Vem skulle ni vilja låta som?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av hitman »

Har haft många idoler genom åren: McCartney, Billy Gustafsson (the Violents), Entwistle, Jack Bruce, Bruce Foxton, Graham Maby (Joe Jackson), Phil Lynnot, Dusty Hill. (Ja, jag är en gubbe...)

Har gått från att vilja låta som ett piano (Entwistle, Foxton, Maby) med plektrum till att numera helst ha mina prinskorvsfingrar på flatspunna strängar.

Den mest poetiska beskrivningen av sitt ljud jag hört är Dusty Hills (ZZ Top) "fart in a trash-can" :lol:

Jag skulle nog vilja låta som John Paul Jones på de första Zeppelinar-plattorna - tror jag. Fett, kropp, ingen otäck diskant. Som på Communication breakdown.

Vad har ni för ljudideal? "Idoler", poetiska beskrivningar, låt-exempel - HIT ME!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av AlbinH »

Asså ljudideal kan ju vara lite olika.

Jag skulle vilja ha samma sångröst som Steve Marriott. Men inte hans rökvanor och dessutom är han ju död. Det ser jag inte som ett ideal.

Om jag bankade trummor vore det OK att låta som Steve Gadd. Eller för all del Charlie Watts (som spelar så snyggt och perfekt att man inte riktigt märker honom. Men Steve är något särskilt!
https://www.youtube.com/watch?v=3EOTl-DLkuA" onclick="window.open(this.href);return false;

Gitarrkliare då? "Clapton is God". Det är bra nog för mig. Gary Moore kan också duga. Mark Knopfler har en fördel över Gary. Han lever fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=zA4TIFS3yzo" onclick="window.open(this.href);return false;

Och så till Das Kern Des Pudels. Bas. Jag kan räkna upp alldeles för många. Hur går man för övrigt förbi Jaco? Så mitt val blir han som alltid får mig att spetsa öronen. Pino Palladino. Inte minst för att han tycks behärska alla stilar. Är Pino på semester har jag ordnat så att Nathan East hoppar in.
https://www.youtube.com/watch?v=sFgFFNXahcg" onclick="window.open(this.href);return false;
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av fieldflower »

Svårt...
Skunk Anansie basljud får jag lite ståpäls av, och Jamiroquai.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av B-Å Åhs »

nicke ström , tommy shannon , alain caron ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av mrbaloo »

Hmm. Jag skulle nog vilja kunna spela som Mark King, men jag vill nog helst låta som mig själv. Dvs ha ett eget sound, om ni förstår. Lite på samma sätt som att man hör att det är Mark King eller Abraham Laboriel man lyssnar till utan att för den skull *veta* vad man lyssnar på.

Jag vill tro att vissa delar i mitt basspel har lite av ett "mitt sound", men det kanske andra är bättre på att svara på. Å andra sidan så är väl mitt basspel inspirerat från tex Abraham Laboriel och andra både kända och mindre kända basister.
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av norton »

Geezer
7ender JV P 82 Grecobacker 84
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Per »

Nu blev det svårt. McCartney för melodiska gångar, Jamerson för groove, Paladino för bandlöst, etc, etc.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av blackparkas »

Verkligen olika eftersom man lirar så mycket olika musik..


Cass Lewis i Skunk Anansie har alltid varit en källa för inspiration.
Glenn Hughes från senare år.

Cass Lewis, Stuart Zender och kanske framför allt Greg Chaisson var bland de första basister som jag öht tänkte på hade ett eget sound och som man kunde vilja sno lite ifrån...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av BBQV »

Glenn Hughes är facit när det gäller bas och sång, men det finns många parametrar. Det vore skoj att kunna lira som Sting samtidigt som man sjunger. Eller Doug Pinnick.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Danny »

BBQV skrev:Glenn Hughes är facit när det gäller bas och sång, men det finns många parametrar. Det vore skoj att kunna lira som Sting samtidigt som man sjunger. Eller Doug Pinnick.
+1
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av gthyni »

JJ Burnel i The Stranglers var min förebild när jag var ung.
Lyckades ganska bra tror jag, Pbas, Rotosounds, Marshall, hårt anslag med plektrum.
Med åldern har jag mjuknat lite
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av GandhiMK2 »

Hands down Willie Weeks.
Här 60 bast:
https://m.youtube.com/watch?v=0ZxdCXoPt9U" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan mycket väl vara den ende jag inte vill slå under ett bassolo.
Soundet är ju inte det som avgör för min del utan hans frasering!
Så grymt bra spel på s många gamla grejor...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av AlbinH »

GandhiMK2 skrev:Hands down Willie Weeks.
Här 60 bast:
https://m.youtube.com/watch?v=0ZxdCXoPt9U" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan mycket väl vara den ende jag inte vill slå under ett bassolo.
Soundet är ju inte det som avgör för min del utan hans frasering!
Så grymt bra spel på s många gamla grejor...
Ja Jösses!!! :tummenupp:

Schysst band också. Weeks, Clapton, Jordan & Bramhall.
:fullband:

Den där gubben Clapton har en förmåga att omge sig med kompetenta snubbar.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Danne »

Bland det bästa bassound jag vet är det här (33:00 Warrior är mycket bra exempel):

Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Dansk_se »

En salig blandning; Duck Dunn, Jack Bruce, Jamerson, Roger Glover, Lemmy, Lynnott, Geezer och en massa andra. Hur jag än försöker, vilken bas och förstärkare jag använder, låter jag bara som mig själv. Men det är jag ändå ganska nöjd med.
Bas.
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Splanky »

Bryan Beller!
Behärskar det mesta och har massor av feta användbara toner.

https://www.youtube.com/watch?v=DY4Dczk0pIk" onclick="window.open(this.href);return false;
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Aslan »

Splanky skrev:Bryan Beller!
Behärskar det mesta och har massor av feta användbara toner.

https://www.youtube.com/watch?v=DY4Dczk0pIk" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Basstore »

Mig själv
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av hitman »

Basstore skrev:Mig själv
Det vore nå´t! :tummenupp:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3411
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av maxoges »

Bobby Vega!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Svensson »

Keith Ferguson!!!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EmI6Xnzyz4g[/youtube]


https://youtu.be/EmI6Xnzyz4g" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Pelephant »

Jag har bergis missförstått men jag tänkte att det kanske är skillnad mellan ''Spela som'' och ''Låta som'' så jag kör på det sistnämnda...alltså vilket basljud jag älskar och strävar efter (beroende på period å genrer förstås). Utan nå'n speciell rangordning:
Dug Pinnicks ofta nedstämda tunga ljud, i början körde han mycket på en 12 strängad Hamer...fett, fett, fett.
John Wetton under hans år med King Crimson (73-75?). Ljudet på lajvplattan 'USA' t.ex e ju helt sjukt maxat.
Bill Laswell...tillräckligt egensinnigt basljud (å spel) emellanåt för att jag ska storkna...ofta med envelopefilter gissar jag.
Jack Bruce på Zappas 'Aposrophe'...låten alltså. Det ljudet har jag i.o.f lyckats få till...inte särskilt svårt faktiskt?!
Gäller det reggae blir det Robbie Shakespear. Ett varmt och tryggt ''basigt'' ljud som e vanligt i genren (Shakespear e bäst dock) med enkelt groove...älskart! Verkar enkelt att få till men icke.
Bernard Edwards från 'Chic'. Groovigare ljud (å spel) får man leta efter. Dansa, dansa, dansa!
Apropå groove så är Bootsy en självklarhet. Inget överdrivet slappande faktiskt trots tokfunk men mycket envelopande.
Chris Square...behöver ingen förklaring.
Sist ut Jack Casady under Hot Tunas 'rampage years' 1973-76...åter igen ett fett tungt ljud med aningen dist. Underskattad! (Har en Epiphone Jack Casady Signature Bass f.ö. Fett, fett ,fett!)
Jaha....nu blev det en hel roman igen. Sorry...jag ska bättra mig :| !
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av hitman »

Pelephant skrev: sön 18 aug 2019, 14:01 Jag har bergis missförstått men jag tänkte att det kanske är skillnad mellan ''Spela som'' och ''Låta som'' så jag kör på det sistnämnda...alltså vilket basljud jag älskar och strävar efter (beroende på period å genrer förstås). Utan nå'n speciell rangordning:
Dug Pinnicks ofta nedstämda tunga ljud, i början körde han mycket på en 12 strängad Hamer...fett, fett, fett.
John Wetton under hans år med King Crimson (73-75?). Ljudet på lajvplattan 'USA' t.ex e ju helt sjukt maxat.
Bill Laswell...tillräckligt egensinnigt basljud (å spel) emellanåt för att jag ska storkna...ofta med envelopefilter gissar jag.
Jack Bruce på Zappas 'Aposrophe'...låten alltså. Det ljudet har jag i.o.f lyckats få till...inte särskilt svårt faktiskt?!
Gäller det reggae blir det Robbie Shakespear. Ett varmt och tryggt ''basigt'' ljud som e vanligt i genren (Shakespear e bäst dock) med enkelt groove...älskart! Verkar enkelt att få till men icke.
Bernard Edwards från 'Chic'. Groovigare ljud (å spel) får man leta efter. Dansa, dansa, dansa!
Apropå groove så är Bootsy en självklarhet. Inget överdrivet slappande faktiskt trots tokfunk men mycket envelopande.
Chris Square...behöver ingen förklaring.
Sist ut Jack Casady under Hot Tunas 'rampage years' 1973-76...åter igen ett fett tungt ljud med aningen dist. Underskattad! (Har en Epiphone Jack Casady Signature Bass f.ö. Fett, fett ,fett!)
Jaha....nu blev det en hel roman igen. Sorry...jag ska bättra mig :| !
Här ska inte bättras, det var precis det här jag ville veta - tack!
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Pelephant »

Vad bra! Tack själv!
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Vem skulle ni vilja låta som?

Inlägg av Subsonic »

Rent ljudmässigt vete fasen, är nog faktiskt rätt tillfreds med hur jag låter själv.
Spelmässigt är en annan femma. Där skulle jag gärna låta litet mer som... till exempel Rutger Gunnarsson, Matz Nilsson, Sebastian Hankers eller Michael Engström.
Skriv svar