Scotts Bass Lessons

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Scotts Bass Lessons

Inlägg av BBQV »

Är det nån som gått all in och använt sig av Scotts Bass Lessons för att bli en bättre basist?
Är det nåt att ha?
Vad får man ut av det?
Är det värt pengarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av gthyni »

jag var med ett säsong, men avstod att förnya då jag inte hade tid att utnyttja det.
återupptar nog medlemsskapet i höst då jag tror att jag har tid igen.
det finns oerhört mycket material där för alla inom alla tänkbara aspekter av lirandet, jag hann bara skrap lite på ytan.
Man får väl prova gratis i två veckor innan man måste upp med plånboken.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av bjelkeman »

Letar man så kan man hitta ett 30 dagars gratis erbjudande.
Tror han nämnde det i de första 10 minuterna i denna lektion.
https://m.youtube.com/watch?v=jL5J5mCRQ8o" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Roger Hedin »

Det är ju en duktig kille, så det är väl bara att köra. Om det är det du vill...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Jensa »

Jag skulle välja Gwizdala före Scott.
Användarvisningsbild
jesse-kristian
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 04 feb 2016, 15:45
Ort: Göteborg

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av jesse-kristian »

Under de närmaste 48h är det en kampanj på medlemsskap för 96$ (nedsatt med 72$) och de första 14 dagarna är gratis, så man kan alltid hoppa av om man ångrar sig.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Mc Green »

Det finns ju massor på Youtube! Har aldrig betalat nåt, men kollat på massor av tips o trix, tycker att han är skitbra!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av GandhiMK2 »

3.40 och 13.30 (typ) in i den här snackar han om viiiiiiiiiiiiktog skit som dom flesta ,tom på en rtt proffsig nivå, verkar ta med en klackspark,till mitt stora förtret..
Om jag skulle hålla ngn sorts föredrag i bas-ma så skulle det handla om den bortglömda men så sjuuukt vikiga detaljen"tonlängd"... "Medveten tonlängd och alla möjligheter det innebär" är namnet på kursen! ANMÄL ER! ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=hKHSivHkYaI" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Roger Hedin »

Jag håller fullständigt med Gandhi på den punkten. Nyp av tonen och släpp genom virveltrumman på rätt ställe, låt tonen klinga ut till dess RÄTTA längd i förhållande till allt annat i ljudbilden. O.s.v...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av GandhiMK2 »

Roger Hedin skrev:Jag håller fullständigt med Gandhi på den punkten. Nyp av tonen och släpp genom virveltrumman på rätt ställe, låt tonen klinga ut till dess RÄTTA längd i förhållande till allt annat i ljudbilden. O.s.v...
Visst, men inte minst oberoende av allt annat som pågår så kan man ju förändra hur mycket eller iaf på vilket sätt ett riff svänger genom att variera tonlängder.
Här har vi ett perfekt exempel på hur notlängder kan förändra hela "betydelsen" och funktionen av en baslinje...

https://www.youtube.com/watch?v=ooIszDl2Qg0" onclick="window.open(this.href);return false;
Komiskt nog var det den första träffen jag fick....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller är det samma? ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Gs069dndIYk" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Roger Hedin »

Ett bra exempel som visar hur det kan låta på olika sätt är att jämföra mellan när Ritchie Blackmore och Steve Morse spelar introt till Smoke on the water. Gitarr i och för sig, men det ena är ju betydligt svängigare och tyngre än det andra. Att man sen som en ikon inte ska/får/bör kopiera en annan ikon är väl en sak, men riffet kommer att överleva originalgitarristen med århundraden.

Attack är en sak, release en annan. Vad som händer däremellan är också viktigt, men kanske inte lika märkbart...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av gthyni »

Tror det är viktigt att man dansar när man spelar funk... kanske inte nödvändigtvis som mr White men att man känner rytmen i kroppen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6XTNFZIeRJc[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av GandhiMK2 »

Inga problem att sitta blick stilla och spela hur Funkigt som helst.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av saft »

Inte betalat nå. Men tittat youtube. Tycker han verkar bra. Gillar hans sätt att lära ut.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag har testat SBL, jag tyckte att det var alldeles för mycket fokus på soul/jazz/funk, samt tekniker som tapping och slapping. Spelar man hårdrock/metal (som jag), så blev det fort rätt trist.
Fender Deluxe Jazz V
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Scotts Bass Lessons

Inlägg av mrbaloo »

GandhiMK2 skrev: "Medveten tonlängd och alla möjligheter det innebär" är namnet på kursen! ANMÄL ER!
Anmäld!
Skriv svar