[SÅLD] Hagström Swede -74

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

[SÅLD] Hagström Swede -74

Inlägg av Danne-man »

Hagström Swede från 1974. Köpt av Bootzy här på forumet för ett gäng år sedan. Brun mahogney i superfint skick. En pickup-sarg och en stämskruv bytta. Varit min huvudbas under många år och har ett fantastiskt djupt och härligt sound. 31" skala och rätt smal hals gör att den är väldigt snabbspelad.

10 000 SEK

Finns i Visby, men tar mig till fastlandet ibland (tex Kalmar nästa helg)

Bild
(Kan posta några bättre bilder i morgon)

Lånar lite bra info från siten https://www.bassplayer.com/artists/retr ... trom-swede
The Swede’s straightforward, no-frills design was no doubt inspired by Gibson’s Les Paul line, and was a move towards more traditional solidbody building techniques. There were fewer than 1500 of these mahogany beauties manufactured between 1972 and 1976.

The Swede’s 31" scale is a bit deceptive, as it feels like a longer scale bass. The neck profile is deep and chunky enough to feel solid, but is still easy to get around on. In fact, the more you play it, the low action and accessibility to all 22 frets feel “like butter.” The Gibson-style bridge and tailpiece have enough mass to make the Swede “sing” acoustically, and the piano-like quality of the sustain is surprising for a short-scale bass.

Hagstrom was always known for its good sounding pickups, and the Swede is no exception. The mid-size silver humbuckers have a full, balanced tone and a nice bit of growl. The lower of the two 3-way switches is a pickup selector, and the upper switch is a 3-way EQ control with some subtle but interesting tonal variations. The center position is flat, and the up position gives a upper midrange cut that brings out the woof factor in a very cool way, and the lower position offers a slight midrange boost that brings out the upper harmonics and articulation really well.
Show me your bäjsfäjs!
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av edwardsson »

Finns den kvar till salu?
Truth is not always popular, but it is always right.
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av Danne-man »

Den finns kvar, och här kommer lite fler bilder.BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av Danne-man »

Fick några frågor i PM som jag lika bra kan svara på här så alla som vill får läsa:

Hur är den att spela på? Halsen är smal och den är ju medium-scale så den är väldigt snabb. Älskar den till plektrum eller soft fingerplock, men tycker den känns svår till mer akrobatiska övningar.

Hur fungerar elektroniken? Bra! Vet inte så mycket om det. Hög output på halsmicken, medium när båda är på, och lite lägre på stallmicken, men det är väl som vanligt. Vet inte om det är serie eller parallell-kopplade mickar. Frustande blues-drag i halsmicken, fylligt fokuserat och fett med båda på, lite plonkigt med bara stallmicken. Volym och tonkontroller funkar som de ska. "Filterswitchen" kan ge lite mer lågmid honk eller diskantboost i upp- respektive ner-läge men inget jag nånsin känt att jag behövt.

Rak hals? Jag har lite relief för att kunna kötta på med plektrum, men det går säkert att skruva som man vill (kommer inte ihåg om jag justerat den eller om den var perfekt inställd för mig när jag köpte den).

Skorrande strängar? Inte vid fingerspel, perfekt mängd vid rock.

Inga problem med basen? Nix! Ev. att ena plastsargen runt en mic är sprucken, men jag tror den är en kosmetisk detalj. Andra sargen är bytt mot originaldel.

Någon påtaglig neckdive? Nej, inte en tillstymmelse.

Vad ligger vikten på? Orkar inte väga, men den är tung. Mahognyn i kroppen sjunger som en gud, men bekvämt axelband rekommenderas.

Några dings (borde väl finnas några efter 45 år)? O ja, som sig bör!

Hur är det med originalmodellerna av denna bas, hade de push/pull-funktionen eller finns detta enbart på de nyproducerad från Kina? Inget sånt nej.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av strummer »

Underbart vacker bas!
Kompressor, det är livet!
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av edwardsson »

strummer skrev: mån 11 nov 2019, 08:33 Underbart vacker bas!
Instämmer.
Truth is not always popular, but it is always right.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av bootsy »

Min gamla!
Kan lägga till att den utbytta pickup-sargen är en gammal Hagström NOS-del som inte var billig. Mycket mångsidig och cool bas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av Danne-man »

On hold!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av hitman »

YNF..!
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Hagström Swede -74

Inlägg av Danne-man »

SÅLD

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Show me your bäjsfäjs!
Skriv svar