Köper ni fav.basistens rig fast den inte låter bra?

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Köper ni fav.basistens rig fast den inte låter bra?

Inlägg av calif de funk »

Med anledning till min reaktion på Johannes komentar nedan:

"det verkar som de flesta här inne hellre köper samma rigg som sin favoritbasist än att testa, lyssna och köpa det som låter bäst"

... och att jag blivit anklagat av författaren för provokation, samt av GeddyLee för pubertal sandlådediskussion, vore det intressant att höra era åsikter om huruvida ovanciterade kommentar stämmer eller ej.

Så frågan är: Köper de flesta här på PrataBas hellre samma rigg som sin favoritbasist än att testa, lyssna och köpa det som låter bäst?

Jag har personligen aldrig betalad för en rigg jag inte testat och gillat. Inte sen jag började spela bas för 25 år sedan.

P.S. Tråden skulle egentligen hetat exakt som Johannes citat här ovan men förkortades pga rubrikens begränsad längd.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har sett skämytslingen och varit nära på att gå in och försöka bryta. Det är bara det att oftast är det lika bra att hålla sig undan. När den här tråden har kommit upp utan att det är en total närstrid kan jag väl lika gärna ge er mina två öre. Jag kan säga att jag blir inspirerad av mina favoritbasister (har inga direkta avgudabilder men iaf personer jag inspireras av) heller inte slaviskt använt utrustning som mina favoritbasister använt utan att jag tyckt själv att det låter bra. Man kan skilja på spelstil och ljud. Ett exempel: Jag kan inspireras av Steve Harris utan att ha hans ljud som ideal. Jag tror dock oftast att de största favoritbasisterna är dylika både ur spel- och ljudstil för många och då är ju utrustningen en form av genväg till iaf ljudet. Därmed inte sagt att de flesta här gör så, men nog spanar man in vad de man inspireras av ljudmässigt har för utrustning.

När det gäller er sk träta så kommer den nog av att Johannes hävde ur sig någonting utan vidare förklaring vilket fick dig att reagera och när det sedan eskalerade var det försent att förklara sig för då var det sas redan igång. Jag förstår er båda, för jag reagerade också (precis som du Califen) på Johannes kategoriska uttalande, men jag förstår också när han förklarade vad han egentligen menade. Ingen har direkt fel, tråkigt bara att det hela urartade. Hade önskat en lite mer nedtonad diskussion helt enkelt. (*duckar* :wink: )

Editering:
Jag har personligen aldrig betalad för en rigg jag inte testat och gillat. Inte sen jag började spela bas för 25 år sedan.
Jag läste en recension i Fuzz ca 2001 ang Orange AD200B och 2004 beställde jag en topp med tillhörande 1x15"- och 4x10"-låda utan att spela t en ton i den. Kalla mig idiot men tilltaget gick hem iaf. Ingen av mina favoritbasister använder den men jag var bombsäker på att det var "min" rigg efter att läst på lite forum osv. Jag har slutat leta efter "min" rigg nu. Anledningen till att jag köpte den var att jag kände mig säker på att jag kunde få "mitt" ljud i den som till viss del inspirerats av några av mina favoritbasister.
Senast redigerad av Danne den lör 25 nov 2006, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror det mest beror på om man är materialspelare eller inte.
En del definierar sej själva som basister genom sin utrustning, och då vill man såklart efterlikna dom man diggar...

Men... Min tvåöring:

Mycket - VÄLDIGT mycket - sitter i fingrarna, öronen och "själen".
Skit In - Skit Ut.

En del har lyckats hitta en så personlig spelstil att man känner igen basisten - på sväng, attityd och linje/tonval -
oavsett om både basen o riggen är lånad, eller om inspelningen är från en tid för länge sedan, med annan utrustning än basisten i fråga använder nu.

Detta är mitt mål som basist. Att hitta mitt personliga uttryck och renodla det.

Har f.ö. ingen aning om vad mina favvobasister har för riggar... Eller basar. Förutom att jag VET att Duck = Precision.

Trevlig helg på oss alla!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

dereborn skrev: Mycket - VÄLDIGT mycket - sitter i fingrarna, öronen och "själen".
+1, men skulle vilja komprimera- eller snarare utöka till basisten.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Danne skrev:När det gäller er sk träta så kommer den nog av att Johannes hävde ur sig någonting utan vidare förklaring vilket fick dig att reagera och när det sedan eskalerade var det försent att förklara sig för då var det sas redan igång. Jag förstår er båda, för jag reagerade också (precis som du Califen) på Johannes kategoriska uttalande, men jag förstår också när han förklarade vad han egentligen menade. Ingen har direkt fel, tråkigt bara att det hela urartade. Hade önskat en lite mer nedtonad diskussion helt enkelt. (*duckar* :wink: )
Du har både god smak för basar och gott omdöme när det gäller människor Danne!
Jag har också hållit mig undan diskussionen även om det kliat i fingrarna. Califen känner jag och vet han är en mycket kunnig och definitivt en vänlig människa. Johannes känner jag inte och har därför inte någon uppfattning men eftersom han är basist är han säkert i grunden en schysst människa också. Det är synd när en diskussion går överstyr. Vi hoppas att det var ett undantag i Pratabas historia och att vi försöker klara ut saker och ting på ett bättre sätt i fortsättningen.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag tror att man kan få "hjälp på traven" från sina största idoler. Alla mina största idoler lirar på Ampeg, och när man väl provade en Ampeg för första gången (en riktigt bra Ampeg då, med såna där rör och grejer :wink: ) så förstod man ju varför dom lirade på Ampeg. Dock så har jag ändrat den åsikten.

Detsamma gäller ju t.ex. basar och mikrofoner. Jag har hört ett flertal basister spela med EMG-mickar för femsträngade basar (deras extended-serie tror jag minsann de heter), och sen kommer Klinta (tror jag att det var) och säljer en EMG 40DC-mick, just en av dom jag vill ha. Bara läsa på internet och köpa. Hade jag köpt micken om jag inte hört ett flertal basister spela och använda den micken? Antagligen inte, då hade jag inte kunnat bilda mig någon sorts uppfattning ALLS, men nu hade jag iaf ett hum om hur den lät, och sen läste jag ju på lite tack vare internet.

Sen kan man ju lyssna på olika inspelningar och tänka "JÄVLAR det där ljudet vill jag ha!", oavsett om det är ens favorit eller bara en basist "i mängden"... Sen om man själv får fram det genom en exakt kopia av basistens rigg eller lyckas nå fram till det med annan utrustning är en annan sak.

Hur som helst, idoler och basister är enligt mig ett jävligt bra sätt att lära sig hur olika förstärkare låter, och då kan man själv bilda sig en uppfattning.

Men det är såklart, är man 14 år och har precis börjat lira bas så kanske man vill ha just den riggen ens idol har, bara för att det låter bra genom hans/hennes händer :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Apropå ljudideal: Jag har alltid gillat basljudet på Alanis Morissettes Jagged Little Pill. Flea spelar på en låt och Chris Chaney (en av mina favoritbasister) spelade i hennes liveband.

Länge försökte jag spåra utrustning etc. för att kunna återskapa ljudet från plattan. Till slut lästa jag skivkonvolutet ordentligt och insåg då att Chaney inte ens var med på plattan och att ungefär hälften av låtarna hade syntbas! Så jäkla lurad har jag sällan känt mig...

Fast Flea låter väldigt bra på You Oughta Know...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag kan inte komma på att jag någonsin intresserat mig särskilt mycket för vilka förstärkare mina favoritbasister spelar genom, men troligen använder de flesta av dem Ampeg-riggar när de spelar live. Själv tror jag mig dock eftersträva ett så rent och ofärgat ljud som möjligt, och brukar föredra transistorförstärkare. Ingen Ampeg för mig alltså, trots att jag tyckte James McNew lät fantastisk genom sin något överdrivna sådana när jag såg Yo La Tengo - vilket för övrigt är världens bästa band... - för några veckor sedan.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Spelar endast på det som ja själv tycker låter bra.

Dock kan inte hjälpas att Flea är en av mina stora idoler och även han spelar GK..

Men ja kör ju GK1001RB topp + Aguilar eller Ampeg lådor.
Sen har ja ju min älskade Phil Jones också..
Fast vem va spelar på Phil Jones mer än jag???
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

marcbass skrev:Fast vem va spelar på Phil Jones mer än jag???
Tja, några stycken olika. Chuck Rainey, Nathan East och Bob Babbit till exempel.

(Och om jag får bestämma kommer jag också göra det någon gång i framtiden...)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

mojo skrev:Har genom åren spelat genom det jag haft råd med och varit nöjd med detta. Om jag någon gång börjat snegla på något annat har det i allmänhet handlat om att en kamrat haft en rigg som låtit bra.

Däremot blev jag lite vaccinerad mot EBS efter att ha varit på en konsert (Skeppsholmen, början på 90-talet) med Robben Ford. Roscoe Beck gjorde inget för att dölja vad han tyckte om den stora EBS riggen och under Robbens mellansnack, gick det inte att undgå att överhöra Roscoes förbannelser över riggen. Han t o m vägrade gå ut på scenen för extranummer, men klev surmulet ut på scenen efter att både Robben och vi i publiken vädjat.
Det dröjde innan jag testade en EBS rigg efter den upplevelsen och har väl ännu inte släppt min skepsis.
Beck är grym! Var inte han sponsrad av Trace Elliot?
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

BarbequeVillage skrev:Apropå ljudideal: Jag har alltid gillat basljudet på Alanis Morissettes Jagged Little Pill. Flea spelar på en låt och Chris Chaney (en av mina favoritbasister) spelade i hennes liveband.
chris chaney lirar på en platta som heter all things new med steven curtis chapman. om du inte kollat in den, gör det! rekommenderas varmt.
nu vet du kanske det, men chaney använder aguilarstärkare och en drös med fender j och p, lakland och sadowskybasar.

mina "idoler" spelar på ampeg, ebs, aguilar, swr och en massa andra märken. aguilar är (hittills) den enda stärkare som funkat för mina behov, tillsammans med min bas. och basen är en manne, och det finns ingen av mina förebilder som lirar på dessa. en ampeg-rigg kommer jag skaffa för att få ampegs rocksound för sånna sammanhang. att leta bra ljud är nått jag alltid kommer att göra. de grejer jag väljer är sånt som jag själv tycker låter bäst. inte för att nån annan använder dem.

(om nån grym basist lirar på samma grejer så kan jag ju inte hjälpa att de har bra smak och att de var före mig) :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

bassdude skrev:
BarbequeVillage skrev:Apropå ljudideal: Jag har alltid gillat basljudet på Alanis Morissettes Jagged Little Pill. Flea spelar på en låt och Chris Chaney (en av mina favoritbasister) spelade i hennes liveband.
chris chaney lirar på en platta som heter all things new med steven curtis chapman. om du inte kollat in den, gör det! rekommenderas varmt.
nu vet du kanske det, men chaney använder aguilarstärkare och en drös med fender j och p, lakland och sadowskybasar.
Jo jag har koll på vad han använder, men plattan du nämner har jag missat. Ska kollas upp!

Tack för tipset!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tack allihopa för era kommentarer! Av de att döma så köper vi för det mesta riggar vi testat och gillat. Det finns även de som nångång köpt baserat på recension eller på att lyssna och gilla ljudet vilket är ett sätt att värdera en rigg. Men ingen här köper en rigg bara för att favoritbasisten har en sådan, i synnerhet inte om man inte gillar ljudet. Vem blir förvånat?

Tack igen allihopa
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har undvikit att svara i den tråden.
Uppfattar den som ammunition för att klämma åt en forummedlem.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:Har undvikit att svara i den tråden.
Uppfattar den som ammunition för att klämma åt en forummedlem.
Ammunition för att klämma åt en forummedlem!? Nej-inte alls. Bara en undersökning om hur det egentligen är. På denna tråd nämns inte äns författaren till "favoritbasistens basrigg" teori förutom i början då diskutionen flyttades hit. Men tack för ditt kommentar i allafall.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Tack allihopa för era kommentarer! Av de att döma så köper vi för det mesta riggar vi testat och gillat. Det finns även de som nångång köpt baserat på recension eller på att lyssna och gilla ljudet vilket är ett sätt att värdera en rigg. Men ingen här köper en rigg bara för att favoritbasisten har en sådan, i synnerhet inte om man inte gillar ljudet. Vem blir förvånat?

Tack igen allihopa
Hade egentligen inte tänkt svara alls i denna tråd pga att jag hoppats att du skulle släppa ämnet men eftersom det inte skett så kommer här ytterligare ett inlägg i frågan. Hoppas att det blir det sista.

Calif, att du fortsätter att älta detta är ett mysterium. Tjafset är över, gå vidare. Att du dessutom väljer att tolka mig helt fel trots att jag skrivit en lång förklaring till vad jag menade (finns att läsa i Aslan´s Eden-annons i kategorin Förstärkare till salu ifall du glömt) gör att denna förlängning av diskussionen börjar te sig ganska löjlig. Jag hoppas att du i och med detta inlägg har förstått att jag inte är intresserad av ytterligare gräl med dig. Denna gång skall jag göra mitt bästa för att inte falla för frestelsen att svara på eventuella inviter till nätgräl även om det ibland kliar i fingrarna.
Ta nu en paus, laga god mat och gå en promenad. Det tänker i alla fall jag göra.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Mvh Johannes
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:Tack allihopa för era kommentarer! Av de att döma så köper vi för det mesta riggar vi testat och gillat. Det finns även de som nångång köpt baserat på recension eller på att lyssna och gilla ljudet vilket är ett sätt att värdera en rigg. Men ingen här köper en rigg bara för att favoritbasisten har en sådan, i synnerhet inte om man inte gillar ljudet. Vem blir förvånat?

Tack igen allihopa
Hade egentligen inte tänkt svara alls i denna tråd pga att jag hoppats att du skulle släppa ämnet men eftersom det inte skett så kommer här ytterligare ett inlägg i frågan. Hoppas att det blir det sista.

Calif, att du fortsätter att älta detta är ett mysterium. Tjafset är över, gå vidare. Att du dessutom väljer att tolka mig helt fel trots att jag skrivit en lång förklaring till vad jag menade (finns att läsa i Aslan´s Eden-annons i kategorin Förstärkare till salu ifall du glömt) gör att denna förlängning av diskussionen börjar te sig ganska löjlig. Jag hoppas att du i och med detta inlägg har förstått att jag inte är intresserad av ytterligare gräl med dig. Denna gång skall jag göra mitt bästa för att inte falla för frestelsen att svara på eventuella inviter till nätgräl även om det ibland kliar i fingrarna.
Ta nu en paus, laga god mat och gå en promenad. Det tänker i alla fall jag göra.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Mvh Johannes
Hej Johannes och trevligt att du hör av dig igen!

Det är som vanligt jag som provocerar och du som är den oskyldige... Jag har redan förklarat för dig att jag inte är ut efter dig som person. Jag reagerade bara på det du skrev.

Läser man först det du skrev om hur basister här väljer sina riggar och sedan din förklaring så blir det så uppenbart att du inte längre vill känna dig vid din initiala kommentar utan hänvisar nu uteslutande till din senare förklaring. Låter lagom märkligt för min del. Hade det inte varit bättre att ta tillbaka det du skrev? Jag tycker det i allafall.

Bästa hälsningar
Calif de Funk
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

*GÄSP*
Here we go again...

Kommentaren du retar dig på och en förklaring till vad jag menade finns att läsa i Aslan´s Eden-annons i kategorin Förstärkare till salu. Jag plockar inte upp din kastade handske, du får hitta någon annan att bråka med.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:*GÄSP*
Here we go again...

Kommentaren du retar dig på och en förklaring till vad jag menade finns att läsa i Aslan´s Eden-annons i kategorin Förstärkare till salu. Jag plockar inte upp din kastade handske, du får hitta någon annan att bråka med.
:?: :?: :?: :!: :!: :!: Hur menar du då? Det här är 51-e gången du lovar på heder å samvete att du inte vill bråka. Ändå fortsätter du med insinuationer (plocka upp min kastade handske :?: :!: ). Du borde i allafall ha lite mera respekt för dig själv.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ställer mig helt utanför diskussionen men här är min syn på saken. :wink:

Den rigg jag har och de jag tidigare haft har jag testat innan jag köpt dem. Kanske har man hört det på platta (vem kör riggen då!?), läst en recension, hört live, eller liknande - jag vill veta vad jag får innan jag köper.

Visst kan vissa basister ha ett gött ljud men det har de säkert i vilken rigg eller med vilken bas de än spelar på - sitter mer i fingrar, attityd o.s.v. än riggen.

Det märke jag har nu såg jag för första gången i Bassplayer för över 10 år sedan och efter att jag läst en del recesioner bestämde jag mig för att nån gång testa den och se om det var min bag.

Efter flera år med transistor toppar bestämde mig för att testa rör då jag blivit frälst i det ljudet, hade då kört på en Ampeg rigg under 1 års tid. Testade då allt jag hittade och köpte till slut det jag har nu, Aguilar som är hybrid (rör försteg och mosfet slutsteg) vilket passar mig bra och låter tillräckligt mycket rör.

Samma gäller för övrigt mina basar, kör på det jag gillar sen kan andra tycka vad de vill, att jag har bra ljud har jag fått bekräftat så det räcker... :twisted:
Senast redigerad av groovyjr den sön 26 nov 2006, 22:01, redigerad totalt 2 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Men va fan!!

är det inte nog tramsat nu?

sånt här kan man hålla på med på GMF...

vi borde försöka hålla höjden!!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes; Calif: Kan ni inte bara komma överrens om att ni missuppfattat varandra? Ingen av er har ju egentligen fel... Tänk på barnen och skaka hand nu!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar