Hyra B-15?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Hyra B-15?

Inlägg av Ale »

Hoj!
Jag är i behov av att hyra en Ampeg B-15 sista halvan av Februari 2020 i Skåne (eller sydsverige). Söker tips på var jag kanske kan få tag på en, LA Rental har ingen och DM/Backline STHLM blir troligtvis för logistiskt och ekonomiskt krångligt som det ser ut nu.
(Ja jag vet att en B200R, SVT eller V4 genom en 115 skulle göra 90% av grejen, det blir plan B).

Hojta om du känner till en!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hyra B-15?

Inlägg av Per »

Du är inte betjänt av en SVPCL eller SVT-IIP och ett LAB-steg?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Re: Hyra B-15?

Inlägg av Ale »

Per skrev: mån 23 dec 2019, 22:19 Du är inte betjänt av en SVPCL eller SVT-IIP och ett LAB-steg?
Hej, nej tack, det är en B-15 jag söker.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hyra B-15?

Inlägg av Per »

Jo, jag tänkte mera som nödlösning.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hyra B-15?

Inlägg av Roger Hedin »

Prata med Sven Lindvall...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hyra B-15?

Inlägg av hitman »

Vad ska du ha den till, undrar jag nyfiket? (Jag har ju en liten hangup på att dissa Ampeg…)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hyra B-15?

Inlägg av blackparkas »

Spela bas med skulle jag gissa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hyra B-15?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: mån 30 dec 2019, 16:23 Spela bas med skulle jag gissa.
Hade det på känn... :D

Ska du spela in med den, repa eller spela live?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hyra B-15?

Inlägg av blackparkas »

Det enda den går att använda till förutom på sovrummet är ju att spela in med så jag gissar på det, speciellt eftersom det är en viss tidsperiod den ska användas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hyra B-15?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:05 Det enda den går att använda till förutom på sovrummet är ju att spela in med så jag gissar på det, speciellt eftersom det är en viss tidsperiod den ska användas.
B-15 har möjligen delvis ett oförtjänt gott rykte, om jag förstått rätt. Det brukar påstås att den användes t.ex. på alla Jamersons inspelningar åt Motown, fast i intervjuer jag läst med tekniker som var med så säger dom att "nej, vi körde basen direkt i mixerbordet".

Jag varnade er, jag brukar dissa amerikanska produkter i allmänhet och Ampeg i synnerhet...

Men var & en blir salig på sin tro, B-15 kanske låter helt underbart inspelad? Testa så får man se!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hyra B-15?

Inlägg av blackparkas »

Nu blir det ju bara löjligt.

Vet inte om du har koll på TS men han har spelat mer live och i studio än vad du och jag och två tredjedelar av forumet gjort tillsammans.
Om Ale vill ha en B15 så är det väl såklart för att det är det soundet han vill ha, oavsett vad någon tönt på nåt amerikanskt forum säger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hyra B-15?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: fre 03 jan 2020, 15:28 Nu blir det ju bara löjligt.

Vet inte om du har koll på TS men han har spelat mer live och i studio än vad du och jag och två tredjedelar av forumet gjort tillsammans.
Om Ale vill ha en B15 så är det väl såklart för att det är det soundet han vill ha, oavsett vad någon tönt på nåt amerikanskt forum säger.
Finns ingen anledning för dig att bli grinig.

Jag är övertygad om att de flesta här på forumet spelar mer och bättre än vad jag gör, det gör mig ingenting eftersom jag bara spelar för mitt eget höga välbefinnande så ofta jag hinner. Tvärtom unnar jag alla att få spela så mycket och så bra de nånsin kan. Grattis till dig och till TS, fortsätt med det! :tummenupp: Vill någon leka "min-pappa-är-starkare-än-din-pappa" så får ni göra det utan mig.

Jag var bara nyfiken på vad en 25-watts B-15 gör som inte andra stärkare gör. Har jag missat något? När jag testar mjukvaruemulerade bas-stärkare brukar jag aldrig gilla B-15-ljudet, men den riktiga låter ju säkert inte så. (Har aldrig testat en vintage B-15, däremot en nyutgåva som jag inte gillade alls. EDIT: vid närmare eftertanke var det nog snarare en transisitor-stärk med likande utseende jag testat).

Passade då på att påpeka att Jamerson, enligt de som var med, inte använde stärk på inspelningar. (Däremot hade han en B-15 live på klubbar, påstår man).

Jag tycker basen på Motown (och Stax) inspelningar låter fantastiskt bra, så jag har läst intervjuer och artiklar om hur de gjorde när jag kommer åt. Det beror självklart på att det var överjordiskt begåvade basister som Jamerson, Bob Babbit, Carol Kaye och Duck Dunn som lirade, men tekniken var inte oväsentlig. Det var inte Ampeg B-15, säger "töntarna" utan specialbyggda DI-enheter. Bas och gitarr gick in i mixerbordet och sedan ut till musikerna, som lyssnade i en studiomonitor. Här är ett försök att kopiera Motown-DI som fått goda recensioner:

https://acmeaudio.net/#!/motowndi

Här är en något nördig Pod-cast med en "tönt" som var med, efter 29 minuter pratar de basljud (ingen Ampeg ö.h.t. som sagt).

https://www.youtube.com/watch?v=0IF_tlm0sOA
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hyra B-15?

Inlägg av blackparkas »

Så du dissar en stärk pga en plugg och en transistorstärkare som SÅG UT som en B15...
Gå och lägg dig.
Nu!

Handlar inte om "pappa är starkare än din pappa".
Men det blir rätt fånigt när du kliver in i en tråd där någon vet vad han vill ha och vill hyra en specifik stärkare och sågar den utan att ens ha testat den själv eller vet vad TS ska använda den till.

Och vad Jamerson använde eller inte använde är helt irrelevant.

Rött kort!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hyra B-15?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: lör 04 jan 2020, 01:37 Så du dissar en stärk pga en plugg och en transistorstärkare som SÅG UT som en B15...
Gå och lägg dig.
Nu!

Handlar inte om "pappa är starkare än din pappa".
Men det blir rätt fånigt när du kliver in i en tråd där någon vet vad han vill ha och vill hyra en specifik stärkare och sågar den utan att ens ha testat den själv eller vet vad TS ska använda den till.

Och vad Jamerson använde eller inte använde är helt irrelevant.

Rött kort!
Var julklapparna trasiga, Parkas? Du verkar inte glad?

Jag sågade den inte, jag är ärligt nyfiken. Vad kan en B-15 göra som jag missat? Jag är 100% säker på att Ale vet vad han vill ha, och det på goda grunder, så jag känner mig helt trygg i det fallet. Jag har inte testat den i levande livet, erkännes, men det finns massor av youtubevideos där man kan höra hur den låter. Inte min thé-kopp och den hamnar långt ner på min ljud-per-krona-lista, men den är säkert precis vad många andra vill ha och det är bara bra i min värld. Om man hittar prylar eller instrument som "talar" till en kan man ju bli rejält inspirerad.

Jag har dock stött på andra, som vill ha denna vackra jättedyra lilla pjäs för att de lever i villfarelsen att Jamerson använde den på Motowns inspelningar. Därav min fråga. Om jag sårat Ale (vilket jag hoppas inte är fallet, i så fall får han säga åt mig så kommer en oreserverad ursäkt samt en försäkran om omedelbar bättring) så var det absolut inte min avsikt. Och varför skulle han förresten bli sur för att en obetydlig amatör som jag har en delvis annan uppfattning om en stärk? Ska vi också börja bli ovänner för livet för att en del här älskar gamla Peavey-transistorer och andra inte gillar dom? Över frågan om man "får" spela med plektrum?

Vad dig anbelangar, Blackparkas:
- de flesta är här på PB för ett trevligt utbyte med andra nördar. De flesta verkar kunna diskutera som vuxna människor, och klarar av att vi inte alltid tycker lika. Varför ska du hålla på med att härja och vara otrevlig? Det är väl dessutom inte första gången, om du tänker efter. Finns massor med skitsajter och skittrådar på Internet där du kan gräla med dina medmänniskor, om du tror det gör dig lycklig. Kan vi inte få slippa sådant här på PB åtminstone? Så nej, jag stannar uppe en stund till. Föreslår att vi släpper diskussionen här och nu, tror inte vi kommer längre och vi sjaskar bara ner Ales tråd. Tackar förvisat intresse.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hyra B-15?

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: lör 04 jan 2020, 20:16 Vad dig anbelangar, Blackparkas:
- de flesta är här på PB för ett trevligt utbyte med andra nördar. De flesta verkar kunna diskutera som vuxna människor, och klarar av att vi inte alltid tycker lika. Varför ska du hålla på med att härja och vara otrevlig? Det är väl dessutom inte första gången, om du tänker efter. Finns massor med skitsajter och skittrådar på Internet där du kan gräla med dina medmänniskor, om du tror det gör dig lycklig. Kan vi inte få slippa sådant här på PB åtminstone? Så nej, jag stannar uppe en stund till. Föreslår att vi släpper diskussionen här och nu, tror inte vi kommer längre och vi sjaskar bara ner Ales tråd. Tackar förvisat intresse.
Det är bristen på liknande diskussioner som gjort att forumet dött ut.
Du har väl varit med ett tag, även om jag inte kommer ihåg dig från forumets glansdagar, men du borde ju vara medveten om att forumet vart vad det var tack vare heta diskussioner och meningsskiljaktigheter.
När dessa försvann, tillsammans med några färgstarka medlemmar, dog forumet totalt.

Du tar ju varje chans du kan att racka ner på prylar som rent generellt anses vara "the shit".
Det är tröttsamt.
Jag må vara en rövhatt, men jag är inte otrevlig.
Jag gillar inte ens Ampeg-soundet. Aldrig gjort.
Så jag skiter väl egentligen i vad folk anser om det, men det var rövhattigt att gå in i en dylik tråd och börja Ampeg-whinea.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar