Torrsprickor

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
snampeg
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 02:55

Torrsprickor

Inlägg av snampeg »

Någon här förutom mig som har problem med torrsprickor på fingertopparna just under t ex naglarna ?
Jag brukar får det när vädret blir kallare.
Ni som får det hur går ni tillväga för att komma runt den när ni spelar ?
Vad gör ni för att försöka "läka" det snabbare ?
//SN :twisted:
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Torrsprickor

Inlägg av VHdiggare »

Får alltid torrsprickor på två fingrar och på samma ställe varje vinter. Smörjer in med O´Keeffe´s - Working hands handkräm.
Men hjälper inte alltid, så en liten dutt av snabblim brukar det alltid sluta med. :tummenupp: :)
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Torrsprickor

Inlägg av Body&Soul »

Haft samma problem i åratal, mest vid ena överkanten på tumnageln. Fenuril hudkräm gör jobbet. Vid svåra sprickor får man ta en steristrip för att hålla ihop sprickan, ev. göra ett "våtförband" med Fenuril och plåster eller liknande över natten. Sen gäller det att hålla efter och inte låta det torka ut igen.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 923
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Torrsprickor

Inlägg av Denada »

Jo.

När jag var i mellan perioder på klättringen så körde jag med olivolja i latexhandske.
<edit> Glömde ju nämna att det var övernatt man körde detta så är händerna mjuka och fina på morgonen. </edit>

Det var lite onödigt att försöka den kuren när man var igång som mest då det är mycket krita på händerna när man klättrar.
Men händerna blir mjuka som fan och det är inte alltid eftersträvansvärt.

/Fredrik
Skriv svar