Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hofverberg
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 14:32
Ort: Umeå

Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av Jan Hofverberg »

Dessa bas/gitarrställ är snickarjobb i egen tillverkning :-). Har byggt två stycken enbart för hemmabruk. Största fördelen jämfört med köpta ställ är hjulen. Mycket praktiskt exempelvis vid städning. Andra fördelar är att de går att skräddarsy/snickra helt efter egna behov och att trärena ytor inte är något bekymmer för nitrocellulosa-finish på instrumenten (hoppas och tror jag ;-)).

Stället på bilden var ursprungligen gjort för fem instrument, men efter ett tag gjorde jag "urgröpningar" i överbrädan i alla mellanrum så att det nu maximalt ryms nio instrument. Funkar med rätt kombination av instrument och med viss försiktighet vid in- och utplockning.

Instrumenten på bilden är från vänster 1) The Loar, kopia av Gibson ES-125, 2014, 2) Fender Jazz Special, bandlös, Japan, 90-tal, 3) Hofverberg-Höfner, ombyggd elgitarr till elbas, extreme shortscale, 1969, 4) Epiphone Thunderbird Vintage PRO, 2014, 5) Fender Precision -57, Mexico, 2015, 6) Squier Telecaster Custom Classic Vibe, 2011, 7) Rickenbacker 4001, 1974, 08) Ibanez Roadstar RB924, 1983, 9) Höfner Ignition Cavern, 2014.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av Roger Hedin »

Snyggt jobbat! :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av Per »

:clappy: :clappy: :clappy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av Nick »

Snyggt. Bra med hjulen.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av svekke »

Mycket snyggt, ett sånt skulle jag behöva! Du råkar inte ha en bygganvisning med mått och vinklar? Jag kan snickra hjälpligt, men har inte känslan för att bygga utan förlaga.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Fredr1k
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 18:41
Ort: Norr om Uppsala

Re: Bas- och gitarrställ för hemmabruk

Inlägg av Fredr1k »

Snyggt! Och likt mitt som jag byggde för några år sedan. Bra idé med hjulen. Det ska jag nog komplettera mitt ställ med! Jag har klätt in "urgröpningarna" och botten där instrumenten vilar i filt för att slippa repor. Men jag har inga cellulosalackade att ta hänsyn till heller.

Imponerad av hur du lyckas klämma in så många instrument!
Skriv svar