rickenbacker -75 14.500 såld

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

rickenbacker -75 14.500 såld

Inlägg av boby »

nu blev det skarpt läge. så nu får den gå. från 75 troligtvis orginl,med hagström orginalcase. troligtvis omlackad svart nån gång i historien. och sedan är det mesta av det svarta borta.bra hals, bra ton som en vintagebas bör låta. lite luftigare än yngre kollegor.
kan ordna fler bilder vid intresse.

pris. 14500
Bild

]
Bild
Senast redigerad av boby den mån 08 jul 2019, 07:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av myskoxe »

Snygg!
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av boby »

Japp. Bra bas
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av Grafen »

Det där är min gamla. Tycker det är dåligt att den som sålde till dig inte upplyste om att switchen är bytt och att båda mikarna är omlindade och vaxade då jag sålde den för ett pris som avspeglade just detta och det hör till god sed att låta den infon gå vidare.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av boby »

tråkigt med switchen. hade ingen aning om det. att dom är omlindade kan jag tycka mer hör till renovering/underhåll. som att tex banda om. men det kan förklara att den är tyst och fin. inte som dom flesta gamla rickar som kan vara rätt brummiga.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av Grafen »

Jadå, jag tycker egentligen inte att 14.500 är ett oskäligt pris anno 2019 även med tanke på modifikationerna. Det är som sagt hur ”mellanhanden” låtit bli att specificera det som stör mest.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jay Jacket
Medlem+
Inlägg: 645
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:59
Ort: Stockholm/Malmö

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av Jay Jacket »

Jag är en av två "mellanhänder" som haft basen sedan du ägde den, Grafen. Jag tror varken jag eller ägaren som köpte den av dig försökt undanhålla någon information. Tvärtom har i alla fall jag försökt vara så transparent som möjligt, som man alltid är när man säljer instrument. Så här skrev jag i PM innan jag skeppade iväg den:

"Originalpickuperna sitter i basen och är enligt tidigare ägare omlindade av Lundgren med rätt tråd till rätt värden och slutligen vaxade. Givetvis är originalmagneter och annan elektronik kvar i basen. Kondingen till stall-pickupen sitter kvar och verkar inte ha varit bortlödd någonsin. En av de tidigare ägarna har försökt sig på en avbandning av de tre högsta banden och sen satt dit dem igen på ett kosmetiskt fult sätt. Inget som påverkar spelbarheten dock. Svart Hagströmcase (dvs. original för svenska marknaden), i fullt fungerande men lite slitet skick."

Faktum är att texten nästan är helt kopierad från din sälj-annons i april 2014, så jag har bara försökt föra informationen som jag visste vidare till nästa ägare. Vad gäller switchen, så var det information som jag inte fick när jag köpte basen. Osäker på om ägaren som jag köpte den av heller visste det. Det är väl kanske så ibland med player-basar som byter ägare ofta, att det inte är helt rätt att få med alla detaljer kring original- vs utbytesdelar. Dock vill jag tro att de flesta i alla fall försöker dela den information som faktiskt finns, men det är klart att det kan ske misstag längs vägen.

Vad gäller den här basen är den svinbra och jag kan verkligen rekommendera den till den som vill äga en vintage Ricken utan att behöva betala 20-25k för en i originalskick. Det den tappar i utseende väger den upp i ljud och spelkänsla.
Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

rickenbacker -75 14.500

Inlägg av Grafen »

Helt rätt, onödigt av mig att spekulera i vem som undanhållit information. Hade räckt med att bara upplysa om modifikationerna. Nåväl, basen borde säljas fort oavsett för bra är den.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av boby »

japp. låter och spelar grymt bra. är min 4:e, så jag vet.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker -75 14.500

Inlägg av boby »

lyfter denna lite lagom till lönedags.
Skriv svar