Repa

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Ittam
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 dec 2018, 18:59

Repa

Inlägg av Ittam »

Spelar i en grupp som spelar 50% eget och resten cover. Vi kommer överens om vilka låtar till nästa gång om nån har nån låt som vi gillar. Då bestämmer vi att ok att nästa vecka så har alla övat in låtarna.

Kommer ner till lokalen och jag är den ende som har övat in låtarna. Då börjar det igen som vanligt, att vi får lyssna genom låtarna igen. Hur tänker ni och hur gör ni så att det ska funka som ett rep och ingen musiklektion
Senast redigerad av Ittam den fre 24 feb 2023, 13:29, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Repa

Inlägg av mrbaloo »

Känner igen mig. Men å andra sidan har jag full förståelse för att man inte alltid hinner förbereda sig hemmavid då tex familjelivet kommer emellan.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Repa

Inlägg av Danne »

mrbaloo skrev: fre 24 feb 2023, 10:35 Känner igen mig. Men å andra sidan har jag full förståelse för att man inte alltid hinner förbereda sig hemmavid då tex familjelivet kommer emellan.
Ja, detsamma här, ibland är jag dessutom en av dem som inte hunnit eller rent av glömt av i villervallan. Barn med läxor och aktiviteter blir helt klart ett hinder. Vi har nog ganska hög tolerans för detta i vårt band. Dock funkar det oftast och vi har nog ganska lätt för att ta ut låtar så då blir det liksom inte hela världen. Det bästa är nog att diskutera varför och ha delad förståelse från båda sidor. De som inte gjort sitt kanske kammar sig om de får reda på att det blir lite frustration samtidigt som man kanske får förståelse för varför man inte har gjort hemläxan om man får någon vettig förklaring.
Ittam
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 dec 2018, 18:59

Re: Repa

Inlägg av Ittam »

Oftast är det bara så att de inte ens har lyssnat på låten. Ingen vettig förklaring finns där heller. Det är väll så att det bara är att gilla läget eller så får man hitta nån som är på ens egen nivå. Tycker bara att det är så jävla tråkigt att behöva lära sig låten när man nu ska repa.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Repa

Inlägg av RexHunter »

Det enkla svaret - byt band…
Det låter som om övriga bandmedlemmar inte ligger på din (ambitions)nivå?
Jag har spelat i band där det verkat som att enda anledningen till att ses i repan är att få komma hemifrån ett tag…
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Repa

Inlägg av BBQV »

Ambitionsnivå är nog en av de viktigaste parametrarna för att ett band ska funka. Är man inte på samma nivå så blir det sällan hållbart i längden.
Ta en diskussion kring det och bestäm dig sen för hur du vill göra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Repa

Inlägg av bootsy »

Ett rep är ett rep. Öva och planka gör man på egen tid.
Det är exakt det du beskriver som är den stora skillnaden mellan proffs och amatörer.
Spelskicklighet är sekundärt, förmågan att vara snabbfotad, lyhörd och väl förberedd är allt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar