Akustikbehandling med låg budget

Prata om övriga saker som rör bas-världen
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av svekke »

Jag spelar mest i en kyrka: putsad sten, stengolv, högt i tak, träbänkar. Ungefär 100 platser. Vi har några kvadratmeter ljudabsorbentplattor i bakväggen. Bra körakustik, men tyvärr svår basakustik. Även mycket låga volymer på bas och trummor ger murrigt ljud. När kyrkan är full blir det förstås bättre, men det är den oftast inte... Vi har ingen särskild budget för ljudanpassning i kyrkan just nu, därför går det bort att anlita akustikkonsulter. Några slantar kan vi säkert hitta för konkreta åtgärder (det är frikyrka, så det är vi medlemmar som betalar).
Musikaliskt pratar vi blues/rock/country/gospel, ingen metal.

Min fråga är om det finns enkla, billiga sätt att förbättra miljön för bas (och trummor)? Jag har funderat på om det skulle ge någon effekt att sätta något under våra kyrkbänkar, för att minska effektera av att det studsar mellan stengolv och träbänkar? I så fall vad skulle man använda?

Är det meningsfullt med någon typ av basfällor i hörnen? Hur ska man tänka då, måste det täcka hela hörnen för att ge effekt?

Kan draperier/akustikskynken hjälpa?

Om någon är riktigt duktig på sånt här och vill hjälpa mig på plats eller på distans är det förstås särskilt välkommet. Bilder kan förstås ordnas, inspelning är svårare, vi har ont om rumsmikrofoner.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av hitman »

Hur är golvet på scenen? Om det är sten eller hårt trä kanske man kan få viss lindring genom att lägga dit några tjocka mattor under orkestern. Köpes till attraktivt pris på vintage/loppis typ Myrorna.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av svekke »

Det är trägolv på scenen/podiet, trummorna står på matta, och det ligger en matta till där. Men det är ju billigt, så jag kan fundera på det.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av Per »

Välplacerade, tjocka draperier/dukar brukar ha rätt god effekt och finns även i färger, som borde kunna passa i kyrkan. Den här finns t ex i vinrött, grått, vitt och blått, bla.
https://www.thomann.de/se/stairville_st ... #bewertung
Kan säkert även tas hem av lokala handlare.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av svekke »

Tack för tips. Är det bättre att ha mycket "scendraperi" (som förslaget) än mindre "akustikdraperi" (som https://www.thomann.de/se/hofa_acoustic ... andard.htm).
Skulle det vara meningsfullt att behandla väggen direkt bakom trumsetet (det är en av få väggar som skulle vara OK estetiskt att ändra på)?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av mrbaloo »

svekke skrev:Det är trägolv på scenen/podiet, trummorna står på matta, och det ligger en matta till där. Men det är ju billigt, så jag kan fundera på det.
Är scengolvet ihåligt blir det ju en "bra" resonanslåda som inte är så lätt att göra något åt utan att styva upp och fylla med dämpmaterial.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av fieldflower »

Med alla större draperier kan det vara värt att anskaffa brandsäkra varianter, då man annars med mycket stor säkerhet bränner ned hela kyrkan om ett enda ljus välter åt fel håll.
Kostar mer, men konsekvenserna kan bli så himla radikala...
Medlem i PB50+
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Akustikbehandling med låg budget

Inlägg av svekke »

mrbaloo skrev: tis 24 sep 2019, 09:56
svekke skrev:Det är trägolv på scenen/podiet, trummorna står på matta, och det ligger en matta till där. Men det är ju billigt, så jag kan fundera på det.
Är scengolvet ihåligt blir det ju en "bra" resonanslåda som inte är så lätt att göra något åt utan att styva upp och fylla med dämpmaterial.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Just det, vi har ju dopgrav under golvet. Dock inte rakt under där trummor och bas står tror jag. Ska titta på det också. Tack!
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Skriv svar