Chapman Såld

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Les_Claypool
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 13:27
Ort: Orust

Chapman Såld

Inlägg av Les_Claypool »

Chapman Såld!
Senast redigerad av Les_Claypool den mån 14 jan 2008, 16:42, redigerad totalt 2 gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppla hoppla! Mycket intressant, var bor du?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Spännande!

En bild?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bild!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Oj!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Säljes 10 strängad chapman stick med case!

Inlägg av Jan Hellman »

Les_Claypool skrev:Hej säljer min chapman , då ja aldrig haft riktigt med tid att spela på den .
Är mystisk då mikrofonen är uppdelad med volym rattar för fem strängar (en ratt för 5 melodi samt en ratt för 5 bas strängar) hela micken funkar med sladden halvvägs i men inte när den är helt i för då går bara dom fem bas strängarna.
Säkert inget konstigt, men som sagt så har jag aldrig tagit tag i den utan den har bara tyvärr blivit liggandes i casen.

Harcase medföljer samt en liten line box med utgångar för melodi o bas.
7900 för alltihopa eller bytes mot någon rolig bas . /Roger .
Mailen är roger_christensson@hotmail.com
Det där med att köra in tele-sladden halvvägs har sin naturliga förklaring. Det är en stereo tele ut från micken och bas mikrofonen, dom magneterna som ligger under dom 5 bas-strängarna, ligger på tippen på stereo tele pluggen och melodisträngarna ligger på ringen. Kör man en mono tele ipluggad fullt låter bara bas-strängarna och kör man in pluggen halvvägs låter hela instrumentet men man får en svagare signal. Så kör en stereo tele sladd till två mono (typ "patch kabel") istället och kör ut bas-strängarna genom en basförstärkare och meldisträngarna genom en gitarrförstärkare istället så blir det bra. Eller in på två kanaler på en mixer eller en sångaläggning om man vill det.

Låter som att det är en Stickup mikrofon på Stick:en och det är den som jag tycker låter bäst personligen även om dom andra mickarna som finns till dom nyare, moderna, Stick:arna har sina fördelar.

Vet du hur gammal den är? Har den justerbart (intoneringsbart) stall eller är det som 10 skruvar rätt ner i trä´t som strängarna löper över? Vilket skick är den i? Hur länge har du haft den? Lägg upp några bilder så kan jag hjälpa till med ytterligare info om trolig ålder m.m.

Line-box:en har jag ingen aning om vad det är för nå´t. Inget original tillbehör mig veterligen och jag borde veta för jag har spelat Stick sen -87. Kanske ett hemmabygge där någon satt en stereotele in och två mono ut så att man kan köra en stereo tele kabel från instrumentet?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Du har mejl! På Hotmailen!
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Athe skrev:Du har mejl! På Hotmailen!
hotmale.com?

gå helst inte in på den sidan.
Senast redigerad av hosse den tor 10 jan 2008, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

hosse skrev:
Athe skrev:Du har mejl! På Hotmailen!
http://www.hotmale.com?
Bara på lördagar.
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Athe skrev:
hosse skrev:
Athe skrev:Du har mejl! På Hotmailen!
http://www.hotmale.com?
Bara på lördagar.
aha. inget att skämmas för.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

hosse skrev:
Athe skrev:Du har mejl! På Hotmailen!
http://www.hotmale.com?
Får man posta sånt där? En liten varning framför länken skulle sitta fint (fast det roliga försvinner).
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Nej, man får inte posta sånt här, eftersom att det är en nykomling som försöker sälja sin bas. I mina, eller Hosses mfl säljes trådar är dock allt tillåtet.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

KSFR skrev:
hosse skrev:
Athe skrev:Du har mejl! På Hotmailen!
http://www.hotmale.com?
Får man posta sånt där? En liten varning framför länken skulle sitta fint (fast det roliga försvinner).
så ja, nu har jag ändrat lite. hoppas att ingen verkligen tryckte på länken :shock:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

jag gjorde :evil: :shock: :oops:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Vibe skrev:jag gjorde :evil: :shock: :oops:
min kompis gjorde det åt mig :twisted: jag bad honom gå in på hotmail åt mig innan jag gick på dass och sen när jag kom tillbaka så var det nåt helt annat.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Säljes 10 strängad chapman stick med case!

Inlägg av basmartin »

Les_Claypool skrev:Hej säljer min chapman , då ja aldrig haft riktigt med tid att spela på den .
Är mystisk då mikrofonen är uppdelad med volym rattar för fem strängar (en ratt för 5 melodi samt en ratt för 5 bas strängar) hela micken funkar med sladden halvvägs i men inte när den är helt i för då går bara dom fem bas strängarna.
Säkert inget konstigt, men som sagt så har jag aldrig tagit tag i den utan den har bara tyvärr blivit liggandes i casen.

Harcase medföljer samt en liten line box med utgångar för melodi o bas.
7900 för alltihopa eller bytes mot någon rolig bas . /Roger .
Mailen är roger_christensson@hotmail.com
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Säljes 10 strängad chapman stick med case!

Inlägg av Jan Hellman »

Les_Claypool skrev:Hej säljer min chapman , då ja aldrig haft riktigt med tid att spela på den .
Är mystisk då mikrofonen är uppdelad med volym rattar för fem strängar (en ratt för 5 melodi samt en ratt för 5 bas strängar) hela micken funkar med sladden halvvägs i men inte när den är helt i för då går bara dom fem bas strängarna.
Säkert inget konstigt, men som sagt så har jag aldrig tagit tag i den utan den har bara tyvärr blivit liggandes i casen.

Harcase medföljer samt en liten line box med utgångar för melodi o bas.
7900 för alltihopa eller bytes mot någon rolig bas . /Roger .
Mailen är roger_christensson@hotmail.com
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det där bör vara en carbon Stick från mitten av 80-talet fram till tidigt 90-tal ungefär. Exakt en så´n där var min första Stick.

Nackdelarna med en så´n i jämförelse mot en ny är att man måste köra med originalstämning på strängarna (vilket inte jag personligen gör längre. Kör standard stämning på bas strängarna och baryton stämning på melodisträngarna, d.v.s. nedstämt en kvart) för det går inte att intonera dom äldre Stick:arna då dom inte har ett intoneringsbart stall. Annan nackdel är justering av halsen. Minimalt problem då dom inte ändrar sig p.g.a. väder och vind egentligen men om man skulle få för sig att justera halsen så är det svårt. Men det går. Sen väger dom ganska mycket i jämförelse med en modernare Stick i trä men det är egentligen heller inte något problem då man belastar midjan och inte ryggen i och med att man har Stick:ens tyngd i bältet. Dom äldre Stick:arna har en lite kortare hals och två band mindre än en modern. Detta gör dom nyare lite mer lättspelade på lägre band och framförallt tonen D, under E på en vanlig 4-strängad bas, låter bättre på en ny då man har en lite längre sträng mellan D-tonen och sadeln. Man får lite mer kraft i anslaget, om ni förstår vad jag menar. Lite svårt att uttala sig om skicket men risken finns att man vill skicka över den till SE i USA för en översyn och detta kostar pengar med frakt och arbetskostnader så det bör man också fundera lite över.

Fördelar i jämförelse med en ny är ju att man kommer betydligt billigare undan. 3,5:e-del av priset ca. En nytillverkad liknande Stick i trä/bambu med samma mikrofon hamnar runt 2.200 us dollar + frakt och tull/moms. Runt 25.000:- brukar det sluta på i runda slängar med lite tillbehör som extra strängar m.m. innan man har den hemma. En annan fördel är att dom äldre instrumenten faktiskt låter ganska coolt. Det klassiska Stick ljudet finns där men det har egentligen dom nya också så länge man håller sig till samma mikrofon (Stickup).

Kan definitivt vara värt att köpa en gammal Stick för att kolla läget lite och se efter om det är ett instrument som passar en. Man bör inte förlora så himla mycket pengar om man tröttnar och vill sälja. Så länge den är i hyffsat skick brukar det inte vara några problem. Jag fick tag på en gammal trä Stick från mitten på 80-talet i höstas för 7.000:- och den var i väldigt bra skick.Och det kommer jag definitivt få igen om jag vill sälja den framöver så länge jag inte har sönder den. Jag känner till en del riktigt duktiga Stick-spelare som fortfarande har gamla instrument från 80-talet som sina enda instrument och dom spelar väldigt mycket. Personligen tycker jag, och det vore kanske lite konstigt annars, att dom nyare är betydligt bättre. Stor skillnad. Men dom gamla är fortfarande inte dåiga så länge som dom är i hyffsat skick. Men fördelen med en modern Stick är att du har en justerstång i halsen som är lättmeckad, justerbart stall, längre hals med allt vad det innebär, lägre vikt och en del andra saker. Men jag gillade min gamla carbon Stick. Det gjorde jag, men jag tycker att trä Stick:arna, även dom äldre, är lite roligare. Carbon Stickarna är ganska känsliga för mekaniska ljud. Väldigt hårt material så micken tar lättare upp mekaniska ljud i instrumentet. Stomljud, om ni förstår vad jag menar. Men det är inget stort problem alls. Ganska marginellt.

Ni som är intresserade och bor i närheten, testa den. Kan vara kanon att börja på om man inte vill skaffa en ny med en gång. Och då är det ca 25.000:- och ca 8 - 9 månaders väntetid istället. Om någon köper den här och märker att det är skojjigt så kan man ju alltid beställa en ny senare. Och då kan jag nästan garantera att ni vill behålla den gamla som back-up. Jag har alltid haft två Stick:ar. Tar ganska lång tid att byta strängar och skulle man spela av en sträng på en konsert är det mycket lättare att plocka upp ett annat instrument än att sätta igång och strula med strängbyte.

//Jan
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Les Claypool - You've got mail
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
And me too och jag är fattigast!

därför borde jag få köpa'n, right? 8)
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
Jag är helt medveten om det och jag står nog som tvåa så det är lugnt Putte :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:
GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
Jag är helt medveten om det och jag står nog som tvåa så det är lugnt Putte :lol:
Du vet, jag har hängt ihop med raggarna va? ;)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:
GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
Jag är helt medveten om det och jag står nog som tvåa så det är lugnt Putte :lol:
Du vet, jag har hängt ihop med raggarna va? ;)
Det räcker med avataren för att man ska backa :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:
GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Les Claypool - You've got mail
And from me too SOM KOM FÖRE MALAS MAIL!!!
Jag är helt medveten om det och jag står nog som tvåa så det är lugnt Putte :lol:
Du vet, jag har hängt ihop med raggarna va? ;)
du vet att jag suttit i fängelse för fylla, då va? :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag kallar på min bodyguard Marcus :(
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar