Livestreamingtips

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Livestreamingtips

Inlägg av Pumpa »

Hej

Vi kommer att köra en livestream med bandet hyfsat snart och önskar tips. Hur har ni gjort, vilken utrustning har ni använt och vilken nivå har ni lagt er på. Vore tacksam för tips :)
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livestreamingtips

Inlägg av saft »

Tycker det är fruktansvärt tråkigt att titta/lyssna på streamade substitut gig a la öststats-söndagsöppet produktion. Dvs ska jag kolla på en stream så vill jag att det ska kännas spontant och lite vilt.

Skippa ”scen” osv och använd mediumet till att gigga där det inte skulle gått att ha ett vanligt gig. Eller placera er på något annorlunda sätt än ni skulle gjort på ett normalt gig. Gör ett ”stream-gig”, inte ett ”streamat gig”.
Kör mobilkamera och stoppa den i handen på en polare och låt hen veva runt bland er.
Sen kan ni ratta ljud med ett mixerbord och ge en summering till mobilen. Glöm inte rumsmick, så att det låter live.
Rakt upp på Facebook eller liknande.

Jag har använt en line6 ljudkort för mobil och skickat in ett stereospår från mixern med.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Livestreamingtips

Inlägg av Subsonic »

Som saft säger.
Det behövs en miniminivå på produktion för att det skall bli intressant att kolla på streamade vanliga konsertgig - och då är det inte utrustningen det hänger på, alls. Visst behövs vettiga kameror, minst två och gärna tre-fyra, men framför allt behövs operatörer/fotografer som vet vad de gör. Och bildprod/mixer, ljud och ljus som vet vad de gör. Fundera på om ni vill gå den vägen eller om ni trots allt hellre gör en mer... kaosspontan grej.

Rent konkret, och där jag oftast sett det spricka, kan det t ex handla om att man satt bara effektljus eller bara frontljus, inte båda. Båda behövs, utan det ena eller det andra blir det skit. Om att man bara använt en eller två fasta kameror. Rörlighet och en aktiv bildmix behövs, annars blir det oundvikligen tråkigt. Om att man mixat ljudet som ett klubbgig, kanske rent av suttit i samma rum. Man behöver höra vad man gör isolerat, och mixa som för TV. Om att man fumlat och mumlat sig igenom långa pauser mellan låtar. Manus, eller iaf en tanke, liksom ordentliga förberedelser behövs.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Livestreamingtips

Inlägg av mrbaloo »

Och framför allt: prova tekniken *innan* planerna offentliggörs och datum spikas.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livestreamingtips

Inlägg av saft »

mrbaloo skrev: ons 15 jul 2020, 11:07 Och framför allt: prova tekniken *innan* planerna offentliggörs och datum spikas.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
+100000
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livestreamingtips

Inlägg av saft »

En viktig, men skitatråkig fråga att ställa...
Finns det publik som är intresserade av att titta på streamen? Om det inte är ca 50-100 pers som tänker titta live, eller det inte finns något element av stream/”live här och nu” som ger det där extra...så kanske det är lika bra/mycket bättre/smartare/enklare att istället filma ett gig att lägga upp.....tanke bara.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar