lite fenderbasar på blocket..

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev: Men ingen av dessa matchar egentligen de 50- och 60-talare jag testat och ägt.
Och de flesta 70-talsfendrar har IMO svårt att matcha de nytillverkade fendrar (läs AVRI) som de kostar så många tusen mer än.

Nej, jämför man med t.ex. 60-talare så har de inget att hämta, helt klart.
Iaf inte med de 60-talare jag själv testat, så där är vi helt överens.


Och jag kan mycket väl tänka mig att AVRI är klart bättre än de flesta 70-talarna. Där kommer ju dock mojo och värdet i basen in och för min egen del gör 70-talarna mer intressant iaf.
Visst, många anser att det inte finns någon mojo i 70-tals Fender, men jag tycker tvärtom.

Skulle AVRI vara billigare än vad de är, så vore det kanske en annan femma. Det går trots allt att få tag i en 74-78:a för 10-12 loppor, och vilken 77:a som helst (förutom den där bruna) är ändå coolare än en nytillverkad "kopia". Tycker JAG.
AVRI ligger ju runt 10-12, vilket absolut gör det till ett prisvärt instrument, men för min egen del är det ändå mycket tråkigare än en 70-talare. Förutsatt att det låter bra och den går att spela på förstås...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev: Och jag kan mycket väl tänka mig att AVRI är klart bättre än de flesta 70-talarna. Där kommer ju dock mojo och värdet i basen in och för min egen del gör 70-talarna mer intressant iaf.
Visst, många anser att det inte finns någon mojo i 70-tals Fender, men jag tycker tvärtom.

Skulle AVRI vara billigare än vad de är, så vore det kanske en annan femma. Det går trots allt att få tag i en 74-78:a för 10-12 loppor, och vilken 77:a som helst (förutom den där bruna) är ändå coolare än en nytillverkad "kopia". Tycker JAG.
AVRI ligger ju runt 10-12, vilket absolut gör det till ett prisvärt instrument, men för min egen del är det ändå mycket tråkigare än en 70-talare. Förutsatt att det låter bra och den går att spela på förstås...
Absolut, en 70-talare är nog en mer säker investering rent ekonomiskt (även om jag tror att en beggad AVRI håller värdet någorlunda också) och MOJO är ju en helt subjektiv bedömning. Jag gillar känslan i gamla basar och tidiga 70-talare är definitivt potentiella GAS-alstrare även för min del.

Jag kan väl säga som såhär: om jag skulle vilja köpa en gammal bas, så skulle jag nog lägga på några tusen och leta efter en tidig 70-talare (eller sen 60-talare!) som var ett bra instrument. Visst, det är mer pengar ut, men du får också sannolikt ett betydligt bättre instrument för stålarna.
Och investeringen är troligtvis ännu bättre.
Användarvisningsbild
klegg
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 19:15
Ort: lilleputtland

Inlägg av klegg »

Skönt med lite tips etc men jag känner mig inte alltför kräsen och jag vet inte om Jag skulle känna den där speciella skillnaden på en början av 70 tals bas eller slutet av 70 tals bas, har ju spelat på en fender jazz nu i några år(japan kropp med Unesa hals och EMG micar), har inget årtal på den. Den har varit med i ur o skur men nu börjar jag bli trött på den, behöver miljöombyte och jag vet inte om jag är villig att lägga ut mer än det han ger för den(ska ju försöka o pruta).
Oh brave new world.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

klegg skrev:Skönt med lite tips etc men jag känner mig inte alltför kräsen och jag vet inte om Jag skulle känna den där speciella skillnaden på en början av 70 tals bas eller slutet av 70 tals bas, har ju spelat på en fender jazz nu i några år(japan kropp med Unesa hals och EMG micar), har inget årtal på den. Den har varit med i ur o skur men nu börjar jag bli trött på den, behöver miljöombyte och jag vet inte om jag är villig att lägga ut mer än det han ger för den(ska ju försöka o pruta).
Fråga: Om du inte betraktar dig som kräsen, varför vill du över huvudtaget bränna över 10k på en bas?
Om jag vore okräsen skulle jag festat loss på 2-3000-kronorsbasar tills korna gått hem. Kvaliteten på dessa är så pass tjänlig nuförtiden att de absolut duger till som instrument.

Bara en liten reflektion.
Användarvisningsbild
klegg
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 19:15
Ort: lilleputtland

Inlägg av klegg »

Ligger nog lite i vad du säger bootsy, lirade på min fender jazz idag och den var helt otrolig igen. Har säkert inte lirat med den på en månad. Fick ett uppsving med den om man kan säga så. Snabba vändningar :)
Oh brave new world.
Skriv svar