+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.
Billy Sheehan menar iaf att han inte har någon specialmegafluppcustomshop, utan en vanlig serietillverkad Sheehan signature. Det var visst kravet för att Yamlaha skulle få bygga hans signaturmodell.... Sen om karln ljuger som en borstbindare binder borstar eller inte är väl en annan sak.
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.
Go figure...
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.
Go figure...
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
Aha, då ska jag nog stryka de flesta namn som jag skrivit. Tror dock att både Sheean och Lemmy spelar på sina signaturbasar, men jag har inget bevis för det.
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.
Go figure...
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
"Marcus Miller signature" är väl en replika på hans original -76:a? Klart att han spelar på originalet.
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.
Go figure...
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
"Marcus Miller signature" är väl en replika på hans original -76:a? Klart att han spelar på originalet.
Jo, iofs. Fast han äger flera basar som ser ut så. Sett konsertklipp där han har 2 st likadana. 2 modifierade 70-talare?
Och så självklart tror jag inte att det är. Det har ju blivit hans "image" så tror nog han låtit göra flera replikor, fast gjorda i Japan är de nog inte.
Jack Casady spelar ju på något som som är väldigt likt hans signatur, om han också spelar på en korea-gjord är ju däremot svårt att säga + att han verkar ha några färger som inte är i standardproduktionen
Så här står det i en intervju, men åter igen så står det ju inte utförligt att han använder samma: "FlyGuitars So you pretty much just use the Epiphone now?
Jack Casady My primary instrument is the one that I get the most variety of tone out of, The Epiphone JC bass. That's the one that I strive to use the most. There are a lot of people like session players in general that will use a number of different instruments but I'm not a session player and I don't get a call to do a lot of different kinds of styles of music. So my needs are a little bit different. I think of it more as find a great/good sounding acoustic instrument and work within that instrument and you really pull everything you can out. And it's an instrument that I want to play, I pick it up and I'm always happy with the way it sounds. It's a great bass!"
EDIT: i en annan intervju säger han: "Every year I get two new instruments that I take out on the road. No ringers. I have none that are set up a special way or anything like that and they are great."
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Viktorl skrev:Jack Casady spelar ju på något som som är väldigt likt hans signatur, om han också spelar på en korea-gjord är ju däremot svårt att säga + att han verkar ha några färger som inte är i standardproduktionen
Inte mycket att fundera över. Jack spelar på sin Jackbass mest hela tiden. Han är nog en av få vars signaturbas är mer än bara en kommersiell ploj. Sen verkar ju många som har både en Jackbass och en LP Sig tycka att LP Sig låter bättre, men det verkar ju inte Jack tycka. Jag tycker nog hans andra Guild låter ännu bättre än båda dom.
Frank Bello kör på sin Esp signatur. Finns film på youtube när han hämtar den i Japan på Esp fabriken. Om det är en cystom eller en serie vet man ju aldrig.
// Daniel //
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Brian Bromberg är ju väldigt involverad i designen av sin signaturbas, som numer tillverkas av Carvin (tidigare versioner har byggts av Peavey och Dean) och spelar alldeles säkert på den.
Andra basister med signaturmodeller som jag kommer på är Alain Caron med sin F-Bass och Jonas Hellborg som samarbetar med Warwick.