Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Nu fick jag hem den nya preamp:en till min SR4. Allt verkar vara precis som det skall, förutom att det var en 5-läges switch kopplad till den... :?

Vad tror PB-panelen: kan jag löda bort switchen och installera preampen i min bas, eller har Music Man levererat fel preamp trots att de har haft serienummret tillgängligt?

Så här ser preamp:en ut:


Bild


Bild

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av Lowlife »

Dra ett mail till EBMM och fråga istället. De brukar ha underbart bra kundtjänst.
Femlägesswitchen brukar användas på Sterlingmodellen och på nyare Stingrays med flera pickuper.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Jo, det har jag gjort också. Men PB-panelen brukar kunna det mesta, så jag provade här också...

Tyvärr hittar jag inte (på direkten) någon info om 5-lägesswitchen här: http://www.musicmanbass.org/mycustompage0019.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Japp, nu har jag fått bra support från både Music Man í USA och även den slutgiltiga lösningen från servicegänget på EM Nordic. Kanon, det var bara att löda lös omkopplaren och ansluta micken på kretskortet. Allt enligt deras instruktioner.

Tydligen har MM gjort om designen på kretskorten så att de blir mer universella.

Än har jag inte hunnit montera in den nya preampen, men var så säker: jag kommer att redogöra förfarandet.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Jag kommer närmare själva arbetet. Idag slog jag till på en (egen) lödstation: 119:- på kampanj på Kjell o Co. Snart kanske jag till och med *gör* själva arbetet också... ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Japp, idag fick min MM SR4:a en ny preamp installerad som en slags julklapp (på annandagen). Jag återkommer med lite mer info om monteringsarbetet av den nya preampen...

Nu spelar den superbra och jag är lycklig (med hänsyn till att basen är spelbar igen)!

:dancy:

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Här är komplett arbetsgång: http://basgitarr.wordpress.com/2012/12/ ... -lsningen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jag saknar några plastdistanser mellan kontrollplatta och kretskort för att arbetet skall bli prefekt. Avvaktar svar från lokal musikaffär --> EM Nordic --> USA Support --> EM Nordic --> lokal musikaffär.

Jag vet att det enkelt kan åtgärdas med valfria distanser, men jag vill gärna ha originalgrejor i min bas...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Efter mycket väntan efter de beställda plastdistanserna (ca 0,5 år) så tog mitt tålamod nästan slut. Distanserna beställdes via lokal musikhandlare via importör. Ingen kunde säga hur lång leveranstiden skulle bli i förhållande till de initialt uppskattade veckorna.

Men med lite fortsatt mailkonversation med supportkillen på Music Man support resulterade i att jag fick ett vadderat brev på posten inom drygt en vecka. Till och med gratis! :smile:

Nu är basen iordningställd, komplett och fullt spelbar igen.

All heder åt Music Man support och dessutom skickade de med ett gäng klistermärken också...

/MrBaloo
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av RolleHarris »

Aha är det så man ska göra. Jag har väntat på en ny hals sen i februari
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

RolleHarris skrev:Aha är det så man ska göra. Jag har väntat på en ny hals sen i februari
Nje, egentligen inte. Men jag hade redan väntat tillräckligt länge på utbytespreampen så jag antar att de såg lite mellan fingrarna när jag behövde originaltillbehören som inte följde med i första leveransen.

Men jag tycker ändå att du skall maila mm support och fråga hur lång leveranstid det är på en ny hals. Förresten, kolla igen med din lokala musikbutik också om de kan få något leveransbesked från em nordic.

Lycka till!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Fantastiskt roligt att spela riktigt på min SR4:a. Nu har jag äntligen spelat på basen under två rep och sen blir det även gig inom kort.

Konstigt nog verkar det vara så att man kan längta efter en bas som är ospelbar. Och när jag väl har fått spela på basen igen känner man sig hemma direkt.

Jag råkade ut för samma sak med Cirrus:en och känslan var detsamma när basen var spelbar igen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan jag montera denna preamp i min EBMMSR4

Inlägg av mrbaloo »

Fixade min gamla preamp idag. Lödde dit nya elektrolytkondensatorer och en ny op-amp. Fungerar! :tummenupp:


Bild

Bild

Bild

Testade alltsammans genom att lägga micken upp och ner på min Squier 50s p-bas och två munspel som mellanlägg...
Skriv svar