Music Man HD One Thirty (Blocket) + fråga

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Music Man HD One Thirty (Blocket) + fråga

Inlägg av BB3000S »

Tjejens brorsa (gitarrist, men ok ändå...) har ute den här rörtoppen på blocket, en Music Man HD One Thirty. Om nån härifrån skulle vara intresserad har den ett PB-pris på 3.900.

Om nån har en uppfattning om hur en sån här funkar för bas vore jag tacksam för kommentarer, kan själv ev vara intresserad (dock inte riiiktigt i nuläget - försvinner den så gör den det).

Bild:
Bild

http://www.blocket.se/vi/17745050.htm?ca=11_s

PS Lite oklar över var jag skulle posta, men det rör sig ju om en stärkare till salu ändå.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har testat att spela bas på en sådan för länge sedan. Mitt minne av den var ett det lät riktigt bra. Den ger (som jag minns det) ett rätt så "torrt", men rått och fylligt ljud. Sen beror det förstås på bas och låda också. Men den är säkert värd pengarna.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Har för mig att det är rör i slutsteget men inte i försteget. Eller är det ngn annan modell jag tänker på?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

200071 skrev:Jag har testat att spela bas på en sådan för länge sedan. Mitt minne av den var ett det lät riktigt bra. Den ger (som jag minns det) ett rätt så "torrt", men rått och fylligt ljud. Sen beror det förstås på bas och låda också. Men den är säkert värd pengarna.
Hmmm intressant... Jag är inne o läser på Harmony Central nu, och de bassister som skrivit verkar säga precis som du. Inte mkt för distat, men rent o bra rörsound.

Eller är det en Ampeg för minst 3x pengarna man ska spara till? Shit vad jag ser fram emot förstärkardagen i oktober!!

EBS 410 till den är väl kriminellt dock...

Som sagt till salu för vem som helst, bara att jag lider av rör-GAS nu...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Innehåller inte en sån där samma stärkare som en HD-410 combo?
En hybrid alltså?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

alexon skrev:Har för mig att det är rör i slutsteget men inte i försteget. Eller är det ngn annan modell jag tänker på?
Ja, så har jag också fattat det. Dom tidigaste hade även rör i försteget, men vad den här har har jag ingen aning om. Antagligen ss + rör, ska höra efter. Dom ska ha ett rör som "inverter" vad det nu betyder i försteget också iaf.

Det är väl nåt med interaktionen mellan trafon och slutstegsrören man är ute efter lite?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:Innehåller inte en sån där samma stärkare som en HD-410 combo?
En hybrid alltså?
Kan du ta det där lite långsammare så att en stackars EBS-bassist hänger med... :oops: :wink:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Jag har en Music Man HD-150, vilken är en alldeles fantastiskt bra stärkare. Den har transistorer i försteget och 4 st. 6L6:or i slutsteget.
De är bara de tidiga HD-130 som har ett rör försteget(fram till -77 c:a).
Annars är 130:an och 150:an samma stärkare, förutom att den senare spelar ganska mycket högre. Min HD-150 är för övrigt till salu(se "förstärkare säljes"). Om den finns kvar, dyker den upp på förstärkardagen i Norrtälje, så då har du möjlighet att testa(och köpa!?).
"Special price for you, my friend" 8)

EDIT: Länk http://pratabas.se/viewtopic.php?t=11579


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Bassmaniac skrev:Jag har en Music Man HD-150, vilken är en alldeles fantastiskt bra stärkare. Den har transistorer i försteget och 4 st. 6L6:or i slutsteget.
De är bara de tidiga HD-130 som har ett rör försteget(fram till -77 c:a).
Annars är 130:an och 150:an samma stärkare, förutom att den senare spelar ganska mycket högre. Min HD-150 är för övrigt till salu(se "förstärkare säljes"). Om den finns kvar, dyker den upp på förstärkardagen i Norrtälje, så då har du möjlighet att testa(och köpa!?).
"Special price for you, my friend" 8)

EDIT: Länk http://pratabas.se/viewtopic.php?t=11579


Anders
Tack för svar!
Jag tar med mig en tjooock bunt sedlar, så får vi se vad det blir i Norrtälje! :wink: Skämt åsido, det kommer att bli kanon att få jämföra och höra alla olika stärkare i oktober! :thumbsup:

Kan också tänka mig att storebror HD räcker längre för bas, själv har jag ingen vidare bra hum om rör-watt. Nåt måste det ju skilja om dom gjorde två varianter, men 20W?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Music Man HD One Thirty (Blocket) + fråga

Inlägg av DoggyD »

Om nån har en uppfattning om hur en sån här funkar för bas vore jag tacksam för kommentarer, kan själv ev vara intresserad (dock inte riiiktigt i nuläget - försvinner den så gör den det).

Bild:
Bild
Jag hade en sån och en Malmberg 2X15 JBL och det var en kanonstärkare som drev JBL-strutarna utan probs !!!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Music Man HD One Thirty (Blocket) + fråga

Inlägg av BB3000S »

DoggyD skrev:Om nån har en uppfattning om hur en sån här funkar för bas vore jag tacksam för kommentarer, kan själv ev vara intresserad (dock inte riiiktigt i nuläget - försvinner den så gör den det).

Bild:
Bild
Jag hade en sån och en Malmberg 2X15 JBL och det var en kanonstärkare som drev JBL-strutarna utan probs !!!
Fan, ju mer jag hör o läser desto mer sugen blir jag själv ju...

Kan ingen säga att "nej förihelvete, Ampeg V4-B ska de va!!".
Fast då hamnar man ju som bäst runt 10k...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Re: Music Man HD One Thirty (Blocket) + fråga

Inlägg av rockern »

BB3000S skrev:
DoggyD skrev:Om nån har en uppfattning om hur en sån här funkar för bas vore jag tacksam för kommentarer, kan själv ev vara intresserad (dock inte riiiktigt i nuläget - försvinner den så gör den det).

Bild:
Bild
Jag hade en sån och en Malmberg 2X15 JBL och det var en kanonstärkare som drev JBL-strutarna utan probs !!!
Fan, ju mer jag hör o läser desto mer sugen blir jag själv ju...

Kan ingen säga att "nej förihelvete, Ampeg V4-B ska de va!!".
Fast då hamnar man ju som bäst runt 10k...
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Har själv en HD130 och är GRYMT nöjd. Som sagt är den kanske inte för dig som vill ha riktigt ordentligt med rördist, men det låter rör om den. Och det låter BRA. Är (förvånsavärt nog) en utmärkt kombination med min Bergantino EX112.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Kan ingen säga att "nej förihelvete, Ampeg V4-B ska de va!!".
Fast då hamnar man ju som bäst runt 10k...
Visst, V4B är en fin-fin förstärkare, men de har rusat upp pris på senaste tiden. Music Man är faktiskt otroligt driftsäkra. Min har inte krånglat en enda gång(peppar,peppar!)sen jag köpte den för c:a 4 år sedan(tillverkad 1980). Gitarristen i bandet köpte sin MM One Thirty 410 ny 1977. Den ser helt förjävlig ut nu, men aldrig ett enda litet fel på 31 år. Fantastiskt!
Jag sticker ut hakan och säger att Music Man kanske är den förstärkare som ger mest "bang för the buck" i dagsläget om man letar efter en kraftfull halvrörshäck med vintage-feeling och rätt look.
Hmm, ju mer jag skriver om den, desto mer känner jag för att behålla den :roll:

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vi får jämföra den med min gamla Traynor i Norrtelje.
Samma prisklass.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Undrar om jag inte ska försöka låna med mig en Marshall Superbass och en Fender Dual Showman också! Och kanske Voxen jag hittade hos samma kille!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

TDHP skrev:Undrar om jag inte ska försöka låna med mig en Marshall Superbass och en Fender Dual Showman också! Och kanske Voxen jag hittade hos samma kille!
Ja gör det! Showman-toppen lät så jävla najs på mina Music Man-lådor :D
Super Bass:en kan ju också vara kul att testa. Fast jag har för mig att Lunkan har moddat den ganska rejält, eller..?


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bassmaniac skrev:
TDHP skrev:Undrar om jag inte ska försöka låna med mig en Marshall Superbass och en Fender Dual Showman också! Och kanske Voxen jag hittade hos samma kille!
Ja gör det! Showman-toppen lät så jävla najs på mina Music Man-lådor :D
Super Bass:en kan ju också vara kul att testa. Fast jag har för mig att Lunkan har moddat den ganska rejält, eller..?


Anders
Kommer inte ihåg, tror han har bytt potar och klippt rätt mycket diskant, annars vet jag inte.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

rockern skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Har själv en HD130 och är GRYMT nöjd. Som sagt är den kanske inte för dig som vill ha riktigt ordentligt med rördist, men det låter rör om den. Och det låter BRA. Är (förvånsavärt nog) en utmärkt kombination med min Bergantino EX112.
Tack som fan - det var precis det jag inte ville höra. :? :wink:
Allvarligt talat, det låter det som precis vad jag söker!
Bassmaniac skrev:Visst, V4B är en fin-fin förstärkare, men de har rusat upp pris på senaste tiden.
Har också suktat lite efter en sån, men det är mycket stisch som ska ut på en gång. Såg i din tråd att du kunde tänka dig en sån. Går det att sätta ord på varför? Svårt förstår jag...
Bassmaniac skrev:Music Man är faktiskt *klipp* massa bra text *klipp*
Hmm, ju mer jag skriver om den, desto mer känner jag för att behålla den :roll:
Är inte HD'n och V4'an tillräckligt olika för att motivera innehav av båda? :wink: (Om det nu inte var för den där lilla detaljen med pengar...)
anli skrev:Vi får jämföra den med min gamla Traynor i Norrtelje.
Samma prisklass.
TDHP skrev:Undrar om jag inte ska försöka låna med mig en Marshall Superbass och en Fender Dual Showman också! Och kanske Voxen jag hittade hos samma kille!
Jag förstår vad ni säger men inte vad det betyder mer än att det rimligtvis rör sig om trevliga rörstärkare. :oops: :D Fantastiskt kul!! Fem låååånga veckor kvar dock...


Tack alla för alla svar!!! 8)
Det var ju inte riktigt tänkt att jag själv skulle bli sugen, så jag får väl hoppas att den försvinner iväg snart. :? OR NOT! :D

När jag lirar med min nya ValveDrive (Seawe's gamla) gillar jag det odistade ljudet nåt alldeles fantastiskt, förstår inte hur jag klarat mig utan. Så enligt de premisserna skulle ju HD-130/150 kunna vara en alldeles utmärkt topp. Lite varmare o mysigare än ss, men inget som distar järnet.

Distat är ju kul det med, men mig veterligen har jag inga såna projekt på gång ännu. Och man kanske kommer undan med ValveDriven isåfall.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Får väl sammanfatta det så som det brukar bli i såna här trådar (inget illa ment alls, klart att du vill höra vad andra har för erfarenheter i ämnet): Testa. Försök få till ett test med båda topparna genom samma låda (kanske ännu hellre lådor) och jämför.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

rockern skrev:Får väl sammanfatta det så som det brukar bli i såna här trådar (inget illa ment alls, klart att du vill höra vad andra har för erfarenheter i ämnet): Testa. Försök få till ett test med båda topparna genom samma låda (kanske ännu hellre lådor) och jämför.
Förstås har du absolut helt rätt, men icke förty är det kul att höra vad andra säger! 8)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

BB3000S skrev:
Har också suktat lite efter en sån, men det är mycket stisch som ska ut på en gång. Såg i din tråd att du kunde tänka dig en sån. Går det att sätta ord på varför? Svårt förstår jag...
Var faktiskt in till Jam igår och testade en v4b från 70-talet nån gång. Runt 12 000:-(!) ville de ha för den. Och jag måste säga att jag tyvärr blev lite besviken på ljudet, trots att stärkaren var nyservad med nya rör.
Den lät väldigt hårt och för mycket "in your face" för min smak. Ändå testade jag på en orginal Ampeg 412 låda som den stod på. Än hur jag skruvade fanns det där hårda ändå kvar. Jag testade med en Fender Telecasterbas från -68 eftersom jag haft en -69:a själv och är bekant med det ljudet, men jag saknade ändå "luft" och "headroom" i ljudbilden. Fender Showman stärkaren leder nu över Ampeg V4B i min bok...

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Bassmaniac skrev:BB3000S skrev:
Har också suktat lite efter en sån, men det är mycket stisch som ska ut på en gång. Såg i din tråd att du kunde tänka dig en sån. Går det att sätta ord på varför? Svårt förstår jag...
Var faktiskt in till Jam igår och testade en v4b från 70-talet nån gång. Runt 12 000:-(!) ville de ha för den. Och jag måste säga att jag tyvärr blev lite besviken på ljudet, trots att stärkaren var nyservad med nya rör.
Den lät väldigt hårt och för mycket "in your face" för min smak. Ändå testade jag på en orginal Ampeg 412 låda som den stod på. Än hur jag skruvade fanns det där hårda ändå kvar. Jag testade med en Fender Telecasterbas från -68 eftersom jag haft en -69:a själv och är bekant med det ljudet, men jag saknade ändå "luft" och "headroom" i ljudbilden. Fender Showman stärkaren leder nu över Ampeg V4B i min bok...

Anders
Testa var ordet sa Bull. I Norrtälje sa Bill. :wink: Ingen V4 på listan där än, men en hel del annat som man kanske kan bli lite klokare av.

Det är ju själva den att det ska vara så komplicerat! Fast det är ju lite av grejen också, prylnörden ska ju ha sitt också. Den V4B jag testat (inkl tillhörande låda från -71 tror jag det var), var allt annat än för mkt in your face för mig, snarare varmt runt med ändå definierat på låg till mellan volym, och började frusta rejält trevligt vid volymnivåer som inte krävde hörskelskydd, och då fanns det mer kvar att ge. Fast mina rerefensramar är iofs väldigt begränsade när det gäller rör... Original 412 V4-låda från 70's hade den jag testade också.

Fender Showman säger du? [fram med penna o papper] Noterat.

Just ja - MM HD One Thirty ute på blocket. PB-pris 3900:- http://www.blocket.se/vi/17745050.htm?ca=11_s

Bild
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar