Sitta rätt!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

Hej!
Har precis börjat att (vill inte säga spela) låta lite!
Har problem att hitta en bra sittställning, basen glider på benet och får inte till det, går bättre stående!
Har ni någon bra stol/pall att rekommendera?
Finns det något annat hjälpmedel?

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sitta rätt!

Inlägg av fieldflower »

Skulle inte specialköpa nån stol till spelandet - det kommer väldigt snart hänga på andra saker.
Beror så himla mycket på vad man sitter i, vinkel på basen då man spelar, vinkel på högerbenet, etc.
Du får knö runt lite och hitta din stil som funkar för dig.
Generellt bra att antingen sitta framåtlutad eller ha högerfoten på nånting, plus ha basen ganska upprätt.
Ibland kan det hjälpa att ha axelband på - om man liksom drar ned bandet bakom ryggen och lutar sig bakåt kan basen hänga kvar lite i bandet...

Som sagt, knö runt lite tills du hittar nåt som känns bra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Sitta rätt!

Inlägg av eeakga »

Det spelar ju en viss roll vilken modell det är på basen. Vissa passar ju inte alls att sitta ned och spela på.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Sitta rätt!

Inlägg av inber »

Den här killen håller en hel lektion om hur man håller en elgitarr. Vad jag kan se så gör jag i princip likadant med basen.

https://www.youtube.com/watch?v=trSwyHmd2Ks

Jag har sett på en del nybörjare att man gärna vill vrida upp basen så att man ser greppbrädan tydligare - nästan ovanifrån. Gör inte det. Du ser i och för sig precis var du har fingrarna vilket kan vara skönt i början, men basen halkar garanterat av knät, plus att du får en extremt jobbig vinkel på vänsterhanden som nog kommer att göra ont efter ett tag.

Axelband är ofta bra även när man sitter ner, precis som fieldflower skriver.

Men glöm stol och pall. Klassiska gitarrister brukar i och för sig ha en pall att sätta vänsterfoten på, men de har en helt annan spelställning. Dessutom är det inte alls rock'n roll att gå runt och släpa på en pall. :wink:

EDIT: Det finns basister som håller basen mer som en klassisk gitarrist och låter basen vila mellan låren. Det är inte fel, men det är nog ganska ovanligt. Men det kräver nog axelband - jag tror inte att detta funkar om man håller basen utan att ha stödet från axelbandet. Titta t ex på den här killen:

https://monkeysee.com/beginning-bass-playing/
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

Tack!
Tror jag ska testa med en pall och något att sätta foten på!..
Körde mitt första (heter det set?)
en öppen E
enkel E på 3’an,
enkel E på 5’an
Sedan dubbel E samman som ovan
Haha
Vet löjligt enkelt för er 😉

T
Edit: har basen upprätt och vilande på högerben!
Tummen vilande på mikrofonen eller på strängen ovanför.
Använder pekfingret och långfingret.
Använder pekfingret och lillfingret på halsen.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sitta rätt!

Inlägg av Håcke »

Skippa stolar och pallar.
För mig funkar det inte alls att spela när jag sitter.
Är det något seriöst som ska spelas så måste jag stå upp.
Och ska man spela inför folk så ser man ju ut som.... ja, jag vet inte, om man sitter ner.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sitta rätt!

Inlägg av fieldflower »

Håcke skrev: ons 30 dec 2020, 22:07 Skippa stolar och pallar.
För mig funkar det inte alls att spela när jag sitter.
Är det något seriöst som ska spelas så måste jag stå upp.
Och ska man spela inför folk så ser man ju ut som.... ja, jag vet inte, om man sitter ner.
Jag får nog säga att det bästa är att vänja sig vid bägge...
Absolut giga (och därmed repa) stående, men det är inte helt dumt att vänja sig vid sittande spelande heller.
Medlem i PB50+
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

eeakga skrev: ons 30 dec 2020, 00:59 Det spelar ju en viss roll vilken modell det är på basen. Vissa passar ju inte alls att sitta ned och spela på.
Squier Affinity P Bass PJ Pack
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Sitta rätt!

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: ons 30 dec 2020, 22:56
Håcke skrev: ons 30 dec 2020, 22:07 Och ska man spela inför folk så ser man ju ut som.... ja, jag vet inte, om man sitter ner.
Jag får nog säga att det bästa är att vänja sig vid bägge...
Absolut giga (och därmed repa) stående, men det är inte helt dumt att vänja sig vid sittande spelande heller.
+ på ff. Rätt vad det är vill någon att man ska hjälpa till att kompa något, men tycker att man syns för mycket, om om man står.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

Per skrev: ons 30 dec 2020, 23:43
fieldflower skrev: ons 30 dec 2020, 22:56
Håcke skrev: ons 30 dec 2020, 22:07 Och ska man spela inför folk så ser man ju ut som.... ja, jag vet inte, om man sitter ner.
Jag får nog säga att det bästa är att vänja sig vid bägge...
Absolut giga (och därmed repa) stående, men det är inte helt dumt att vänja sig vid sittande spelande heller.
+ på ff. Rätt vad det är vill någon att man ska hjälpa till att kompa något, men tycker att man syns för mycket, om om man står.
Jag tänker det är lättare när jag är hemma och tragglar att kunna sitta. Naturligtvis så står jag när så kräves! Tänker dock att träna träna och träna som jag ju behöver göra mycket, kan det vara bra att kunna sitta.

T
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Sitta rätt!

Inlägg av BBQV »

Billy Sheehan pratar en del om sittande och stående spelande, och framförallt om hur vinklarna förändras när man skiftar mellan dem. Saker som man lärt sig sittande blir svåra att spela stående eftersom basen hamnar längre ner och händerna därför träffar strängarna i en annan vinkel.
Hans lösning är att ha basen så högt att den hamnar på samma ställe oavsett om han sitter eller står.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

BBQV skrev: tor 31 dec 2020, 08:49 Billy Sheehan pratar en del om sittande och stående spelande, och framförallt om hur vinklarna förändras när man skiftar mellan dem. Saker som man lärt sig sittande blir svåra att spela stående eftersom basen hamnar längre ner och händerna därför träffar strängarna i en annan vinkel.
Hans lösning är att ha basen så högt att den hamnar på samma ställe oavsett om han sitter eller står.
Tänkvärt
Testade nyss och jag har basen högt stående!
Jag ska testa med stå stol då jag har en skada i knät nu ( blir snart bättre).
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Sitta rätt!

Inlägg av inber »

BBQV skrev: tor 31 dec 2020, 08:49 Billy Sheehan pratar en del om sittande och stående spelande, och framförallt om hur vinklarna förändras när man skiftar mellan dem. Saker som man lärt sig sittande blir svåra att spela stående eftersom basen hamnar längre ner och händerna därför träffar strängarna i en annan vinkel.
Men då refererar nog den eminente Billy till hårdrockarnas och metalbasisternas sätt att hålla basen så långt ner att den nästan släpar i backen och tvingas spela med helt rak arm. Jag känner nog inga som spelar så. Men de som gör det säkert tycker att det ser coolt ut. Rent ergonomiskt är det sannolikt mindre lyckat, eftersom vänsterhanden riskerar att hamna i en rätt mysko vinkel.

Här är en tråd där TS undrar över samma sak - hur ska man hålla basen?

https://music.stackexchange.com/questio ... le-playing

Lärdomen är väl att det finns flera sätt och inget är 100 % "rätt".

Själv använder jag de ställningar som på bilderna heter "Play while standing, medium position" eller "Play while sitting". Basen hamnar då olika. Men inte fan har jag märkt att det skulle vara någon skillnad, spelmässigt. Det handlar mer om att när jag blir trött i ryggen av basen så är det skönt att sitta ner en stund.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Sitta rätt!

Inlägg av DoggyD »

T-Bone Walker, anyone?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Sitta rätt!

Inlägg av tt99k3 »

inber skrev: tor 31 dec 2020, 18:20
BBQV skrev: tor 31 dec 2020, 08:49 Billy Sheehan pratar en del om sittande och stående spelande, och framförallt om hur vinklarna förändras när man skiftar mellan dem. Saker som man lärt sig sittande blir svåra att spela stående eftersom basen hamnar längre ner och händerna därför träffar strängarna i en annan vinkel.
Men då refererar nog den eminente Billy till hårdrockarnas och metalbasisternas sätt att hålla basen så långt ner att den nästan släpar i backen och tvingas spela med helt rak arm. Jag känner nog inga som spelar så. Men de som gör det säkert tycker att det ser coolt ut. Rent ergonomiskt är det sannolikt mindre lyckat, eftersom vänsterhanden riskerar att hamna i en rätt mysko vinkel.

Här är en tråd där TS undrar över samma sak - hur ska man hålla basen?

https://music.stackexchange.com/questio ... le-playing

Lärdomen är väl att det finns flera sätt och inget är 100 % "rätt".

Själv använder jag de ställningar som på bilderna heter "Play while standing, medium position" eller "Play while sitting". Basen hamnar då olika. Men inte fan har jag märkt att det skulle vara någon skillnad, spelmässigt. Det handlar mer om att när jag blir trött i ryggen av basen så är det skönt att sitta ner en stund.
Jag hamnar i ställningen!
Play while standing, high position: funkar bra för mig.
Sitter på en köksstol, men tänker fixa en vanlig pall som går att höja.

Tack för all hjälp
T
Skriv svar