Starta basbutik i Sthlm

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

Promenerade igenom Mood-gallerian idag. Noterade många tomma lokaler. Kunde inte börja drömma om att man skulle starta en dedikerad basbutik.

Här skulle man kunna kränga basar i 30-tusen-plus-klassen till förmögna som (förmodligen) aldrig skulle spela på dem och man får sälja in dem som inredningsdetaljer. Alltså ungefär som en bra flygel... ;-)

Med lite snabb huvudräkning kom jag fram till att jag förmodligen skulle klara en vecka innan jag blir bankrutt, alternativt konkursad. :D Så jag lägger min idé långt upp på hyllan.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av Per »

Så går beslutsamhetens friska rodnad
i eftertankens kranka blekhet över...
:lol:

Men det var en vacker tanke...
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av bjelkeman »

Jo, det hade varit något. Den tanken dyker ju upp i mellanåt. Men folk vil ju bara köpa P basar och det kan man ju få på vilken butik som helst. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

Kanske är Stockholm lite för ocentralt för en sån här god idé. Eller som en försäljare av mjukvara så till min förra chef: "ni är inte mogna för vår produkt" (trots att vi hade använt den i många år). :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Jo, det hade varit något. Den tanken dyker ju upp i mellanåt. Men folk vil ju bara köpa P basar och det kan man ju få på vilken butik som helst. ;)
Vi kan ju sälja FX Smart i den där gallerian. Kanske i olika klatschiga färger...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av blackparkas »

Asså Sverige är problemet.

Det hade inte varit några problem att fylla en butik med en massa fräna P-basar som inte finns någon annan stans egentligen.
Men som sagt.
Problemet är Sverige och svenskarna.
Vi handlar inga dyra basar, knappt några basar i butik alls känns det som.

Man kikar ju rätt ofta på en del av de butiker som saluför lite fränare grejer.
Deras "coola" basar hänger ju kvar i flera år.
Visst, första laddningen säljer de några stycken av, sedan hänger 2-3st av dem kvar i 3 år... :)


Har haft en tanke på att om/när jag lägger ner butiken så ska jag köra lite för kul hemmifrån, eller kanske i lokal också för den delen.
Men inte behöva ha massa fiolprylar, trumstockar, munspel och annat jox...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av B-Å Åhs »

Garanterad konkurs men säkert underhållande , mycke snack med folk som ska klämma på möbelbasarna ....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av gthyni »

Gitarrer funkar bättre, när 50-årskrisen slår till så startar drömmen om att bli rockstjärna om hos gubbarna och en Les Paul eller Strata av dyrare modell får följa med hem.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av AlbinH »

gthyni skrev: mån 28 jan 2019, 16:43 Gitarrer funkar bättre, när 50-årskrisen slår till så startar drömmen om att bli rockstjärna om hos gubbarna och en Les Paul eller Strata av dyrare modell får följa med hem.
En??

Jag har elva... :oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av B-Å Åhs »

En älva?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av AlbinH »

Ein Elfer!

..aus 1974! RennSportRacing.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

Vad skulle krävas för att en snygg elbas skulle bli "statussymbol" i likhet med en flygel som ingen ändå använder i hemmet? ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av blackparkas »

En NOS 57:as P-bas?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av bjelkeman »

Ibland så tänker jag att PB träffar är bästa basbutiken någonsin. Man får se och klämma på de bästa som finns i landet, med mycket bättre spridning på grejer än någon affär kan ha. Dessutom så finns det mesta i lager, om man har lite tålamod.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av N Röding »

bjelkeman skrev:Ibland så tänker jag att PB träffar är bästa basbutiken någonsin. Man får se och klämma på de bästa som finns i landet, med mycket bättre spridning på grejer än någon affär kan ha. Dessutom så finns det mesta i lager, om man har lite tålamod.

Jag håller med Bjelkeman. Nu har jag bara varit med på en PB-träff men den var mer välsorterad än någon basaffär jag varit i.
Sjukt bra service, kunnig personal och gott kaffe.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Vad skulle krävas för att en snygg elbas skulle bli "statussymbol" i likhet med en flygel som ingen ändå använder i hemmet? ;-)
Kanske lite dumt, men jag kanske måste besvara min egen fråga efter lite betänketid: man måste naturligtvis starta en trend som alla vill hänga med på. Skall man vara "inne" så skall det stå en bas och liten frän förstärkare i vardagsrummet. Självklart med krullsladd mellan. Alltså är det väl bara att se till att välrenommerade inredningstidningar drar igång detta... :-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av BBQV »

N Röding skrev: tis 29 jan 2019, 08:57
bjelkeman skrev:Ibland så tänker jag att PB träffar är bästa basbutiken någonsin. Man får se och klämma på de bästa som finns i landet, med mycket bättre spridning på grejer än någon affär kan ha. Dessutom så finns det mesta i lager, om man har lite tålamod.

Jag håller med Bjelkeman. Nu har jag bara varit med på en PB-träff men den var mer välsorterad än någon basaffär jag varit i.
Sjukt bra service, kunnig personal och gott kaffe.
Jag har varit på många träffar, men du har HELT rätt! :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av AlbinH »

N Röding skrev: tis 29 jan 2019, 08:57
bjelkeman skrev:Ibland så tänker jag att PB träffar är bästa basbutiken någonsin. Man får se och klämma på de bästa som finns i landet, med mycket bättre spridning på grejer än någon affär kan ha. Dessutom så finns det mesta i lager, om man har lite tålamod.
Jag håller med Bjelkeman. Nu har jag bara varit med på en PB-träff men den var mer välsorterad än någon basaffär jag varit i.
Sjukt bra service, kunnig personal och gott kaffe.
PrataBas-kollektivets nya Programförklaring!
Borde stå överst på vår sajt! :nickar: :tummenupp: :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev: tis 29 jan 2019, 09:59
mrbaloo skrev:Vad skulle krävas för att en snygg elbas skulle bli "statussymbol" i likhet med en flygel som ingen ändå använder i hemmet? ;-)
Kanske lite dumt, men jag kanske måste besvara min egen fråga efter lite betänketid: man måste naturligtvis starta en trend som alla vill hänga med på. Skall man vara "inne" så skall det stå en bas och liten frän förstärkare i vardagsrummet. Självklart med krullsladd mellan. Alltså är det väl bara att se till att välrenommerade inredningstidningar drar igång detta... :-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Å andra sidan så tycker jag det finns butiker som alltid ska ha "det senaste", lägger enorm tid och pengar på att ta in nya exklusiva brands, senaste snacket osv osv.
Tror säkert att en del av dem går bra, men jag gissar att de går bra genom att sälja en massa helt vanliga prylar.
Som sagt så går ju trenderna över och så står butikerna där med 4-5 svindyra basar ingen längre vill ha...

Sen tycker jag det verkar som att en del av nämnda butiker lätt glömmer bort det vanliga, det som majoriteten vill ha.
En Tubescreamer är ju alltid en tubescreamer, det är inte alla som vill köpa en pedal som låter lika eller sämre för 3 ggr så mycket pengar bara för att en 60-årig gubbe har suttit i en källare i Utah och handmålat den med morsans pubishår...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av B-Å Åhs »

När inte ens the Bass Centre klarade av att ligga kvar i Camden utan fick flytta ut på vischan ... så tror jag inte att det finns nån business i en basbutik i Fjollträsk ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av blackparkas »

Camden?

De låg väl i Docklands..

:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av B-Å Åhs »

när jag va där låg det i camden , ca 10 år sen
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av B-Å Åhs »

Inser nu att jag har fel , blandade ihop the bass centre med the bass gallery ( som ligger i camden )
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av blackparkas »

Japp.

Bassgallery ligger kvar i Camden.


Bass Centre flyttade faktiskt från Wapping i Docklands innan de flyttade bort från London och blev en tråkig dussin-butik på nätet.
Dock aldrig till Camden.
Och det måste ju vara mer än 10 år sedan som BC slog igen?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Starta basbutik i Sthlm

Inlägg av mrbaloo »

Hurruni, här pratar jag om att kränga basar till personer som bara skulle ha dem som inredningsdetaljer och aldrig någonsin använda dem. Tanken var att beblanda sig i samma segment som vilken dyr inredningsbutik som helst. Vad jag förstått kan man med berått mod köpa en rostig fågelbur för 5995 kr och placera den hemma utan att någonsin låta en fågel bo i den. Det borde alltså gå att kränga dyra elbasar på liknande sätt (för att inom en vecka konka). ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar