Akustisk gitarr - söker råd

Prata om övriga saker som rör bas-världen
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av svekke »

Människan lever inte av bas allenast, så jag har börjat titta efter en lite bättre stålsträngad akustisk gitarr än de jag har. Jag tänker mig spannet 4000-8000 kr ca. Inbyggd mikrofon är ska-krav. Enbart 6-strängat. Jag har relativt små och smala händer, smala halsar är alltså att föredra. Letar nytt i första hand.
Jag vet att det är en personlig fråga, men det finns så mycket och det finns ett begränsat urval i butikerna. Vad spelar ni på som ni gillar och är nöjda med?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har en enkel tanglewood som jag är nöjd med. Låter bra med rätt strängar.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av BBQV »

Jag köpte en Yamaha APX600 för nåt år sen och den gillar jag som tusan!
Den har en lite tunnare kropp så den är inte jättebasig, men den låter kalas genom en stärkare eller ett PA, tight och punchig och inte så rundgångskänslig.
Skön hals, väldigt smidig att hålla i. Kanske inte smal, men ganska tunn.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av engson »

Om du har möjlighet så försök att hitta Taylor 114 eller 214 att testa.
Dom är 42.8 mm vid sadeln.
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av C_C »

Mitt tips är att komma ut till butik och testa så många som möjligt både akustiskt och inpluggat, det är först då du vet om just det exet tilltalar dig. Ska man gå efter exempelvis DLX hemsida så har de över 200 st akustiska gitarrer i butik:
https://www.dlxmusic.se/produkter/stran ... rue&page=1

Solitt lock tycker jag är det som påverkar klangen mest, sedan solid botten. Sidorna påverkar minst om de är solida tycker jag.
Det är ju mycket annat som avgör hur klangen blir, som bracing och materialval m.m.

Prisvärda ackeguror som jag testat och gillat:
Taylor 100 och 200-serien (dessa har stuckit en del i pris, så kanske bäst att leta beg).
Seagull, Simon & Patrick, Norman (alla tillverkas av Godin i Quebec Canada).
Furch (Tjeckien)
Sigma
Takamine G-serie (kan du få tag på en beg EF-serie från Japan är det ännu bättre).
Guild Westerly Collection (Asien-tillverkade)
Yamaha FG-serie
Ibanez

Gitarrer som jag äger och gillar:
Gibson J-15 : En av de bästa akustiska gitarrer jag testat, med en helt egen ton. Dessutom byggd helt av nordamerikanska träslag (walnut i botten, sidor och greppbräda).
Takamine EF360 (Japan): otroligt välbyggd och stabil med en väldigt bra inbyggd mic.
Sigma DR-28V: Fantastisk klang och projektion. Känns och låter som den skulle kosta det tredubbla.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av svekke »

Stort tack för alla tips!
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akustisk gitarr - söker råd

Inlägg av blackparkas »

Ja, testa är grejen.

Bor du i Stockholm så gå till DLX och kolla, de har en väldans massa guror...
Mycket som ligger över budget också iofs.
Har du koll så kan du såklart köpa begagnat också, men om du inte har koll och ingen polare som kan hjälpa till att kolla så guran skötts ordentligt så kan det vara värt att köpa nytt istället.
Fina guror är oftast känsligare än billiga/dåliga och är än mer nödvändigt att hålla koll på fuktnivåerna när det börjar bli helsolitt eller även bara solida toppar.

Personligen tycker jag Yamahas gitarrer i prisklassen är skittråkiga.
Kan hända att det hänt saker och någon av de nyare modellerna i 5-10k klassen är roligare, men plattare, tråkigare guror ljudmässigt har jag aldrig varit med om förutom riktigt billiga Ibanez och en del mög.

Takamine är prisvärt.
Ibanez AAD (har jag för mig att den heter) är trevlig (de som kostar 5k och uppåt, den billigare är också bra, men inte lika bra)
Cort får man väl inte nämna, men de har en väldigt rolig modell som heter... L200? Ser ut som en gammal gura, värmebehandlat lock, bra stämmisar, Fishman-system osv.
Crafter pratas det sällan om, bra grejer, ofta med LR Baggs-micksystem om det sitter mick.
Finns massor med mer...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar