Jazzbas 65! Till rimligt pris!?

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Du menar att det spårat ur? :roll:
Spårat ur och spårat ur..... :roll:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:
hosse skrev:1

jasså, säljs det en sån här? det var värst.

Javisst!

Nog den mest intressanta på annons för tillfället.
Vit 90-talare för 10k.
Synd att den inte finns närmre..
att jag inte har sett det. tur att jag inte gillar musicman då :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:
200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Nja.... jag ska inte ha den... :D
Ska jag köpa nå´n såndär gammal Fender ska det vara original åtminstone lack..
Mickar och dylikt bryr jag mig faktiskt mindre om.
Hehe...

Själv är jag precis tvärt om!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:
blackparkas skrev:
200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Nja.... jag ska inte ha den... :D
Ska jag köpa nå´n såndär gammal Fender ska det vara original åtminstone lack..
Mickar och dylikt bryr jag mig faktiskt mindre om.
Hehe...

Själv är jag precis tvärt om!
Jag upplever oxå att jag väldigt ofta är tvärtom......jämfört med Parkasen. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:
blackparkas skrev:
200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Nja.... jag ska inte ha den... :D
Ska jag köpa nå´n såndär gammal Fender ska det vara original åtminstone lack..
Mickar och dylikt bryr jag mig faktiskt mindre om.
Hehe...

Själv är jag precis tvärt om!
Jag upplever oxå att jag väldigt ofta är tvärtom......jämfört med Parkasen. :P
Hehe, men det gör inget!
Jag är ganska van... och inte bara från forumet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Jo. Tänk om det bara är en helt vanlig bas? En kropp, en hals, lite metallgrunkor och lack. Och tänk om den låter precis som en helt vanlig bas. Varför ska man då betala trettiosextusen för den?
Det roligaste av allt är att det ÄR en helt vanlig jävla bas. Ful är den dessutom. Och omlackad.

Ni har en skruv lös, hela bunten. En var alltså, minst. :lol: :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
200071 skrev:Apropå inget särskilt; ingen som funderat mer på Jazzbasen tråden handlade om från början?
Jo. Tänk om det bara är en helt vanlig bas? En kropp, en hals, lite metallgrunkor och lack. Och tänk om den låter precis som en helt vanlig bas. Varför ska man då betala trettiosextusen för den?
Det roligaste av allt är att det ÄR en helt vanlig jävla bas. Ful är den dessutom. Och omlackad.

Ni har en skruv lös, hela bunten. En var alltså, minst. :lol: :wink:
fördelen kan ju vara att träet är inspelat och har stabiliserat sig rätt sjysst :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:fördelen kan ju vara att träet är inspelat och har stabiliserat sig rätt sjysst :P
Eller så är det precis som vilket matbord som helst. Det vill säga, det har inte hänt ett jota de senaste 40 åren.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

And here we go again.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mm.. jag håller delvis med dig makten i avseendet ljud.. för mig är det egentligen inte ljudet som är så fantastiskt med gamla basar.. men när jag fick min 72a så blev jag helt lyrisk över spelkänslan jämfört med tidigare jazzbasar jag haft.
Halsen på gamla basarna är helt enkelt underbart sköna att spela på. Jag spelar definitivt bättre på 72:an än jag gjort på någon bas någonsin. Så i det avseendet blir jag faktiskt bättre basist tack vare den basen, för mig är det mycket värt.

Men värden idag på vintagebasar har ju gått bananas..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Lustigt.. Den första Jazzen jag provade var min första musiklärares 73:a..
Den halsen gjorde att jag var hooked.. (trots att den var banan-hängmatta som attan..)
Noterbart på äldre 70:talare som på min nuvarande är att halsen smalnat av lite i tjocklek..
Ska inte säga att det är bra eller dåligt.. jag spelar definitivt bättre på min nuvarande bas än någon av mina tidigare..
Denna är tillochmed mer lättspelad än den 83:a jag hade med supersmal lönnhals.. och den va lättspelad.. killen som köpte den tyckte jag va dum i huvudet som sålde den.. fick bita mig i tungan för att inte säga: You should try my new one.... :D

Har dock alltid velat ha en 65:a med sliten sundburst och jättemörk rosewood bräda.. med clay dots..
Har spelat på en sådan tidigare.. och det ÄR kärlek.. kan inte säga att det är ljudet.. utan mera känslan..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hur är halsen smalnad i tjocklek och när gjordes det??
för när bullet-roden kom blev halsen annorlunda.. är det skiftet från trussrod som justeras vid hälen till trussrod med bullet som justeras från huvudet som du menar?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:And here we go again.....
Ja, vad annars? Det är svårt att inte håna folk som är beredda att betala det tredubbla för att instrumentet är gammalt, trots att konstruktionen är EXAKT densamma idag.

Tillägg: Mojo brukar det kallas. Det är vad det handlar om.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

FAST... jag skulle vilja göra ett litet tillägg som stämmer i viss mån, och det gäller generellt inom de flesta genres..
Hantverkarna var generellt duktigare förr, vilket i det här fallet (även om många maskiner varit med i tillverkningen) gör att många av de gamla instrumenten är riktigt bra byggda. Idag finns mångar instrument som är minst lika bra tillverkade som de som fanns förr.. men där får man slanta upp nästan lika mycket pengar som ett begagnat gammalt instrument.

Det är på gott och ont. Visst är det dyrt, men samtidigt så är det begagnatvärdet som kritiseras. Det som gör att pengarna går upp på instrumenten är ju även hur pass original instrumentet är. Det ger jag personligen blanka tusan i, för det är inte där som kvaliteten sitter.

Men Mojo är förföriskt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är ingen idè att förklara, han är stendum....

Nämnde jag att jag köpte min Camaro för 70k?
För 7 år sedan var jag påväg att köpa en i BÄTTRE skick för 30.
Nu är den väl värd runt 85, trots att jag inte gjort annat än att bränt gummi med den..

Mojo eller inte. Skit sönder dig makten. Du förstår inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

... eller ett gammalt frimärke som man inte kan använda
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:hur är halsen smalnad i tjocklek och när gjordes det??
för när bullet-roden kom blev halsen annorlunda.. är det skiftet från trussrod som justeras vid hälen till trussrod med bullet som justeras från huvudet som du menar?
Jag har bullet-rodden och jysterskruven i 3skruvs infästningen för halsen..
Vet bara att min hals är smalare i tjocklek än min lärares 73:a.. ganska mycket smalare.. vilket jag gillar.. ganska många andra gör det inte..

Man kan säga att den är mitt emellan nya Dj läklanden och en tidig 70-talare.. DJ läklanden är lite för smal tycker jag.. och banden på skyline versionen är på tok för tunna.. gillar inte lite-stämmisarna heller..
Rätt band och riktiga stämmisar .. så är iallafall jag sugen på att köpa 5:an.. om den satt på en vanlig jazz-kropp!

OT I know I know..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Då låter det faktiskt som skillnaden jag upplevde mellan min gamla 3-bult 76:a och fyrbults 72:an utan bullet.
Jag märkte att för min del så är båda dundertrevliga att spela på men 76 hade med spetsig halsprofil än 72:an.
Nästan som skillnaden mellan D och C där C motsvarar 72:ans..

Jag får ont i handen av att spela på 72an och 76an när jag spelat på exempevis en mexico ett tag. Däremot upplever jag det som att halsprofilerna passar perfekt om man använder HELA handen när man spelar istället för att bara ha tummen bakom.. typ pspindel vs baseball. Intressant är att jag har en kompis som föredrar mexicobasens profil som är riktigt, riktigt flat.

äh.. vanesak..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

macahan skrev: Hantverkarna var generellt duktigare förr, vilket i det här fallet (även om många maskiner varit med i tillverkningen) gör att många av de gamla instrumenten är riktigt bra byggda. Idag finns mångar instrument som är minst lika bra tillverkade som de som fanns förr.. men där får man slanta upp nästan lika mycket pengar som ett begagnat gammalt instrument.
Jo, men problemet är ju just handarbetet eftersom kvaliteten riskeras utefter dagsformen på arbetaren. Moderna CNC-maskiner kan jobba med 1/1000mm precision. Att kvaliteten skiftade så på Fender förr lär väl ha varit just mänskliga faktorn. Kommer arbetaren bakfull och jävlig på måndag morgon så kan resultatet bli lidande. Tycker Fenders nuvarande U.S.A-tillverkning verkar hålla bästa och jämnaste kvaliteten någonsin med tanke på bearbetningsbiten med passform och mått och det är nog mycket tack vare maskinerna. Just att halsar skiljer sig åt är ju ett praktexempel på egentligen dålig kvalitet eftersom begreppet även innebär en standard.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det håller jag med om danne, de basar som tillverkas idag (läs: fender) är väldigt bra i kvaliteten.
Egentligen syftar jag på utvecklingen som skett genom att göra masterbuilt serier och diverse customshop-byggen.
Kontra "instrumentbyggare" från förr. Så löpandeband-principbyggandet har både fördelar och nackdelar.
Jag är övertygad om att det finns fler dåliga fenders ute där än bra exemplar från tidigare år (ex.70-80-tal)
Vad som är så intressant är just att en riktigt masterbuilt kostar minst lika mycket som ett kanonex från tidigt 60-tal.
Så där finns ju en tvådelad fråga: -Har maskintekniken sett till att masterbuiltserierna är så ruggigt hausade? -Var hantverkare(som yrkesgrupp) skickligare förr eller är dom minst lika bra idag? Jag provspelade en customshop jazz en gång och var ruggigt impad. Det enda som väger över för min del i den jämförelsen är just MOJO-delen plus att man kan hitta dom gamla till fortfarande okej priser.

Bra att du kommenterade det eftersom maskiner är en otroligt stor del av tillverkningen idag.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Japp, intressant Seb. Just masterbuilt tycker jag är intressant eftersom jag undrar vad i den tillverkningen som är handbygge. Jag har hemska problem att tro att de står med bandsågar, bandputsar mm och tillverkar kroppar och halsar för hand på traditionellt vis när maskinerna klarar detta galant och väldigt snabbt. Jag har en känsla av att det är mest materialvalet, avsyningen och de moment som fortfarande görs för hand som det läggs mer vikt på. Bara de bästa bitarna från serietillverkningen sätts ihop och man kanske inte stressar fram produkten utan tar sig tid att kolla så allting blir riktigt bra. Jag tror ändå att Fender ockrar med priset på dessa. Den extra resurs som läggs på detta lär inte generera en dubbel+ kostnad jämfört med standardserien. Det är ju då som du säger lustigt att priset blir det samma som ett äkta gammalt instrument.

Å andra sidan får man förmoda att masterbuilt reissue-serierna säljer bra för annars hade priset garanterat varit lägre.

En annan fråga: Är det någon som vet vad som krävs för att vara "master". Ett certifikat från oberoende instans eller bestämmer sig Fender för att en viss anställd helt plötsligt skall kallas master och det han gör kostar dubbelt?

Edit: Vill bara framhäva att jag inte ifrågasätter kvaliteten på dessa instrument. Har själv känt på dem och de är onekligen bra och exempelvis relicing tar väl lite tid i anspråk. Däremot tycker jag min Hot Rod Precision från 2001 är lika välbyggd och kostade betydligt mindre.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danne skrev:En annan fråga: Är det någon som vet vad som krävs för att vara "master". Ett certifikat från oberoende instans eller bestämmer sig Fender för att en viss anställd helt plötsligt skall kallas master och det han gör kostar dubbelt?
Jag tror att det är Fender som avgör det. Åtminstone så kan man bli licensierad fendermek i tre (?) olika nivåer. Man blir då behörig att utföra diverse reparationer och garantijobb på deras grejer.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Här är lite svar avs. masterbuilt mm.

"Master-Built
In every art form, there are those who, through years of training and experience, have mastered their craft and developed that "magic touch". The magic of the Fender Custom Shop lies in the hands of its luthiers — the Master Builders. They are known the world over for their skill and have built instruments for the likes of Jeff Beck, Ritchie Blackmore, Eric Clapton, Dick Dale, Mike Dirnt, Bob Dylan, Robben Ford, Buddy Guy, Merle Haggard, Reggie Hamilton, Mark Hoppus, John 5, Keith Richards, Sting and U2... just to name a few!"

http://www.fendercustomshop.com.au/buildyourown/

eller på fenders customshop-hemsida

"The Fender Custom Shop’s people are hand-selected, uniquely trained individuals with unparalleled excellence and experience in the company’s main production lines and some of the world’s most prestigious instrument shops. Each builder is trained and then trained again, and each one is constantly learning new techniques, be it hand selection of aged Brazilian rosewood or a different way to fret-dress a fingerboard. Every person in the Custom Shop is a valuable asset who imparts the “Fender family” feel to every single instrument we produce.

And it truly is a family—some members of which have been with Fender since the ’50s and ’60s. Herbie Gastelum, Abigail Ybarra and others are truly experts on how it was done in the beginning because they were there at the beginning, and their continuing presence and fantastic institutional memory serve as a window through which we can experience and preserve Fender’s rich history and heritage.

Since its inception in 1987, the Fender Custom Shop has been a testing ground, R&D facility, artist model producer, prototype shop and premier “dream factory.” Indeed, some of the guitars that appear in today’s regular production lines were once available only from the Custom Shop, a concept that can be traced to former Fender CEO William “Bill” Schultz that still echoes today.

The people of the Custom Shop come to work knowing that they will make a difference in Fender’s history—today. Whether they’ve been with Fender for the past 45 years or with the Custom Shop for the past five years, they have one common goal—to build history."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det är ingen idè att förklara, han är stendum....

...

Mojo eller inte. Skit sönder dig makten. Du förstår inte.
Trevlig kille.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar