Marshall Super Bass 100 klubben

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av EADGC »

Eagle Hazze skrev: Hur som helst en trevlig låda.
Förvisso -- och sista ordet är inte sagt än! Det ser faktiskt ut som jag har hittat ännu ett fel hos Doyle (eller två om man räknar avsaknaden av bokstaven A i tabellen):

En SteveD, som tydligen jobbar på Marshall, uppger tillverkningsåren 1971 - 1978:

"The 1979A and B cabs were made between 1971 and 1978 but were never really that popular due to their unwieldy size. These cabs were intended for Bass and Keyboard use.

The McKenzie drivers were the original stock speakers but in the latter years of production Celestions were fitted."

http://marshallvintagemodern.com/viewto ... =29&t=6777" onclick="window.open(this.href);return false;


Ned B på vintageamps-forumet har också hittat lådan i prislistan från april 1971:

"Only the tall 4X15 is listed in the '71 catalogue as model 1984, but on the accompanying 04/71 price list it debus as models 1979A & B Bass-Organ for $700. It is pictured in the '72 catalogue with model 1978 200W Bass head."

http://www.vintageamps.com/plexiboard/v ... 1&p=825502" onclick="window.open(this.href);return false;

Båda referenserna verkar vederhäftiga, tycker jag.

Slutligen hävdar en kille från Kanada i ett forum att hans (förment unika och mint condition) 1979A är från 1970, så vem vet...? April 1971 är ju ganska tidigt på året och serienumret ovan ger åtminstone en antydan om 1970. Jag har dragit iväg ett mail till honom. Stay tuned! (Älskar sådana här nördiga mysterier...) :D


Här är kanadickens låda:

Bild
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

EADGC skrev:
Eagle Hazze skrev: Hur som helst en trevlig låda.
Förvisso -- och sista ordet är inte sagt än! Det ser faktiskt ut som jag har hittat ännu ett fel hos Doyle (eller två om man räknar avsaknaden av bokstaven A i tabellen):

En SteveD, som tydligen jobbar på Marshall, uppger tillverkningsåren 1971 - 1978:

"The 1979A and B cabs were made between 1971 and 1978 but were never really that popular due to their unwieldy size. These cabs were intended for Bass and Keyboard use.

The McKenzie drivers were the original stock speakers but in the latter years of production Celestions were fitted."

http://marshallvintagemodern.com/viewto ... =29&t=6777" onclick="window.open(this.href);return false;


Ned B på vintageamps-forumet har också hittat lådan i prislistan från april 1971:

"Only the tall 4X15 is listed in the '71 catalogue as model 1984, but on the accompanying 04/71 price list it debus as models 1979A & B Bass-Organ for $700. It is pictured in the '72 catalogue with model 1978 200W Bass head."

http://www.vintageamps.com/plexiboard/v ... 1&p=825502" onclick="window.open(this.href);return false;

Båda referenserna verkar vederhäftiga, tycker jag.

Slutligen hävdar en kille från Kanada i ett forum att hans (förment unika och mint condition) 1979A är från 1970, så vem vet...? April 1971 är ju ganska tidigt på året och serienumret ovan ger åtminstone en antydan om 1970. Jag har dragit iväg ett mail till honom. Stay tuned! (Älskar sådana här nördiga mysterier...) :D


Här är kanadickens låda:

Bild
Spännande, ja hans låda har nog aldrig varit ute.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
dereborn

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av dereborn »

ja, den där lådan har jag också sett! Min har också metallhandtag. Högtalarjacket sitter längst ner på lådan, och den har haft hjul.
Tack för att ni orkar rota! Det är ju skitspännande!
dereborn

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av dereborn »

Just det, min är på 200w/4ohm
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av jimbeam »

Såg en rundtur i marshall-fabriken på youtube med Jims son då berättade han att tidigare så var den som byggde lådan tvungen att signera lådan invändigt om den skulle reklameras ville Jim se vem som gjort fel.
Och så var det en kille som kommit in med en låda med ett trasigt element som herr marshall själv byggt.
Kul kuriosa.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av jimbeam »

Bass Mayhem skrev:Det finns en kille här i Norrköping som heter "Kricka" Björkholm som renoverar och säljer gamla stärkare, mest Marshall. Han har koll på det mesta. Han är duktig och brukar hitta det som behöver hittas. Jag har inte hans telefonnummer, men det går väl Hitta det, skulle jag tro. Han har sålt en hel del "museiriggar" till kända artister som vill ha lite nostalgia på scenen, t.ex. en vit Marshall-stapel till Cardigans då det begav sig...

Det är fan porr!!!
dereborn

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av dereborn »

Bass Mayhem skrev:... t.ex. en vit Marshall-stapel till Cardigans då det begav sig...
En? Lökigt. 8)


Bild
Senast redigerad av dereborn den sön 07 apr 2013, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Markooo »

Snacka om att totalruinera tråden. :lol:

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Markooo skrev:Snacka om att totalruinera tråden. :lol:
Så länge det berör Marshall och inte husvagnar så är det intressant tycker jag. :D
Det kanske dyker upp fler 100 or i flödet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av EADGC »

dereborn skrev:ja, den där lådan har jag också sett! Min har också metallhandtag. Högtalarjacket sitter längst ner på lådan, och den har haft hjul.
Tack för att ni orkar rota! Det är ju skitspännande!
Ingen orsak! 8)

Nu har jag fått ett uttömmande svar från 'Amp guru':

Hans låda har serienummer 38599. Han har köpt den av en bekant som har haft butik och som köpte den av första ägaren, vilken sade sig ha ägt lådan i 42 år. [Den har väl levt ett stillsamt liv under originalvinylskyddet (finns också kvar), kan jag tro.] Ursprunglige ägaren sålde i samma veva även en årsmodell 1971 som har plasthandtag och rutigt fronttyg ("checker"). [Tittar man noga i tabellen Eagle länkade, ser man att bytet metall->plast och grått->rutigt skedde någon gång under 1971.] Ingenting tyder såvitt han vet på att det skulle vara något fuffens med lådan. (Det finns tyvärr skurkar i branschen som säljer förfalskningar givet de höga priserna på samlarobjekt, så det gäller att vara vaksam när det gäller ovanliga och dyra vintage Marshall och Hiwatt...)

Att nr 38599 är årsmodell 1970 antyds också dels av elementen som är pre-Rola Greenbacks, medan 1971:an har Rola, dels av att lådan har signaturer invändigt, vilket tydligen var praxis 1966-1970. Vidare lär det finnas bilder på Jimi Hendrix och Roger Glover från 1970 med dessa monster, men han hittar inte länkarna nu.

Därmed får man väl anse det som mycket sannolikt att nr 38580 faktiskt är en 1970:a och en riktig raritet! Då infinner sig förstås frågan: Om modellen varken fanns i katalogen eller prislistan 1970 och alltså måste ha varit någon sorts "special order" -- hur har denna exot hamnat i Sverige? Kvarlämnad av ett band på turné kanske? Finns någon möjlighet att spåra tidigare ägare?

Här är fler bilder, förresten:

http://www.marshallforum.com/cabinets-s ... l-cab.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av EADGC »

Eagle Hazze skrev:
Markooo skrev:Snacka om att totalruinera tråden. :lol:
Så länge det berör Marshall och inte husvagnar så är det intressant tycker jag. :D
Det kanske dyker upp fler 100 or i flödet.
Tack för det, Eagle! Jag kör inte själv på Marshall, men jag blir mer och mer impad ju mer jag lär mig om firman; entreprenörskapet, kreativiteten, att företaget alltjämt är i familjens ägo, med modern fabrik i England dessutom, att de sponsrar lokala festivaler, som den jag skrev om i en annan tråd nyligen o s v. Annat är det med Ampeg... Blä! :)

Den som har tittat in på min Simms-Watts sida, vet också att Jims son Terry sade upp sig från Marshall för att börja konkurrera med far sin... Det var tydligen en rejäl rivalitet mellan dem några år! Envisa entreprenörer bägge två, antagligen. "Sådan far, sådan son"... 40 år senare var den förlorade sonen tillbaka på Marshall som non-executive director.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

EADGC skrev:
Eagle Hazze skrev:
Markooo skrev:Snacka om att totalruinera tråden. :lol:
Så länge det berör Marshall och inte husvagnar så är det intressant tycker jag. :D
Det kanske dyker upp fler 100 or i flödet.
Tack för det, Eagle! Jag kör inte själv på Marshall, men jag blir mer och mer impad ju mer jag lär mig om firman; entreprenörskapet, kreativiteten, att företaget alltjämt är i familjens ägo, med modern fabrik i England dessutom, att de sponsrar lokala festivaler, som den jag skrev om i en annan tråd nyligen o s v. Annat är det med Ampeg... Blä! :)

Den som har tittat in på min Simms-Watts sida, vet också att Jims son Terry sade upp sig från Marshall för att börja konkurrera med far sin... Det var tydligen en rejäl rivalitet mellan dem några år! Envisa entreprenörer bägge två, antagligen. "Sådan far, sådan son"... 40 år senare var den förlorade sonen tillbaka på Marshall som non-executive director.
Envisa rackare som vägrar ge upp, gillar med att de sponsrar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
dereborn

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av dereborn »

EADGC skrev:
dereborn skrev:ja, den där lådan har jag också sett! Min har också metallhandtag. Högtalarjacket sitter längst ner på lådan, och den har haft hjul.
Tack för att ni orkar rota! Det är ju skitspännande!
Ingen orsak! 8)

Nu har jag fått ett uttömmande svar från 'Amp guru':

Hans låda har serienummer 38599. Han har köpt den av en bekant som har haft butik och som köpte den av första ägaren, vilken sade sig ha ägt lådan i 42 år. [Den har väl levt ett stillsamt liv under originalvinylskyddet (finns också kvar), kan jag tro.] Ursprunglige ägaren sålde i samma veva även en årsmodell 1971 som har plasthandtag och rutigt fronttyg ("checker"). [Tittar man noga i tabellen Eagle länkade, ser man att bytet metall->plast och grått->rutigt skedde någon gång under 1971.] Ingenting tyder såvitt han vet på att det skulle vara något fuffens med lådan. (Det finns tyvärr skurkar i branschen som säljer förfalskningar givet de höga priserna på samlarobjekt, så det gäller att vara vaksam när det gäller ovanliga och dyra vintage Marshall och Hiwatt...)

Att nr 38599 är årsmodell 1970 antyds också dels av elementen som är pre-Rola Greenbacks, medan 1971:an har Rola, dels av att lådan har signaturer invändigt, vilket tydligen var praxis 1966-1970. Vidare lär det finnas bilder på Jimi Hendrix och Roger Glover från 1970 med dessa monster, men han hittar inte länkarna nu.

Därmed får man väl anse det som mycket sannolikt att nr 38580 faktiskt är en 1970:a och en riktig raritet! Då infinner sig förstås frågan: Om modellen varken fanns i katalogen eller prislistan 1970 och alltså måste ha varit någon sorts "special order" -- hur har denna exot hamnat i Sverige? Kvarlämnad av ett band på turné kanske? Finns någon möjlighet att spåra tidigare ägare?

Här är fler bilder, förresten:

http://www.marshallforum.com/cabinets-s ... l-cab.html" onclick="window.open(this.href);return false;
WOW! Coolt! Har ingen aning om hur den hamnat i Sverige. Dock ångrar jag bittert att jag inte köpte den tillhörande, raka, lådan som skulle gjort stacken komplett. Jag var erbjuden den i samma veva...
TACK för hjälpen!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Bass Mayhem skrev:
dereborn skrev:
Bass Mayhem skrev:... t.ex. en vit Marshall-stapel till Cardigans då det begav sig...
En? Lökigt. 8)


Bild
En dubbel trippelstapel med vita lådor...
Den jag talar om var en musealt gammal stapel med likaledes vit topp. För gitarr. Hade det varit för bas hade det ändå inte varit min grej...
Basstället Basstället.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Mike »

Toppen -78
Lådorna en 1960 och en 1552.

Bild

Tyvärr sålda. :cry:


Men skam den som ger sig. ;)

En 79:a med en 1552:a.

Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av xfredrikx »

Hur mycket ungefär ligger en Super Bass 100 på om det skulle komma ut en på blocket idag?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av funkys**t »

Beror helt på när den är tillverkad naturligtvis. Mellan 7000 och 20000 beroende på år och skick.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av funkys**t »

Läs 70-talare...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av xfredrikx »

Okej.. :)


Hur funkar en JCM800 Lead till bas då tex? De är ju ändå 100watt..
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av xfredrikx »

På tal om superbass så..;

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ma ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/goteborg/Marshall ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

xfredrikx skrev:På tal om superbass så..; http://www.blocket.se/vasternorrland/Ma ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Härlig låda. Jo om den är original och i bra skick så är det säkert rätt pris.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av eeakga »

Får man vara hangaround/prospect/wannabe i den här klubben om man bara har en Super Lead, men spelar bas genom den ibland?

Har en 1959 SL från 1981, som jag använde mycket innan jag konverterade från obasist. Jag har ägt den sedan 1987.

Nuförtiden brukar gitarristen i ett av banden jag lirar i låna den. Då ser den ut så här, tillsammans med en 1982-låda, som bör vara jämngammal med toppen (jag köpte dem tillsammans iaf):

Bild


När jag använder den kör jag den med mina TKS-lådor. Lite kul variation mot min lättvikts-transistor-topp. :)

Bild

Och ja, jag vet att det ser förjävligt ut när toppen är mycket bredare än lådorna. :oops:
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

eeakga skrev:Får man vara hangaround/prospect/wannabe i den här klubben om man bara har en Super Lead, men spelar bas genom den ibland?

Har en 1959 SL från 1981, som jag använde mycket innan jag konverterade från obasist. Jag har ägt den sedan 1987.

Nuförtiden brukar gitarristen i ett av banden jag lirar i låna den. Då ser den ut så här, tillsammans med en 1982-låda, som bör vara jämngammal med toppen (jag köpte dem tillsammans iaf):

Bild


När jag använder den kör jag den med mina TKS-lådor. Lite kul variation mot min lättvikts-transistor-topp. :)

Bild

Och ja, jag vet att det ser förjävligt ut när toppen är mycket bredare än lådorna. :oops:
Men det låter säkert bra med TKS.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Urban Guerilla »

Letar efter bakstycket till en Superbass är det någon som har ett till övers?
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Här har de nya för 100 plus annat intressant.
http://www.vintagestuffplus.com/servlet/StoreFront" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar