In-ear-koppling [Happy]

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

In-ear-koppling [Happy]

Inlägg av fieldflower »

Ville bara dela med mig av tips och glädje.

Har funderat på hur jag enklast och mest flexibelt skall kunna köra stereo och mono in-ear-möjligheter till bandet.
Har själv kört med nån specialsladd som inte alltid funkar, och svårt att skarva och så vidare. Inte optimalt.
Och att börja labba med de lösningarna till övriga bandet känns inte gångbart.

Men så kunde jag inte somna om en natt för ett tag sedan, och då slog det mig! Hur jag kan använda ett par adaptrar för att kunna köra vanliga micksladdar till in-ear:en!
Monitortappningarna är 6 st Aux-kanaler med TRS balanserad mono. Kan köra nån på Sub-grupp också om fler än jag vill ha stereo.

Mono-kopplingen: TRS-XLR-sladd från mixer ända fram, och sedan en XLR-TRS-adapter som jag moddat så att både Tip och Ring i adaptern egentligen kommer från Tip på AUX:en. Voila - samma ljud i bägge lurarna.

Stereo-kopplingen: Y-kabel 2xTS->TRS plus en TRS-TRS female/female adapter, sedan TRS-XLR-sladden fram till gubben, och till sist en omoddad XLR-TRS-adapter som ger ena Auxen i vänster öra och andra Auxen i höger öra.

Så specialgrejerna är en handfull (bokstavligen) adaptrar och Y-kablar, men huvuddelen av kopplingen är standard micksladd, som dessutom kan skarvas med ytterligare standard XLR-XLR-sladd så långt man vill.

Nu ska jag bara övertyga bandet att testa och ställa in ljudet så de blir hooked också.
Sångaren lär väl hålla kvar vid monitorlåda, men övriga bör gå att övertala.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: In-ear-koppling [Happy]

Inlägg av saft »

Gitarristen är den som har mest problem i mitt band. Griniga jävlar.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar