Shine Rickenbacker 4001

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av norton »

Frågan är......vad väger den?
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av Roborock »

norton skrev: lör 21 aug 2021, 19:29 Frågan är......vad väger den?
:lol:
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av F.F. »

Har testat ett par Shine och de känns som Chickenbackers typ Eagle etc. Okej men inte som en riktig RIC. Skillnaden är väl att dessa har riktigt bra mickar och låter bra (vilket jag inte tycker Chickenbackers gör generellt).

Som säljare sätter du precis det pris du vill men det är svårt att sälja om ingen vill köpa…

Ser fram emot ljudklippen!
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av victorstoltz »

JlundsRock skrev: lör 21 aug 2021, 13:39
victorstoltz skrev: fre 20 aug 2021, 12:37 Såg en Ibanez-kopia för ett par år sen på Andreassons musik. Den ville dom ha 4500 kr och då är det en butik. :thumbsup:
Du menar en Lawsuite Rickenbacker från 70 talet? 4500 för en sådan är extremt generöst, Det är ju roligt att alla har sett eller hört si eller så. Men det finns ingenting om dom på nätet väldigt begränsat med information och dom går knappt att få tag på. 5 tusen kronor är väl överpris då ifall Ibanez Lawsuite ligger på 4500. Jag köpte den för 6500kr och känner mig inte missnöjd eller lurad och har ingenting att klaga på, basen är super grym för dom pengarna, men jag ville ju ha en Ibanez Lawsuite först men det fanns ingen på nätet att hitta alls, inte ens på Reverb. Så hade jag läst om Shine Ricks på vissa forum när jag letade efter Lawsuite Ricken och när Shine ricken dök upp på blocket högg jag den direkt. Annonsören la ut den för 7 tusen och jag betalade 6500. Kostigt att ägaren la ut den för 7 papp om det var allmänt känt att Shine Ricks går för max 5 tusen.

Äsch. Jag menar bara att det kan vara svårt med prissättning. Både för proffs och amatörer. Utbud och efterfrågan osv. Hoppas du får vad du vill ha för basen!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: lör 21 aug 2021, 16:19 Jag vet inte hur den låter så jag väntar med spänning på några coola riff.

Jag vet iof inte heller hur en riktig Rickenbacker låter men jag har faktiskt hört sägas att en känd Rick-ägande person i den här tråden lär ha sagt att hans Rick inte låter så bra men att den är cool att spela på. Eller nåt liknande.

Men vad vet jag.

Underhållningen i den här tråden påminner nästan om tidigare år. ;)
Hoppas inte den Rick-ägande personen du menar är jag, för jag tycker min Rickenbacker låter skitbra, men är obekväm att lira på på många sätt.
Så ungefär det du sa, fast typ tvärtom gäller för mig i alla fall. :D

Fast just nu är min Ric glapp sedan 2-3 år tillbaka.... orka fixa..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av Danny »

Hade en Shine rick ett tag. Fel skala och låter inte Rickenbacker. Men en helt ok bas.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:
Håcke skrev: lör 21 aug 2021, 16:19 Jag vet inte hur den låter så jag väntar med spänning på några coola riff.

Jag vet iof inte heller hur en riktig Rickenbacker låter men jag har faktiskt hört sägas att en känd Rick-ägande person i den här tråden lär ha sagt att hans Rick inte låter så bra men att den är cool att spela på. Eller nåt liknande.

Men vad vet jag.

Underhållningen i den här tråden påminner nästan om tidigare år. ;)
Hoppas inte den Rick-ägande personen du menar är jag, för jag tycker min Rickenbacker låter skitbra, men är obekväm att lira på på många sätt.
Så ungefär det du sa, fast typ tvärtom gäller för mig i alla fall. :D

Fast just nu är min Ric glapp sedan 2-3 år tillbaka.... orka fixa..
Man ska aldrig lita på andrahandsinformation som jag!gjorde, då är iaf det bekräftat igen.
Beklagar!

Men 2 år utan att fixa ett glapp?
Ta med den imorgon och slå på lödkolven så är det säkert snabbt fixat.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av Håcke »

Men jag väntar fortfarande på lite ljudinspelningar från den där Shine-apparaten…
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shine Rickenbacker 4001

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: tor 26 aug 2021, 23:27
Man ska aldrig lita på andrahandsinformation som jag!gjorde, då är iaf det bekräftat igen.
Beklagar!

Men 2 år utan att fixa ett glapp?
Ta med den imorgon och slå på lödkolven så är det säkert snabbt fixat.
Ingen fara! :D

Mnjaej... Det blir sådär när man har en massa andra basar man kan använda som är lika bra eller bättre.
Hade dock behövt den på ett studiojobb i våras men det blev bra ändå... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar