Varför hackar ni på EBS?

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Varför hackar ni på EBS?

Inlägg av GNUlars »

EBS

Det finns en hel del snack om EBS produkter i detta forum. Förvånande ofta är det negativa ordalag. Jag tycker att det finns en slags outtalad jantelag som säger att vi skall klanka ner på Svenska EBS istället för att vara stolta för vårt inhemska basfabrikat.

Man kan tycka vad man vill om hur EBS produkter låter, men att bara säga att de inte låter bra är rent skitsnack. EBS säljer åtskilligt utomlands och då till priser som vi inte skulle drömma om att betala här. I USA är EBS ett "Boutique"-märke med högt anseende.

Visst, EBS pedaler är inte de som sticker ut mest med de mest utflippade och konstiga ljuden, men det är de inte heller avsedda att vara. EBS har lagt tonvikten på ljudkvalitet och användarvänlighet. Den första preampen EBS1 var på sätt och vis motsatsen med oändliga möjligheter, man kunde ratta bort sig i alla valmöjligheter. Sedan dess har EBS valt att satsa på enklare lösningar men fortfarande med hög ljudkvalitet (lågt brus, högt headroom mm)

Om vi tar ett exempel: EBS Multicomp är en förträfflig kompressorpedal, men inte om man vill att den skall funka som en ljudeffekt. För att jämna ut signalen är den svårslagen, men om man gillar pumpande kompressoreffekt som en del av sitt ljud så är det ingen hit alls. Jag är lite trött på folk som säger att EBS inte är bra utan att förklara vad de inte gillar med dem.

Jag använder själv inte mycket EBS-grejer, men jag tycker ändå att det är ett högkvalitativt märke som gör utmärkta produkter som har mycket att ge. NEO 112 högtalarlåda använder jag gärna. Lätt, liten och ganska kaxig i ljudet. Jag använder också EBS octabass emellanåt även om den inte triggar helt problemfritt. Jag använder inte kompressor, men om jag skulle behöva en skulle det bli EBS. Microbass II är en problemlösare av stor kaliber som jag gärna använder. Lite dyr men mycket användbar.

Var inte så fördömande! Våga säga att produkten inte passar det jag håller på med, men att den är bra på detta och detta....
Vi måste komma ihåg att alla basar är bra (med få undantag). Själv spelar jag gärna på Rickenbacker, Jazzbas, Aria Pro II eller varför inte Music Man, Gibson eller Framus. Alla enormt olika, men alla är bra på sitt sätt.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Om du använder sökfunktionen kan du nog hitta tillräckligt mycket skrivet om EBS på detta forum
för att hålla dig vaken i natt.

En del av det är nog, som de skriver, väldigt subjektiva bedömningar.
Men det finns nog en hel del ärliga rescensioner....och väl motiverade sågningar också.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

det enda onda jag kan säga om ebs, är att deras titanium nickel strängar inte föll mig i smaken. de lät så, hur ska man säga? själlösa.
utöver det så har allt jag provat varit kanon, med undantag av bassiq och octabassen. helt enkelt för de inte passar mitt sätt att spela.

har inte provat så mycket förstärkare, men det jag hört av basister som använder ebs är grymt bra.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Visst använder man EBS prylar, men min egna bistra erfarenhet är ett de håller inte. Har haft en hög pedaler och alla har varit inne minst en gång på reparation för saker som inte är slitage utan dålig byggkvalitet eller konstruktionsfel. Som du säger så är det inga saker som sticker ut och inte i något fall är de bäst, men de funkar hyffsat, när de är hela vill säga. Jag byter så sakterliga ut mina EBS prylar och köper andra märken som jag vet funkar och håller. Det är inte speciellt kul att behöva skicka sina saker på reparation och som i vissa fall dessutom få tillbaka dem med nya fel. Det är inte det man förväntar sig av ett "highend" märke. Visst så kastas dt en del skit på dem från vissa som inte provat deras riggar mer än på musikaffärsvis, men det har även skrivits en del recentioner från folk som testat och jämfört och skaffat sig en uppfattning utifrån sina egna erfarenheter. Att den förstaategorinfinnsär ganskanormalt på alltyåer av forum. Man får vara lite selektiv i vilka utsagor man vill välja att tro på.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

För egen del var det den urdåliga supporten som gjorde att jag törnade och fick en (tyvärr) bestående tagg i sidan gentemot EBS. Lite småaktigt kan tyckas, men jag har ingen lust att stödja ett företag som inte har vett att uppskatta sina kunder, hur "obetydliga" de än må vara.

EBS prylar är helt ok. När de fungerar...
Jag hade en GORM-combo som började strula och jag har 2 pedaler som helt oförklarligt har begått självmord...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Varför hackar ni på EBS?

Inlägg av lowfreq »

GNUlars skrev:Man kan tycka vad man vill om hur EBS produkter låter, men att bara säga att de inte låter bra är rent skitsnack.
Varför är det skitsnack? Du säger ju det själv, "Man kan tycka vad man vill om hur EBS produkter låter". Man kan inte begära att alla har verbal förmåga att skriva en korrekt recension av hur ett visst märke låter. Det är svårt att beskriva i ord hur man uppfattar ljud. Men jag tycker ändå att de flesta här skriver något om varför de inte gillar EBS. Tror inte att folk här kastar skit på EBS bara för att det är kul, utan mest för att många har dåliga erfarenheter av EBS, som t.ex. jag.

Jag har ägt och spelat på Fafnern, HD-350, 610-lådan och Neo 212. EBS är inga billiga grejer här i sverige heller och det är klart man blir besviken när man lagt ut ganska mycket pengar och inser efter ändlöst rattande att "soundet" inte infinner sig. Jag tycker EBS låter hyffsat bra i provrummet i musikaffären och hemma i hallen, men att det blir en kärnlös gröt när man spelar i bandsättningen. Undrar om det inte är där problemet ligger - det är inget bra "Rock" -sound, No Balls! (det är vad JAG tycker) ... och då kommer man in på användningsområde. Jag tror/tycker EBS soundet lämpar sig bäst till slap-a lá-marcus-miller-stuket.
Eller varför tycker så många att EBS låter sterilt?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

EBS ÄR BÄST!!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Matte: Har min kompressor också varit inne?
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem+
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 17:57
Ort: Skåneland

Inlägg av Hinke »

albinriddlah skrev:det enda onda jag kan säga om ebs, är att deras titanium nickel strängar inte föll mig i smaken. de lät så, hur ska man säga? själlösa.
Jag strängade en bas med bandlös ebenholtzbräda med EBS titanium/nickel roundwounds och det gillar jag skarpt... 8)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Matte: Har min kompressor också varit inne?
Nej det är den enda EBS pedal jag haft som inte varit inne på reparation.....
gäst

Inlägg av gäst »

Hinke skrev:
albinriddlah skrev:det enda onda jag kan säga om ebs, är att deras titanium nickel strängar inte föll mig i smaken. de lät så, hur ska man säga? själlösa.
Jag strängade en bas med bandlös ebenholtzbräda med EBS titanium/nickel roundwounds och det gillar jag skarpt... 8)
Hehe... Chevy!
Användarvisningsbild
orvil
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 19 maj 2007, 14:08
Ort: Stockholm

Inlägg av orvil »

Om vi skulle få en krona för varje ebs-debatt inlägg.....
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vafalls, här slänger man in ett inlägg enligt nedan:
Varför hackar ni på EBS?
Frågan är varför EBS hackar Pratabaschatten.

Och nu är inlägget borta! Hackar EBS EBS-tråden också? :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Vafalls, här slänger man in ett inlägg enligt nedan:
Varför hackar ni på EBS?
Frågan är varför EBS hackar Pratabaschatten.

Och nu är inlägget borta! Hackar EBS EBS-tråden också? :roll:
Du har varit och hackat i tvillingtråden under effekter!
Här snackar vi i stereo nämligen! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Klopper skrev:
Svensson skrev:Vafalls, här slänger man in ett inlägg enligt nedan:
Varför hackar ni på EBS?
Frågan är varför EBS hackar Pratabaschatten.

Och nu är inlägget borta! Hackar EBS EBS-tråden också? :roll:
Du har varit och hackat i tvillingtråden under effekter!
Här snackar vi i stereo nämligen! :wink:
Åh fan
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
Klopper skrev:
Svensson skrev:Vafalls, här slänger man in ett inlägg enligt nedan:
Varför hackar ni på EBS?
Frågan är varför EBS hackar Pratabaschatten.

Och nu är inlägget borta! Hackar EBS EBS-tråden också? :roll:
Du har varit och hackat i tvillingtråden under effekter!
Här snackar vi i stereo nämligen! :wink:
Åh fan
Lät att bli en aning schizofren när man diskuterar EBS! :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

daionsavage skrev:
Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!

Uppenbarligen!!! :D
I lokalen där jag har mina grejer finns även en Behringer topp.
Denna topp slutar upp att fungera ganska ofta, glappar och skrapar i pottarna. Ägaren behandlar toppen med stor ömsinthet och försiktighet
för att den skall hålla ihop. Det finns även en Ampeg SVT II pro som krånglar hela tiden....

Min Fafner samt HD350 har aldrig krånglat, glappat, stängt av sig eller gjort något annat mystiskt och irreterande. Mina EBS pedaler funkar kanon. Båda stärkarna låter bra, väger lite, är lätta att handskas med.

Det finns måndagsexemplar hos ALLA tillverkare. Vissa har tur, andra inte..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
You are the gentile one Geddy. That maybe the thing :D?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
You are the gentile one Geddy. That maybe the thing :D?
Maybe i am?!
Modest is my middlename! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
You are the gentile one Geddy. That maybe the thing :D?
Maybe i am?!
Modest is my middlename! :P
I dig your style because of that 8).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
You are the gentile one Geddy. That maybe the thing :D?
Maybe i am?!
Modest is my middlename! :P
I dig your style because of that 8).
Yo, brotha!Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Jag har haft en Fafner som jag var nöjd med, dock var jag den ende i bandet som tyckte den lät bra... Sen upptäckte jag att rör is the shit!
Hade för övrigt min topp på service 3 ggr på 2 år. Inte så bra.
Den gick tyvärr aldrig att lita på till 100%.
Mao är Behringer bra mycket mer driftsäkra än EBS, eftersom min topp aldrig behövt handpåläggning?!
You are the gentile one Geddy. That maybe the thing :D?
Maybe i am?!
Modest is my middlename! :P
I dig your style because of that 8).
Yo, brotha!Bild
:wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar