt första inlägg där det står:
"Detta är ett mycket seriöst projekt så vi söker någon som satsar 100% och vet var han/hon ger sig in på.
Vi ser gärna att du har erfarnheter av studioinspelningar samt har bra scenvana."
Så de krav som jag kan se är att man är seriös med musiken och att det är ett
PLUS om man har studioerfarenhet och scenvana (dvs inget krav)

Om du inte är intresserad av att spela i vårat band fattar jag inte varför du är så engagerad?

MVH
Joey/LMVB
Senast redigerad av Joey_LMVB den tor 17 apr 2008, 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

whatawaste skrev:Nä nu lugnar vi ner oss lite !!! :wink:

Jag menade inget illa ! Hög ambitionsnivå och drivkraft är POSITIVT, om det inte går överstyr....

Tyckte nog bara att det var fokus på lite fel saker. Personkemi och framförallt känsla till musiken borde få större plats.

Lycka till iaf !!!
Focus på fel saker?
Det vi focuserar på är precis det du skriver: Personkemi, känsla + tajthet och gehör. Jag ser fortfarande inte någonstans i forumet där vi har skrivit något krav om att man skall vara metronom tajt? Eller har jag missat det?

Jag hoppas det inte är någon på ett forum för musik som menar andra illa, men det verkar som en del har väldigt lätt att misstolka.

MVH
Joey/LMVB
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Skyll dig själv joey!

Du är inte lite fräck som drar upp dom här sakerna
Joey_LMVB skrev: Det är precis hur vi gör, om vi tycker personen är intresant för oss och han/hon känner likadant. Men för att spara timmars onödig tid i replokalen så gör vi först en "snabb" audition och då får den som söker reda på vilka vi är, höra låtar, testa spela mot trumlop och sen kan man köra full audition om det känns intressant för alla parter att gå vidare. På så sätt har vi sparat tid för både den som söker och för oss. Det tycker vi känns som vettigt förfarande. Men om du känner för att skriva en lathund i hur man korrekt söker folk till ett band, så lovar jag att läsa den.
Jag har inte skrivit en manual, jag har inte hävdat att jag tänker göra det heller men det är ingen anledning för dig att vara spydig när jag skriver vad jag anser är viktigt..
Joey_LMVB skrev: Ang forumetik:
macahan skrev:Nä det behöver man inte, lika lite som man behöver kommentera att någon "ska lära sig läsa innan man skriver något"
macahan skrev:hehe, men gitarristen måste ju ha nån som han kan känna sig snyggare än"
Och ovan nämnda är etik i form av???
1. Det var ju du som skrev det första så det kommenterar jag inte.
2. Det andra är ett internt skämt sen en tidigare tråd

vad det har med etik att göra över huvudtaget kan man verkligen fråga sig eftersom det är du som drar upp det.
Joey_LMVB skrev:
macahan skrev:ok.. jag tror jag ska gå på audition för dreamtheater istället.. dom har inte lika höga krav
Audition för dreamtheater?? Har vi någonstans skrivit några krav här??

Jag utgår från vårt första inlägg där det står:
"Detta är ett mycket seriöst projekt så vi söker någon som satsar 100% och vet var han/hon ger sig in på.
Vi ser gärna att du har erfarnheter av studioinspelningar samt har bra scenvana."
Så de krav som jag kan se är att man är seriös med musiken och att det är ett
PLUS om man har studioerfarenhet och scenvana (dvs inget krav)
Tagga ner! va fan det är en humoristisk kommentar avseende att vara tajt som en robot, du bor väl ändå i göteborg där vi skämtar om allt??
Joey_LMVB skrev: Om du inte är intresserad av att spela i vårat band fattar jag inte meningen med spydiga inlägg?
Jodu, Tänk för att jag var intresserad ända till jag lyssnade på era låtar och spiken i kistankommentaren avseende "såna som har andra band"
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:Skyll dig själv joey!

Du är inte lite fräck som drar upp dom här sakerna
Hmm, jag är ganska fräck. Det var kul att höra. 8)
macahan skrev:Jag har inte skrivit en manual, jag har inte hävdat det heller men det är ingen anledning för dig att vara spydig när jag skriver vad jag anser är viktigt..
Jag var inte spydig, jag undrade om du kunde skriva en lathund, det hade ju underlättat för oss...
macahan skrev:
Joey_LMVB skrev: Ang forumetik:
macahan skrev:Nä det behöver man inte, lika lite som man behöver kommentera att någon "ska lära sig läsa innan man skriver något"
macahan skrev:hehe, men gitarristen måste ju ha nån som han kan känna sig snyggare än"
Och ovan nämnda är etik i form av???
1. Det var ju du som skrev det första så det kommenterar jag inte.
2. Det andra är ett internt skämt sen en tidigare tråd

vad det har med etik att göra över huvudtaget kan man verkligen fråga sig eftersom det är du som drar upp det.
1. Jag tycker man ska läsa först innan man skriver något som uppenbarligen inte stämmer, men den frågan är ju ganska utredd vid det här laget så det är väl ingen ide att tjöta (göteborgska) mer om det.

2. Hur ska jag veta att det är ett internt skämt om du inte skriver det, jag är inte tankeläsare.
macahan skrev:
Joey_LMVB skrev:
macahan skrev:ok.. jag tror jag ska gå på audition för dreamtheater istället.. dom har inte lika höga krav
Audition för dreamtheater?? Har vi någonstans skrivit några krav här??

Jag utgår från vårt första inlägg där det står:
"Detta är ett mycket seriöst projekt så vi söker någon som satsar 100% och vet var han/hon ger sig in på.
Vi ser gärna att du har erfarnheter av studioinspelningar samt har bra scenvana."
Så de krav som jag kan se är att man är seriös med musiken och att det är ett
PLUS om man har studioerfarenhet och scenvana (dvs inget krav)
Tagga ner! va fan det är en humoristisk kommentar avseende att vara tajt som en robot, du bor väl ändå i göteborg där vi skämtar om allt??
Vad menar du med "Tagga ner!". Det enda jag skrivit är vilka krav vi egentligen ställt för att folk inte ska missförstå.
macahan skrev:
Joey_LMVB skrev: Om du inte är intresserad av att spela i vårat band fattar jag inte meningen med spydiga inlägg?
Jodu, Tänk för att jag var intresserad ända till jag lyssnade på era låtar och spiken i kistankommentaren avseende "såna som har andra band"
jaså, jag hittar ingeting i tråden där det står någonting om "såna som har andra band" som vi har skrivit.

Och vad jag kan se så är det första inlägget du gjort i denna tråden:
"jaja.. det var ju synd att det inte tilltalade mig alls.. som bor i göteborg och letar band.."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, känns det här bekant?
från sida 2

Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Nä, det är inte enkelt att förstå märker jag..

Varför i hela friden quotar du alla dom här onödigt lösryckta kommentarerna?? Jag menar, om jag ville säga något elakt eller surt om er som band hade jag nog sagt betydligt grövre saker än det som redan sagts och precis som du quotade:
DET ÄR SYND ATT DET INTE TILLTALADE MIG ALLS, SOM BOR I GÖTEBORG OCH LETAR BAND!

Jag fattar verkligen inte varför du quotar allt jag skrivit i den här tråden på det här sättet. Det är inte precis så man vinner poäng om jag uttrycker det så.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:nä, känns det här bekant?
från sida 2

Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Nä, det är inte enkelt att förstå märker jag..

Varför i hela friden quotar du alla dom här onödigt lösryckta kommentarerna?? Jag menar, om jag ville säga något elakt eller surt om er som band hade jag nog sagt betydligt grövre saker än det som redan sagts och precis som du quotade:
DET ÄR SYND ATT DET INTE TILLTALADE MIG ALLS, SOM BOR I GÖTEBORG OCH LETAR BAND!

Jag fattar verkligen inte varför du quotar allt jag skrivit i den här tråden på det här sättet. Det är inte precis så man vinner poäng om jag uttrycker det så.
Varför quotar du själv hela tiden, kasta inte sten när du sitter i glashus...

Och vår erfarenhet är att det inte funkar bra med folk som lirar i flera band, men det är väl upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte??

Sluta nu, det är så otroligt störande, vi söker basist, vi är inte intresserade av dina pluspoäng.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Underhållning på hög nivå :mrgreen:


Joey_LMVB: Får man fråga om dom där fejk-kommentarerna på youtube btw?
Officiell stormästare i EB-orden
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

knedy skrev:Underhållning på hög nivå :mrgreen:


Joey_LMVB: Får man fråga om dom där fejk-kommentarerna på youtube btw?
Det får du gärna göra..
Jag vet inte någonting om det, jag har inte hand om att lägga upp filmer på youtube så tyvärr har jag inget svar... tror inte ens jag sett alla filmer som ligger där.

Sen gillar jag oftast inte youtubefilmer för det brukar vara dålig kvalite och dåligt ljud :(
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Joey_LMVB skrev: Varför quotar du själv hela tiden, kasta inte sten när du sitter i glashus...

Och vår erfarenhet är att det inte funkar bra med folk som lirar i flera band, men det är väl upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte??

Sluta nu, det är så otroligt störande, vi söker basist, vi är inte intresserade av dina pluspoäng.
herregud.. jag biter mig själv i tungan här..
Jag svarar ju enbart på alla quotes som du har quotat.

Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte, men likt förbannat så tänker jag vara otroligt störande och påpeka att ni skrev faktiskt det jag quotade som du inte kunde hitta.

sluta nu själv, vi vill prata bas och inte argumentera om saker som inte har med vintage vs ny eller fender vs möbel att göra.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:
Joey_LMVB skrev: Varför quotar du själv hela tiden, kasta inte sten när du sitter i glashus...

Och vår erfarenhet är att det inte funkar bra med folk som lirar i flera band, men det är väl upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte??

Sluta nu, det är så otroligt störande, vi söker basist, vi är inte intresserade av dina pluspoäng.
herregud.. jag biter mig själv i tungan här..
Jag svarar ju enbart på alla quotes som du har quotat.

Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte, men likt förbannat så tänker jag vara otroligt störande och påpeka att ni skrev faktiskt det jag quotade som du inte kunde hitta.

sluta nu själv, vi vill prata bas och inte argumentera om saker som inte har med vintage vs ny eller fender vs möbel att göra.
Prata bas i en annan tråd då. Detta är en annons tråd.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Joey_LMVB skrev:
macahan skrev:
Joey_LMVB skrev: Varför quotar du själv hela tiden, kasta inte sten när du sitter i glashus...

Och vår erfarenhet är att det inte funkar bra med folk som lirar i flera band, men det är väl upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte??

Sluta nu, det är så otroligt störande, vi söker basist, vi är inte intresserade av dina pluspoäng.
herregud.. jag biter mig själv i tungan här..
Jag svarar ju enbart på alla quotes som du har quotat.

Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte, men likt förbannat så tänker jag vara otroligt störande och påpeka att ni skrev faktiskt det jag quotade som du inte kunde hitta.

sluta nu själv, vi vill prata bas och inte argumentera om saker som inte har med vintage vs ny eller fender vs möbel att göra.
Prata bas i en annan tråd då.
? Är du bara har för att bråka, eller vad menar du?
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:
Joey_LMVB skrev: Varför quotar du själv hela tiden, kasta inte sten när du sitter i glashus...

Och vår erfarenhet är att det inte funkar bra med folk som lirar i flera band, men det är väl upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte??

Sluta nu, det är så otroligt störande, vi söker basist, vi är inte intresserade av dina pluspoäng.
herregud.. jag biter mig själv i tungan här..
Jag svarar ju enbart på alla quotes som du har quotat.

Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha en medlem som är med i flera band eller inte, men likt förbannat så tänker jag vara otroligt störande och påpeka att ni skrev faktiskt det jag quotade som du inte kunde hitta.

sluta nu själv, vi vill prata bas och inte argumentera om saker som inte har med vintage vs ny eller fender vs möbel att göra.
Det som vi skrivit är att vi inte vill spela med någon som har flera band. Och det är väl ändå upp till oss att bestämma det. Men om det var spiken i kistan för dig så är väl du inte rätt person för oss antar jag.

(ps, bit dig inte i tungan, det kan ge men för livet)
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Avslut

Inlägg av Joey_LMVB »

För att runda av den här meningslösa diskussionen så ber jag om ursäkt om vi har råkat förolämpa någon och vill påpeka att det inte är vårat syfte.

Vi söker helt enkelt en basist som vill spela med oss, som gillar musiken, som trivs i gänget och som kan spela bas.

MVH
Joey/LMVB
gäst

Inlägg av gäst »

Joey_LMVB skrev: Jag vet inte hur andra vill ha det men vi är inte intresserade av någon som spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120 BPM.
Behöver du analysera basisten i datorn för att märka att han spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120?
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

Johannes skrev:
Joey_LMVB skrev: Jag vet inte hur andra vill ha det men vi är inte intresserade av någon som spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120 BPM.
Behöver du analysera basisten i datorn för att märka att han spelar 150 BPM när resten av bandet spelar 120?
Nej, det var ett överdrivet exempel.
Skriv svar