PB segare än sirap.
- TDHP
- Forumvärd
Mja, Google i stort menar jag, även sökfunktionen.
Det beror väl på vad man har installerat på sin dator/browser också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
TDHP
- bootsy
- Medlem+++
- TDHP
- Forumvärd
Försvinner även Google-sökfältet på sidan när du kör den?bootsy skrev:Som sagt var så segar det även när jag kör med den annonsfria appen. Det är definitivt så att databasen "tappar kontakten" ibland.TDHP skrev:Mja, Google i stort menar jag, även sökfunktionen.
Jag kör Ad-block i Firefox, då försvinner annonserna men sökfältet är kvar.
Det är det jag tycker oftast tar lång tid att ladda.
TDHP
TDHP
- bootsy
- Medlem+++
Alltså, det är inte en webbläsare utan en app för webbforum. Det finns inga annonser eller Googlesökfält i den.TDHP skrev:Försvinner även Google-sökfältet på sidan när du kör den?bootsy skrev:Som sagt var så segar det även när jag kör med den annonsfria appen. Det är definitivt så att databasen "tappar kontakten" ibland.TDHP skrev:Mja, Google i stort menar jag, även sökfunktionen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- TDHP
- Forumvärd
Aha!bootsy skrev:Alltså, det är inte en webbläsare utan en app för webbforum. Det finns inga annonser eller Googlesökfält i den.TDHP skrev:Försvinner även Google-sökfältet på sidan när du kör den?bootsy skrev:Som sagt var så segar det även när jag kör med den annonsfria appen. Det är definitivt så att databasen "tappar kontakten" ibland.TDHP skrev:Mja, Google i stort menar jag, även sökfunktionen.
Men det kan väl vara så att databasen laddar Google-prylarna oavsett om man ser dem eller ej kanske? Jag vet alltså inte, jag bara spekulerar.
TDHP
TDHP
- bootsy
- Medlem+++
Hm. Ja, jag vet ju inte alls tillräckligt om det där, men det låter lite konstigt. Men absolut en möjlig förklaring.TDHP skrev:Aha!bootsy skrev:Alltså, det är inte en webbläsare utan en app för webbforum. Det finns inga annonser eller Googlesökfält i den.TDHP skrev:Försvinner även Google-sökfältet på sidan när du kör den?bootsy skrev:Som sagt var så segar det även när jag kör med den annonsfria appen. Det är definitivt så att databasen "tappar kontakten" ibland.TDHP skrev:Mja, Google i stort menar jag, även sökfunktionen.
Men det kan väl vara så att databasen laddar Google-prylarna oavsett om man ser dem eller ej kanske? Jag vet alltså inte, jag bara spekulerar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Jag har då inte haft problem förrän nu så det låter konstigt att det ska vara reklamen som segar ner helt plötsligt. Är det MER reklam eller TYNGRE reklam eller vad är det problemet sitter i i så fall?
För, som sagt, tills förra veckan har det inte varit några problem men plötsligt började det bara sega ner sig och det spelar ingen roll om jag kollar på datorn eller ipaden.
För, som sagt, tills förra veckan har det inte varit några problem men plötsligt började det bara sega ner sig och det spelar ingen roll om jag kollar på datorn eller ipaden.
-
- Medlem+
Jag jobbar delvis med sånt här och är ganska övertygad om att det är databasservern eller kopplingen till den som är överlastad. Det är ett känt problem på "billiga webbhotell" (exvis one.com som pratabas ligger på) och beror på att webbhotellen - för att få någon lönsamhet - är tvungna att låta kunderna dela på serverinstanserna. Om det är många som kör tunga applikationer på samma pool av utrustning samtidigt så tar det stopp. Det behöver alltså inte bero på pratabas-delen av webbservern och databasen utan det är andra som för tillfället är tunga och det framstår som litet slumpartat.
Det går självklart att tweaka litet hit och dit men det är ju också så att webhotellen inte har lust att köra hur mycket support som helst för 12-50:-/månad. Man får helt enkelt vad man betalar för.
Något som skulle hjälpa är att man flyttar till en mer lämpad leverantör men då kostar det ju också därefter. Säg att driftskostnaden blir 120-500:-/månad istället (beroende på kapacitetskrav) men då vill nog inte Semborg själv bära den kostnaden.
//Magnus
ps
Angående att det "inte är segt" på bassnack.se (som också ligger på one.com) så finns det ju än så länge betydligt färre trådar och inlägg i det forumet och dessutom så ligger man antagligen på en annan serverpool som inte är lika belastad.
Det går självklart att tweaka litet hit och dit men det är ju också så att webhotellen inte har lust att köra hur mycket support som helst för 12-50:-/månad. Man får helt enkelt vad man betalar för.
Något som skulle hjälpa är att man flyttar till en mer lämpad leverantör men då kostar det ju också därefter. Säg att driftskostnaden blir 120-500:-/månad istället (beroende på kapacitetskrav) men då vill nog inte Semborg själv bära den kostnaden.
//Magnus
ps
Angående att det "inte är segt" på bassnack.se (som också ligger på one.com) så finns det ju än så länge betydligt färre trådar och inlägg i det forumet och dessutom så ligger man antagligen på en annan serverpool som inte är lika belastad.
- Semborg
- Administratör
- Kontakt:
- mange
- Medlem+
- BB3000S
- VIP medlem
Samma periodvisa seghet som det varit sista veckorna. Kom på ett ytterligare "failure mode" som torde indikera att det är kommunikationen med databasen som trasslar: när jag skrivit ett inlägg eller PM och trycker förhandsgranska eller skicka blir skärmen rätt ofta (ett flertal gånger per dag) vit och det blir att vänta vänta vänta och sen VIPS! så skickas PM'et/inlägget/förhandsgranskningen. Rekordet ikväll var ca 1min, de andra 3-4 inläggen jag skrivit ikväll har fryst ca 5sek innan de skickats.
En grej till - när det verkar som att forumet är i en sån där sirapsattack brukar jag öppna en 7-8 olika intressanta trådar från nya-inlägg-sen-ditt-senaste besök listan som "open in new tab" istället för att bara klicka på de inlägg jag vill läsa. De öppnade trådarna brukar då vänta och vänta och vänta och VIPS! så smäller det till och alla öppnas på mindre än 2sek.
En grej till - när det verkar som att forumet är i en sån där sirapsattack brukar jag öppna en 7-8 olika intressanta trådar från nya-inlägg-sen-ditt-senaste besök listan som "open in new tab" istället för att bara klicka på de inlägg jag vill läsa. De öppnade trådarna brukar då vänta och vänta och vänta och VIPS! så smäller det till och alla öppnas på mindre än 2sek.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- mange
- Medlem+
- BB3000S
- VIP medlem
- Bearnaisesåsläsk