Smålands Musikvaruhus byter ägare

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Smålands Musikvaruhus byter ägare

Inlägg av Eagle Hazze »

Smålands Musikvaruhus i Nässjö som har ägts i alla fall två generationer har nu bytt ägare. Affären har under många år varit oerhört tråkig med fokus på nybörjarpaket inom bas, trummor, gitarr och keyboard men inget annat. Jag köper strängar ibland och möjligen någon pedal om de lyckats ta hem något intressant. Sin professionella nisch har varit att renovera bleck-blåsinstrument och elbasar, elgitarrer, akustiska osv. Reparationsbiten håller hög klass.

Det fanns även en bit in på 90-talet ett Smålands Musikvaruhus i Gamla Stan Stockholm. Deras nisch var träblås, kontrabas, cello och violin. Både försäljning och reparation. Deras inbördes koppling har jag aldrig utvecklat med ägaren i Nässjö. Butiken i Nässjö hat funnits sedan 1925. Östen Johannesson har nu sålt butiken till en lokal person som inte vad jag vet har någon erfarenhet av denna bransch.

Den nya ägaren kommer från elektronikförsäljning typ åt industri om jag förstår det rätt.
Musikaffären har säkert en del inkomster från musikskola, kommun och som sagt nybörjarpaket till privatpersoner. Inkomsterna från bleckblås reparationer försvinner då Östen tar med den inkomsten i en egen ny firma. Men reparationer av andra musikinstrument stannar kvar i företaget Smålands Musikvaruhus. Man undrar verkligen om det kommer att fungera. Den nya ägaren uttalar sig om att med lite reklam och utökning av sortiment så ska det rulla på.
Vi är ju några PBare som är bosatta i närheten ev Nässjö eller i Nässjö.
Brukar ni handlar ni där, och ni andra, kommer detta att fungera. Någon av er kanske känner den nya ägaren , han verkar spela något instrument, kanske i ett band.
https://www.smalandsmusik.se/sv/
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Smålands Musikvaruhus byter ägare

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev: lör 09 jan 2021, 22:37 Smålands Musikvaruhus i Nässjö som har ägts i alla fall två generationer har nu bytt ägare. Affären har under många år varit oerhört tråkig med fokus på nybörjarpaket inom bas, trummor, gitarr och keyboard men inget annat. Jag köper strängar ibland och möjligen någon pedal om de lyckats ta hem något intressant. Sin professionella nisch har varit att renovera bleck-blåsinstrument och elbasar, elgitarrer, akustiska osv. Reparationsbiten håller hög klass.

Det fanns även en bit in på 90-talet ett Smålands Musikvaruhus i Gamla Stan Stockholm. Deras nisch var träblås, kontrabas, cello och violin. Både försäljning och reparation. Deras inbördes koppling har jag aldrig utvecklat med ägaren i Nässjö. Butiken i Nässjö hat funnits sedan 1925. Östen Johannesson har nu sålt butiken till en lokal person som inte vad jag vet har någon erfarenhet av denna bransch.

Den nya ägaren kommer från elektronikförsäljning typ åt industri om jag förstår det rätt.
Musikaffären har säkert en del inkomster från musikskola, kommun och som sagt nybörjarpaket till privatpersoner. Inkomsterna från bleckblås reparationer försvinner då Östen tar med den inkomsten i en egen ny firma. Men reparationer av andra musikinstrument stannar kvar i företaget Smålands Musikvaruhus. Man undrar verkligen om det kommer att fungera. Den nya ägaren uttalar sig om att med lite reklam och utökning av sortiment så ska det rulla på.
Vi är ju några PBare som är bosatta i närheten ev Nässjö eller i Nässjö.
Brukar ni handlar ni där, och ni andra, kommer detta att fungera. Någon av er kanske känner den nya ägaren , han verkar spela något instrument, kanske i ett band.
https://www.smalandsmusik.se/sv/
Östen bjöd ner mig en trappa ner en gång för kanske 6 år sedan, där hängde allsköns basar och elgitarrer från 60-talet och framåt. Inga Gibson, Fender men mer obskyra japanska modeller, plankor, halvakustiska. Vet ej om de ingick i köpet, om de ingick så borde nye ägaren plocka upp alla affärslokalen. Det blir snyggt på väggarna.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Smålands Musikvaruhus byter ägare

Inlägg av Håcke »

Jag var faktiskt in där förra året, hade åkt till Nässjö för att hämta en annan grej men var förstås tvungen att gå in och reka lite där.
Kan hålla med om din beskrivning, såg ganska trist ut. Och ganska trångt och rörigt på nåt sätt. Minns inte jättenoga ärligt talat.
Men jag minns en bas:
Bild

Den hängde uppe vid taket bakom disken tror jag.
Det är lite nostalgiskt för mig då vi hade en sån i familjen när jag var liten som jag brukade leka med.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Smålands Musikvaruhus byter ägare

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja basen hänger där fortfarande om den nu följde med i köpet. Ja rörigt är en bra beskrivning, jag har inte varit där sedan övertagandet, om röran kvarstår får vi se. Jag hoppas att nya ägaren sneglar lite på en modern musikaffär.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Smålands Musikvaruhus byter ägare

Inlägg av Håcke »

Så blir det säkert.
Roligt att någon är modig nog och vill ta över!
Det är nog bra om han/hon/hen får så mycket support som möjligt.
Det är ingen lätt marknad och nu med pandemi blir det ännu tuffare.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar