Säljer en mycket spec. bas åt en kompis - PRISSÄNKT (IGEN)

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Ska egentligen inte heller argumentera ihjäl mig men alla basar som är intagna på laglig väg i Sverige har man betalt alla avgifter på. Att detta inte skulle ingå i priset känns konstigt.
Jamen i det här fallet är den ju inte intagen på laglig väg.
MALA skrev:Om jag nu beställer en ny Fender för 10.000 från USA och betalar 3000 i tull och moms, har jag då inte betalat 13.000 för basen? Om ni själva köper en bas i butik i Sverige, drar ni av momsen på priset och sedan jämför med vad den kostar i USA? Jag har faktiskt aldrig sett det resonemangen innan.
Det är inte mitt resonemang och återigen, han har inte betalat tull och moms för den i EU. Han har betalat cirka 18500:- och vill ha ut 15500:- punkt slut.

For the record: själv tycker jag 15500:- är ett ganska skäligt pris men det är långt ifrån nåt fynd när jag kan ordna en likadan illegalt inplockad bas fast helt ny för 18500:-
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Enda informationen jag har från mike är att han beställt från USA och fått den levererad till Tyskland där han bott i fem år. Om du har information om att han inte betalat tull och moms sitter du på annan information än jag och det är väl bara att acceptera. Nu lägger jag ner det här
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Enda informationen jag har från mike är att han beställt från USA och fått den levererad till Tyskland där han bott i fem år. Om du har information om att han inte betalat tull och moms sitter du på annan information än jag och det är väl bara att acceptera. Nu lägger jag ner det här
Sorry Mala, var verkligen inte min mening att dra igång nån dispyt, försöker bara förklara min ståndpunkt. Att han bott i Tyskland i fem år visste jag inte iom att du skrev att han "är en studiobasist från USA som just nu är i Tyskland för att spela in ny platta". Lät inte som han var bofast där.

Jag har heller aldrig tullat eller momsat några instrument jag tagit med på utlandsturnéer (däremot har jag alltid haft carnét) därför förutsatte jag att han inte gjort det heller.

*edit* jag hade helt enkelt feltolkat informationen. Fair enough?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Enda informationen jag har från mike är att han beställt från USA och fått den levererad till Tyskland där han bott i fem år. Om du har information om att han inte betalat tull och moms sitter du på annan information än jag och det är väl bara att acceptera. Nu lägger jag ner det här
Sorry Mala, var verkligen inte min mening att dra igång nån dispyt, försöker bara förklara min ståndpunkt. Att han bott i Tyskland i fem år visste jag inte iom att du skrev att han "är en studiobasist från USA som just nu är i Tyskland för att spela in ny platta". Lät inte som han var bofast där.

Jag har heller aldrig tullat eller momsat några instrument jag tagit med på utlandsturnéer (däremot har jag alltid haft carnét) därför förutsatte jag att han inte gjort det heller.

*edit* jag hade helt enkelt feltolkat informationen. Fair enough?
Inga problem, jag har träffat Mike tre gånger på European Bass Day och trodde själv att han kom in för det och för inspelningen, sedan visade det sig att han varit bosatt i Ditzingen i fem år. Själv har jag handlat instrument från USA sedan slutet av 70-talet och ALLTID tullat och momsat in dem i Sverige. Kan berätta en liten story om instrumentvärde. 1979 köpte jag en Bach Stradivarius bastrumpet från Mannys i New York. Dollarn stod i 3,93 (!) och jag betalade ca 2000 inkl frakt, skatter mm. Två år senare blev den stulen. Försäkringsbolaget kollade med agenten i Sverige och priset låg då på 18.500 !!! Jag valde att få cash istället för nytt instrument och fick då 65%, eller 12.000 och kunde köpa en ny från USA för ca 4.000. Observera att detta var helt legitimt och med försäkringsbolagets goda minne.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar