Det här med Frilans Finans...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: mån 11 feb 2019, 03:46
fieldflower skrev: lör 09 feb 2019, 14:52
blackparkas skrev: lör 09 feb 2019, 14:01 Fast om man har ett coverband för att tjäna lite extra pengar så vill man ju inte köpa upp pengarna.
De få gigpengar jag får in går definitivt till musikprylar.
Så det är lite olika för olika personer.
Jao.
Jag tror dock majoriteten tycker det är smidigast att nån annan sköter allt dock.
Kör du enskild firma eller dylikt så blir det ju andra krav vid deklaration, redovisningstjänster, bokslut... osv...
Före detta kompanjonen som körde enskild på sin studio fick böta några loppor per bokslut till exempel..
Det är ju inget direkt jobb att tala om dock...
- Skicka fakturor är inte jobbigt. Tvärt om.
- Bokföra då man kör blygsam hobbyverksamhet är absolut inte jobbigt.
- Hålla ordning på musik-kvitton och -fakturor i en speciell pärm är inte jobbigt.
- Iom att det är momsfritt blir det ingen momsredovisning.
- Iom att jag ser till att gå ungefär noll blir det ingen preliminärbeskattning.
- Inget krav på revisor för enskild firma på den här nivån.
- Självdeklarationen tar 8 minuter längre per år då man måste fylla i NE, men bara totalt in och totalt ut och nolla allt annat.

Verkligen inte jobbigt, då man kör det på hobby-nivå.
Och skillnaden är att få 50% eller 100% av gagen att leka med.

Din f.d. kompanjon körde inte momsfritt gissar jag eftersom det var studio(?)
Och gissar att det var mer pengar än man gör av med på musikprylar per år, så det blir pengar över och preliminärskatt och grejer.
Helt annat läge.

Lite lustigt att det är mer värt med egen firma för de allra blygsammaste casen...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av blackparkas »

Jo, men för vissa är det här med "hobbynivå" inte detsamma som att man vill lägga alla pengar på nya prylar.

Vet inte hur mycket du giggar eller hur mycket du drar in per år på spelandet.
Hade jag inte haft butik hade jag kanske tänkt annorlunda och 20-30-40 papp per år är väl inte direkt svårt att bränna på musikprylar.

Men det gör inte jag.
När man väl har byggt upp ett "kapital" i prylar så blir det ju mest byten, eller att man säljer något för att köpa nåt annat.
Det blir liksom ett nollsummespel.
Strängar måste man ju alltid ha. 3-4 papp per år känns lite olönt att dra av..

Den cirkulation på prylar jag har idag är ju egentligen ganska blygsam mot hur det varit även om det kanske rent generellt är lite dyrare prylar idag än förr.

De flesta som funderar i banorna kring Frilans Finans är ju de som vill ha ut PENGAR och inte prylar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: mån 11 feb 2019, 07:47 Det är ju inget direkt jobb att tala om dock...
- Skicka fakturor är inte jobbigt. Tvärt om.
- Bokföra då man kör blygsam hobbyverksamhet är absolut inte jobbigt.
- Hålla ordning på musik-kvitton och -fakturor i en speciell pärm är inte jobbigt.
- Iom att det är momsfritt blir det ingen momsredovisning.
- Iom att jag ser till att gå ungefär noll blir det ingen preliminärbeskattning.
- Inget krav på revisor för enskild firma på den här nivån.
- Självdeklarationen tar 8 minuter längre per år då man måste fylla i NE, men bara totalt in och totalt ut och nolla allt annat.
Vissa tycker inte att det är jobbigt att dränera om huset heller.
Eller att dra om elen i en Volvo 240.

Jag skulle aldrig sätta utsätta mig för att göra allt det där.
Och många med mig.
Med det lilla jag känner dig, förstår jag att du inte tycker att det är krångligt alls.
Kanske t.o.m. lite roligt.
Alla är vi olika! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av fieldflower »

Nu var ju den där listan 4 saker man gör och 3 saker man inte gör...;)
Och de 4 sakerna man gör är absolut inte betungande.

För mig är det kanske 1-2 timmar jobb per år på att helt få förfoga över mina minimala hobbypengar, om det är ett normalt år med en handfull gig/pengar.
Men det är med väldigt blygsam nivå (dåliga år ingen nivå alls), och de pengarna går ändå aldrig till hushållet.
Ett gigfritt år är det kanske 10 minuters jobb, det mesta i att skriva noll i alla rutor i bilaga NE i självdeklarationen.

Som jag sade - vi är alla olika, i olika läge och med lite olika behov. Helt ok. :tummenupp:
Om jag spelade betydligt mer och/eller behövde plocka ut pengarna som inkomst skulle jag säkert överväga andra lösningar för då blir det både större arbetsinsats och mindre att vinna på att ha egen firma...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av basmartin »

Lite info som gäller för bokföring: https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-bokforing

Detta ska man göra oavsett om man har 1 eller 200 gig per år.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av saft »

Värt att fundera på egenavgifter och pensionsgrundande inkomst osv. Om det funderas på att faktureras till en bandmedlem och sen swisha resterande medlemmar.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av mrbaloo »

Ursäkta lite fråga från sidan om. Jag har ju inte firma och om jag nu skulle råka få två spelningar under sommaren där det utgår ett visst arvode, hur skall jag göra då. Jag tänker mig att "bokföra" som hobbyverksamhet och tycker det verkar mycket enkelt. Men om några andra i banden har egen firma och fakturera, kan jag ta betalt på något sätt kontant av föreningen eller företaget som anlitar oss musiker? Är det bara att göra ett kvitto och ge det till dem då? Jag kommer ju ändå att bokföra och använda hobbyverksamhets-blanketten vid deklarationsdags. Det skulle var kul att prova att köra firma och då börja lite lätt med hobbyverksamhet. För det verkar vara enkelt att göra rätt för sig.

Mina bandmedlemmar som har firma skickar väl bara en faktura och sköter de sociala avgifterna själva. Men jag skall väl ta ut samma spelningsavgift som dem (men kontant), men att jag sedan fixar deklarationen som hobby, eller hur?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Ursäkta lite fråga från sidan om. Jag har ju inte firma och om jag nu skulle råka få två spelningar under sommaren där det utgår ett visst arvode, hur skall jag göra då. Jag tänker mig att "bokföra" som hobbyverksamhet och tycker det verkar mycket enkelt. Men om några andra i banden har egen firma och fakturera, kan jag ta betalt på något sätt kontant av föreningen eller företaget som anlitar oss musiker? Är det bara att göra ett kvitto och ge det till dem då? Jag kommer ju ändå att bokföra och använda hobbyverksamhets-blanketten vid deklarationsdags. Det skulle var kul att prova att köra firma och då börja lite lätt med hobbyverksamhet. För det verkar vara enkelt att göra rätt för sig.

Mina bandmedlemmar som har firma skickar väl bara en faktura och sköter de sociala avgifterna själva. Men jag skall väl ta ut samma spelningsavgift som dem (men kontant), men att jag sedan fixar deklarationen som hobby, eller hur?

/MrBaloo
Ni får kalla mig dum, men jag ringde skatteverket och fick bra svar.

Eftersom en spelning blir en "påtvingad försäljning", dvs ett beställningsjobb, rör det sig inte om hobbyverksamhet.

Hade jag däremot spelat musik utan att någon egentligen bett mig om det och folk/företag/förening gett mig betalt i efterhand, då är det hobbyverksamhet.

Har jag således ingen firma så kan jag inte fakturera. Föreningen/företaget som beställer spelningen får helt enkelt betala ut lön till mig. Så blir det, enkelt och koncist.

Men här faller skattereglerna för musikers hobbyverksamhet lite på sin egen modell tycker jag. Det är väl rätt sällan som musiker kan spela utan beställning om man inte anordnar spelningen själv. Det är nog enklare om man är konstnär där verken kan bli sålda i efterhand.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av mrbaloo »

Förresten (on topic igen), vad är det för större skillnad mellan Frilans Finans och AMA (http://ama.se/index.php) förutom att de senare verkar vara inriktad på musiker? Vad skiljer avgifterna åt?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av Per »

Köp in ett par kvadratmeter billig plywood eller masonit. Såga upp i lagom stora/små bitar och måla varje bit i två blå nyanser. Kalla verken Some Blues 1, 2, osv. Sälj en tavla för vad ni brukar ta som gage och spela gratis på installationen. Problem solved. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av mrbaloo »

Är det någon som provat Gigger? Jag får en massa reklam på FB om det och de verkar ta en avgift från 1 % - 3.5 % eller nåt sånt.
Skriv svar