Vad får man göra?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Vad får man göra?

Inlägg av Håcke »

Jag är ganska okunnig på vad man kan använda i en låt, kopiera och lägga in i en låt utan att man blir stämd och offentligt avrättad.

Kan man tex kopiera nåt som tex Ingemar Stenmark/Zlatan/Tegnell har sagt? (Ingen risk med Ingemar kanske då han inte säger så mycket...)

Eller får man sno vad som helst från vem som helst?
Som när folk kopierar James Brown:s stönanden eller kanske Michael Jacksons pip-skrik?

Vad händer om man lägger upp sånt på Youtube eller Spotify?

I konstnärlig anda borde man ju kunna göra ganska mycket.
Men kan man använda sånt som någon har upphovsrätten till?

Inte hela halva låtar och så förstås men nåt som kanske en snutt som använts i en reklamfilm tex?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vad får man göra?

Inlägg av GandhiMK2 »

Håcke skrev: tis 04 maj 2021, 14:58 Jag är ganska okunnig på vad man kan använda i en låt, kopiera och lägga in i en låt utan att man blir stämd och offentligt avrättad.

Kan man tex kopiera nåt som tex Ingemar Stenmark/Zlatan/Tegnell har sagt? (Ingen risk med Ingemar kanske då han inte säger så mycket...)

Eller får man sno vad som helst från vem som helst?
Som när folk kopierar James Brown:s stönanden eller kanske Michael Jacksons pip-skrik?

Vad händer om man lägger upp sånt på Youtube eller Spotify?

I konstnärlig anda borde man ju kunna göra ganska mycket.
Men kan man använda sånt som någon har upphovsrätten till?

Inte hela halva låtar och så förstås men nåt som kanske en snutt som använts i en reklamfilm tex?
Mer eller mindre: NEJ. Vilket jag, som levandes på upphovsrätt, tyckerr är rätt vettigt.
Om jag skapat en grej så tycker jag att det är rimligt att det är upp till mej hur jag vill att den ska användas.
That said, jag har låtit alltifrån studentteatrar till Georgia Arts Museum få använda grejor gratis för att jag supportat deras "cause" men det bör tammeffan vara upp till mej.

Du lär inte bli stämd men eventuellt tas grejorna ned fr youtube eller Soundcloud eller vad som.
Soundcloud har så sjuka bot'ar...Jag spelade för x år sedan in en svensexa där man sjöng en svensk poplåt. Jag lade upp den på soundcloud som bara på TITELN bestämde att jag inte hade rätt till inspelningen...Dom har också tagit ned saker som jag HAR rätten till ....så...overzealousity...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad får man göra?

Inlägg av Håcke »

Ok, jag förstår och det är ju naturligtvis riktigt och rätt.

Men, säg att man skulle göra en låt med uttalanden som Tegnell eller Zlatan har sagt.
Får man det?
Eller äger dom upphovsrätten till vad dom sagt och sin röst?
Eller är dom offentliga så då får man göra som man vill?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vad får man göra?

Inlägg av GandhiMK2 »

Håcke skrev: fre 14 maj 2021, 22:22 Ok, jag förstår och det är ju naturligtvis riktigt och rätt.

Men, säg att man skulle göra en låt med uttalanden som Tegnell eller Zlatan har sagt.
Får man det?
Eller äger dom upphovsrätten till vad dom sagt och sin röst?
Eller är dom offentliga så då får man göra som man vill?
nej, det "får" du inte. (Om offentlig person skulle sakna upphovsrätt så skulle den då bara gälla icke-offentliga personer..??;-))DOCK är det nog väldigt få som skulle surna och göra ngt åt det så vaffan.... (Zlatan, iofs...han är ju ett varumärke, Tegnell inte så mycket...)
Vad är det värsta som kan hända? Att du får din låt nedpålockad fr Youtube. Att lägga den på Spotify eller Apple Music skulle kanske vara att ta det ett steg för långt..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Vad får man göra?

Inlägg av svekke »

Tänker du dig att du skulle ta med Tegnells faktiska röst i en låt? Upphovsrätten ligger väl då hos den som publicerade röstinslaget, t ex SR eller Folkhälsomyndigheten. Om du gör låten i form av ett reportage så tror jag du har citaträtt.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad får man göra?

Inlägg av Håcke »

Tegnell var ju bara ett exempel.
Tror kanske inte det skulle bli så roligt...

Men då förstår jag nog ändå.

Man får inte göra nästan någonting av ovanstående men eftersom allt möjligt görs ändå på Youtube så är kanske det värsta att man får plocka ner det om nån klagar.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vad får man göra?

Inlägg av GandhiMK2 »

Håcke skrev: mån 17 maj 2021, 14:51 Tegnell var ju bara ett exempel.
Tror kanske inte det skulle bli så roligt...

Men då förstår jag nog ändå.

Man får inte göra nästan någonting av ovanstående men eftersom allt möjligt görs ändå på Youtube så är kanske det värsta att man får plocka ner det om nån klagar.
Typ så.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad får man göra?

Inlägg av Håcke »

Det får nog bli så.
Låten är ju typ klar och har iaf passerat den närmaste kretsens granskning.
Men med Youtube så måste man ju ha en video också
och då blir det ju ännu mer man måste sno från andra.
Och då blir det ju massor av jobb med sånt jag inte är så
intresserad av egentligen.
Men men…
Blir det nåt så kommer det en länk här först för granskning.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad får man göra?

Inlägg av Håcke »

Ok, nu är jag inne på att sno saker igen….

Men, hur mycket får man ta om man inte gör det helt ordagrant?

Alltså, jag har en text som i vissa bitar har inspirerats från en känd persons tal. (Inte Steffe den här gången)
Kan jag skriva om en del grejer och komma undan med det?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar