Fender Precision 1976 på Vendolin

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Fender Precision 1976 på Vendolin

Inlägg av TDHP »

Om denna är så fin som den verkar (skyddsplasten kvar på p-skyddet??) så är 17000 nog ett ok pris! Står att det är 1 ägare så det är ju inte omöjligt isf.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5236115
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag fattar inte... För 10 år sedan ansågs 70-talarna vara ren jävla dynga (undantag finns förstås), och nu är folk jätteintresserade bara för att de börjar bli gamla?!?! Är det mojo med 2-millimeters plastlack, blytung askkrop och uselt stall? 17 000:- är lika "okej" som om en MIM Classic hade kostat det.
Luften måste gå ur den här bubblan någon gång. Jag förstår att bra instrument blir hypade och når samlarstatus, men när det smittar av sig på allt annan skit som gjorts av samma tillverkare blir det löjligt.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men du vet ju inte om den där svarta är skitbra...
Uppenbarligen finns det bra 70-talare.

Men jag tycker inte vi behöver ta den här diskussionen igen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Men du vet ju inte om den där svarta är skitbra...
Uppenbarligen finns det bra 70-talare.
Nä, men jag snackar bara om priset generellt på 70-talare. Varför skulle det vara "ok" med 17 lakan om sannolikheten att den är bra är mycket lägre än på en ny bas som är hälften så dyr?

Och jo, den här diskussionen ska föras jämt och ständigt så att folk inte råkar få för sig att de faktiskt generellt ÄR bra. :wink:

Tillägg: Som någon sade; "vintage" betyder faktiskt inte att en pryl är gammal. Det betyder "årgång" och syftar på särskilt bra sådana. Alltså speciella årsmodeller av instrument (eller viner eller vad det nu må vara) som utmärker sig genom att vara extra bra. En 70-tals Fender kan aldrig bli vintage, snarare motsatsen. Undantag finns alltid.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

OM den här är ett av de BRA 70-talsexen som det finns relativt gott om ändå så skulle jag hellre betala 17 för den än för en ny. En ny tappar garanterat nästa halva värdet direkt medan dessa troligen inte gör det. Såpass med Mojo finns det ändå. (Eventuellt! Svårt att säga utan att ha sett och testat den förstås!) Men som sagt, detta har vi väl redan diskuterat, OM denna 76:a är så fin som säljaren påstår så tycker jag det är ett relativt ok pris.

Edit: Min 75:a är defacto från mitten av 70-talet och den är SKITBRA!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

synd att den är svart med vitt p-skydd bara....
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:OM den här är ett av de BRA 70-talsexen som det finns relativt gott om ändå så skulle jag hellre betala 17 för den än för en ny.
Observera att du får en Am. Vintage reissue för 17 lök, ny. Skulle du ändå välja ett bra 70-tals-ex med tjock plastlack (för det har de, oavsett om de är bra eller inte) hellre? Som investering kanske det är vettigt, men jag menar som instrument att använda.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Makten skrev:Observera att du får en Am. Vintage reissue för 17 lök, ny. Skulle du ändå välja ett bra 70-tals-ex med tjock plastlack (för det har de, oavsett om de är bra eller inte) hellre? Som investering kanske det är vettigt, men jag menar som instrument att använda.
Du kan ju köpad en beggad Custom Shop för de pengarna också. Nä 70-tals instrumenten ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

dexter skrev:
Makten skrev:Observera att du får en Am. Vintage reissue för 17 lök, ny. Skulle du ändå välja ett bra 70-tals-ex med tjock plastlack (för det har de, oavsett om de är bra eller inte) hellre? Som investering kanske det är vettigt, men jag menar som instrument att använda.
Du kan ju köpad en beggad Custom Shop för de pengarna också. Nä 70-tals instrumenten ger jag inte mycket för.
För att summera upp båda era inlägg: Människor är olika och uppskattar olika saker.
Innan jag testat NÅGOT av instrumenten... är det helt enkelt omöjligt att säga..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
dexter skrev:
Makten skrev:Observera att du får en Am. Vintage reissue för 17 lök, ny. Skulle du ändå välja ett bra 70-tals-ex med tjock plastlack (för det har de, oavsett om de är bra eller inte) hellre? Som investering kanske det är vettigt, men jag menar som instrument att använda.
Du kan ju köpad en beggad Custom Shop för de pengarna också. Nä 70-tals instrumenten ger jag inte mycket för.
För att summera upp båda era inlägg: Människor är olika och uppskattar olika saker.
Innan jag testat NÅGOT av instrumenten... är det helt enkelt omöjligt att säga..
Word!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle alla gånger köpa 70-talaren före en vintage RI.
Spelar ingen roll att det är tjock lack och den väger bly.
Man är väl ändå så pass mån om sina pengar så man inte gör bort sig så katastrofalt.

Naturligtvis köper jag ingen av dem om de känns skit att spela på...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Innan jag testat NÅGOT av instrumenten... är det helt enkelt omöjligt att säga..
Lika omöjligt som att säga om en MIM Classic är värd samma pengar, vilket nog de flesta skulle tveka på av någon konstig anledning. :wink:
blackparkas skrev:Jag skulle alla gånger köpa 70-talaren före en vintage RI.
Spelar ingen roll att det är tjock lack och den väger bly.
Av ren nyfikenhet; varför? Skulle det inte kännas väldigt dumt att köpa en bas med tjock lack som väger bly bara för att den är gammal?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Makten skrev:
Liten skrev:Innan jag testat NÅGOT av instrumenten... är det helt enkelt omöjligt att säga..
Lika omöjligt som att säga om en MIM Classic är värd samma pengar, vilket nog de flesta skulle tveka på av någon konstig anledning. :wink:
blackparkas skrev:Jag skulle alla gånger köpa 70-talaren före en vintage RI.
Spelar ingen roll att det är tjock lack och den väger bly.
Av ren nyfikenhet; varför? Skulle det inte kännas väldigt dumt att köpa en bas med tjock lack som väger bly bara för att den är gammal?
Jag har testat Litens Jazz -78 och jag kan def säga att det är grymt härligt instrument!

Det där med vikt pratade jag och Parkasen om senast i Bollnäs när vi träffades.
Och det vi kom fram till var att om man är 190 cm och inte direkt tanig, som de 2 pojkarna som diskuterade då är, så kvittar det ju egentligen om basen råkar väga ett halvt eller tom ett helt kilo mer.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Av ren nyfikenhet; varför? Skulle det inte kännas väldigt dumt att köpa en bas med tjock lack som väger bly bara för att den är gammal?
Nej, det skulle snarare kännas smart eftersom jag inte förlorar hälften av basens värde så fort jag tar den i min hand efter köpet är klart.
Då skulle det snarare kännas väldigt korkat att köpa vintage RI-basen om den känns likvärdig, förutom vikten.... eftersom de sjunker i värde ganska drastiskt...
Geddy_Lee skrev: Jag har testat Litens Jazz -78 och jag kan def säga att det är grymt härligt instrument!

Det där med vikt pratade jag och Parkasen om senast i Bollnäs när vi träffades.
Och det vi kom fram till var att om man är 190 cm och inte direkt tanig, som de 2 pojkarna som diskuterade då är, så kvittar det ju egentligen om basen råkar väga ett halvt eller tom ett helt kilo mer.
Precis.
Det gör liksom inget i det stora hela, riktiga karlar klarar av det... ;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:Innan jag testat NÅGOT av instrumenten... är det helt enkelt omöjligt att säga..
Lika omöjligt som att säga om en MIM Classic är värd samma pengar, vilket nog de flesta skulle tveka på av någon konstig anledning. :wink:
Vi vet ju med oss sedan tidigare diskussioner att vi ser olika på hur tiden och användandet av ett instrument påverkar dess spelkännsla och därmed dess användar-värde.
Jag vet att du satte dit ett "wink" på slutet och tar därför din liknelse därefter.. :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Diskussionen är väldigt intressant. Fender är ett klassiskt märke. Pre CBS ansågs vara jättebra instrument och ökade i värde. När de hamnade utom räckhåll så ansågs allt som var 60-tal eftertraktat. Nu börjar de skena iväg också och då är de historiskt sett bespottade 70-talarna eftertraktade. Det är ju uppenbart att åldern har betydelse. Man vill ha ett gammalt instrument och köper den årgång man har råd med.

Värdeaspekten är ju ett väldigt bra argument. I övrigt kan jag inte annat än hålla med Makten att det hela är lite skruvat. Om det nu är så att man gillar ljudet från en 6kg tung Fender så förstår jag definitivt att man suktar efter 70-talare eftersom det verkar som vikten hålls nere på nyare Fender. Det är ett argument som också skulle hålla.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det absolut första jag reagerar på i denna annons är att basen verkar väldigt lite använd. Enligt min ringa mening brukar det ofta betyda att det är ett surt instrument.

I övrigt har jag redan sagt vad jag tycker om 70-talarna i andra trådar; generellt grymt övervärderade som instrument, men sannolikt godkända investeringar.


Och naturligtvis skulle jag, alla dagar i veckan, hellre köpa en beggad CS-Fender än detta förmodligen stendöda båtankare till instrument. I alla fall om jag skulle ha den att lira på.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Danne skrev:Om det nu är så att man gillar ljudet från en 6kg tung Fender så förstår jag definitivt att man suktar efter 70-talare eftersom det verkar som vikten hålls nere på nyare Fender.
6kg? Tror aldrig jag har stött på en Fender P som vägt mer än max 5!
Min 75:a väger 3,9-4kg!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja, det kanske var en smärre överdift (även om jag sett folk hävda att de haft så tunga) för det argumentet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Behöver kanske inte vara tunga för sakens skull, men det är väl det jag har mest emot min OLP;
att den är lätt som en fjäder.

Det är samma med kameror; jag har svårt att verkligen "fotografera"
med en sån där fjäderlätt kamera.
"Knäppa kort" funkar ju...
men ska jag försöka åstadkomma ngt vettigt vill jag ha en klump som känns stadig i handen.
Bild

Varför får jag för mig att den där sista meningen kommer att ryckas ur sitt sammanhang och citeras? :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Varför får jag för mig att den där sista meningen kommer att ryckas ur sitt sammanhang och citeras? :roll:
Hohoho, snacka om upplägg för smash! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Nej, det skulle snarare kännas smart eftersom jag inte förlorar hälften av basens värde så fort jag tar den i min hand efter köpet är klart.
Då skulle det snarare kännas väldigt korkat att köpa vintage RI-basen om den känns likvärdig, förutom vikten.... eftersom de sjunker i värde ganska drastiskt...
Ja, det är ett bra argument. Men är det inte lite trist att välja instrument efter andrahandsvärdet istället för om de är kul att spela på? Du kanske skulle låta bli att omsätta så in i helsike mycket basar och köpa något vettigt på en gång istället, så slipper du förlora på försäljningen varje gång. :lol: :wink: För oss andra som inte byter som tokdårar spelar andrahandsvärdet inte så stor roll. :roll:

Angående vikten så pallar mina axlar inte tunga instrument. Fem kilo istället för fyra känns ungefär dubbelt så tungt efter en stund. Men det är jag det, och gillar man ljudet ur tunga instrument och inte har något emot själva vikten så är det ju inget att bråka om.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Nej, det skulle snarare kännas smart eftersom jag inte förlorar hälften av basens värde så fort jag tar den i min hand efter köpet är klart.
Då skulle det snarare kännas väldigt korkat att köpa vintage RI-basen om den känns likvärdig, förutom vikten.... eftersom de sjunker i värde ganska drastiskt...
Ja, det är ett bra argument. Men är det inte lite trist att välja instrument efter andrahandsvärdet istället för om de är kul att spela på? Du kanske skulle låta bli att omsätta så in i helsike mycket basar och köpa något vettigt på en gång istället, så slipper du förlora på försäljningen varje gång. :lol: :wink: För oss andra som inte byter som tokdårar spelar andrahandsvärdet inte så stor roll. :roll:

Angående vikten så pallar mina axlar inte tunga instrument. Fem kilo istället för fyra känns ungefär dubbelt så tungt efter en stund. Men det är jag det, och gillar man ljudet ur tunga instrument och inte har något emot själva vikten så är det ju inget att bråka om.

Jag köper ju bara en massa billiga basar som redan är beggade och som inte bör rasa i värde direkt...

Och nja, det är väl inte trist tycker jag att tänka ekonomiskt om det nu är så att instrumenten skulla råka vara likvärdiga, som det hela gick ut på.
För övrigt så är ju Mojon (vare sig nå´n anser att det finns mojo i en 70-talare eller ej...) en del av det hela, vilket får mig först och främst att välja 70-talaren, se´n att den är värd samma pengar om jag skulle sälja den efter ett par år gör ju inte saken sämre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag köper ju bara en massa billiga basar som redan är beggade och som inte bör rasa i värde direkt...
DET argumentet köper jag gärna. Men en begagnad Am Vintage som är lagom schleten då?
Och nja, det är väl inte trist tycker jag att tänka ekonomiskt om det nu är så att instrumenten skulla råka vara likvärdiga, som det hela gick ut på.
För övrigt så är ju Mojon (vare sig nå´n anser att det finns mojo i en 70-talare eller ej...) en del av det hela, vilket får mig först och främst att välja 70-talaren, se´n att den är värd samma pengar om jag skulle sälja den efter ett par år gör ju inte saken sämre.
Hmm, men den här var ju i väldigt bra skick. Är det verkligen nån vidare mojo då? Missförstå min inte, jag tycker att mojo kan tillföra något. Men det är ju fan halvt omöjligt att slita ner en plastlackad bas. :? Jag spelade på min första Strata så att jag nötte hål på lacken både på kroppen och greppbrädan visserligen. Men då lirade jag minst tre timmar om dagen i typ fem år i sträck, och det vart ändå bara ringa slitage. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar