Wal basar till salu....

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Wal basar till salu....

Inlägg av Jan Hellman »

http://cgi.ebay.com/WAL-BASS-GUITAR_W0Q ... dZViewItem - Svart Mk I i USA. DYYYYRRRR men ganska ny och med LED´s.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... egory=4713 - I England. Mk I från -88.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... egory=4713 - Också i England. Pro I från ca -79.

http://cgi.ebay.co.uk/1989-Wal-Left-Han ... dZViewItem En vänsterhänt Mk I i England från -89.

http://cgi.ebay.co.uk/Wal-Mach-1-4-stri ... dZViewItem - En bandlös Mk I från -92 i Österrike. Dyyyyrrrrr.....

För den som är intresserad. Bara Mk I: or förutom en Pro I:a. Mk I:orna är faktiskt mina favoriter men en 5-strängad Mk III:a är aldrig fel. Men jävlar vad dom vill ha bra betalt. Framförallt den amerikanska och den i Österrike.

//J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Senaste ProI jag såg på ebay slutade på 1200 GBP med bytta potar. Verkar som jag gjorde ett smärre kap trots allt.
Sjukt nog så har jag bara fått ännu jädrigare Wal-gas efter det, bästa bandlösa jag ägt någonsin.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev:Senaste ProI jag såg på ebay slutade på 1200 GBP med bytta potar. Verkar som jag gjorde ett smärre kap trots allt.
Sjukt nog så har jag bara fått ännu jädrigare Wal-gas efter det, bästa bandlösa jag ägt någonsin.
Då ska du testa en Mk I eller en Mk III i en bra förstärkare. :) Klassiska bandlösa ljudet från bl.a. Mick Karn och Percy Jones. Många som spelade Wal basar under framförallt sent 70- till tidigt 90-tal. Enligt av vad jag förstår är Wal ett av otroligt få företag som aldrig gett bort ett enda instrument till berömda bassister som spons. Alla har köpt sitt instrument. Till och med Geddy Lee, Paul McCartney och dom gubbarna har fått betala. Säger lite om kvaliten och ljudet kanske.

Nu börjar det väl närma sig lite med att tillverkningen ska dra igång igen. En av Pete´s gamla anställda ska ta över så Wal kommer gå att beställa igen. Men det kommer inte att bli billigt av vad jag förstår. Dom tänker inte släppa en tum på kvaliten. Pete sålde dom nya för runt 25.000:- när han byggde i jämförelse med Alembic´s priser som legat på det dubbla trots låga dollarkurser. Tror att dom kommer hamna runt 40´:- framöver för en Mk III:a. Kan nog ta ett par år innan dom hunnit beta av den väntelista på nya instrument som redan existerar dock.

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag vill också ha en...

Är du hemma imorgon Hellboy så man kan komma och klämma lite? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

hmmm. ja det var ju inte direkt billigt.. men fina var de.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:Då ska du testa en Mk I eller en Mk III i en bra förstärkare. :)
Jag har spelat MkI och MkII i en Mesa och Demeter-rig genom ett 70 kW-PA en gång. Det var inte tråkigt.

Fast jag tror Percy Jones använde en ProIIe på Brand X-plattorna. Kan ha fel, vet iaf att han äger en eller två sådana.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev: Fast jag tror Percy Jones använde en ProIIe på Brand X-plattorna. Kan ha fel, vet iaf att han äger en eller två sådana.
Jo hans första var ProIIE men han har några andra också av vad jag läste någonstans. Har ingen aning om vilken av dom han använde på vilka plattor. Så påläst är jag inte. Måste bestämt skärpa mig.... :oops:

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Jag vill också ha en...

Är du hemma imorgon Hellboy så man kan komma och klämma lite? :D
Är du i Stockholm? I så fall, ring mig: 070-268 17 00

//J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:
GrafZeppelin skrev: Fast jag tror Percy Jones använde en ProIIe på Brand X-plattorna. Kan ha fel, vet iaf att han äger en eller två sådana.
Jo hans första var ProIIE men han har några andra också av vad jag läste någonstans. Har ingen aning om vilken av dom han använde på vilka plattor. Så påläst är jag inte. Måste bestämt skärpa mig.... :oops:

//J
Med sista plattan menar jag "Product" (även om det kom några odds and sods-samlingar efteråt). Den spelades in -79 så det borde stämma att det är en Pro. På tidigare plattor tror jag han hade en bandlös P-bas faktiskt.

På Product finns ju för övrigt basduon "Wal to wal" :P med John Giblin...
Hellboy skrev:Enligt av vad jag förstår är Wal ett av otroligt få företag som aldrig gett bort ett enda instrument till berömda bassister som spons. Alla har köpt sitt instrument. Till och med Geddy Lee, Paul McCartney och dom gubbarna har fått betala.
Och inte bara det utan alla betalar fullt pris, inte ens rabatter har dom fått. Heja heja säger jag! Jag gillar integritet.
Senast redigerad av Gäst den fre 07 mar 2008, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ett par Wal MKI:or skulle man haft. fan va fina dom ser ut.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:Jag vill också ha en...

Är du hemma imorgon Hellboy så man kan komma och klämma lite? :D
Är du i Stockholm? I så fall, ring mig: 070-268 17 00

//J
Jag funderar på att åka ner och köpa en bas bla.... och testa lite stärkare och ev. kika på att byta bil... en heldag helt enkelt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev: Jag funderar på att åka ner och köpa en bas bla.... och testa lite stärkare och ev. kika på att byta bil... en heldag helt enkelt... :D
Låter som en heldag. Hur långt är det mellan Bollnäs och Stockholm? 25 - 30 mil någonting va? Har du tid så slå en signal. Då ska du få spela Wal och Stingray basar tills du kräks. Har tyvärr ingen förstärkare i studion. Jag TROR att jag har några timmar över imorgon.

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vi får se hur det blir. Det är ungefär 27-28 till Norrtull, kanske nå´n mil kortare nu när de dragit vägen lite rakare...
Som sagt, inget är bestämt ännu.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
daionman
Medlem+
Inlägg: 1084
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av daionman »

jag skulle lätt kunnna bliv av med en testicle mot en wal bas,( DET SPELAR INGER ROLL , Jag var född med 4st.)
http://www.alwayswar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/AlwaysWar" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

daionman skrev:jag skulle lätt kunnna bliv av med en testicle mot en wal bas,( DET SPELAR INGER ROLL , Jag var född med 4st.)
öööhm, nu får du allt utveckla..


alltså, jag kan inte sluta kolla i den här tråden, om nån här köper någon av ovanstående basar (utom vänstern då) så får denne banne mig släpa med den hit i april, har fått sådan nyfikenhetsgas på dessa basar...
de är sjukt fina och låter enormt bra, åtminstone vad man hört på skiva och ljudklipp, har dessvärre aldrig känt på en själv. Vore faktiskt skönt om man nån gång fick testa en ordentligt och upptäcka att det inte är nåt för mig så man kan släppa manin och inte skiljas från de dryga 30 tusen kronorna som det tydligen krävs för att äga en.

EDIT-- ni får ursäkta mitt ramblande, har precis kommit hem från krogen o är skapligt rund under fötterna.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

newheartshadow skrev: alltså, jag kan inte sluta kolla i den här tråden, om nån här köper någon av ovanstående basar (utom vänstern då) så får denne banne mig släpa med den hit i april, har fått sådan nyfikenhetsgas på dessa basar...
de är sjukt fina och låter enormt bra, åtminstone vad man hört på skiva och ljudklipp, har dessvärre aldrig känt på en själv. Vore faktiskt skönt om man nån gång fick testa en ordentligt och upptäcka att det inte är nåt för mig så man kan släppa manin och inte skiljas från de dryga 30 tusen kronorna som det tydligen krävs för att äga en.

EDIT-- ni får ursäkta mitt ramblande, har precis kommit hem från krogen o är skapligt rund under fötterna.
Jag känner en som har 9 stycken..... :thumbsup: Och inte en enda av dom är till salu. :twisted: Men har man vägarna förbi Södermalm kan man få provspela. Om man är snäll. Fast jag lovar att det kommer att bli jobbigt efteråt. Fantastiska instrument.... :dancy:

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svin

:D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Svin

:D
Oink oink..... :drums: (det där var det närmaste gris-smiley jag kunde hitta)

//Jan
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Appropå att Paul McCartney betalade fullpris för sin Wal så har han i en intervju sagt att han är en riktig snåljåp, som sponsrar nästan vad som helst så länge han får det gratis. Alltså bör han ha gillat Walbasarna ordentligt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

GurraG skrev:Appropå att Paul McCartney betalade fullpris för sin Wal så har han i en intervju sagt att han är en riktig snåljåp, som sponsrar nästan vad som helst så länge han får det gratis. Alltså bör han ha gillat Walbasarna ordentligt!

Eller så var det kanske Wal som inte gillade Paul McCartney. :wink:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

knedy skrev: Eller så var det kanske Wal som inte gillade Paul McCartney. :wink:
Tror inte det då dom har haft den policy´n mot alla.

//J
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Geddy Lee spelade på Wal nån gång på 80-talet!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

newheartshadow skrev:alltså, jag kan inte sluta kolla i den här tråden, om nån här köper någon av ovanstående basar (utom vänstern då)
Så om jag köpte vänstern så försvinner min inbjudan till pratabas-träffen? :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
newheartshadow skrev:alltså, jag kan inte sluta kolla i den här tråden, om nån här köper någon av ovanstående basar (utom vänstern då)
Så om jag köpte vänstern så försvinner min inbjudan till pratabas-träffen? :P

Har du fått en inbjudan?
DAMN you Geddan, vi sa ju att FreCKo inte skulle få reda på nå´t..... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

FreCKo skrev:
newheartshadow skrev:alltså, jag kan inte sluta kolla i den här tråden, om nån här köper någon av ovanstående basar (utom vänstern då)
Så om jag köpte vänstern så försvinner min inbjudan till pratabas-träffen? :P
ja men var det inte tänkt så? :P
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar